Jazeker, dat maakt uit, en nee, de situatie is dan niet hetzelfde. Het belangrijkste verschil zit hem in het simpele feit dat er voor die auto geen wegenbelasting betaald is, in ieder geval niet in Nederland omdat dat simpelweg niet kan, en waarschijnlijk ook in Duitsland niet gezien het verlopen platen zijn. Daarmee is de auto ook niet verzekerd in Nederland en wederom, waarschijnlijk ook in Duitsland niet. Hoewel de kans klein is, kan ook een stilstaande auto schade veroorzaken, dus dat lijkt me onwenselijk. In ieder geval, de afspraak hier in Nederland is dat een auto niet aan de openbare weg mag staan als er geen wegenbelasting voor betaald is en deze niet verzekerd is. Gebruik maken van de openbare weg door te gaan rijden is in deze situatie al helemaal uit den boze, dus het stallen van die auto op die plek heeft niet eens nut. Als je een auto moet importeren kan je die gewoon op een afgesloten terrein neerzetten zoals de bedoeling is. Dan houd je openbare parkeerplaatsen vrij voor mensen die wel netjes hun belastingen betalen, het is niet eerlijk iets te claimen waar je niet aan meebetaalt. Dat is overigens een van de zaken die je normaliter bij het importeren zelf van tevoren hoort te regelen of er in ieder geval over na te denken. Als je het geld hebt om een auto te importeren of een kennelijk fikse besparing hebt door import ipv aankoop in Nederland, heb je ook de paar tientjes die het kost om stalling anders dan op de openbare weg te regelen. Niemand verplicht je tot het importeren van een auto.
Zeker als je bedenkt dat in bepaalde kringen expres met buitenlandse kentekens gereden wordt om verschillende belastingen en verzekeringen te omzeilen (waarschijnlijk in zowel Nederland als het land van het kenteken) en het traceren van de eigenaar te bemoeilijken, lijkt het me gewoon een onwenselijke situatie.
Hoe maak je dat precies op uit een wekenlang stilstaande auto met verlopen kentekenplaten?
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Je weet niet of het een 'importbedrijfje' is of een particulier die zijn-haar auto vanuit Duitsland importeert. In het tweede geval is het toch geen oneigenlijk gebruik van de publieke ruimte? Gewoon iemand die zijn auto parkeert.
Waar trek je de grens? Mag ik een circuitauto zonder kentekenplaten dan ook gewoon aan de openbare weg parkeren? Scheelt toch weer stallingskosten.
Dit lijkt me toch gewoon iets wat je uit kan zoeken voordat je aan het import-proces begint? Het is niet alsof dat vanzelf gaat op het moment dat je de grens over rijdt en dat er *poef* Nederlandse platen op verschijnen, belastingen betaald zijn en de boel verzekerd is, laat staan dat de huidige (niet eens de goede) platen er zomaar op zijn gekomen. Dan weet je toch ook wat er wel en niet mag met die platen, en heb je toch gewoon de keuze gehad tussen stalling betalen (zeker weten een paar tientjes) of een boete riskeren (misschien een paar honderd euro)? Dat heb je dan toch bewust zelf gedaan, en is het niet de schuld van degene die er wat over zegt?
!null schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:02:
Maar ik zie ook de andere kant van het verhaal, namelijk iemand die een auto probeert te importeren en daar geen trailer voor heeft of een plek van de openbare weg af.
Tja het is niet volgens de regels hoe hij het doet, en hij loopt daarmee een bepaald risico. Wellicht is hij zich daar niet eens volledig bewust van, maar gedeeltelijk.
Dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Niet gewoon zomaar wat doen wat jou het beste uitkomt omdat je vindt dat jij belangrijker bent dan anderen.
Ik vind een verlopen buitenlands kenteken en wekenlang op dezelfde plek geparkeerd staan anders behoorlijke signalen dat er niet voor die auto gezorgd wordt.
Een auto waar niet mee gereden mag worden en waar ook niet mee gereden wordt, hoe groot acht je de kans dat iemand regelmatig gaat kijken of er een briefje onder de ruitenwisser zit?
Ik hoop van wel, anders staat er zelfs een auto met valse/verkeerde platen op de openbare weg! Dat mag volgens mij nóg minder.
Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het waarschijnlijk dat de Politie hier niet direct mee aan de slag gaat, ofwel vanwege tijdsdruk ofwel voor het geven van een beetje respijt (wat ze strikt genomen niet hoeven te doen). In het eerste geval heeft nog langer wachten geen zin, aangezien de Politie dat dan alsnog gaat doen. Dan heb je er nu tenminste al melding van gemaakt en is er een dossier. Ik heb ook in een buurt gewoond met hoge parkeerdruk, dat is al lastig zat, helemaal als iemand daar iets komt stallen wat er helemaal niet hoort te zijn, zonder ervoor te betalen. Als er gewoon netjes Nederlandse platen op hadden gezeten en de wegenbelasting betaald was, had ik er geen probleem mee gehad. Zelfs met normale, geldige Duitse platen, mits de auto daadwerkelijk van een Duitser is.