Toon posts:

[ksh] Hoe kan ik date -d uit een bash script vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb op dit moment een bash script draaien op een aantal Red Hat machines.

Dit bash script welke als de server gestart wordt afhankelijk van het opgegeven tijdstip verder gaat met het verder opstarten van de programma's. In het script wordt dus gekeken wat is de hostnaam en op basis van de hostnaam heb ik een starttijd opgegeven.

Nu wil ik dit script ook inzetten op andere machines, alleen zijn dit AIX machines.
Verder wordt dit script op de AIX machines aangeroepen via een crontab omdat deze machines geen herstart zullen krijgen in tegenstelling tot de Red Hat machines.

Nu hebben deze AIX machines ook bash alleen ik ben er achter gekomen dat het script dan niet wilt werken.
Zo deed ik een array in bash op onderstaande manier:
code:
1
2
3
declare -A servernaam
servernaam["localhost1"]="00:00"
servernaam["localhost2"]="00:15"

Maar doordat declare -A niet werkt omgezet naar:
code:
1
typeset -A servernaam=(["localhost"]="00:00" ["localhost2"]="00:15")

Nu komt alleen het probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden, in mijn bash script maak ik gebruik van date, voor het ophalen van de tijd en dag. En deze vervolgens te gebruiken of het de juiste dag is en hoeveel seconden/minuten/uren en nog gewacht moet worden voordat de server verder mag met opstarten.
Hiervoor gebruik ik de "date -d" methode, alleen op een AIX systeem werkt deze optie niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
        tijdnu=$(date +"%s")
        dag=$(date +"%a" -d @$tijdnu )
        tijdtegaan=$(date +"%s" -d ${starttijd} )
        if [ $tijdtegaan -lt $tijdnu ]; then
            tijdtegaan=$(( tijdtegaan + 86400 ))
        fi
        sleep_time=$(( tijdtegaan - tijdnu ))

Ik heb al gevonden dat ik de onderstaande:
code:
1
2
date +"%s"
date +"%a"

Kan vervangen voor:
code:
1
2
(printf '%(%s)T\n')
(printf '%(%a)T\n')

Maar op het vervangen van (-d @$tijdnu ) en (-d ${starttijd}) uit het bash script kan ik geen oplossing bedenken.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

[Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 09-03-2021 10:29]

Alle reacties

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Waar hoort mijn topic?
Ik denk dat je meer kans maakt in NOS ;)

DEV -> NOS

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:22

DaFeliX

Tnet Devver
Ik denk even out-of-thebox: Waar komt die $starttijd vandaan, is dit input? Kun je het dan als input als in seconden zetten, zodat je script het niet meer hoeft om te zetten?

date in AIX ondersteunt iig zo te zien alleen de huidige tijd, dus het is helaas niet een kwestie van een andere flag gebruiken; maar als je een ander formaat kunt gebruiken voor je starttijd is het wss een stuk eenvoudiger op te lossen.

[EDIT] Oh wacht, het is -u ipv -d, https://www.ibm.com/suppo...x_72/d_commands/date.html . Je zou dus `date -u ${starttijd}` moeten gebruiken :)

[Voor 18% gewijzigd door DaFeliX op 09-03-2021 08:32]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Kun je niet at(1) gebruiken, of moeten de processen op de voorgrond draaien?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarom geen uptime gebruiken?

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DaFeliX schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:30:
Ik denk even out-of-thebox: Waar komt die $starttijd vandaan, is dit input? Kun je het dan als input als in seconden zetten, zodat je script het niet meer hoeft om te zetten?

date in AIX ondersteunt iig zo te zien alleen de huidige tijd, dus het is helaas niet een kwestie van een andere flag gebruiken; maar als je een ander formaat kunt gebruiken voor je starttijd is het wss een stuk eenvoudiger op te lossen.

[EDIT] Oh wacht, het is -u ipv -d, https://www.ibm.com/suppo...x_72/d_commands/date.html . Je zou dus `date -u ${starttijd}` moeten gebruiken :)
`date -u ${starttijd}` dat werkt helaas niet, dan krijg ik onderstaande foutmelding:
date: 0551-402 Invalid character in date/time specification.
Usage: date [-u] [+"Field Descriptors"]

De $startijd komt voort uit de array die ik in het begin gemaakt hebt, maar zie dat ik die code niet heb meegenomen hier. Om het wat duidelijker te maken, heb ik wat meer van het script gedeeld zodat het hopelijk duidelijker wordt.
Het script wordt aangeroepen middels twee crontabs één met het stop commando en de andere met start.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
#!/usr/bin/ksh93

case "$1" in
stop)
#Op basis van de hostname het tijdstip aangeven wanneer deze mag beginnen met stoppen.
typeset -A servernaam=(["localhost1"]="00:00" ["localhost2"]="00:15")

for keys in "${!servernaam[@]}";
do
        if [ $keys == $HOSTNAME ] ;
        then
                #De starttijd koppelen aan de hostnaam
                starttijd=${servernaam["$keys"]}
                echo $keys $starttijd
        fi
done

if [ -z "$starttijd" ]; then
        echo "Server niet aanwezig."
        exit
fi

#Achterhalen welk tijdstip is en dag het is
tijdnu=$(printf '%(%s)T\n')
echo "tijdnu: " $tijdnu

dag=$(date +"%a" -u $tijdnu )
echo "dag: " $dag

tijdtegaan=$(date +"%s" -u ${starttijd} )

echo "starttijd: " $starttijd
echo "tijdtegaan: " $tijdtegaan

if [ $tijdtegaan -lt $tijdnu ]; then
    tijdtegaan=$(( tijdtegaan + 86400 ))
fi
sleep_time=$(( tijdtegaan - tijdnu ))
echo "sleeptime: " $sleep_time

#Als het zondag is dan onderstaande uitvoeren.
if [ $dag == "Sun" ]; then
        sleep $sleep_time
        #Zodra de sleep voorbij is dan applicatie stoppen
        #code stop applicatie
fi
;;

start)
#Op basis van de hostname het tijdstip aangeven wanneer deze mag beginnen met opstarten.
typeset -A servernaam=(["localhost1"]="00:30" ["localhost2"]="00:45")

#Vanaf hier weer dezelfde code als bij het stoppen
;;
*)
#Als er geen of geldige waarde is opgegeven, wordt er aangegeven dat alleen de waarde start en stop gebruikt mogen worden.
echo $"Gebruik één van deze opties: $1 {start|stop}"
exit 1
esac
hcQd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:33:
Kun je niet at(1) gebruiken, of moeten de processen op de voorgrond draaien?
Ik heb geen ervaring met at(1).
Op dit moment is ingesteld dat dit script wordt gestart middels een crontab met een stop commando, zodat om 0:00 de applicatie op de betreffende server gestopt.

Om vervolgens 15minuten laten de applicaties weer te starten, middels een crontab met het start commando.
Omdat in dit geval de server niet een herstart krijgt, ik heb dit aangepast in mijn eerste bericht want daar stond nog in dat het zou draaien zodra de server opgestart is.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hier wil je at of cron voor gebruiken in plaats van zelf iets te scripten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:58:
Hier wil je at of cron voor gebruiken in plaats van zelf iets te scripten.
Ook die moet wel gestart zijn. Hoe wil je at verder aanroepen dan?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ga er van uit dat dit soort diesten actief zijn op een modern systeem

echo "doe iets"| at 6pm

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat je mist is niet bash, maar GNU date. Volgens mij is de -d een optie die specifiek voor GNU date is, en dus in de 'date' variant op AIX wel niet zal werken. Mogelijk kun je GNU date alsnog installeren en dan specifiek aanroepen: `/usr/local/gnu/bin/date -d ...´ of zoiets.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:53
FabiandJ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:40:
[...]
Ik heb geen ervaring met at(1).
[...]
En wat weerhoudt je er van om het commando at te proberen / de man page te lezen / het uit te vogelen?

There is no replacement for displacement!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-03 21:23
Dit bash script welke als de server gestart wordt afhankelijk van het opgegeven tijdstip verder gaat met het verder opstarten van de programma's. In het script wordt dus gekeken wat is de hostnaam en op basis van de hostnaam heb ik een starttijd opgegeven.
Ik kan dit niet lezen
bash script
het is ksh93

https://unix.stackexchang...time-in-a-specific-format

is dit wat je zoekt?

en inderdaad, terugkerende taken voer je traditioneel met crontabs uit. Eigen scripts zijn echter niet verboden voor zover ik weet
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee