Toon posts:

Upgrade game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeli
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-11-2022
Mijn vraag
Ik heb weinig kennis van hardware en computers, maar met mijn huidige setup merk ik dat ik veel nieuwere games niet goed kan runnen op een prettige fps. Denk bijvoorbeeld aan fps games zoals fortnite of call of duty, hierin is het erg hinderlijk om framedrops te hebben. Wat kan ik het beste upgraden om mijn game prestaties te verbeteren?

Specificaties van mijn pc
CPU: Intel core i5 7400 @3.00 ghz
Videokaart: Nvidia Geforce gtx 1050ti
RAM: 2x 8gb
Opslag: 128GB SSD & 1TB HDD
Moederbord: LENOVO 36D9 (U3E1)

Nogmaals dus mijn vraag: Wat kan ik het beste upgraden om de game prestaties van mijn computer te verbeteren?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51
Installeer eens MSI Afterburner. Dan kun je zien of de GPU of CPU de bottleneck is.
Welke voeding (merk en type) heb je?

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 22:18
Ik neem aan dat je een pre-built PC uit het verleden wil upgraden? Het kan zomaar zijn dat dit nog niet zo eenvoudig gaat als ik het serienummer van het Moederbord opzoek.
Zowel jouw processor als grafische kaart gaan al een tijdje mee, dus het zou ook kunnen dan je deze allebei zou moeten vervangen om echt een grote stap in prestaties te zien. Dan word dit eventueel wel een kostbare aangelegenheid.
Kun je ons van wat meer informatie voorzien?

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Joeli
zzzzz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:54:
Ik neem aan dat je een pre-built PC uit het verleden wil upgraden? Het kan zomaar zijn dat dit nog niet zo eenvoudig gaat als ik het serienummer van het Moederbord opzoek.
Zowel jouw processor als grafische kaart gaan al een tijdje mee, dus het zou ook kunnen dan je deze allebei zou moeten vervangen om echt een grote stap in prestaties te zien. Dan word dit eventueel wel een kostbare aangelegenheid.
Kun je ons van wat meer informatie voorzien?
Het is inderdaad een prebuilt pc, in 2017 gekocht als ik het zelf goed zie. Wat voor informatie zou je graag willen hebben?

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 22:18
Joeli schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:04:Het is inderdaad een prebuilt pc, in 2017 gekocht als ik het zelf goed zie. Wat voor informatie zou je graag willen hebben?
Bijvoorbeeld wat @Djarune vraagt. Een nieuwe grafische kaart of processor zou meer vermogen kunnen vragen, en in pre-built systemen is het niet altijd zeker hoe veel ruimte er zit voor krachtigere onderdelen.
Heb je de kast bijvoorbeeld al eens open gehad? Dit zou veel informatie kunnen opleveren, voor jezelf en de mensen die je proberen te helpen!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 23:41
Joeli schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Het is inderdaad een prebuilt pc, in 2017 gekocht als ik het zelf goed zie. Wat voor informatie zou je graag willen hebben?
Vooral voeding en behuizing. Deel liefst een foto van de sticker op de zijkant (moet je wel de behuizing voor openen), met daarop het vermogen, en ook of er een kabel is die naar de videokaart gaat.

Verder ook wat nu de limiet vormt bij het spelen van games, met bv MSI Afterburner kun je een grafiek tonen van je CPU en GPU belasting tijdens het gamen, de component die aan 100% belasting zit, is het meest toe aan een upgrade.

Betreft de voeding, met een GTX 1050 Ti is de kans groot dat je een +-300W voeding hebt zonder kabel voor videokaart. Zonder die voeding te vervangen, kun je alleen upgraden naar een GTX 1650 (niet Super), die heeft ook geen extra voedingskabel nodig. Althans in theorie, videokaarten zijn momenteel onverkrijgbaar en stervensduur dus het is een heel slecht moment om te upgraden.

Qua CPU kun je alleen upgraden naar een Core i7 6700(K) of Core i7 7700(K), die zijn zowel nieuw als tweedehands veel duurder dan een nieuwer type CPU met vergelijkbare specificaties.

Ik denk ook dat je CPU en GPU eigenlijk beide vervangen moeten worden als je betere prestaties wilt, en dat dan eigenlijk heel het systeem op de schop moet.

Maar eigenlijk zou je een game als Fortnite toch wel degelijk moeten kunnen spelen met dit systeem, zolang je de grafische instellingen wat naar beneden afstelt en geen 144 fps verwacht.

• Joeli
Ik heb MSI Afterburner gedownload en even het gebruik van mijn CPU en GPU. Bij vrijwel alle games draaiden zowel de CPU als GPU op 100%. In een game als Far Cry haal ik maximaal 40 fps op hoge instellingen, tijdens games als fortnite kan ik op lage instellingen 120 fps halen, maar met regelmatig haperingen en fps drops. Ik heb ook een aantal foto's gemaakt, ik hoop dat jullie daar wat mee kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 23:41
De voeding is dat ding helemaal onderin de behuizing, onder je videokaart, en die is dus heel goed buiten beeld gebleven :+, dus ik moet wat gissen.

Nu, als ik je serienummer en type opzoek, lijkt die wel uitgerust te zijn met een 450W voeding (er is ook een variant met 280W dus zou het toch eens nakijken) en ik meen ook nog een losse voedingskabel voor een videokaart te zien. Je GTX 1050 Ti is er in elk geval niet op aangesloten.

Dit is de connector die je voeding nog over zou moeten hebben:

Het moederbord heeft een wat vreemde layout maar een micro ATX moederbord zou wel moeten passen. Je moet de onderste standoffs er dan nog wel op schroeven.

Dat je GPU en CPU de 100% aantikken, is dat dan tegelijk of op andere momenten, en welke zit er op 100% als je framedrops hebt? Een screenshot van grafiek met CPU belasting, GPU belasting en framerate zou hier helpen. Maar als het 100% op alles tegelijk is, dan het is wel duidelijk dat beide tekort komen.

Alleen zoals ik al zei, het is wel niet echt een goedkoop moment om een GPU te vervangen.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 15:46

Turismo

Clobberin' time!

Vanaf welke drive laad je die games?
Vanaf de SSD of vanaf die 1TB HDD

Stel het is vanaf HDD, is dat al niet heel bevordelijk, ik weet niet wat de snelheid van die HDD is, maar zelfs ongeacht die snelheid kan de I/O snelheid al een reden voor haperingen zijn.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• Joeli
MacPoedel schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:16:
De voeding is dat ding helemaal onderin de behuizing, onder je videokaart, en die is dus heel goed buiten beeld gebleven :+, dus ik moet wat gissen.

Nu, als ik je serienummer en type opzoek, lijkt die wel uitgerust te zijn met een 450W voeding (er is ook een variant met 280W dus zou het toch eens nakijken) en ik meen ook nog een losse voedingskabel voor een videokaart te zien. Je GTX 1050 Ti is er in elk geval niet op aangesloten.

Dit is de connector die je voeding nog over zou moeten hebben:
[Afbeelding]

Het moederbord heeft een wat vreemde layout maar een micro ATX moederbord zou wel moeten passen. Je moet de onderste standoffs er dan nog wel op schroeven.

Dat je GPU en CPU de 100% aantikken, is dat dan tegelijk of op andere momenten, en welke zit er op 100% als je framedrops hebt? Een screenshot van grafiek met CPU belasting, GPU belasting en framerate zou hier helpen. Maar als het 100% op alles tegelijk is, dan het is wel duidelijk dat beide tekort komen.

Alleen zoals ik al zei, het is wel niet echt een goedkoop moment om een GPU te vervangen.
@MacPoedel
Heb even goed gekeken, het lijkt een 435 Watt voeding te zijn. En de kabel waar jij een foto van hebt bijgevoegd zie ik inderdaad ook liggen in de computer, zit inderdaad nergens op aangesloten.

Over de prestaties van de CPU en GPU gesproken, bij het opstarten van de game zit de CPU als eerste op 100%, bij het inladen/ na het laadscherm volgt ook de GPU die direct op 100% zit (zie foto).

@Turismo De SSD is maar 128GB, dus daar kun je vrijwel geen games op kwijt, dus vrijwel alle games worden vanaf de HDD geladen. Had inderdaad al gevonden dat een HDD een stuk langzamer is dan een SSD. Het kan goed kloppen dat de haperingen hierdoor versterkt worden.

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

In principe is 100/100 cpu gpu juist goed, je wil juist niet dat de 1 de ander niet kan bijhouden, oftewel het is in balans.

Ik weet niet of je tijdelijk 1 van die games naar de SSD kan verplaatsen om het te testen, want mocht die HDD 5400RPM zijn dan kan ik mij voorstellen dat die framedrops kan veroorzaken omdat die de I/O requests niet snel genoeg kan afhandelen.

• Joeli
Turismo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:09:
In principe is 100/100 cpu gpu juist goed, je wil juist niet dat de 1 de ander niet kan bijhouden, oftewel het is in balans.

Ik weet niet of je tijdelijk 1 van die games naar de SSD kan verplaatsen om het te testen, want mocht die HDD 5400RPM zijn dan kan ik mij voorstellen dat die framedrops kan veroorzaken omdat die de I/O requests niet snel genoeg kan afhandelen.
Het lijkt te kloppen dat de meeste haperingen komen van de HDD, wanneer ik een game op de SSD heb staan loopt mijn CPU op ongeveer 50-70%. Nadeel is dus dat de SSD maar 128GB is, en meer dan de helft daarvan al door windows en andere standaardprogramma's worden ingenomen.
Kan ik die bestanden (windows etc.) ook overzetten op de HDD?

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Nee dat kan niet zomaar, en is daarnaast een slecht idee, sinds Windows in runtime draait, die wil je uiteraard zo snappy mogelijk, daarnaast verplaats je het probleem alleen maar gezien Windows zelf dan traag wordt.

Wat je wellicht wel kan doen is een paar minder essentiele programma's deinstalleren en op de HDD installeren.

Wat ik probeer aan te geven het is zeker nog niet gezegt dat dit de root van je probleem is, echter om het 1 en ander uit te sluiten zou je 1 van je games even tijdelijk op de SSD kunnen verplaatsen om te kijken of het probleem dan verholpen.

Met die wetenschap weet je in ieder geval dan meer en zou de mogelijke oplossing dan zijn om een 2e SSD erbij te kopen voor games die heel veel I/O activiteit hebben.

• Joeli
Turismo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:56:
Nee dat kan niet zomaar, en is daarnaast een slecht idee, sinds Windows in runtime draait, die wil je uiteraard zo snappy mogelijk, daarnaast verplaats je het probleem alleen maar gezien Windows zelf dan traag wordt.

Wat je wellicht wel kan doen is een paar minder essentiele programma's deinstalleren en op de HDD installeren.

Wat ik probeer aan te geven het is zeker nog niet gezegt dat dit de root van je probleem is, echter om het 1 en ander uit te sluiten zou je 1 van je games even tijdelijk op de SSD kunnen verplaatsen om te kijken of het probleem dan verholpen.

Met die wetenschap weet je in ieder geval dan meer en zou de mogelijke oplossing dan zijn om een 2e SSD erbij te kopen voor games die heel veel I/O activiteit hebben.
Ik heb nu Fortnite op de SSD geinstalleerd, maar de problemen zijn nog precies hetzelfde. Zit steeds rond de 100fps, maar elke paar seconden vallen de fps weg naar minder dan 10. Op de laagste instellingen draait de GPU steeds rond de 80-95% en de CPU constant op 100%. Ik denk dus toch dat het probleem bij de CPU ligt. Maar ik weet niet of dit te upgraden is en wat ik dan het beste zou kunnen kopen?

Kan het uit om nieuwe onderdelen in deze PC te stoppen of kan ik dan beter een volledig nieuwe build doen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
probleem is dat je als je je cpu wilt upgraden je ook een bord upgrade nodig hbt, en mogelijk heb je een speciale lenovo-kast, waar geen standaard maten in passen.

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Je CPU is gewoon goed, een 100 CPU en 80 tot 100 GPU of andersom is gewoon gebalanceerd, het 1 houd de ander niet tegen.

Ik kom wel vaker tegen dat mensen dit als negatief ervaren of van schrikken, maar het betekent juist dat de afstemming van cpu/gpu goed is.

100% CPU en GPU usage wanneer games gespeeld worden.
https://steamcommunity.co...m/11/1500126447383161728/

Bedenk het maar is zo, stel je CPU word tijdens games 50% gebruikt en je GPU voor de volle 100% te stomen, dan betekent dat dus dat je CPU niet zijn volle potentie kan benutten doordat de GPU het dan tegenhoud, oftewel nieuwe GPU nodig en andersom werkt het ook zo.

Even iets heel stoms, heb je alle achtergrond applicaties die draaien ook allemaal eens uitgezet, er zijn voornamelijk wat notoire RGB applicaties die juist voor veel stotteringen en drops zorgen of dingen als wallpaper changers.

[Voor 18% gewijzigd door Turismo op 12-03-2021 21:12]

• Joeli
Turismo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:10:
Je CPU is gewoon goed, een 100 CPU en 80 tot 100 GPU of andersom is gewoon gebalanceerd, het 1 houd de ander niet tegen.

Ik kom wel vaker tegen dat mensen dit als negatief ervaren of van schrikken, maar het betekent juist dat de afstemming van cpu/gpu goed is.

100% CPU en GPU usage wanneer games gespeeld worden.
https://steamcommunity.co...m/11/1500126447383161728/

Bedenk het maar is zo, stel je CPU word tijdens games 50% gebruikt en je GPU voor de volle 100% te stomen, dan betekent dat dus dat je CPU niet zijn volle potentie kan benutten doordat de GPU het dan tegenhoud, oftewel nieuwe GPU nodig en andersom werkt het ook zo.

Even iets heel stoms, heb je alle achtergrond applicaties die draaien ook allemaal eens uitgezet, er zijn voornamelijk wat notoire RGB applicaties die juist voor veel stotteringen en drops zorgen of dingen als wallpaper changers.
Op het moment van de framedrop heb ik geen andere (rgb) applicaties open, behalve soms discord. Maar als het probleem niet in de CPU of GPU zit, waar zou het dan wel kunnen zitten?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee