Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor één van mijn vrienden zoek ik wat hulp ter controle van zijn nieuwe PC die hij wilt bestellen.
In 2019 bestelde ik voor hem reeds een PC (zie forum vraag van toen)
Deze PC schuift hij door naar zijn collega, dus is het tijd voor een nieuwe PC met snellere hardware.
De desktop zal voornamelijk gebruikt worden voor het renderen met Lumion.
Hij wil dat het renderen zo snel mogelijk gaat. Op dit ogenblik zit de 2080Ti bij het renderen maxed-out en zou hij dus met een upgrade zeker wat tijd winnen + dat zijn huidige PC doorgeschoven moet worden naar een andere collega.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget voor de setup (enkel de desktop) mag € 3000 - € 3500 kosten.
Dit houdt alles in tot en met de verzending, levering en assemblage.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Muis: Logitech G403
- Toetsenbord: Logitech G810
- Scherm: Dell U2414H
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er is reeds research uitgevoerd alsook door enkele vragen te stellen op het forum van Lumion.
Daar werd gezegd dat Lumion voornamelijk GPU based werkt, dus is er wel een sterke grafische kaart nodig.
Ook opteerde hij eerst voor een AMD processor, maar op het forum raadden ze toch Intel aan + dat de beschikbaarheid van de nieuwste AMD CPU's en moederborden beperkt is. De Intel CPU's en moederborden zijn wel voorradig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Behuizing moet sober en stil zijn, geen RGB gedoe.
- Behuizing bij voorkeur Fractal Design. De andere PC's op zijn kantoor zijn van hetzelfde merk.
Ga je overklokken?
Voorlopig niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn er bepaalde componenten die niet compatibel zijn? Zijn er bepaalde uitgaves die overbodig zijn?
Ook weet ik niet zeker of de voeding alsook de CPU koeler beter kunnen.
Zou hij meer baat hebben bij een waterkoeling? Hier vermoed ik van niet want de CPU wordt tijdens het renderen niet extreem belast.
Op de GPU wil hij niet besparen aangezien dit de winstgevende factor kan zijn in het renderen, hoe sneller het renderen gebeurt hoe beter.
Ik heb een Intel wenstlijst gemaakt en een AMD wenstlijst.
Intel Configuratie:
AMD configuratie:
Voor één van mijn vrienden zoek ik wat hulp ter controle van zijn nieuwe PC die hij wilt bestellen.
In 2019 bestelde ik voor hem reeds een PC (zie forum vraag van toen)
Deze PC schuift hij door naar zijn collega, dus is het tijd voor een nieuwe PC met snellere hardware.
De desktop zal voornamelijk gebruikt worden voor het renderen met Lumion.
Hij wil dat het renderen zo snel mogelijk gaat. Op dit ogenblik zit de 2080Ti bij het renderen maxed-out en zou hij dus met een upgrade zeker wat tijd winnen + dat zijn huidige PC doorgeschoven moet worden naar een andere collega.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget voor de setup (enkel de desktop) mag € 3000 - € 3500 kosten.
Dit houdt alles in tot en met de verzending, levering en assemblage.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Muis: Logitech G403
- Toetsenbord: Logitech G810
- Scherm: Dell U2414H
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er is reeds research uitgevoerd alsook door enkele vragen te stellen op het forum van Lumion.
Daar werd gezegd dat Lumion voornamelijk GPU based werkt, dus is er wel een sterke grafische kaart nodig.
Ook opteerde hij eerst voor een AMD processor, maar op het forum raadden ze toch Intel aan + dat de beschikbaarheid van de nieuwste AMD CPU's en moederborden beperkt is. De Intel CPU's en moederborden zijn wel voorradig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Behuizing moet sober en stil zijn, geen RGB gedoe.
- Behuizing bij voorkeur Fractal Design. De andere PC's op zijn kantoor zijn van hetzelfde merk.
Ga je overklokken?
Voorlopig niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn er bepaalde componenten die niet compatibel zijn? Zijn er bepaalde uitgaves die overbodig zijn?
Ook weet ik niet zeker of de voeding alsook de CPU koeler beter kunnen.
Zou hij meer baat hebben bij een waterkoeling? Hier vermoed ik van niet want de CPU wordt tijdens het renderen niet extreem belast.
Op de GPU wil hij niet besparen aangezien dit de winstgevende factor kan zijn in het renderen, hoe sneller het renderen gebeurt hoe beter.
Ik heb een Intel wenstlijst gemaakt en een AMD wenstlijst.
Intel Configuratie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-10700K Boxed | € 321,44 | € 321,44 |
| 1 | Moederborden | MSI Z590-A PRO | € 178,- | € 178,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio | € 2.244,49 | € 2.244,49 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 76,90 | € 76,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 214,90 | € 214,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 500GB | € 129,- | € 129,- |
| Totaal | € 3.381,53 | |||
AMD configuratie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 465,- | € 465,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 174,90 | € 174,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio | € 2.244,49 | € 2.244,49 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 76,90 | € 76,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 214,90 | € 429,80 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 500GB | € 129,- | € 129,- |
| Totaal | € 3.736,89 | |||
Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz