Toon posts:

Denon X2600H geluid valt hele tijd weg (en weer terug)

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat de titel al zegt. Ik heb hier een Denon X2600H aangesloten op een LG OLED 65C9PLA verbonden via een paar goede 4K geschikte HDMI kabels.

Maar continu valt het geluid weg.
Ik heb net alles losgetrokken. Overbodige kabeltjes (optische en andere HDMI dan TV) weggehaald. Maar onwillekeurig valt het geluid weg. Soms 1 seconden soms voor hele lange tijd.

Ook als ik helemaal niks aanraak. Het lijkt mij daardoor niet echt aan de kabel te kunnen liggen.
Wel moet ik nog eens een andere kabel van de TV naar de Denon aansluiten. Probeem is dat deze minimaal 5 meter moet zijn als ik dat rechtstreeks wil doen (huidige kabel is 15meter en ligt in kabelgootjes en achter de plinten. en ja gecheckt: geen knikken of zichtbare breuken).

Het is ergens dit jaar begonnen en wordt steeds erger.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 15:27
Hoe is de rest van je setup? Gebruik je de TV als tuner en probeer je alleen geluid naar de Denon te krijgen?
Stap 1: Werkt het geluid wel consistent goed via de ingebouwde TV speakers? (sluit uit het probleem in je TV zit)
Werkt het on-screen display van de Denon goed op de TV?

Bij 15 meter kabel gaat het bij mij wel een beetje kriebelen - HDMI 2.1 kabels mogen volgens spec max 8 meter zijn. Goede kans dat 10 ook nog wel gaat, maar dan ben je eigenlijk al aan het pushen.
Als je langere afstanden wil overbruggen heb je actieve kabels nodig (glasvezel met HDMI pluggen+converters); kosten zo'n 80-100 euro per kabel maar lengte is dan niet echt een probleem meer.

Voordat je daarin gaat lopen investeren: check of je Denon bij een normale kabellengte (<5m) wel gewoon werkt. Gewoon de versterker zonder speakers aansluiten met alleen een korte TV HDMI kabel er in en een koptelefoon inpluggen om te checken of het geluid dan wel goed is. Kan je vast uitsluiten dat daar een probleem zit.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik krijg geen compleet beeld van hoe het nu aan is gesloten en welk geluid er weg valt. Heb je bronnen direct op de Denon aangesloten en valt het geluid daar van weg, lopen de bronnen direct met HDMI naar de TV en gebruik je HDMI (e)ARC voor het geluid terug dat weg valt of valt het geluid alleen weg via (e)ARC met ingebouwde apps op de LG OLED? Hoe dan ook sluit je alles op de TV aan of alles op de Denon en heb je dan aan één HDMI kabel genoeg. De "een paar goede 4K geschikte HDMI kabels", oftewel meer dan één, kan ik ook niet plaatsen.

Tussen de Denon AVR-X2600H en de LG OLED zit één HDMI kabel van 15 meter die je gebruikt voor beeld richting TV te sturen en via ARC weer terug? 15 meter is al aanzienlijk, niet elke kabel gaat dat goed doen. Ik zou ook eens testen met een kortere kabel. Al is het, indien het die opzet is, wel gek dat er probleemloos 4K vanaf de receiver naar de TV wordt gezonden maar dat alleen ARC (dus audio terug) niet goed gaat. Vandaar dat ik gok dat je het niet zo aan hebt gesloten zoals ik denk...

Edit:
Wat @bzzzt ook zegt dus, iets meer informatie over wat er allemaal staat en hoe het aan is gesloten.

Edit 2:
Topic titel aangepast, van "Deno X2600H..." naar "Denon X2600H..."

[Voor 33% gewijzigd door FeaR op 11-03-2021 13:53]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• readytoflow
  • Niet online
Phoe he.. eens even kijken of ik dit beetje kan beantwoorden.

Ja, de TV gebruik ik als tuner, als ik jullie goed begrijp. Ik gebruik enkel de remote vd LG. CI+ module in de LG.

1 HDMI kabel op eARC naar de Denon.
Ik heb ook nog een ATV, STB( beiden gebruik ik niet meer eigenlijk) en een PS4 op de Denon aangesloten.
Die PS4 heeft hetzelfde probleem. geluid valt weg (en beeld ook even, alsof de hele ingang ff hapert of zo)
Vandaar dat ik het over meerdere HDMI kabels heb.

Dan de tv. ik heb al gezeur van vrouw en kinderen dat t dure ding niet goed geluid geeft. Ze worden gek van dat wegvallende geluid (ik ook). Dus eigenlijk zetten we de laatste tijd de Denon uit als we tv kijken. De PS4 heeft de Denon wel nodig als doorvoerbron dus dan kan het niet.

Wat me wel opvalt is dat wanneer we TV kijken en het geluid via de Denon laten verlopen, het geluid echt heel vaak wegvalt. Wanneer ik een spelletje op PS4 speel, heb ik er echt veel en veel minder last van (maar impact is groter als je net Warzone speelt en je beeld en geluid valt weg grrr).

En het heeft >6 maanden perfect gewerkt. Plots slopen er die haperingen in en ze komen steeds vaker voor.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

readytoflow schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:25:
Ja, de TV gebruik ik als tuner, als ik jullie goed begrijp. Ik gebruik enkel de remote vd LG. CI+ module in de LG.
Geen idee wat er bedoeld werd met "de tv als tuner" overigens. Ik ken alleen termen als "hub". Wat je in deze niet hebt aangezien alle externe bronnen op de Denon aan zijn gesloten en niet rechtstreeks op de TV.
Ik heb ook nog een ATV, STB( beiden gebruik ik niet meer eigenlijk) en een PS4 op de Denon aangesloten. Die PS4 heeft hetzelfde probleem. geluid valt weg (en beeld ook even, alsof de hele ingang ff hapert of zo). Vandaar dat ik het over meerdere HDMI kabels heb.
Maar de bronnen zitten niet met een kabel van 15 meter aan de Denon aangesloten en tevens zal de Denon vanaf rechtstreeks aangesloten bronnen alleen beeld doorzetten naar de TV en niet het geluid. Althans, dat is de beste methode. Controleer in de Denon even of de audio uitvoer wel op AVR staat en niet op TV 9zou omslachtig zijn als je beeld en geluid door de Denon stuurt naar de LG en dan HDMI ARC gebruikt). In dit geval hebben we dan niets te doen met de 15 meter HDMI kabel tussen Denon en LG OLED.

Ik blijf er bij dat 15 meter HDMI te veel is, zeker op 4K is dit vragen om problemen. Er zijn wel kabels/fabrikanten die het waar kunnen maken maar goedkoper is voor dat soort aftanden een optische HDMI kabel. Maar zoals gezegd heb je daar met de Playstation niet mee van doen. Mogelijk wel met de CI+ module als je TV kijkt, dat het geluid over 15 meter HDMI ARC niet lekker werkt. Door de issues met de Playstation neig ik er toch ook naar dat de Denon mogelijk niet lekker is. Haperend geluid van een bron die rechtstreeks op de Denon aan is gesloten kan weinig anders zijn. De Denon kan overweg met elke track/codec en kent mijns inziens geen beperkingen. HDMI kabels wisselen is iets wat ik nog zou proberen, HDMI Handshake is en blijft een dingetje. Zegt niets over of de kabel goed is of niet, is een stukje communicatie tussen apparatuur. HDMI tussen Denon en Playstation vervangen kan een simpele oplossing zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bzzzt
FeaR schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:10:
Mogelijk wel met de CI+ module als je TV kijkt, dat het geluid over 15 meter HDMI ARC niet lekker werkt. Door de issues met de Playstation neig ik er toch ook naar dat de Denon mogelijk niet lekker is.
Haperend geluid van een bron die rechtstreeks op de Denon aan is gesloten kan weinig anders zijn.
Even speculerend: het zou natuurlijk kunnen dat de wanneer de HDMI handshake tussen TV en Denon een aantal keer opnieuw gedaan moet worden het geluid een 'tik' krijgt van de opnieuw ingestelde verbinding.

Maar als het eerst heeft gewerkt vind ik het wel een beetje verdacht. Denon HDMI board kan het probleem ook zijn (ik klop even af, mijn X3000 doet het nog ;) ), daarom gewoon testen met korte kabels (eventueel even met de receiver op een 'onhandige' plek puur om te controleren of het probleem dan optreedt. Is het probleem opgelost met kortere kabels zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de kabellengte, anders wordt het Denon reparatie. (en je wil wel met enige zekerheid kunnen zeggen of het echt aan de receiver ligt voor je 'm wegbrengt en evt. voor onderzoekskosten opdraait).

• readytoflow
  • Niet online
Ja, dat is een gedoe ook weer. dus maar ff een kabeltje besteld. Voor iets meer dan 2 tientjes heb je er al eentje zie ik.

Overigens heb ik al de HDMI van de ATV verwisseld met die van de PS4. Zelfde resultaat. Dus tenzij 3 HDMI kabels hier niet goed functioneren, wil ik defecte kabels toch uitsluiten.

Het is idd geen glasvezel/fiber-achtige kabel. Mocht het met de andere kabel wel werken. ga ik er wel zo een bestellen. Maar wederom? Waarom zou ik de eerste 6 maanden dan geen enkel probleem hebben gehad? Het is niet zo dat een kabel net als bij een wasbak-afvoer, langzaam verstopt raakt.

Maandag verder prutsen als de kabel er is.

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
Ik heb hetzelfde met een Denon X3700H en 15m glasvezelkabel. Andere, kortere kabel lost het probleem op. Denon zegt dat ik maar op de gok andere kabels moet proberen. Maar die lange kabels zijn erg duur.

• readytoflow
  • Niet online
Ok? Maar begreep hierboven dat het met die glasvezel kabels de lengte niet meer uitmaakt?

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
Het geluid gaat gewoon nog over koper, door dezelfde kabel.

Het irritante is dat de Denon ook hapert als er helemaal geen geluid via de kabel zou hoeven gaan. Als ik bijvoorbeeld via de ingebouwde Spotify muziek afspeel valt het geluid ook steeds weg. En als ik de hdmi-kabel ontkoppel dan werkt het weer prima.

[Voor 0% gewijzigd door -Paul- op 12-03-2021 18:24. Reden: Typo]

• readytoflow
  • Niet online
Hmm wat te doen? Die andere kabel (7,5M) geeft nu de hele dag al geen problemen.
Maar geen plek om mijn Receiver dichterbij te zetten. Ik heb dus wel 10-15 meter kabel nodig.
(deze ligt als test ff gewoon over de vloer)

Gaat een dure kabel t probleem voorgoed oplossen?

• Leon Verstappen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:09
Hallo,
Is uw probleem al opgelost?
Mijn Denon model 1600 geeft namelijk hetzelfde probleem.
Onze Samsung tv is via e arc op de Denon aangesloten.
Als ik op de tv Netflix start en het geluid via de versterker laat gaan, dan is er circa 1 keer per half uur een seconde stilte.
Dit gebeurt ook als ik het normale tv geluid via e arc naar de versterker stuur.
Als ik internet radio op de receiver aan heb staan, dan valt het geluid nooit weg.

• readytoflow
  • Niet online
Nee helaas niet. Ik heb een nieuwe kabel gebruikt. Dat werkte een tijd goed maar sinds kort weer dezelfde problemen.

• Leon Verstappen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:09
Heb sinds een paar weken een nieuwe Hdmi kabel tussen de tv en versterker en geen problemen meer gehad!
Deze heb ik er nu tussen zitten:
Oehlbach Black Magic Evolution MKII 48 Gbps HDMI Kabel 3 meter.
Kostte wel wat, maar ben blij dat het werkt!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:28
Dit topic gevonden aangezien ik hetzelfde probleem had na 3 jaar probleemloos de combi LG65C8 en Denon X2500... Bij mij was de oplossing: Denon versterker een tijdje uitzetten en de USB-fan (die had ik op de USB-poort van de Denon aangesloten) eraf halen.

Ik vermoed dat de opmerking van @bzzzt de oorzaak was:
"Even speculerend: het zou natuurlijk kunnen dat de wanneer de HDMI handshake tussen TV en Denon een aantal keer opnieuw gedaan moet worden het geluid een 'tik' krijgt van de opnieuw ingestelde verbinding."

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
Zelfde probleem hier op een Denon x2500h, ook op een LG OLED, maar de bron is een htpc dus het zou gek zijn als het aan de LG lag. Hij is al een keer gerepareerd nadat ie helemaal geen geluid meer produceerde, maar het wegvallen is niet opgelost. Kabel is maar 2 meter lang... Het gaat weer een poos goed als ik de boel even uit zet en weer aan...

[Voor 14% gewijzigd door Mythling op 31-01-2022 07:32]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 23:44
zelfde probleem hier, met een:
LG 65BX6
Denon X26600H

ik heb een HDMI kabel van 7,5 meter + een haaks HDMI verloopstukje achter de TV (thanks LG, voor die belachelijke positie van de aansluitingen op de achterzijde)

Ik vermoed dat daar de oorzaak zit.

• bzzzt
OmeRobbie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:30:
Bij mij was de oplossing: Denon versterker een tijdje uitzetten en de USB-fan (die had ik op de USB-poort van de Denon aangesloten) eraf halen.
Oh, mooie. Je weet dat electromotortjes een behoorlijke hoeveelheid eletromagnetische storing kunnen veroorzaken?
Tenzij je de Denon in een heel krap kastje hebt en regelmatig lang op hoog vermogen laat lopen tijdens een hittegolf zou dat echt niet nodig moeten zijn.

• bzzzt
107mb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:22:
ik heb een HDMI kabel van 7,5 meter + een haaks HDMI verloopstukje achter de TV (thanks LG, voor die belachelijke positie van de aansluitingen op de achterzijde)
Ik vermoed dat daar de oorzaak zit.
Check dan eens of het verloopstukje en de stekkers wel helemaal clean zijn en bij voorkeur verguld (tegen slecht contact door corrosie) en of ze wel geschikt zijn voor 4K snelheden. Je zou de kabel ook kunnen vervangen door eentje met een vaste haakse stekker.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee