Toon posts:

Werking optimizers/SolarEdge valt tegen?

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:51
Ik heb een SolarEdge se1500-m omvormer met daarop 4x300Wp vermogen. Dit is een omvormer met één grote optimizer waar 4 of 8 panelen op aangesloten kunnen worden die dan (bij 8 panelen) per 2 geoptimaliseerd worden.
https://www.jbsolar.nl/sh...se-1500m-m2640-optimizer/
Elk van de vier MPPT’s (power optimizer ingangen) ondersteunt één of twee 60-cels zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn
In mijn situatie zou dus elk paneel apart aangestuurd moeten worden...

Ik heb gekozen voor optimalisatie omdat deze set achter ons huis ligt en door de nok van onze hoofdkap één voor één in de schaduw komen te liggen rond dit tijdstip

Ik heb niet specifiek voor deze set gekozen, daar kwam de leverancier mee aan.

Tevens zit er een dakkapel die afh. van de periode in het jaar gedurende een periode van een uurtje meer of minder schaduw werpt. Dat is de 1e dip.

Wat me nu opvalt is dat om 12.44 het eerste paneel in de schaduw van de nok komt (oranje), vervolgens om 13.30 het tweede paneel, 45 minuten later. Maar daarbij zakken ook het 3e en 4e paneel in qua vermogen, terwijl deze beide nog vol in de zon liggen en ze dus eigenlijk de parabool zouden moeten volgen en pas grofweg 30/45 min (3e paneel) en 60/90min (4e paneel) later schaduw krijgen
Maar ze worden duidelijk beinvloed door de status van het 2e paneel (of misschien dat nu zowel 1 en 2 in de schaduw liggen)
Bij de eerste dip is dit ook het geval: paneel 3 en 4 hebben geen schaduw gehad maar geven nog maar 50% opbrengst

Ze zakken ook niet volledig in, maar halen nog maar 50% in volle zon, terwijl 1e en 2e paneel gelijk terugzakken naar 10% zodra die in de schaduw komen.

edit:
Weer even wat verder: nu ligt paneel 3 voor 1/3 in de schaduw, paneel 4 krijgt nog volledig zon

Zowel paneel 3 als 4 zakken nu in.

Ik ben niet bekend met de "normale" optimalisatietechnieken van Solaredge. Je hebt dan één optimizer achter elk paneel hangen, correct? Zit het probleem in dat hier gewerkt wordt met 4 trackers (als ik het correct heb) en dit eigenlijk helemaal niet hetzelfde is als een installatie met 1 optimzier per paneel?

Is mij het verkeerde product geadviseerd en is dit systeem wel geschikt om bepaalde schaduweffecten af te handelen, maar niet deze situatie waarbij ze heel duidelijk 1 voor 1 uitvallen? Mijn verwachting was dat elk paneel maximaal zou blijven werken tot er schaduw op kwam, misschien is dit uberhaupt niet mogelijk.

[Voor 35% gewijzigd door Stefke op 05-03-2021 14:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vvogelaar
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-03 12:16
Kun je ook een dag grafiek van de paneel spanning toevoegen?

Als ik kijk naar de laatste grafiek lijkt het of er nog een schaduw object is zoals een rookgas afvoer o.i.d.

Nog een kleine tip, de layout heeft in de solaredge portal de optie voor een playback. Hier kun je zien hoe de schaduw over je dak loopt gedurende de dag. Hiermee kun je mogelijk nog meer vinden.

• Stefke
Die functie kende ik niet, maar t gaat alle kanten op (voor mij dan)

Dit is een plaatje van de situatie. Je ziet de - oranje - nok, rechts daarvan de dakkapel die schaduw op de 2 linkse panelen werpt. De zon gaat van links naar rechts, dus initieel alle panelen in de zon, dan (van links af) paneel 1 en 2 krijgen tijdelijk schaduw van de dakkapel, en later in de middag komt de schaduw van de hoofdnok 1 voor 1 op alle 4 panelen.
Er zijn geen schaduwbronnen verder. De schaduw van de dakkapel geeft "problemen" tot half april, daarna gaat de zon er overheen

Paneel 1.1.1.4 ligt links, 1.1.1.1 ligt rechts op het dak

Dit is van dezelfde dag met spanning naast power. Vanaf 12.45 krijgt paneel 1.1.1.4 nokschaduw, vanaf 13:05 paneel 1.1.1.3, maar vlak daarna zakken ook paneel 1.1.1.2 en 1.1.1.1 in (terwijl de zon nog volop schijnt en deze panelen resp. nog een ruim 30-45 en 60-75min volle zon krijgen, zij het wel van steeds meer opzij)

Dit is van zaterdag de dag erna. Hier is te zien dat in de middag na 13:35 de eerste twee panelen schaduw krijgen, maar de laatste 2 blijven juist WEL samen nog op maximaal niveau werken, maar wel als laatste beide inzakken (ik vermoed wolken)

[Voor 5% gewijzigd door Stefke op 08-03-2021 20:14]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
@Stefke
Zijn het halfcel/duo of standaard panelen?
Had landscape plaatsing niet beter geweest i.v.m. het schaduw verloop?
Ik denk standaard, aangezien 4 zoals in de tekening amper nog wat opwekt volgens de grafiek, had dit een duo paneel geweest, dan had je nog 50% opwek.

In het 1e paneel spanning plaatje zie je dat 1 en 2 schijnbaar beperkt worden in opwek, want rond 11:30 stijgt de paneelspanning.

Heb je van dezelfde dag ook de optimizer(of MPPT) spanning(en) /stringspanning? Of bestaat dat bij dit type niet.
Ik heb zelf ook SolarEdge, maar hoe dit met dit type optimizer i.c.m. de specifieke omvormer werkt durf ik nu niet te zeggen.

Ik denk wel dat dit eigenlijk niet in dit topic thuis hoort....

[Voor 11% gewijzigd door Rouske op 08-03-2021 22:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vvogelaar
Stefke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:18:
Ik heb een SolarEdge se1500-m omvormer met daarop 4x300Wp vermogen. Dit is een omvormer met één grote optimizer waar 4 of 8 panelen op aangesloten kunnen worden die dan (bij 8 panelen) per 2 geoptimaliseerd worden.
https://www.jbsolar.nl/sh...se-1500m-m2640-optimizer/

[...]

In mijn situatie zou dus elk paneel apart aangestuurd moeten worden...
Dit klopt, in jou situatie heeft elk paneel zijn eigen MPPT
Ik heb gekozen voor optimalisatie omdat deze set achter ons huis ligt en door de nok van onze hoofdkap één voor één in de schaduw komen te liggen rond dit tijdstip

[Afbeelding]

Ik heb niet specifiek voor deze set gekozen, daar kwam de leverancier mee aan.
Dan heeft de leverancier je een te grote omvormer verkocht. Jij had uit de voeten gekund met een 1000W omvormer, deze mag belast worden tot maximaal 1.350Wp (4*300Wp=1200Wp)(Bron)
Tevens zit er een dakkapel die afh. van de periode in het jaar gedurende een periode van een uurtje meer of minder schaduw werpt. Dat is de 1e dip.

Wat me nu opvalt is dat om 12.44 het eerste paneel in de schaduw van de nok komt (oranje), vervolgens om 13.30 het tweede paneel, 45 minuten later. Maar daarbij zakken ook het 3e en 4e paneel in qua vermogen, terwijl deze beide nog vol in de zon liggen en ze dus eigenlijk de parabool zouden moeten volgen en pas grofweg 30/45 min (3e paneel) en 60/90min (4e paneel) later schaduw krijgen
Maar ze worden duidelijk beinvloed door de status van het 2e paneel (of misschien dat nu zowel 1 en 2 in de schaduw liggen)
Bij de eerste dip is dit ook het geval: paneel 3 en 4 hebben geen schaduw gehad maar geven nog maar 50% opbrengst

Ze zakken ook niet volledig in, maar halen nog maar 50% in volle zon, terwijl 1e en 2e paneel gelijk terugzakken naar 10% zodra die in de schaduw komen.
Wat ik kan zien is dat het eerste paneel (1.1.1-4) om 10.20uur al in de problemen komt en dit houdt tot 12.10uur.
edit:
Weer even wat verder: nu ligt paneel 3 voor 1/3 in de schaduw, paneel 4 krijgt nog volledig zon
[Afbeelding]
Zowel paneel 3 als 4 zakken nu in.

Ik ben niet bekend met de "normale" optimalisatietechnieken van Solaredge. Je hebt dan één optimizer achter elk paneel hangen, correct? Zit het probleem in dat hier gewerkt wordt met 4 trackers (als ik het correct heb) en dit eigenlijk helemaal niet hetzelfde is als een installatie met 1 optimzier per paneel?
De techniek werkt in grote lijnen hetzelfde als bij de standaard residentiele optimizers. Waarbij dit type is ontwikkeld om met een klein aantal panelen toch een rendabele opstelling te kunnen creëren op daken waar weinig plek is of in het geval van woningbouw verenigingen.
Is mij het verkeerde product geadviseerd en is dit systeem wel geschikt om bepaalde schaduweffecten af te handelen, maar niet deze situatie waarbij ze heel duidelijk 1 voor 1 uitvallen? Mijn verwachting was dat elk paneel maximaal zou blijven werken tot er schaduw op kwam, misschien is dit uberhaupt niet mogelijk.
Dit is niet het verkeerde product voor jou situatie (op de omvormer na dan, die had een maatje kleiner gekund), Wat je kunt zien in je tekening van het dak is dat van het 2e paneel al een klein beetje is afgedekt door schaduw. Ik verwacht dat er niet maar 1 paneel tegelijk met schaduw te maken krijgt. Wanneer er ook maar een deel van het paneel in de schaduw ligt verlies je al opbrengst in dit paneel doordat een derde (uit mijn hoofd en afhankelijk van het type paneel en aantal diodes) al word uitgeschakeld.

Edit: Bron toegevoegd

• Stefke
Als het goed is zijn het Benq SunVivo PM060MW2/PM060MB2 300Wp panelen. Geen idee van de techniek verder.

Te groot is die omvormer zeker, de panelen zelf komen niet eens hoger dan 300Wp dus 1200 totaal. Ik snap ook niet dat ik maar 300Wp panelen heb gekocht, maar ik heb dit zeg maar uitbesteed. Heb mijn hele huis zelf gebouwd (en ik kom niet uit de bouw...) en dit in vertrouwen bij die gast neergelegd en was blij dat ik dit aspect van het huis niet zelf hoefde uit te zoeken. Maar die oelewapper is inmiddels met gestopt met zonnepanelen... (en met ruzie weg bij zijn zakenpartner). Achteraf had ik - ook om andere redenen - nooit met hem in zee moeten gaan maar er meer zelf in moeten duiken.
Volgens mij komt dit systeem alleen maar met deze 1500W omvormer. Ik had destijds al veel hogere Wp panelen kunnen kopen, maar ik werd daar door hem niet op gewezen.

Het enige wat ik aangaf was dat ik daar geoptimaliseerde panelen wilde, hij heeft zich er denk ik gewoon makkelijk vanaf gemaakt met dit systeem.

Landscape was imo niet beter geweest, dan waren de 2 linkse panelen tegelijk in de schaduw gekomen. De panelen vallen nu van links naar rechts 1 voor 1 in de schaduw (van de nok), ik zit er naar te kijken vanachter mijn computer (staat nu nog in de dakkapel)
Er zijn wel momenten dat zo'n hoekje ook het volgende paneel bereikt dat klopt.
Overigens wilde ik ze eerst wel landscape, maar het indaksysteem paste niet landscape.

Het is niet dat ik heel ontevreden ben of zo. Afgelopen jaar heeft dit setje ondanks de niet supergunstige ligging 930kWh opgebracht vanaf maart 2020.
https://pvoutput.org/aggr...d=19461&sid=17311&v=0&t=m

Volgens mij niet zo slecht, maar ik vond het gewoon vreemd dat ze niet 4,3,2,1 uitvallen maar 4,3,2+1. Het is ook niet dat ik er iets aan ga veranderen (behalve als dat onder garantie zou zijn), dat is nog veel slechter voor de opbrengst...

Nog eens voor de volledigheid, deze dip hier: dit is de schaduw van de dakkapel. Die komt NIET op de 2 laatste panelen (nooit), toch zakken die ook naar 50% (groen en blauwe lijn). Ik zat er naar te kijken afgelopen week - mijn bureau kijkt uit die dakkapel op de panelen ... - en dacht, eens navragen aan SolarEdge experts ;)

[Voor 17% gewijzigd door Stefke op 08-03-2021 22:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
Die 4 input optimizer of omvormer kan een 2e paneel met schaduw niet aan en trekt daardoor die andere 2 die gewoon in de zon liggen naar beneden, je ziet het later nog een keer gebeuren als je nok schaduw bij het 2e paneel komt.

Blijkbaar de manier van werken voor deze 4 input optimizer van SolarEdge, je had beter een APS QS1 kunnen toepassen, die is wel echt onafhankelijk per MPPT.

• Stefke
Dus toch niet (helemaal) het juiste systeem. Ik had expliciet aangegeven hoe de schaduw hier ging werken en het lijkt er dus op dat dit systeem dit niet goed kan handelen. Zoals ik al zei, hij heeft zich er gewoon te gemakkelijk vanaf gemaakt (en ik zelf dus ook). Ik laat het maar zo vooralsnog
Tnx voor t reageren iig.

edit:
Rouske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:15:
Blijkbaar de manier van werken voor deze 4 input optimizer van SolarEdge, je had beter een APS QS1 kunnen toepassen, die is wel echt onafhankelijk per MPPT.
Nou inderdaad, dat ding kost ook nog eens minder dan de helft én geen kast binnen? :|

[Voor 52% gewijzigd door Stefke op 10-03-2021 22:38]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rouske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:54:
[...]
Ik denk wel dat dit eigenlijk niet in dit topic thuis hoort....
Dat klopt. Ik heb daarom de berichten afgesplitst van [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren en er een eigen topic van gemaakt. Voortaan graag even op het 'Rapporteer' knopje klikken zodat we evt. eerder in kunnen grijpen :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• vvogelaar
Het is inderdaad wel handig om een eigen topic voor dit soort issues te hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee