Lekkage nieuwe aluminium pui

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNaige
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 16:44
Beste tweakers,

Sinds de verbouwing aan m'n huis afgelopen jaar (uitgevoerd via een aannemer) is er 1 probleem is: de pui lekt...
De afgelopen maanden is zowel de aannemer als de leverancier langs geweest om de lekkage proberen te verhelpen, vooralsnog zonder (goed) resultaat. Wat is er al gedaan:
  • Kitrand tussen lood en dorpel
  • Vervangen en afstellen van de deuren
  • Afwatering schoongemaakt
  • Metselwerk onder de pui behandeld met bitumen (metselwerk was droog)
  • Rubbers vervangen
  • Vast nog wel meer kleine dingen
De laatste keer dat de leverancier van de pui is geweest zijn de deuren vervangen vanwege kleine schades. Hierbij is geconstateerd dat de deuren niet goed waren afgesteld, maar dit lijkt niet de oorzaak van de lekkage. Als de tuinslang op de pui gezet wordt (kleine sproeier) is het binnen 1 minuut gelijk zichtbaar binnen. Het enige wat de leverancier kan bedenken is dat het lekt tussen de buitenmuur (metselwerk) en de pui waarbij het water naar beneden loopt, via het lood naar binnen. Dit lijkt mij niet het geval omdat het stucwerk droog is, anders had ik vochtplekken verwacht.
Wat ook opvalt is dat de vochtplekken soms een stuk van de pui af (20/30 cm) zichtbaar zijn.

Het water komt niet via de deurdorpels naar binnen, deze blijven nagenoeg droog. Wat mij is opgevallen is dat 2 hoekjes van de pui een spleet hebben t.o.v. alle andere hoekjes. Zou het kunnen dat er dusdanig veel water via deze weg naar binnen komt dat het via het lood naar binnen kan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbo-AgTMVMddMlTeR5NCVO6h7U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSMh7YnqrIYScRdn8kYulMaM.jpg?f=fotoalbum_large

De pui staat op metselwerk, met isolatie tussen de betonvloer en het metselwerk. De smeervloer ligt tot aan de pui. Dit lijkt mij dus verder goed geplaatst.

Wat ik deze week nog wil proberen is om per raam te kijken of deze lekt, dus de sproeier op 1 raam houden en niet allemaal tegelijk.
Ik zal vast dingen vergeten te zijn te melden, maar ik hoor jullie feedback graag.

Enkele foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IWiQ6cM7DdgHXXD1pYmBqxWNrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCWSaXJEIWMFqAH9uTHKBeiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaRy82km9woepBgF0VjHCy_sNXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9yGRQOWCYrjvyTxr3D2sp0o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs1CGS-14tcisqFhlAtMelSjYbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWNJ6443koOYPCBUjG3IZ6im.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbxevOl-32Q9lw8nXkVX5u2OJgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hW8zQ4SLooMfrgCE3GeEE2De.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Oke, met mijn beperkte kennis van zaken van horen zeggen, een beetje eigen ervaring en een zwager die ook wat lekkage had:

Die kozijnen zijn hol. Daar kan om allelei redenen water in komen en daar is ook rekening mee gehouden dat dat gebeurd. Daarom moeten er aan de onderzijde van het kozijn gaatjes zitten om dat water er weer uit te laten lopen en het geheel moet zo geplaatst zijn dat het water dan naar buiten loopt. Tot zover de normale gang van zaken.

Maar als ik naar jouw foto's kijk, dan is de buitenzijde helemaal dichtgekit (of in ieder geval goed dicht) langs de onderkant?
Dat lijkt mij een probleem. Want het water wat nu in je kozijn terecht komt, kan daar niet meer naar buiten lopen, maar loopt naar binnen en trekt dan omhoog waar jij het gaat zien op je afwerkvloer.

Dan tot slot: mijn zwager had een probleem met lekkend water aan de binnenzijde, bleek dat de gaatjes aan de onderzijde van de kozijnen nog dicht zaten met één of ander dopje wat fabriek af erop zat maar wat de installateur eraf had moeten halen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:22

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Wij hadden tijdens onze renovatie een soortgelijke lekkage bij een nieuwe schuifpui. Bij ons bleek het water capilair naar binnen te trekken op de naad van 2 stukken hardstenen dorpel onder de pui. We hadden nog geen smeervloer liggen dus de dorpel kwam in de kamer gewoon op de beton uit.

De oplossing bij ons was de naad op de dorpel zo goed mogelijk dichten en er overlappend een (hele dunne) hardstenen dorpel overheen te plaatsen tegen de pui aan. Gelukkig was er nog die ruimte in de hoogte met de schuifpui. Heel veel anders was zonder uitbreken van kozijn en de wand op de dorpel ook niet mogelijk.

Hoewel ik in het begin mijn bedenkingen had, waren de natte plekken na het plaatsen van de twede dorpel wel weg en wonen we er inmiddels alweer 3,5 jaar.

In ons geval was het dus een constructiefout van de aannemer en niet van de kozijnboer. Overigens zou het goed kunnen dat als er wel een smeervloer in had gezeten, we geen last van deze lekkage zouden hebben gehad aangezien de smeervloer boven de hardsteen uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door -bolio- op 09-03-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNaige
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 16:44
Bedankt voor jullie input.

Ter verduidelijking: de kitrand die je ziet zit tussen het lood en de deurdorpel. het water kan nog steeds weg. Voor het vaste deel van de pui zijn de afwateringskanalen nog steeds vrij omdat de kitrand 'dieper' ligt dan deze kanalen.

De deuren lijken inmiddels waterdicht, maar met de spoeier tegen de zijlichten wordt het nog steeds nat (wel minder). Ik vermoed dat die zichtbare kier toch de oorzaak (of 1 van de) is van de lekkage. Ik neem het nog eens op met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:27
CarNaige schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:15:
Bedankt voor jullie input.

Ter verduidelijking: de kitrand die je ziet zit tussen het lood en de deurdorpel. het water kan nog steeds weg. Voor het vaste deel van de pui zijn de afwateringskanalen nog steeds vrij omdat de kitrand 'dieper' ligt dan deze kanalen.

De deuren lijken inmiddels waterdicht, maar met de spoeier tegen de zijlichten wordt het nog steeds nat (wel minder). Ik vermoed dat die zichtbare kier toch de oorzaak (of 1 van de) is van de lekkage. Ik neem het nog eens op met de leverancier.
Als je wil 'testen' of die kier het is.
Plak er even ducttape op, en sproei dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou die kit echt niet willen als oplossing... :X

Daar ga je geheid nog gezeik mee krijgen. Je kit zal binnen een paar maanden / jaar vol met bacteriën zitten (zwart worden, wat je ook wel eens in badkamers ziet gebeuren). Daarnaast heeft kit maar een "beperkte" levensduur. Je zal dus iedere 5 jaar de kit moeten vervangen...

Maargoed, dat lost jouw probleem nog niet op. Het lijkt er op, alsof er ergens nog een klein lekje zit. Water vindt altijd zijn weg, dus het kan ook zomaar via een andere plek komen dan waar jij de lekkage binnen ziet.

Probeer dus rustig van links naar rechts te gaan met de tuinslang om te achterhalen wanneer en waar er water komt. En als er water komt, doe je hetzelfde stuk nog een keer zodra de vloer binnen droog is. Dan doe je het nog rustiger. Dit om vast te stellen of je op dezelfde plek de lekkage krijgt (of dat deze nu binnen eerder zichtbaar is). Want dan komt het water dus meer van links (als je daar begint).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Ik kan niet goed beoordelen wat ik zie. Die naad links op de eerste foto zou daar normaal gesproken niet moeten zitten. Is dit je kozijn profiel of een waterslag?

ik snap ook niet goed wat ik onder je deuren zie. Een kitnaad en blank hout? Hier zou normaal gesproken een slabbefolie of een kunststof strip moeten zitten.

Als ik jouw foto's zie krijg ik een beetje het gevoel dat de aannemer die dit aangebracht heeft geen ervaring heeft met aluminium kozijnen.

Quod licet lovi, non licet bovi

Pagina: 1