Toon posts:

Duitse auto "illegaal" in Nederland?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 18.140 views

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hier (omg. Eindhoven) staat al een week een auto geparkeerd met een Duits kenteken.
Dit is niet heel uitzonderlijk maar deze auto viel me extra op omdat die inmiddels al bijna 1.5 week geparkeerd is en een parkeerplaats inneemt in vrij drukke omgeving.

Na wat Googlen vond ik dat het kenteken (BN xxxxx) hoort bij Bonn, maar dat het tijdelijke kenteken 01.03.2021 verlopen is. Voor zo ver ik zien op wikipedia (Wikipedia: Vehicle registration plates of Germany) mag je met die kenteken niet naar het buitenland ('in transit') en de 01.03.2021 heeft een gele achtergrond dus het is geen export kenteken.

De auto is in het vak geparkeerd en zorgt voor geen ander 'overlast' dan het bezet houden van een openbare parkeerplaats, maar dat is uiteraard niet strafbaar.

Is hier iets aan te doen omdat de auto "illegaal" in Nederland lijkt te zijn?
Het is niet het einde van de wereld dus voel er weinig voor om meteen de politie te bellen.

[Voor 0% gewijzigd door t_captain op 16-03-2021 10:21. Reden: Kenteken geanonimiseerd]

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844!
Zij kunnen je vast wel vertellen hoe en wat :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• smesjz
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:48:
Geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844!
Zij kunnen je vast wel vertellen hoe en wat :)
Die hebben vast betere dingen te doen want ik weet niet eens of het wel iets is voor de politie?
Misschien begrijp ik die Duitse kenteken uitleg gewoon verkeerd.

[Voor 0% gewijzigd door smesjz op 09-03-2021 17:00. Reden: typo]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:53
kans is groot dat het een auto is dat geimporteerd is/wordt door iemand en langs de RDW is geweest voor een keuring en het nu wacht op de kentekencard van rdw zodat de platen erop geplaatst kunnen worden. niks uitzonderlijks

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 16:18
Als hij er over een week nog staat zou ik er eens een belletje/mailtje naar de wijkagent aan wagen.
Wellicht zullen die in een verloren uurtje eens een kijkje nemen (auto kan net zo goed gestolen zijn en voorzien zijn van valse platen).
Ik denk niet dat hij snel weggehaald wordt (tenzij hij onverzekerd is of aangemerkt wordt als wrak volgens de APV)

[Voor 1% gewijzigd door SniperGuy op 14-03-2021 12:55. Reden: voooooorrrrruit]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Dan maak je een buitenbeter melding en dan schakelt de gemeente indien nodig wel de juiste instanties in.

Al eerder gedaan met een schroot auto die in de straat stond met lekke banden en mos er op, binnen een week hebben ze hem weg laten halen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Coasterfreak schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:54:
kans is groot dat het een auto is dat geimporteerd is/wordt door iemand en langs de RDW is geweest voor een keuring en het nu wacht op de kentekencard van rdw zodat de platen erop geplaatst kunnen worden. niks uitzonderlijks
Ja, maar dan heb je toch export kentekens nodig? En geen reguliere tijdelijke. Quote:
"These temporary plates are only valid within Germany, and cannot be used to export the vehicle to a foreign country nor for transit. They can only be obtained by a resident of Germany."

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:53
smesjz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Ja, maar dan heb je toch export kentekens nodig? En geen reguliere tijdelijke. Quote:
"These temporary plates are only valid within Germany, and cannot be used to export the vehicle to a foreign country nor for transit. They can only be obtained by a resident of Germany."
maakt allemaal niets uit, zolang er platen erop staan worden deze auto;'s op de nederlandse wegen gereden voor rdw keuringen en ermee geparkeerd op straat, is allemaal heel normaal ongeacht dat het "niet mag"

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

smesjz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Die hebben vast betere dingen te doen want ik weet niet eens of het wel iets is voor de politie is?
"Waakzaam en dienstbaar"

Dit lijkt me in beide categorieën passen. Daarbij heeft de politie de systemen om eventueel dingen op te zoeken en kennis van wat wel en niet mag.

Dus ik zou gewoon 0900TUIG bellen, dan komen ze bij gelegenheid wel langs.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:19

DataGhost

iPL dev

Coasterfreak schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:58:
[...]

maakt allemaal niets uit, zolang er platen erop staan worden deze auto;'s op de nederlandse wegen gereden voor rdw keuringen en ermee geparkeerd op straat, is allemaal heel normaal ongeacht dat het "niet mag"
Het mag niet, vanwege dezelfde redenen dat je met import-kentekens die maximaal 1 dag geldig zijn hoort te rijden en dat de vergelijkbare export-kentekens van andere landen (waar je overigens niet zomaar mee mag rijden in NL) ook een zeer beperkte geldigheidsduur hebben. Dat is namelijk wegenbelasting en verzekering, het ontduiken daarvan (en van boetes) en de eventuele gevolgen voor jezelf en anderen. Dat het "heel normaal" is :? en jij het best vindt, wil niet zeggen dat het dan maar goed moet zijn. Zeker als een auto/kenteken duidelijk alle termijnen overschrijdt is er iets aan de hand wat best aandacht van de politie mag krijgen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Het kan ook dat de auto op een aanhanger naar NL is gebracht en nu wacht op de platen na keuring, er hoeft niet mee gereden te zijn.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
jwtje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:09:
Het kan ook dat de auto op een aanhanger naar NL is gebracht en nu wacht op de platen na keuring, er hoeft niet mee gereden te zijn.
Dan mag hij niet op een openbare parkeerplaats staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rolex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-03 11:23
Jij hebt het over de onderstaande kenteken. Die mag parkeren en rijden waar die maar wilt. Rechts zie je de datum van wanneer de kenteken verloopt.

Kan zijn dat de eigenaar nog geen tijd heeft gehad om naar RDW te gaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
rolex schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:25:
Jij hebt het over de onderstaande kenteken. Die mag parkeren en rijden waar die maar wilt. Rechts zie je de datum van wanneer de kenteken verloopt.

Kan zijn dat de eigenaar nog geen tijd heeft gehad om naar RDW te gaan?
Datum plaatje is geel en niet rood. En verval datum is 1 maart.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03 07:55
Er wordt het gele Kurzzeit-kenteken bedoeld, niet het rode:

https://tweakers.net/i/RlsTCHGJiGbTL2JznZUAYaYhneA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epkSfzg5xFGCvBrlCzCZEOLW.png?f=user_large

Met dit kenteken mag alleen binnen Duitsland gereden worden.

Ik corrigeer: sinds 2007 wordt dit kenteken binnen de EU erkend. Zie: https://www.strassenverke...2C%20Anh%C3%A4nger%20etc.)

Welk kenteken het precies is doet minder ter zake omdat je niet weet hoe die auto daar gekomen is. De auto kan bijvoorbeeld met een oplegger daarheen zijn gebracht.

Dat het kenteken is verlopen en de auto toch nog op de openbare weg staat, is iets wat je aan de politie kunt melden.

[Voor 4% gewijzigd door CptKemel op 09-03-2021 17:51]

Acties:
  • +38Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 19:29
Ik begrijp eigenlijk niet waar TS zich mee bemoeit, ik vind last hebben van een auto die op “jouw” plekje staat niet echt iets om de politie voor te bellen. Een kenteken wat misschien wel verlopen is en met tientallen mogelijke redenen waarom deze verlopen is en daar toch “illegaal” staat valt bij mij in ieder geval onder het kopje : lekker belangrijk en door met je leven.

[Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 14-03-2021 07:20]

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54

BazzH

Kei-goed...

Da's gewoon import waarschijnlijk. Tijdje terug nog een documentaire op TV geweest over deze gang van zaken. De echt goede manier (en welke dat is, daar verschillen de meningen bij de verschillende instanties over) schijnt enorm duur en bureaucratisch te zijn, dus doet men het zo en neemt het risico op een boete voor lief. Ze wachten waarschijnlijk gewoon op een NL kenteken en de ambtenarij heeft daar wat tijd voor nodig.

Deze importeur neemt een klein extra risico door het ding op de openbare weg te parkeren.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SniperGuy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:54:
Als hij er over een week nog staat zou ik er eens een belletje/mailtje naar de wijkagent aan wagen.
Wellicht zullen die in een verloren uurtje eens een kijkje nemen (auto kan net zo goed gestolen zijn en voorzien zijn van valse platen).
Ik denk niet dat hij snel weggehaald wordt (mits tenzij hij onverzekerd is of aangemerkt wordt als wrak volgens de APV)
Je bedoelt tenzij vermoed ik: https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij. Het verandert namelijk je posting volledig.

En voor de TS, lekker nog even aankijken en als die er over een paar weken nog staat misschien even bellen. Waarschijnlijk iemand die op een Nederlands kenteken wacht. Formeel wellicht in overtreding, maar ik zie niet in hoe een stilstaande auto in deze situatie overlast kan veroorzaken.

Acties:
  • +32Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:04
Onbegrijpelijk dat er op @D.deJong na niemand is die het raar vindt dat TS niet gewoon kan kiezen voor leven en laten leven. Die auto staat er 1,5 week en er wordt al een probleem van gemaakt / gezocht? Bizar. Als je APK een weekje verlopen is vind je het dan ook “normaal” dat buren de politie willen bellen omdat jouw auto op de openbare weg staat zonder? TS heeft vast alleen goeds voor en wil zijn wijk leefbaar houden, maar dit soort gedrag zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten 😶.

Acties:
  • +80Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:19:
Ik begrijp eigenlijk niet waar TS zich mee bemoeit, ik vind last hebben van een auto die op “jouw” plekje staat niet echt iets om de politie voor te bellen. Een kenteken wat misschien wel verlopen is en met tientallen mogelijke redenen waarom deze verlopen is en daar toch “illegaal” staat valt bij mij in ieder geval onder het kopje : lekker belangrijk en door met je leven.
Zoals je had kunnen lezen gaf ik zelf al aan dat de politie waarschijnlijk betere dingen te doen had, vandaar ook m’n terughoudendheid om ze er bij te betrekken. Er is een Buiten beter melding gemaakt.

Maar als iedereen in de buurt een “lekker belangrijk en door met je leven” houding aanneemt wordt het een grote bende. Bankje gesloopt? Lekker belangrijk want ik zit er nooit. Berg glas naast de volle glasbak? Lekker belangrijk want mijn glas kan er bij. Kapotte straatverlichting? Lekker Boeiend, met avond klok kom ik toch niet buiten? Graffiti op de straat? Lekker Boeiend, want het is niet voor mijn deur.

En zorgt de auto echte overlast? Behalve dat het een (niet “mijn”) plek bezet houdt? Nee, maar ik wil ook niet hebben dat iedereen zo maar auto’s dumpt die hier niet horen en bewoners / bezoekers een stuk verder moeten lopen omdat iemand zo maar een paar weken z’n import auto stalt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:46

lasharor

7 december 2004

smesjz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:54:
[...]

Zoals je had kunnen lezen gaf ik zelf al aan dat de politie waarschijnlijk betere dingen te doen had, vandaar ook m’n terughoudendheid om ze er bij te betrekken. Er is een Buiten beter melding gemaakt.

Maar als iedereen in de buurt een “lekker belangrijk en door met je leven” houding aanneemt wordt het een grote bende. Bankje gesloopt? Lekker belangrijk want ik zit er nooit. Berg glas naast de volle glasbak? Lekker belangrijk want mijn glas kan er bij. Kapotte straatverlichting? Lekker Boeiend, met avond klok kom ik toch niet buiten? Graffiti op de straat? Lekker Boeiend, want het is niet voor mijn deur.

En zorgt de auto echte overlast? Behalve dat het een (niet “mijn”) plek bezet houdt? Nee, maar ik wil ook niet hebben dat iedereen zo maar auto’s dumpt die hier niet horen en bewoners / bezoekers een stuk verder moeten lopen omdat iemand zo maar een paar weken z’n import auto stalt.
Denk dat het punt is dat de auto er relatief kort staat en verder niet voor veel overlast zorgt. Misschien is het eerst handiger om een briefje achter te laten en het nog een week aan te kijken?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03 04:54
[...]

Straks heb je ruzie met de buurman die zijn BMW aan het importeren is. 1.5 week is niks, als het 1.5 maand is kan je er over na gaan denken er iets aan te doen. Verder zou ik zeggen bemoei je wat meer met je eigen zaken ipv die van anderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]
...En zorgt de auto echte overlast? Behalve dat het een (niet “mijn”) plek bezet houdt? Nee, maar ik wil ook niet hebben dat iedereen zo maar auto’s dumpt die hier niet horen en bewoners / bezoekers een stuk verder moeten lopen omdat iemand zo maar een paar weken z’n import auto stalt.
Maakt het kenteken dat er op zit iets uit voor de mate van overlast? :?

Want als na importeren een Nederlands kenteken op zit dan blijft de situatie toch hetzelfde?

Acties:
  • +14Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:53
smesjz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:54:Nee, maar ik wil ook niet hebben dat iedereen zo maar auto’s dumpt die hier niet horen en bewoners / bezoekers een stuk verder moeten lopen omdat iemand zo maar een paar weken z’n import auto stalt.
Koop een huis met een eigen parkeerplaats? Ik zou bijna een tweede auto kopen om bij jou in de straat neer te zetten, zo vreemd dat men vindt dat ze een claim kunnen leggen op een openbare parkeerplaats omdat ze in de buurt wonen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:42
BazzH schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:32:
Da's gewoon import waarschijnlijk. Tijdje terug nog een documentaire op TV geweest over deze gang van zaken. De echt goede manier (en welke dat is, daar verschillen de meningen bij de verschillende instanties over) schijnt enorm duur en bureaucratisch te zijn, dus doet men het zo en neemt het risico op een boete voor lief. Ze wachten waarschijnlijk gewoon op een NL kenteken en de ambtenarij heeft daar wat tijd voor nodig.

Deze importeur neemt een klein extra risico door het ding op de openbare weg te parkeren.
Hoezo duur en bureaucratisch?

Gewoon rijden met ex/import kenteken (of op een auto-ambulance/trailer) en op dagen dat je in afwachting bent van keuring en ontvangst papieren+kentekenplaten en betalen van MRB+verzekering zorgen dat de auto niet op de openbare weg staat.

Wat er met de auto bij TS in de straat aan de hand is, lijkt niet helemaal zuiver. En dan mag politie of handhaving best een kijkje gaan nemen om eens een nader onderzoekje te doen en wanneer nodig de juiste acties te ondernemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
Vorige week heb ik een melding bij mijn gemeente gedaan over een Poolse auto die al >4 maanden geparkeerd staat, benieuwd of ze dat oppakken.

Maar om nou te klagen over een auto die vrij duidelijk geimporteerd wordt en amper 2 weken stil staat vind ik wel erg ver gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:46

lasharor

7 december 2004

President schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Koop een huis met een eigen parkeerplaats? Ik zou bijna een tweede auto kopen om bij jou in de straat neer te zetten, zo vreemd dat men vindt dat ze een claim kunnen leggen op een openbare parkeerplaats omdat ze in de buurt wonen
Denk dat de TS ergens wel een punt heeft. Als de auto sowieso niet op de openbare weg mag staan dan lijkt mij het behoorlijk irritant als de auto voor een lange periode een parkeerplek bezet in een drukke straat.

Mensen moeten zich natuurlijk op de openbare weg wel aan de wet en regelgeving houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

geen ervaring met parkeerdrukte?

hier is de parkeerdruk enorm, en betalen grof aan de gemeente om een auto neer te mogen(!) zetten
ik snap TS zijn reactie dus deels prima..
1,5 week wel kort, maar als TS zeker weet dat hij "illegaal" hier is, kan een belletje naar de wijkagent wonderen doen..

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:23
De vriend van mijn dochter woonde ook in Duitsland en heeft dus ook een auto met DE kenteken.

Woont nu in NL, duurt gewoon even voordat het geregeld is.

Heeft gewoon een parkeervergunning gehad op zijn DE kenteken.

Zodra dit op NL staat wordt het aangepast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
smesjz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Die hebben vast betere dingen te doen want ik weet niet eens of het wel iets is voor de politie?
Verdachte situatie,s mag je gerust doorgeven hoor daar is de politie wel blij om.
Politie bepaald wel of ze daar prio aan geven of onderop de stapel komt te liggen.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 14-03-2021 09:28]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

Part

Helemaal niets.....

Handhaven bij parkeerproblemen in Eindhoven en omgeving:

https://www.eindhoven.nl/...id/toezicht-en-handhaving

Hier staan diverse methode om contact op te nemen met de juiste afdeling.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:56
Erapaz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Straks heb je ruzie met de buurman die zijn BMW aan het importeren is. 1.5 week is niks, als het 1.5 maand is kan je er over na gaan denken er iets aan te doen. Verder zou ik zeggen bemoei je wat meer met je eigen zaken ipv die van anderen.
Zit iets in, maar als een van mijn buurmannen een auto zou importeren, zou ik dat weten. Voorval hier uit de buurt. Wordt op klaar lichte dag aan de voorkant van een woning ingebroken, op de eerste verdieping via een ladder. Iemand zou kunnen denken, oh niets aan de hand, is een aannemer bezig met wat onderhoud. Komt de buurman het verhaal vertellen, bestaat het risico dat er dan een wat verkilde relatie ontstaat omdat de persoon in kwestie zich met zijn eigen zaken bemoeide en de boel de boel had gelaten?

Imho is er niks mis met wat sociale controle.

• D.deJong
[...]

Vandalisme is wel iets anders dan een auto die geen overlast veroorzaakt behoudens jouw ergenis hier over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erapaz
newtastyland schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Zit iets in, maar als een van mijn buurmannen een auto zou importeren, zou ik dat weten. Voorval hier uit de buurt. Wordt op klaar lichte dag aan de voorkant van een woning ingebroken, op de eerste verdieping via een ladder. Iemand zou kunnen denken, oh niets aan de hand, is een aannemer bezig met wat onderhoud. Komt de buurman het verhaal vertellen, bestaat het risico dat er dan een wat verkilde relatie ontstaat omdat de persoon in kwestie zich met zijn eigen zaken bemoeide en de boel de boel had gelaten?

Imho is er niks mis met wat sociale controle.
Sociale controle is niet na 1.5 week de politie bellen omdat er een auto op verlopen import kenteken staat. Dan doe je een briefje achter de ruit of je wacht een paar weken. Jouw voorbeeld is een heel andere geval. Er is hier helemaal geen sprake van spoed.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 22:37
[...]

Ja, goed dat je dat allemaal aangeeft. Maar hij staat er pas 1,5 week en je weet de omstandigheden niet. Je probeert de buurt leefbaar te houden maar als je dit gaat aangeven dan doe je juist het omgekeerde namelijk het onleefbaar maken door hem of haar onnodig in de problemen te brengen.
Geef het een maand of stop een briefje onder zijn ruitenwisser ofzo.

• Erapaz
Ivow85 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Hoezo duur en bureaucratisch?

Gewoon rijden met ex/import kenteken (of op een auto-ambulance/trailer) en op dagen dat je in afwachting bent van keuring en ontvangst papieren+kentekenplaten en betalen van MRB+verzekering zorgen dat de auto niet op de openbare weg staat.

Wat er met de auto bij TS in de straat aan de hand is, lijkt niet helemaal zuiver. En dan mag politie of handhaving best een kijkje gaan nemen om eens een nader onderzoekje te doen en wanneer nodig de juiste acties te ondernemen.
Rijden met export kenteken mag eigenlijk ook niet. Je moet hem dan bij de grens over zetten op een 1 dags kenteken of ontheffing vragen voor het export kenteken. Als je eindelijk bij de RDW terecht kunt heb dat wederom nodig. Daarna moet je nog wachten tot je platen kunt maken. Het tijdelijke kenteken in Duitsland is alleen simpel als de dealer je helpt, anders kan het ook nog een tijd duren. In Nederland mag de auto inderdaad tussendoor niet op de openbare weg. Al met al een heel (bureaucratisch) gedoe. Binnen de EU zou dit veel simpeler moeten kunnen, bijvoorbeeld met een tijdelijk kenteken waar je wel de weg mee op mag.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit is denk ik gewoon een gevalletje van een van de parkeerdiensten van Eindhoven airport. Nemen je auto mee, parkeren hem ergens in een wijk en als je hem oppikt rijden ze hem weer voor. Tijd terug een heel verhaal over gelezen. Zolang ze normaal parkeren en niks illegaals doen is er weinig aan te doen. Dat het shady praktijken zijn moge duidelijk wezen.

*knip* Tips die niet anders zijn het aanzetten tot schade aanbrengen zijn niet toegestaan. *knip*

[Voor 18% gewijzigd door deepbass909 op 14-03-2021 20:30]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 13:06

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Betaal jij dat huis dan even?
Zo vervelend, mensen die gelijk roepen " had je maar een huis met oprit moeten kopen" omdat iemand iets doet aan oneigenlijk gebruik van de publieke ruimte.

Publieke parkeerplaatsen zijn bedoeld om voertuigen te stallen, niet voor importbedrijfjes om hun waren neer te zetten. Publieke parkeerplaatsen zijn al schaars, dus laten we ze wel gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. En als een huis met oprit in de meeste steden weer te betalen is, dan mag jij dat iedereen laten weten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Valorian schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:52:
Onbegrijpelijk dat er op @D.deJong na niemand is die het raar vindt dat TS niet gewoon kan kiezen voor leven en laten leven. Die auto staat er 1,5 week en er wordt al een probleem van gemaakt / gezocht? Bizar. Als je APK een weekje verlopen is vind je het dan ook “normaal” dat buren de politie willen bellen omdat jouw auto op de openbare weg staat zonder? TS heeft vast alleen goeds voor en wil zijn wijk leefbaar houden, maar dit soort gedrag zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten 😶.
En ik vind het onbegrijpelijk hoe jij hierover denkt. Je wijk leefbaar houden doe je met de hele buurt. Kleine overlast aanpakken hoort daar dus ook bij.
Ik kom bv regelmatig dingen tegen als een defecte laadpaal: IK ben dan vrijwel altijd de enige die erover belt.
Zelfde ooit bij mijn moeder: de straatverlichting lag er ooit uit in een groot deel van de wijk (midden in Amsterdam, zeer dichtbevolkt deel). Omdat mijn moeder altijd degene was die belde over zulke dingen had ze er geen zin in. Het gevolg was dus dat mijn moeder na 3 weken toch maar ging bellen waarna het binnen een dag was opgelost. En zo ken ik nog tig voorbeelden waarbij "leven en laten leven" niet de beste optie is. Het zijn altijd dezelfde mensen die bellen voor kleine overlast.

Campers bij mij in de straat daar bel ik handhaving ook voor als ik niet weet wie de eigenaar is en zo'n ding er langer als een week staat zonder dat men er iets mee doet (de APV is hier heel duidelijk in, 3 dagen max en daar zijn hele goede redenen voor, dingen nemen bv 2 parkeerplaatsen in beslag, ontnemen het zicht in de straat wat gevaarlijk is voor kinderen met oversteken etc). Dat lijkt misschien kinderachtig maar zulke regels zijn er niet zonder reden gekomen.

Ik heb in mijn wijk ook te maken gehad met auto's met Poolse kentekens die 6+ maanden op dezelfde plek stonden: wanneer ga je hier een melding van maken? Na het maken van een melding moet handhaving eerst ter plaatse constateren dat het voertuig er staat en meestal zal men pas een x periode erna nogmaals controleren of het voertuig er nog steeds staat. Hier kunnen dus ook dagen / weken overheen gaan.
Wellicht is na 1 a 2 weken bellen aan de snelle kant maar ik zou het wel even aankijken en er na een maand toch echt wel melding van maken. Ik woon overigens wel in een buurt net een zeer hoge parkeerdruk dus wellicht dat ik er daardoor anders tegenaan kijk als mensen die in wijken wonen met voldoende parkeerplaatsen.

[Voor 0% gewijzigd door Killah_Priest op 14-03-2021 10:57. Reden: Typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 19:14
Dit is niet helemaal hoe het hoort, maar ik zou hem even enkele weken geven en dan zal hij vermoedelijk op geel kenteken staan. Hij/zij is er duidelijk mee bezig.
The Eagle schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:59:
Dit is denk ik gewoon een gevalletje van een van de parkeerdiensten van Eindhoven airport. Nemen je auto mee, parkeren hem ergens in een wijk en als je hem oppikt rijden ze hem weer voor. Tijd terug een heel verhaal over gelezen. Zolang ze normaal parkeren en niks illegaals doen is er weinig aan te doen. Dat het shady praktijken zijn moge duidelijk wezen.

*knip*
Nee dit is echt niet het geval. Er zit een Duits export kenteken op. Jouw verhaal is niet van toepassing.

[Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 14-03-2021 20:31]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:03:
[...]...Zo vervelend, mensen die gelijk roepen " had je maar een huis met oprit moeten kopen" omdat iemand iets doet aan oneigenlijk gebruik van de publieke ruimte.

Publieke parkeerplaatsen zijn bedoeld om voertuigen te stallen, niet voor importbedrijfjes om hun waren neer te zetten. Publieke parkeerplaatsen zijn al schaars, dus laten we ze wel gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. En als een huis met oprit in de meeste steden weer te betalen is, dan mag jij dat iedereen laten weten.
Je weet niet of het een 'importbedrijfje' is of een particulier die zijn-haar auto vanuit Duitsland importeert. In het tweede geval is het toch geen oneigenlijk gebruik van de publieke ruimte? Gewoon iemand die zijn auto parkeert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
@Roenie Nou het mag letterlijk gezien niet met dat kenteken. Maar straks staat hij daar met geel kenteken en is het ineens allemaal okee :+

Door er nu iets mee te doen ga je die persoon waarschijnlijk op kosten jagen, direct of indirect.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
[...]

Het huis is al gekocht en over 4 maanden is het klaar en heb ik eigen parkeerplaats voor mijn auto.

En nee, de buren en hun buren hebben geen auto geïmporteerd en weten ook niet bij wie die auto hoort. Anders was het al lang duidelijk en was dit topic niet eens gemaakt.

Maar het gaat vooral om het punt dat een auto die hier niet hoort een plek bezet houdt terwijl er toch al weinig ruimte is. En voor auto met Nederlands kenteken had ik er geen moeite voor gedaan, maar aangezien de Duitse auto er - waarschijnlijk - illegaal staat was de vraag of het zinvol was iets mee te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
!null schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:10:
Nee dit is echt niet het geval. Er zit een Duits export kenteken op. Jouw verhaal is niet van toepassing.
Er zit een Duits tijdelijk kenteken op dat NIET voor export gebruikt mag worden. Zie ook TS.

• Roenie
  • Niet online
smesjz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:22:
[...]...Er zit een Duits tijdelijk kenteken op dat NIET voor export gebruikt mag worden. Zie ook TS.
Hoe geeft dat Duitse tijdelijke kenteken dan overlast?

• !null
smesjz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Er zit een Duits tijdelijk kenteken op dat NIET voor export gebruikt mag worden. Zie ook TS.
Dat weet ik, het is het verkeerde, ze hadden de rode moeten gebruiken. Veel gemaakte fout.
En ook al was het de rode, hij is verlopen.

En zelfs als je een rode hebt mag je daar niet de hele tijdsduur vaj het kenteken mee rondrijden in NL, vanwege onze eigen regels.

Het maakt allemaal niks uit, want de persoon in kwestie is gewoon bezig met het importeren van de auto. Dus is het een tijdelijk iets wat je zult zien, en wacht hij op NL kenteken.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orac
  • Laatst online: 21-03 00:03

Orac

Ik mis je papa.

[...]

Helemaal met je eens. Dit is nou het verschil tussen tolerant en onverschillig.

Onverschilligheid is niet hetzelfde als tolerantie. | Mijn rechten eindigen niet waar jouw gevoelens beginnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killah_Priest
!null schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:34:
[...]
Het maakt allemaal niks uit, want de persoon in kwestie is gewoon bezig met het importeren van de auto. Dus is het een tijdelijk iets wat je zult zien, en wacht hij op NL kenteken.
Hoe weet je dat zo zeker? En hoe lang is diegene van plan om hierover te doen? Nog een week? Nog een maand? Nog 6 maanden?
Sommige mensen zijn extreem laks met dit soort dingen regelen en laten dingen op hun beloop of doen het met een slakkengang. Is het voertuig wel verzekerd op dit moment? Belastingen worden nu ook niet betaald. Misschien heeft de eigenaar van de auto momenteel het geld niet om de rest BPM te betalen, het voertuig te verzekeren en belasting te betalen over het voortuig en staat de auto er over 3 maanden nog.
Daar komt dan ook bij: blijkbaar is het niet één van de buren van de TS, dus waarom stalt de "importeur" in dit geval zijn auto niet in zijn eigen straat?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik begrijp ts volledig. Het idee dat alles maar moet kunnen en dat je vooral niet moet zeuren in zo'n geval is de omgekeerde wereld. Dit is gewoon bewust handelen omdat het deze persoon het beste uitkomt.
Dat onverschillige gedrag van dit soort personen en van mensen die het wel oké vinden is juist de reden dat het in sommige wijken,dorpen steden zo'n grote teringzooi is.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2Henk 'm!

• !null
@Killah_Priest Allemaal aannames, die slechts bewezen kunnen worden over een paar weken. Aannames van jou en mij. Maar op dit moment lijkt mijn aanname het meest logisch.

Hij mag er nu niet staan en hij is nu niet verzekerd. Dus laat hem lekker afslepen *knip*adviezen om schade aan te brengen zijn NIET de bedoeling.*knip*. Er zit namelijk geen verschil in, in beide gevallen jaag je hem op kosten.

Ik snap de irritatie, ik ken het gevoel namelijk heel goed. Maar ik zie ook de andere kant van het verhaal, namelijk iemand die een auto probeert te importeren en daar geen trailer voor heeft of een plek van de openbare weg af.
Tja het is niet volgens de regels hoe hij het doet, en hij loopt daarmee een bepaald risico. Wellicht is hij zich daar niet eens volledig bewust van, maar gedeeltelijk.

Om hem daar nou actief op te pakken zou ik zelf pas na een maand doen.

[Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 17-03-2021 08:43]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +16Henk 'm!

• D.deJong
Ik zie wel weer dat er een paar fatsoensrakkers reageren met de meest waanzinnige vergelijkingen en oplossingen voor een niet bestaand probleem behoudens nog steeds alleen maar de ergernis van TS.
Vergelijkingen met straatverlichting, kapotte laadpalen en volle vuilcontainers raken kant nog wal (hoewel reageren hierop lovenswaardig is) maar zijn slechts drogredenen om je houding tegenover dit “probleem” recht te praten.
Ik vind dat er belangrijker zaken in de wereld zijn om zich druk over te maken maar dat men zich druk kan maken om dit soort futiliteiten toont helaas weer aan hoe de wereld er voor staat.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Killah_Priest
D.deJong schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:45:
Ik zie wel weer dat er een paar fatsoensrakkers reageren met de meest waanzinnige vergelijkingen en oplossingen voor een niet bestaand probleem behoudens nog steeds alleen maar de ergernis van TS.
Vergelijkingen met straatverlichting, kapotte laadpalen en volle vuilcontainers raken kant nog wal (hoewel reageren hierop lovenswaardig is) maar zijn slechts drogredenen om je houding tegenover dit “probleem” recht te praten.
Ik vind dat er belangrijker zaken in de wereld zijn om zich druk over te maken maar dat men zich druk kan maken om dit soort futiliteiten toont helaas weer aan hoe de wereld er voor staat.
Wat voor belangrijkere zaken zijn er dan om je druk over te maken? Honger in Afrika? Oorlog in de wereld? Dit soort opmerkingen zijn in mijn ogen kansloos aangezien er altijd wel "iets" belangrijker is om je druk over te maken en zou je dus nergens meer over mogen klagen.

Ook mensen als ik wegzetten als fatsoenrakker vind ik echt niet kunnen, het niet bekommeren om de eigen leefomgeving en het normaal vinden dat regels worden overtreden (sterker nog: mensen die daar dan wat van vinden in principe uitmaken voor zeurpiet) laat in mijn ogen beter inzien hoe het ervoor staat met de wereld.

Jouw reactie is voor nij typerend voor asociaal "tokkie" gedrag.
Jij noemt mij een fatsoenrakker: ik noem jou een aso.

• SniperGuy
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:45:
[...]
Je bedoelt tenzij vermoed ik: https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij. Het verandert namelijk je posting volledig.

En voor de TS, lekker nog even aankijken en als die er over een paar weken nog staat misschien even bellen. Waarschijnlijk iemand die op een Nederlands kenteken wacht. Formeel wellicht in overtreding, maar ik zie niet in hoe een stilstaande auto in deze situatie overlast kan veroorzaken.
https://www.metronieuws.n...s-zijn-onprettige-mensen/ :P

[Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 14-03-2021 13:00]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Killah_Priest schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:20:
[...]...Ook mensen als ik wegzetten als fatsoenrakker vind ik echt niet kunnen, het niet bekommeren om de eigen leefomgeving en het normaal vinden dat regels worden overtreden (sterker nog: mensen die daar dan wat van vinden in principe uitmaken voor zeurpiet) laat in mijn ogen beter inzien hoe het ervoor staat met de wereld...
In welke mate gaat een auto met een verkeerd kenteken dan ten koste van de leefomgeving?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SniperGuy
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:56:
[...]
In welke mate gaat een auto met een verkeerd kenteken dan ten koste van de leefomgeving?
verpaupering van de leefomgeving, nu omdat het niet mag (regels zijn er niet voor niets). Straks wellict omdat het gras/onkruid omheen groeit, daarna waarschijnlijk omdat de banden plat staan en de overtreffende trap omdat auto's in dergelijke staat vaak gevandaliseerd worden, al dan niet door de auto in de fik te steken.
Indirect betalen we met z'n allen daar de rekening voor...

Acties:
  • +11Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:06
SniperGuy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:59:
[...]

verpaupering van de leefomgeving, nu omdat het niet mag (regels zijn er niet voor niets). Straks wellict omdat het gras/onkruid omheen groeit, daarna waarschijnlijk omdat de banden plat staan en de overtreffende trap omdat auto's in dergelijke staat vaak gevandaliseerd worden, al dan niet door de auto in de fik te steken.
Als ie er een jaar staat misschien, maar 1.5 week? Ik ga me dan wel zorgen maken als ik een keer 2 weken op vakantie ga.

Ik denk dat het zoeken naar een hobby een betere bezigheid is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
SniperGuy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:55:
[...]https://www.esquire.com/nl/stijl-carriere/news/a3391/taal-moeilijk-mens/ :P
Ik weet niet waarom je mij vergelijkt met een taalnazi, maar mits en tenzij zijn het tegenovergestelde van elkaar. Dat verkeerd gebruiken veroorzaakt dus verwarring. Dus ik stel voor dat je zorgt dat wat je opschrijft ook is wat je bedoelt, voordat je op de man speelt.
[...]verpaupering van de leefomgeving, nu omdat het niet mag (regels zijn er niet voor niets). Straks wellict omdat het gras/onkruid omheen groeit, daarna waarschijnlijk omdat de banden plat staan en de overtreffende trap omdat auto's in dergelijke staat vaak gevandaliseerd worden, al dan niet door de auto in de fik te steken.
Dat heeft niets met het kenteken te maken, maar of er al dan niet voor die auto gezorgd wordt.

• SniperGuy
Wat jij wil :+

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Killah_Priest
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:56:
[...]
Ik ga geen discussie voeren met in welke omstandigheden zo'n voertuig "overlast" veroorzaakt want dat is in mijn ogen niet relevant (hoewel bv het geen belasting betalen wel degelijk indirect als overlast gezien kan worden). Ook kan het in wijken met een hoge parkeerdruk wel degelijk als zeer storend ervaren worden als een auto wekenlang op dezelfde plek staat, laat staan als er dan ook geen belasting betaald is over het voertuig (terwijl jij als hardwerkende burger dit wel netjes doet) (Maar nogmaals, ik heb zelf totaal geen trek om over dit punt een discussie te voeren) Tevens zijn er zat zaken opgenomen in APVs van gemeenten waarbij jij je misschien afvraagt waarom zoiets niet mag aangezien niemand er last van heeft, echter bewijst het feit dat zoiets in een APV is opgenomen uiteraard het tegendeel.

Feit is: de TS ervaart overlast. In hoeverre men het er wel of niet mee eens is of dit "terecht" is of niet doet in mijn ogen ook absoluut niet ter zake in dit geval, hij vraagt in feite welke wegen hij kan bewandelen, niet wat wij hier precies van vinden.
Het bagatelliseren van zulke dingen en mensen in feite uitmaken voor zeurpiet vind ik gewoon niet kunnen want het feit blijft staan dat de TS overlast ervaart (of dit gegrond is of niet is niet relevant)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Men neemt hier aan dat het een auto is die geïmporteerd wordt. Maar hoe weet je dat zeker?

Misschien is de auto wel gestolen en (met exportplaten die wellicht niet eens bij de auto horen) gestald in een willekeurige woonwijk. Om even af te wachten of er geen trackingapparatuur in zit waar nog iemand op afkomt ofzo.

Vergezocht? Wellicht. Maar het kan in mijn ogen geen kwaad om melding te maken van een auto die daar niet "thuishoort". Laat de politie zelf maar besluiten of ze het de moeite waard vinden om te bekijken.

[Voor 8% gewijzigd door Xander op 14-03-2021 13:13]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
@smesjz Als de auto uit Duitsland komt, zit er dan geen Umweltplakette (milieusticker) op? Daar staat misschien nog het originele Duitse kenteken op, als de auto inderdaad recent geïmporteerd is kun je op Google misschien nog de bijbehorende advertentie vinden...

Maar persoonlijk zou ik me niet op dat niveau er mee gaan bemoeien. Meldt het als je denkt dat er iets mis is, of meldt het niet, en laat het verder gewoon rusten.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 19:25
[...]

Haha, we doen allemaal aannames, maar deze zijn wel top.
Wellicht is het een vrijwel nieuwe prachtige Porsche ipv een pauperauto?
Overigens verschilt het ook per buurt, bij ons worden auto’s die ‘we’ niet kennen niet gelijk in de fik gestoken, maar dat is misschien een uitzondering :+ !

Kern wat mij betreft: wat is een redelijke termijn om melding te maken? In een wijk met hoge parkeerdruk is dat misschien al met 2 weken. In een wijk met lage parkeerdruk misschien 1-2 maanden?
1,5 week is wat mij betreft sowieso nogal snel...

Ik hoop dat TS ook nog even laat weten of de auto weggehaald wordt of dat hij er blijft staan met gele platen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Killah_Priest schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Ik ga geen discussie voeren met in welke omstandigheden zo'n voertuig "overlast" veroorzaakt want dat is in mijn ogen niet relevant (hoewel bv het geen belasting betalen wel degelijk indirect als overlast gezien kan worden). Ook kan het in wijken met een hoge parkeerdruk wel degelijk als zeer storend ervaren worden als een auto wekenlang op dezelfde plek staat, laat staan als er dan ook geen belasting betaald is over het voertuig (terwijl jij als hardwerkende burger dit wel netjes doet) (Maar nogmaals, ik heb zelf totaal geen trek om over dit punt een discussie te voeren) Tevens zijn er zat zaken opgenomen in APVs van gemeenten waarbij jij je misschien afvraagt waarom zoiets niet mag aangezien niemand er last van heeft, echter bewijst het feit dat zoiets in een APV is opgenomen uiteraard het tegendeel.

Feit is: de TS ervaart overlast. In hoeverre men het er wel of niet mee eens is of dit "terecht" is of niet doet in mijn ogen ook absoluut niet ter zake in dit geval, hij vraagt in feite welke wegen hij kan bewandelen, niet wat wij hier precies van vinden.
Het bagatelliseren van zulke dingen en mensen in feite uitmaken voor zeurpiet vind ik gewoon niet kunnen want het feit blijft staan dat de TS overlast ervaart (of dit gegrond is of niet is niet relevant)
De TS mag het overlast noemen, ik mag jou een zeurpiet noemen en jij mag dat niet vinden kunnen. Mooi toch ;)

Maar goed. Jaren geleden een auto bij mijn meisje in de straat die een jaar lang niet verplaatst werd bij de gemeente gemeld. Banden lek, gras tot aan de wielkasten, bedekt onder mos. Die auto had inmiddels tig parkeerbonnen en iedere keer werd er weer een nieuwe bon onder de ruitenwisser gestopt. Bizar dat parkeerbeheer ook gewoon bonnen blijft schrijven. Ik had bedacht dat het na een paar bonnen wel duidelijk was dat de eigenaar niet van plan was (of de mogelijkheid had) om de auto weg te halen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Momenteel is het erg druk bij de RDW, ik weet dat omdat een vriend van mij 2 maanden moest wachten voordat hij mocht komen om zijn auto te laten keuren. Misschien speelt dat een rol.

Maar anderhalf week met verlopen platen, denk dat het is zoals je zelf zegt: de politie heeft betere dingen te doen. Misschien dat een briefje onder de ruitenwisser de mildste beste oplossing is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killah_Priest
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:23:
[...]
De TS mag het overlast noemen, ik mag jou een zeurpiet noemen en jij mag dat niet vinden kunnen. Mooi toch ;)

Maar goed. Jaren geleden een auto bij mijn meisje in de straat die een jaar lang niet verplaatst werd bij de gemeente gemeld. Banden lek, gras tot aan de wielkasten, bedekt onder mos. Die auto had inmiddels tig parkeerbonnen en iedere keer werd er weer een nieuwe bon onder de ruitenwisser gestopt. Bizar dat parkeerbeheer ook gewoon bonnen blijft schrijven. Ik had bedacht dat het na een paar bonnen wel duidelijk was dat de eigenaar niet van plan was (of de mogelijkheid had) om de auto weg te halen.
Ik heb dus vaker te maken gehad met zulke auto's en wanneer je dan bv vlakbij het centrum van Amsterdam woont waarbij je al een extreme parkeerdruk heb (30 minuten rondjes rijden op zoek naar een plek was geen uitzondering en dan stond je op 15 minuten lopen van je woning) en hoge parkeerkosten dan ga je je er echt wel snel aan irriteren en is de overlast die de bewoners van zo'n auto ervaren, zowel direct als indirect natuurlijk ivm geen parkeerkosten betalen etc, een stuk hoger als wanneer je in een straat woont waar de helft van de parkeerplaatsen ongebruikt blijven.

Ik ken de straat van de TS niet en hoe het zit met parkeerdrukte en of het betaald parkeren is dus over dat stuk kan ik ook niet oordelen. Wel kan ik mij de irritatie goed voorstellen wat zo'n voertuig oplevert wanneer jij iedere dag 10 min naar je auto moet lopen.

• Roenie
  • Niet online
Killah_Priest schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Ik heb dus vaker te maken gehad met zulke auto's en wanneer je dan bv vlakbij het centrum van Amsterdam woont waarbij je al een extreme parkeerdruk heb (30 minuten rondjes rijden op zoek naar een plek was geen uitzondering en dan stond je op 15 minuten lopen van je woning) en hoge parkeerkosten dan ga je je er echt wel snel aan irriteren en is de overlast die de bewoners van zo'n auto ervaren, zowel direct als indirect natuurlijk ivm geen parkeerkosten betalen etc, een stuk hoger als wanneer je in een straat woont waar de helft van de parkeerplaatsen ongebruikt blijven.

Ik ken de straat van de TS niet en hoe het zit met parkeerdrukte en of het betaald parkeren is dus over dat stuk kan ik ook niet oordelen. Wel kan ik mij de irritatie goed voorstellen wat zo'n voertuig oplevert wanneer jij iedere dag 10 min naar je auto moet lopen.
Gaat het hier om Amsterdam?

Uiteraard is dat allemaal lastig, maar hoe is dat anders dan dat die auto een Nederlands kenteken heeft?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 16:23
smesjz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:45:
[...]
Datum plaatje is geel en niet rood. En verval datum is 1 maart.
Volgens https://carimport.solutio...t-met-een-exportkenteken/ is het illegaal om met zo'n kenteken in Nederland op de openbare weg te zijn. Of iemand wel of niet bezig is om te importeren - wat een aantal mensen hier blijkbaar zonder verdere onderbouwing aannemen - maakt helemaal niet uit.

Waarschijnlijk zit er ook geen WA verzekering op de auto wat op zich al reden genoeg zou zijn om m af te laten slepen. Rijden zonder WA verzekering vind ik reden om niet aleen een auto in beslag te nemen maar ook het rijbewijs van eigenaar en/of bestuurder in te trekken. Het feit dat de auto daar niet vanzelf gekomen is geeft aan dat er waarschijnlijk onverzekerd mee gereden is.

Zelfs als het een geldig kenteken zou zijn, is het 14 dagen geleden verlopen. Dit klopt dus gewoon niet en het lijkt me tijd om eea door oom (wijk)agent te laten controleren.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Erapaz
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:39:
[...]
Gaat het hier om Amsterdam?

Uiteraard is dat allemaal lastig, maar hoe is dat anders dan dat die auto een Nederlands kenteken heeft?
Vast niet, in Amsterdam zijn mensen een stuk toleranter dan TS hier. Moet ook wel, want als je je al ergert na 1,5 week een verkeerd kenteken op een auto hou je het in Amsterdam niet lang vol. Tijd voor een nieuwe hobby TS?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• D.deJong
*knip* Niet nodig *knip*

[Voor 110% gewijzigd door deepbass909 op 14-03-2021 20:26]

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 15:41
Noppesnada schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:25:
De vriend van mijn dochter woonde ook in Duitsland en heeft dus ook een auto met DE kenteken.

Woont nu in NL, duurt gewoon even voordat het geregeld is.

Heeft gewoon een parkeervergunning gehad op zijn DE kenteken.

Zodra dit op NL staat wordt het aangepast.
Waarom heeft die vriend van jouw dochter een verlopen Duitse kentekenplaat?
Dat lijkt mij in Duitsland ook al niet de bedoeling.

Wel netjes overigens dat hij een parkeervergunning heeft aangevraagd.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Roenie
  • Niet online
DjoeC schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:54:
...Waarschijnlijk zit er ook geen WA verzekering op de auto wat op zich al reden genoeg zou zijn om m af te laten slepen. Rijden zonder WA verzekering vind ik reden om niet aleen een auto in beslag te nemen maar ook het rijbewijs van eigenaar en/of bestuurder in te trekken. Het feit dat de auto daar niet vanzelf gekomen is geeft aan dat er waarschijnlijk onverzekerd mee gereden is...
Dat weet je niet. Wellicht wel verzekerd (op chassisnummer) in verband met export. Of met een autoambulance. Het blijft allemaal speculeren.

Ik zou zeggen als je al iets zou doen: briefje onder de ruitenwisser en als de auto er over twee weken nog staat de wijkagent eens bellen. Dan heeft de betreffende medeburger in ieder geval tijd om het te regelen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:33

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik begrijp de in mijn ogen overdreven bemoeienis niet zo goed, op basis van een kenteken een eigenaar veroordelen..... Het kan heel goed dat het ding wacht op de RDW keuring voor een NL kenteken, bij mij weten gaat daar op moment een vrij lange tijd overheen...

Kortom, relax...

Ik begin mij een beetje aan de klaagcultuur te ergeren, het vermogen van mensen op situatie te accepteren zoals ze zijn lijkt per week wel minder te worden. 1.5 week, waar hebben we het over..... Als hij er over een week of 6 nog staat hebt je recht op klagen een belletje om te melden dat er een auto met onduidelijk kenteken geparkeerd staat.

En, dat er nu een Duits kenteken op zit betekend niet dat hij geen Nederlands kenteken heeft

[Voor 45% gewijzigd door Bullet NL op 14-03-2021 19:23]

Cogitationis poenam nemo patitur

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:23
T.C schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Waarom heeft die vriend van jouw dochter een verlopen Duitse kentekenplaat?
Dat lijkt mij in Duitsland ook al niet de bedoeling.

Wel netjes overigens dat hij een parkeervergunning heeft aangevraagd.
Zijn kentekenplaat is niet verlopen. Hij is bezig zijn auto op NL kenteken te zetten, daar zitten nog wat haken en ogen aan.

• T.C
Noppesnada schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Zijn kentekenplaat is niet verlopen. Hij is bezig zijn auto op NL kenteken te zetten, daar zitten nog wat haken en ogen aan.
01.03.2021 heeft een gele achtergrond dus het is geen export kenteken.
En ik maar denken dat het vandaag Pi day oftewel 14 maart was.

-edit-

Zelfs Tweakers.net zegt dat ik deze reply op 14 maart en niet op 1 maart plaatst.

[Voor 56% gewijzigd door T.C op 14-03-2021 19:49]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Xander
T.C schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:47:
[...]

[...]

En ik maar denken dat het vandaag Pi day oftewel 14 maart was.

-edit-

Zelfs Tweakers.net zegt dat ik deze reply op 14 maart en niet op 1 maart plaatst.
:? WTF heeft de vriend van de dochter van @Noppesnada dan met de kentekenplaat in de straat van @smesjz te maken? Lezen is ook een vak...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:00

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb de nodige reacties verwijderd. Hou het gewoon ontopic en reageer normaal.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-03 20:46
Bullet NL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:18:
Ik begrijp de in mijn ogen overdreven bemoeienis niet zo goed, op basis van een kenteken een eigenaar veroordelen..... Het kan heel goed dat het ding wacht op de RDW keuring voor een NL kenteken, bij mij weten gaat daar op moment een vrij lange tijd overheen...

Kortom, relax...

Ik begin mij een beetje aan de klaagcultuur te ergeren, het vermogen van mensen op situatie te accepteren zoals ze zijn lijkt per week wel minder te worden. 1.5 week, waar hebben we het over..... Als hij er over een week of 6 nog staat hebt je recht op klagen een belletje om te melden dat er een auto met onduidelijk kenteken geparkeerd staat.

En, dat er nu een Duits kenteken op zit betekend niet dat hij geen Nederlands kenteken heeft
Ik zou me vooral ergeren aan iedereen die hier op de man aan het spelen is, zowel tegen TS als onderling, in plaats van dat er inhoudelijk een discussie gevoerd wordt over het antwoord op TS zijn vraag.

Ondanks dat ik het óók niet eens ben met hoe snel TS wilt acteren op die onbekende auto, is er verder niets mis met zijn constatering en vraag. Iedereen gaat hier gemakshalve uit van een auto die een NL-kenteken krijgt of dat die door de RDW gekeurd gaat worden. Maar wat als die auto voor louche zaken gebruikt wordt? Of wel net over de grens gestolen is, en hierheen gereden is voor export.

@TS: Je zou de volgende dingen kunnen proberen, om te achterhalen of er iets legitiems met de auto gebeurt, of niet. Wel de tip om iets langer te wachten. Anderhalve week is wel erg snel om opties 2 en 3 te gebruiken.
1: Leg een kaartje neer om contact te zoeken met de eigenaar, of om te vragen of de auto eventueel verplaatst kan worden als deze langdurig daar stil blijft staan.
2: Je kan het ergens melden (gok ik) met ook de vraag of ze na kunnen gaan wat er met die auto gebeurt. )(de wijkagent)
3: De politie bellen met een melding.

@algemeen
Misschien werkt het beter om de TS niet direct aan te vallen met dat hij 'wat anders met zijn tijd moet doen' en dat mensen hier 'fatsoenrakkers' zijn als er wat sociale controle is, kan je ook vragen waarom men zo snel al actie wilt ondernemen. Elkaar belachelijk maken gaat in ieder geval niet helpen om elkaars denkwijze te veranderen. :)

-

• T.C
Xander schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:04:
[...]

:? WTF heeft de vriend van de dochter van @Noppesnada dan met de kentekenplaat in de straat van @smesjz te maken? Lezen is ook een vak...
Hij reageert op dit topic, van iemand met verlopen Duitse platen, dat de vriend van zijn dochter wel een parkeervergunning heeft gekregen met zijn Duitse platen.

Logische redenatie zou zijn dat die platen ook verlopen zijn.
Anders zou het evenveel nut hebben als wanneer ik neerzet dat ik gisteren pizza heb gegeten.
Het is niet onwaar, maar het voegt niet zoveel toe in deze discussie.

• Xander
T.C schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:40:
[...]

Hij reageert op dit topic, van iemand met verlopen Duitse platen, dat de vriend van zijn dochter wel een parkeervergunning heeft gekregen met zijn Duitse platen.

Logische redenatie zou zijn dat die platen ook verlopen zijn.
En dan ook nog eens precies op dezelfde dag? :D

De overeenkomst zijn de Duitse platen. Het zijn geen exportplaten, laat staan verlopen exemplaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T.C
Xander schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:44:
[...]

En dan ook nog eens precies op dezelfde dag? :D

De overeenkomst zijn de Duitse platen. Het zijn geen exportplaten, laat staan verlopen exemplaren.
Je hebt gelijk.

Toch zie ik een sterkere overeenkomst tussen de auto van vriendje en de pizza die ik gisteren at: Het heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:05:
[...]
Maakt het kenteken dat er op zit iets uit voor de mate van overlast? :?

Want als na importeren een Nederlands kenteken op zit dan blijft de situatie toch hetzelfde?
Jazeker, dat maakt uit, en nee, de situatie is dan niet hetzelfde. Het belangrijkste verschil zit hem in het simpele feit dat er voor die auto geen wegenbelasting betaald is, in ieder geval niet in Nederland omdat dat simpelweg niet kan, en waarschijnlijk ook in Duitsland niet gezien het verlopen platen zijn. Daarmee is de auto ook niet verzekerd in Nederland en wederom, waarschijnlijk ook in Duitsland niet. Hoewel de kans klein is, kan ook een stilstaande auto schade veroorzaken, dus dat lijkt me onwenselijk. In ieder geval, de afspraak hier in Nederland is dat een auto niet aan de openbare weg mag staan als er geen wegenbelasting voor betaald is en deze niet verzekerd is. Gebruik maken van de openbare weg door te gaan rijden is in deze situatie al helemaal uit den boze, dus het stallen van die auto op die plek heeft niet eens nut. Als je een auto moet importeren kan je die gewoon op een afgesloten terrein neerzetten zoals de bedoeling is. Dan houd je openbare parkeerplaatsen vrij voor mensen die wel netjes hun belastingen betalen, het is niet eerlijk iets te claimen waar je niet aan meebetaalt. Dat is overigens een van de zaken die je normaliter bij het importeren zelf van tevoren hoort te regelen of er in ieder geval over na te denken. Als je het geld hebt om een auto te importeren of een kennelijk fikse besparing hebt door import ipv aankoop in Nederland, heb je ook de paar tientjes die het kost om stalling anders dan op de openbare weg te regelen. Niemand verplicht je tot het importeren van een auto.

Zeker als je bedenkt dat in bepaalde kringen expres met buitenlandse kentekens gereden wordt om verschillende belastingen en verzekeringen te omzeilen (waarschijnlijk in zowel Nederland als het land van het kenteken) en het traceren van de eigenaar te bemoeilijken, lijkt het me gewoon een onwenselijke situatie.
!null schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:10:
Hij/zij is er duidelijk mee bezig.
Hoe maak je dat precies op uit een wekenlang stilstaande auto met verlopen kentekenplaten?
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Je weet niet of het een 'importbedrijfje' is of een particulier die zijn-haar auto vanuit Duitsland importeert. In het tweede geval is het toch geen oneigenlijk gebruik van de publieke ruimte? Gewoon iemand die zijn auto parkeert.
Waar trek je de grens? Mag ik een circuitauto zonder kentekenplaten dan ook gewoon aan de openbare weg parkeren? Scheelt toch weer stallingskosten.
!null schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:15:
Door er nu iets mee te doen ga je die persoon waarschijnlijk op kosten jagen, direct of indirect.
Dit lijkt me toch gewoon iets wat je uit kan zoeken voordat je aan het import-proces begint? Het is niet alsof dat vanzelf gaat op het moment dat je de grens over rijdt en dat er *poef* Nederlandse platen op verschijnen, belastingen betaald zijn en de boel verzekerd is, laat staan dat de huidige (niet eens de goede) platen er zomaar op zijn gekomen. Dan weet je toch ook wat er wel en niet mag met die platen, en heb je toch gewoon de keuze gehad tussen stalling betalen (zeker weten een paar tientjes) of een boete riskeren (misschien een paar honderd euro)? Dat heb je dan toch bewust zelf gedaan, en is het niet de schuld van degene die er wat over zegt?
!null schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:02:
Maar ik zie ook de andere kant van het verhaal, namelijk iemand die een auto probeert te importeren en daar geen trailer voor heeft of een plek van de openbare weg af.
Tja het is niet volgens de regels hoe hij het doet, en hij loopt daarmee een bepaald risico. Wellicht is hij zich daar niet eens volledig bewust van, maar gedeeltelijk.
Dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Niet gewoon zomaar wat doen wat jou het beste uitkomt omdat je vindt dat jij belangrijker bent dan anderen.
Roenie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:02:

[...]
Dat heeft niets met het kenteken te maken, maar of er al dan niet voor die auto gezorgd wordt.
Ik vind een verlopen buitenlands kenteken en wekenlang op dezelfde plek geparkeerd staan anders behoorlijke signalen dat er niet voor die auto gezorgd wordt.
Anoniem: 1441478 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:29:
Misschien dat een briefje onder de ruitenwisser de mildste beste oplossing is?
Een auto waar niet mee gereden mag worden en waar ook niet mee gereden wordt, hoe groot acht je de kans dat iemand regelmatig gaat kijken of er een briefje onder de ruitenwisser zit?
Bullet NL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:18:
Ik hoop van wel, anders staat er zelfs een auto met valse/verkeerde platen op de openbare weg! Dat mag volgens mij nóg minder.

Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het waarschijnlijk dat de Politie hier niet direct mee aan de slag gaat, ofwel vanwege tijdsdruk ofwel voor het geven van een beetje respijt (wat ze strikt genomen niet hoeven te doen). In het eerste geval heeft nog langer wachten geen zin, aangezien de Politie dat dan alsnog gaat doen. Dan heb je er nu tenminste al melding van gemaakt en is er een dossier. Ik heb ook in een buurt gewoond met hoge parkeerdruk, dat is al lastig zat, helemaal als iemand daar iets komt stallen wat er helemaal niet hoort te zijn, zonder ervoor te betalen. Als er gewoon netjes Nederlandse platen op hadden gezeten en de wegenbelasting betaald was, had ik er geen probleem mee gehad. Zelfs met normale, geldige Duitse platen, mits de auto daadwerkelijk van een Duitser is.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 16:23
DataGhost schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het waarschijnlijk dat de Politie hier niet direct mee aan de slag gaat, ofwel vanwege tijdsdruk ofwel voor het geven van een beetje respijt (wat ze strikt genomen niet hoeven te doen). In het eerste geval heeft nog langer wachten geen zin, aangezien de Politie dat dan alsnog gaat doen.
Mijn ervaring met oom agent is dat ze na een fatsoenlijke, inhoudelijke melding tijdens een volgende reguliere surveillance even langsrijden en de boel checken. Geen idee hoeveel tijd ze in EHV momenteel hebben - misschien geen vanwege alle recente overwerkuren. Soms hoor je wat terug, soms ook niet - maar daar gaat het volgens mij niet om.

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:52
Hier nog een artikel van een andere buitenlandse auto die langere tijd op een parkeerplaats stond.. Volgens mij moet je nog even geduld hebben of radicale acties uitvoeren..

https://www.bndestem.nl/b...-een-meter-hoog~a4533f5b/

https://www.bndestem.nl/b...tje-aan-hechten~a135fe31/

[Voor 18% gewijzigd door mr_zippey op 15-03-2021 14:36]

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
mr_zippey schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:35:
Hier nog een artikel van een andere buitenlandse auto die langere tijd op een parkeerplaats stond.. Volgens mij moet je nog even geduld hebben of radicale acties uitvoeren..

https://www.bndestem.nl/b...-een-meter-hoog~a4533f5b/

https://www.bndestem.nl/b...tje-aan-hechten~a135fe31/
Klein, maar groot verschil is dat deze auto gewoon geldige kentekenplaten heeft en dan mag je gewoon op de openbare weg parkeren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Niet online

Een auto waar niet mee gereden mag worden en waar ook niet mee gereden wordt, hoe groot acht je de kans dat iemand regelmatig gaat kijken of er een briefje onder de ruitenwisser zit?
En toch is dit de beste mildste oplossing imho. Los van het feit dat jij niet kan weten hoe vaak hij zijn auto ziet of te horen krijgt van een ander dat er een briefje onder zijn ruitenwisser lag. Heb jij een betere mildste oplossing misschien?

Je bent wel druk geweest met op echt alles en iedereen te reageren, had je toevallig een vrij momentje? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 1441478 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:52:
[...]

En toch is dit de beste mildste oplossing imho. Los van het feit dat jij niet kan weten hoe vaak hij zijn auto ziet of te horen krijgt van een ander dat er een briefje onder zijn ruitenwisser lag. Heb jij een betere mildste oplossing misschien?
Ik vind het vooral raar dat we hier in Nederland mensen hebben aangesteld om voor ons wetten te verzinnen zodat het dagelijks leven een beetje in goede banen geleid kan worden, en dat we een Politie hebben aangesteld om zorg te dragen dat deze nageleefd worden. Tegelijkertijd wordt het dan weer overtrokken gevonden om diezelfde Politie te gebruiken om de gezamenlijk bedachte wetgeving na te leven? Het is niet alsof die persoon direct de gevangenis ingaat of de doodstraf krijgt, het is gewoon een boete (afhankelijk van de mate van misbruik een behoorlijk pittige) waar je al van op de hoogte hoort te zijn op het moment dat je überhaupt aan het import-proces begint, dus gewoon een vooraf ingecalculeerd risico. Waarom zou je zo'n persoon "lief" willen aanpakken? En dat is nog steeds onder de aanname van import en een bekende/kloppende eigenaar, terwijl er meer of iets anders aan de hand kan zijn (bedrijfsmatige import, belastingontduiking, gestolen, gedumpt na een misdrijf, ...).

Een briefje kan je natuurlijk altijd onder de ruitenwisser doen maar je moet niet verwachten dat dit veel effect gaat hebben en je niet later alsnog naar de Politie moet omdat dat ding maar niet verdwijnt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• !null
@DataGhost Zoals ik al zei, uiteindelijk is het een aanname.
Maar een paar weken is niks, als de RDW wacht op de papieren uit Duitsland, die daar niet erg snel mee is.

Je kunt wel moeilijk gaan doen dat deze persoon het niet volgens de regels doet en de auto weg moet, maar straks staat hij daar gewoon netjes met een geel kenteken. En dan is het allemaal ineens geen probleem meer?

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Jazeker, dat maakt uit, en nee, de situatie is dan niet hetzelfde. Het belangrijkste verschil zit hem in het simpele feit dat er voor die auto geen wegenbelasting betaald is, in ieder geval niet in Nederland omdat dat simpelweg niet kan, en waarschijnlijk ook in Duitsland niet gezien het verlopen platen zijn. Daarmee is de auto ook niet verzekerd in Nederland en wederom, waarschijnlijk ook in Duitsland niet. Hoewel de kans klein is, kan ook een stilstaande auto schade veroorzaken, dus dat lijkt me onwenselijk. In ieder geval, de afspraak hier in Nederland is dat een auto niet aan de openbare weg mag staan als er geen wegenbelasting voor betaald is en deze niet verzekerd is. Gebruik maken van de openbare weg door te gaan rijden is in deze situatie al helemaal uit den boze, dus het stallen van die auto op die plek heeft niet eens nut. Als je een auto moet importeren kan je die gewoon op een afgesloten terrein neerzetten zoals de bedoeling is. Dan houd je openbare parkeerplaatsen vrij voor mensen die wel netjes hun belastingen betalen, het is niet eerlijk iets te claimen waar je niet aan meebetaalt. Dat is overigens een van de zaken die je normaliter bij het importeren zelf van tevoren hoort te regelen of er in ieder geval over na te denken. Als je het geld hebt om een auto te importeren of een kennelijk fikse besparing hebt door import ipv aankoop in Nederland, heb je ook de paar tientjes die het kost om stalling anders dan op de openbare weg te regelen. Niemand verplicht je tot het importeren van een auto.

Zeker als je bedenkt dat in bepaalde kringen expres met buitenlandse kentekens gereden wordt om verschillende belastingen en verzekeringen te omzeilen (waarschijnlijk in zowel Nederland als het land van het kenteken) en het traceren van de eigenaar te bemoeilijken, lijkt het me gewoon een onwenselijke situatie.

[...]

Hoe maak je dat precies op uit een wekenlang stilstaande auto met verlopen kentekenplaten?

[...]

Waar trek je de grens? Mag ik een circuitauto zonder kentekenplaten dan ook gewoon aan de openbare weg parkeren? Scheelt toch weer stallingskosten.

[...]

Dit lijkt me toch gewoon iets wat je uit kan zoeken voordat je aan het import-proces begint? Het is niet alsof dat vanzelf gaat op het moment dat je de grens over rijdt en dat er *poef* Nederlandse platen op verschijnen, belastingen betaald zijn en de boel verzekerd is, laat staan dat de huidige (niet eens de goede) platen er zomaar op zijn gekomen. Dan weet je toch ook wat er wel en niet mag met die platen, en heb je toch gewoon de keuze gehad tussen stalling betalen (zeker weten een paar tientjes) of een boete riskeren (misschien een paar honderd euro)? Dat heb je dan toch bewust zelf gedaan, en is het niet de schuld van degene die er wat over zegt?

[...]

Dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Niet gewoon zomaar wat doen wat jou het beste uitkomt omdat je vindt dat jij belangrijker bent dan anderen.

[...]

Ik vind een verlopen buitenlands kenteken en wekenlang op dezelfde plek geparkeerd staan anders behoorlijke signalen dat er niet voor die auto gezorgd wordt.

[...]

[...]

Ik hoop van wel, anders staat er zelfs een auto met valse/verkeerde platen op de openbare weg! Dat mag volgens mij nóg minder.

Zoals hier al een paar keer gezegd is, is het waarschijnlijk dat de Politie hier niet direct mee aan de slag gaat, ofwel vanwege tijdsdruk ofwel voor het geven van een beetje respijt (wat ze strikt genomen niet hoeven te doen). In het eerste geval heeft nog langer wachten geen zin, aangezien de Politie dat dan alsnog gaat doen. Dan heb je er nu tenminste al melding van gemaakt en is er een dossier. Ik heb ook in een buurt gewoond met hoge parkeerdruk, dat is al lastig zat, helemaal als iemand daar iets komt stallen wat er helemaal niet hoort te zijn, zonder ervoor te betalen. Als er gewoon netjes Nederlandse platen op hadden gezeten en de wegenbelasting betaald was, had ik er geen probleem mee gehad. Zelfs met normale, geldige Duitse platen, mits de auto daadwerkelijk van een Duitser is.
Geen belasting betaald hebben is toch geen overlast voor de TS? Als die auto dadelijk formeel geïmporteerd wordt dan wordt er belasting geheven. We hebben het hier over een auto die een paar weken geparkeerd staat, niet over een of andere tokkie die hele dag aan auto's loopt te sleutelen.

Maar goed, ieder mag zelf bepalen waar hij/zij zich druk over maakt. Zonde van de energie vind ik en wie zonder zonde is werpt de eerste steen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je zo slim bent om zelf een auto te importeren om de kosten te drukken kun je ook wel even stalling voor die tijd dat zodat je niet onverzekerd en zonder platen op de weg staat toch? Geef de lokale dealer/garage een paar tientjes en dan kun je hem daar naar toe brengen vanuit Dld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

!null schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:32:
@DataGhost Zoals ik al zei, uiteindelijk is het een aanname.
Maar een paar weken is niks, als de RDW wacht op de papieren uit Duitsland, die daar niet erg snel mee is.

Je kunt wel moeilijk gaan doen dat deze persoon het niet volgens de regels doet en de auto weg moet, maar straks staat hij daar gewoon netjes met een geel kenteken. En dan is het allemaal ineens geen probleem meer?
Netjes met een geel kenteken is er wegenbelasting betaald, nu niet. Weet jij veel hoe lang deze situatie nog zo blijft? Je mag als eigenaar van een auto met buitenlands kenteken maximaal twee weken in Nederland hebben met een aangevraagde(!) ontheffing voor de MRB, die periode is zo te zien ook al overschreden. En dit is uberhaupt geen geldig kenteken om mee rond te rijden, nog buiten het feit dat het verlopen is.
Roenie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:34:
[...]
Geen belasting betaald hebben is toch geen overlast voor de TS? Als die auto dadelijk formeel geïmporteerd wordt dan wordt er belasting geheven. We hebben het hier over een auto die een paar weken geparkeerd staat, niet over een of andere tokkie die hele dag aan auto's loopt te sleutelen.
Geen parkeerplek hebben is wel overlast voor de TS, als er dan een auto staat waarvan het duidelijk is dat het niet in orde is, is dat onnodige overlast. En wanneer is "dadelijk", is dat nog een paar maanden? Is uberhaupt zeker dat deze auto geimporteerd wordt en toegelaten wordt, en dat er niets anders aan de hand is wat politieonderzoek zou rechtvaardigen? Wie zegt dat positieve ervaringen met belastingontduiking in de vorm van "gewoon illegaal aan de openbare weg stallen" niet het begin is van een tokkie die de hele dag aan auto's loopt te sleutelen? Waarom is het onredelijk te verwachten dat deze auto gestald wordt bij een van de vele plekken waar dat voor een paar tientjes kan, weg van de openbare weg?

Ik ben zelf lang genoeg uit Nederland weggeweest om mijn auto te schorsen en te stallen, de stalling kostte me krap 200 euro per jaar, dus dat zijn echt de kosten niet. En bij terugkomst mocht ik, na het opnieuw regelen van de verzekering, alleen maar direct naar de APK rijden, als ik op wat voor manier gepakt/geflitst/gescand zou worden zonder de juiste vooraf gemaakte melding, geplande afspraak en route, rijdend of geparkeerd, is het zonder coulance gewoon een jaar (!) MRB plus de normale boete aftikken, bij elkaar ruim 1000 euro, omdat de aanname dan direct is dat ik daar al een heel jaar illegaal mee rondrijd. Dus ik snap niet waarom anderen dan anders behandeld zouden moeten worden als het een kleine moeite is om je zaken gewoon op orde te hebben. Deze zaken zijn verder ook niet geheim en dus heel makkelijk uit te zoeken.
Maar goed, ieder mag zelf bepalen waar hij/zij zich druk over maakt. Zonde van de energie vind ik en wie zonder zonde is werpt de eerste steen.
Ondertussen maak je je wel druk over meningen anders dan de jouwe in dit topic, dus waarom zou je deze melding erachteraan plakken alsof het iedereen behalve jij is die zijn energie verspilt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

Even snel door het topic gegaan. Maar als TS het niet vertrouwd of wat dan ook gewoon de politie even bellen, die checken het dan wel. Zeggen dat ze het te druk hebben met andere zaken is een dooddoener want dit soort dingen is juist ook hun werk. Misschien is de wagen gestolen of is er wat anders aan de hand. Verder gewoon lekker laten staan.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Netjes met een geel kenteken is er wegenbelasting betaald, nu niet. Weet jij veel hoe lang deze situatie nog zo blijft? Je mag als eigenaar van een auto met buitenlands kenteken maximaal twee weken in Nederland hebben met een aangevraagde(!) ontheffing voor de MRB, die periode is zo te zien ook al overschreden. En dit is uberhaupt geen geldig kenteken om mee rond te rijden, nog buiten het feit dat het verlopen is.

[...]

Geen parkeerplek hebben is wel overlast voor de TS, als er dan een auto staat waarvan het duidelijk is dat het niet in orde is, is dat onnodige overlast. En wanneer is "dadelijk", is dat nog een paar maanden? Is uberhaupt zeker dat deze auto geimporteerd wordt en toegelaten wordt, en dat er niets anders aan de hand is wat politieonderzoek zou rechtvaardigen? Wie zegt dat positieve ervaringen met belastingontduiking in de vorm van "gewoon illegaal aan de openbare weg stallen" niet het begin is van een tokkie die de hele dag aan auto's loopt te sleutelen? Waarom is het onredelijk te verwachten dat deze auto gestald wordt bij een van de vele plekken waar dat voor een paar tientjes kan, weg van de openbare weg?

Ik ben zelf lang genoeg uit Nederland weggeweest om mijn auto te schorsen en te stallen, de stalling kostte me krap 200 euro per jaar, dus dat zijn echt de kosten niet. En bij terugkomst mocht ik, na het opnieuw regelen van de verzekering, alleen maar direct naar de APK rijden, als ik op wat voor manier gepakt/geflitst/gescand zou worden zonder de juiste vooraf gemaakte melding, geplande afspraak en route, rijdend of geparkeerd, is het zonder coulance gewoon een jaar (!) MRB plus de normale boete aftikken, bij elkaar ruim 1000 euro, omdat de aanname dan direct is dat ik daar al een heel jaar illegaal mee rondrijd. Dus ik snap niet waarom anderen dan anders behandeld zouden moeten worden als het een kleine moeite is om je zaken gewoon op orde te hebben. Deze zaken zijn verder ook niet geheim en dus heel makkelijk uit te zoeken.

[...]

Ondertussen maak je je wel druk over meningen anders dan de jouwe in dit topic, dus waarom zou je deze melding erachteraan plakken alsof het iedereen behalve jij is die zijn energie verspilt?
Overlast omdat auto met een Nederlands kenteken hetzelfde plekje in gebruik neemt? Het maakt simpelweg niet uit voor de overlast qua parkeerplek welk kenteken er op zit.

Overigens maak je geen zorgen, ik maak mij niet druk, maar reageer slechts. Ik ben alleen wel verbaasd over je zwart-wit redenatie. Het leven is immers niet zwart-wit, maar heeft een grijs gebied. Gelukkig maar, anders was het leven wel heel voorspelbaar en saai ;)

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03 07:55
Roenie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:42:
[...]
Het maakt simpelweg niet uit voor de overlast qua parkeerplek welk kenteken er op zit.
Dat is juist het enige dat er toe doet: zonder geldig kenteken mag je niet de openbare weg op, en daar horen parkeerterreinen ook bij.

De auto mag alleen op prive-terrein staan.

Hoeveel last de TS daarvan heeft en hoe hij dat aanpakt, is aan hem

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
CptKemel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:47:
[...]

Dat is juist het enige dat er toe doet: zonder geldig kenteken mag je niet de openbare weg op, en daar horen parkeerterreinen ook bij.

De auto mag alleen op prive-terrein staan.

Hoeveel last de TS daarvan heeft en hoe hij dat aanpakt, is aan hem
Tja, dat is de formele kant. Maar voor de praktische situatie maakt dat simpelweg niet uit. Er staat een auto op een parkeerplek. Als het een auto met een kenteken uit een of ander honky tonky land geweest was dan hadden enkelen in deze draad dezelfde ophef gemaakt heb ik zo het idee ;)

Maar goed, als TS dat echt vervelend vindt dan is het zijn recht om inderdaad de politie bellen. Hopelijk hebben zij op dat moment geen belangrijkere zaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Roenie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:42:
[...]
Overlast omdat auto met een Nederlands kenteken hetzelfde plekje in gebruik neemt? Het maakt simpelweg niet uit voor de overlast qua parkeerplek welk kenteken er op zit.
Deze auto houdt onrechtmatig een plek in gebruik die nu niet gebruikt kan worden door iemand die wel wegenbelasting enz. betaalt. Er is dus wel overlast. Er is genoeg overlast dat TS die auto is opgevallen. Als de auto netjes geregistreerd stond en er wegenbelasting voor werd betaald, kan daarmee het aantal parkeerplekken in een bepaalde gemeente aangepast worden naar het verwachte gebruik. Een ongeregistreerde auto die daar veel langer staat dan wenselijk of toegestaan wordt hierbij niet meegeteld. Deze "ene auto" gaat volgens hetzelfde principe als "ik ga niet stemmen want mijn ene stem maakt toch geen verschil". Als dit normaal gevonden wordt staat niks in de weg dat het aantal dergelijke auto's toeneemt, met alle bijbehorende extra overlast.

Volgens mij heb jij er ook geen last van als ik met 250 km/u over een lege snelweg scheur, toch hebben we gezamenlijk besloten dat dat niet wenselijk is en dat ik daar een flinke sanctie voor tegemoet mag zien. Waarom hoeft er dan in dit geval, waarin de wet ook behoorlijk expliciet is, niet gehandhaafd te worden? Ongeacht of er nou daadwerkelijk overlast zou zijn of niet? Wat voor argumenten zijn er precies (die beter dan het niveau "misschien weet die persoon het niet" of "heb je er last van dan" zijn) om niet te handhaven? Het staat allemaal gewoon op de site van het RDW en op die van het analoog in het andere land.

Volgens jouw redenering is een circuit-auto zonder kenteken, een normale auto waar de kentekenplaten af zijn gehaald, een auto met een geschorst kenteken of een auto met valse Nederlandse of buitenlandse platen, allemaal prima om aan de openbare weg te zetten?

[Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 15-03-2021 17:02]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D.deJong
Prima dat je iemands standpunt niet snapt, maar dat is geen reden om zo fel en volledig offtopic uit te halen.

[Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 16-03-2021 01:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• !null
DataGhost schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Die ontheffing is niet eens relevant want het kenteken is al niet eens geldig in NL.

Maarja, wat is nou de werkelijke overlast? Dat hij een (publiek) parkeer vak bezet houdt, of dat er niet veel van de registratie klopt. Waar ergert men zich nou aan?

Volgens mij is het het eerste, en probeert men hem/haar te pakken middels het tweede.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Niet online
Ik zou het gezicht van de eigenaar van die auto wel eens willen zien als hij per toeval dit topic tegenkomt. De 1 overdrijft nog harder dan de ander. TS wilde alleen maar beetje meedenkhulp, geen opvoedadvies en of "verlink hem bij de popo, dat zal um leren" adviezen.

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik zou in tranen uitbarsten als de arme ziel met ernstige Corona thuis heeft gezeten en niet naar buiten kon/mocht.
Of nog erger, aan de beademing in ziekenhuis, waardoor hij ook niemand anders even om hulp kon vragen met die auto.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tartarus schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:16:
Ik zou in tranen uitbarsten als de arme ziel met ernstige Corona thuis heeft gezeten en niet naar buiten kon/mocht.
Of nog erger, aan de beademing in ziekenhuis, waardoor hij ook niemand anders even om hulp kon vragen met die auto.
Dat is ernstig, maar niet van toepassing op het moment dat de auto werd neergezet. En waarom moet het per se Corona zijn? Voor hetzelfde geld was het een beroerte of hartstilstand, of is deze persoon geschept door een vrachtwagen toen deze de weg overstak richting de voordeur van zijn/haar huis. Je weet het niet. Maar dat is allemaal after the fact. Het gaat momenteel over een auto met een kenteken wat helemaal niet in Nederland op de openbare weg mag en wat bovendien verlopen is. Toch is de auto daar terecht gekomen en met hetzelfde gemak was deze op datzelfde moment netjes elders in een stalling gezet, waar deze hoort, en met het juiste kenteken als dat rijdend (dus niet per autoambulance) is gebeurd. Om dan te speculeren over iets mogelijk ernstigs wat zich daarna heeft plaatsgevonden om de eerdere gebeurtenis goed te praten is een drogreden op emotie of medelijden. Ik prefereer zelf een discussie zonder drogredenen, waaronder ook de ad homini die ik hier door enkele anderen langs zie komen. Drogredenen zijn namelijk een beetje valsspelen en leiden af van de eigenlijke discussie, namelijk of die auto daar mag staan en wat ermee moet gebeuren.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee