Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wodan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-12-2022
Beste medetweakers, ik maak dit topic omdat ik aan de hand van een geplaatste advertentie nogal wat vragen kreeg over mijn Dell S2721DGFA en waarom ik er na een korte tijd alweer vanaf wil.

De reden is dat ik sinds ik de Dell gebruik erg snel geïrriteerde ogen kreeg. Het maakte niet uit of dit tijdens het gamen was of gewoon in Windows.
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en schijnbaar zijn er meer mensen die hier last van hebben. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het gebruikte nano-ips paneel.

https://www.reddit.com/r/...ne_to_eye_strain_fatigue/
The reason for eye strain are the oversaturated colors, specifically red. The backlights that Nano-IPS panels use have this weird slow really vibrant red phosphor that seems to be a problem with some people. Green and blue phosphors could also be bad but I don't know. By phosphor I don't mean the chemical material. If the monitor had sRGB mode it would make colors appear accurate, although less oversaturated and more dull, but that wouldn't fix eye strain completely, it would certainly lessen it. 27GL850 does have an sRGB mode but it seems like S2721DGF doesn't. Either you somehow get used to it or you should buy another monitor that's not Nano-IPS. If you want oversaturated colors a normal wide gamut IPS monitor should also deliver and if you're okay with more smearing a QLED would also have good colors and high contrast ratio on top of that.
Zelf heb ik aardig wat zitten proberen met instellingen (brightness etc.), hopende dat dit wat verbetering zou brengen. Helaas is dit niet het geval.

Zijn er hier op tweakers eigenaren van een Dell S2721DGF(A) en LG27GL850 die hier ook ervaring mee hebben? Of wellicht ervaring hebben met een andere monitor die ook gebruik maakt van LG's nano-ips techniek.

Inmiddels ben ik zelf overgestapt op een Samsung Odyssey G7. Met dit scherm heb ik gelukkig nergens meer last van.

Asus ROG Strix X-570E, 5800X, 2x16GB Gskill, Vega 56, Seasonic Focus GX1000

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LocoRoco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem ben ik bang, schijnbaar flickert de backlight op 20.000hz. op ~50% helderheid.

Erg jammer want het is verder een prettig scherm.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:42
Hmmm interessant, ik heb de 27GL850 en heb ook regelmatig wel pijn achter/bovenop m'n oogbollen zeg maar. Lijkt op hoofdpijn maar het zijn volgens mij meer de oogspieren.

Ik heb hem wel in sRGB staan standaard en de brightness maar op 10, wel 144 hz, want de monitor is anders ontzettend fel. Met gamen zet ik hem meestal op Vivid, dan zijn de kleuren wat mooier. Je ziet dan inderdaad ook echt het oververzadigde rood.

Ik hou dit even in de gaten.

[Voor 6% gewijzigd door Navi op 15-03-2021 13:04]

• Wodan
LocoRoco schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:30:
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem ben ik bang, schijnbaar flickert de backlight op 20.000hz. op ~50% helderheid.

Erg jammer want het is verder een prettig scherm.
Ik dacht eerst ook dat het vooral hierdoor kwam. Volgens RTings heeft dit scherm inderdaad 20khz flicker, wat eigenlijk voor iedereen als flicker free ervaren zou moeten worden. Toch denk ik dat het vooral door de nano-ips techniek zelf komt dat ik er last van kreeg.

Wellicht dat de Dell nog net een stapje erger is hierin door deze reden, en het feit dat hij geen sRGB instelling heeft, welke de LG27GL850 wel heeft.

• LocoRoco
  • Niet online
Hm, in my defense, op 100% backlight/brightness heb ik echt nergens last van i.t.t. tot 50%? (zie ook grafieken van rtings).

Edit:
Disclaimer: Het kan zijn dat ik deze grafiek verkeerd interpeteer.

[Voor 69% gewijzigd door LocoRoco op 16-03-2021 15:49]

• Navi
Met backlight bedoel je brightness? Dat is toch niet werkbaar op 100%? Ik heb dan haast een zonnebril nodig. Ik werk zelf op 10% zelfs.

• LocoRoco
  • Niet online
Achtergrond verlichting / brightness inderdaad, en eens, dit is onwerkbaar savonds, maar het punt was om aan te tonen dat het probleem voornamelijk voor mij komt door de backlight en niet de kleuren.

(Dit schrijvende op 50% brightness met hoofdpijn :P)

[Voor 5% gewijzigd door LocoRoco op 16-03-2021 15:58]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:56
Aan het schakelen van de backlight zal het niet liggen, de 20kHz is veel te hoog om waar te nemen met het menselijk oog / zenuwstelsel. De biochemisch reacties zijn simpelweg te traag om deze snelle veranderingen te kunnen volgen.

Van een lage PWM backlight (als in < 250Hz) , krijg je voornamelijk hoofdpijn en oogpijn vanwege de stress (op het zenuwstelsel en oogspieren).
Maar dat is wat anders dan geïrriteerde ogen zoals de TS omschrijft.
Dat laatste lijkt mij eerder door een te fel scherm te komen en/of door te felle kleuren.

Zoals aangegeven is vooral het rood problematisch en dat komt inderdaad vanwege het fosforlaagje dat over de led zit van de achtergrondverlichting.
LG heeft dat met aan marketing term tot Nano-IPS gedoopt, maar het is echt niets speciaals want het zit ook in talloze andere schermen waarbij het kleurbereik bijna de DCI-P3 ruimte dekt (widegamut color schermen). Zoek maar eens op 'KSF' led.
Samsung heeft daarentegen zijn eigen quantum dot fosforfilm en die is wel erg goed (lees; heeft geen nare pieken in het lichtspectrum, maar mooie evenwichtig pieken voor voor blauw, groen en rood).

Het probleem met het 'rode' fosforlaagje is dat er dus een enorme piek zit in het rood wat niet zomaar even eruit gekalibreert of gefiltert kan worden. Het geeft een beetje een neon achtige kleur aan het rood.
Dit probleem wordt nog eens verergert doordat Windows niet fatsoenlijk om kan gaan met widegamut schermen.
Alles wat voor sRGB is gemaakt wordt gigantisch oververzadigd weergegeven.
Tot letterlijk het pijnlijke aan toe. Dat is een reden waarom ik zelf meteen weer terug ben gegaan naar een standaardgamut scherm.

@Anoniem: 643331
Ik heb diverse schermen gehad waaronder de LG34GN850 en allemaal zijn ze retour gegaan vanwege de pijnlijke oververzadiging van de kleuren (een Windows probleem btw, niet het scherm).
Met de LG's komt daar nog de enorme piek in het rood bovenop.

Maar, heb je ook in de gaten gehouden hoe vaak je met de ogen knippert?
Pijnlijke / geirriteerde ogen kunnen namelijk ook door droogheid veroorzaakt worden.
Wanneer je veel achter een scherm zit, is het een voorkomend probleem dat er te weinig geknipperd wordt.
Ik kan mij voorstellen dat met een scherm dat zeer felle kleuren vertoont, dat nog meer gebeurt (eist de concentratie/aandacht op wat oogknipperen verhinderd).

Om het bovenstaand wat duidelijker te maken wat betreft de 'pieken' in het spectrum, heb ik hieronder een overzicht gemaakt van een KSF-led versus quantumdot + blauwe-led versus standaard white-led:

Je ziet dat bij de rood weergave van de KSF led, er 2 pieken zijn waarvan een heel hoog.
Zou je al deze schermen kalibreren op 6000k kleurtemperatuur dan nog blijft er een gedeelte boven het 'maaiveld' uitsteken.
Deze spectra zijn niet goed te corrigeren met een kleurkalibratie, want daarvoor wordt alleen de verhouding van RGB aangepast m.b.v. een LUT (look up table).

Het beste wat je kan doen is luisteren naar je gevoel, als iets niet prettig/onwennig is dan is het vrijwel altijd ook niet goed voor je. Zorg er dus voor dat je met zo min mogelijk helderheid werkt en bij voorkeur een meer gele scherm. Oververzadiging geeft hetzelfde effect als de helderheid te hoog afstellen.
Het ziet er 'contrastrijk' uit, maar dat is subjectief omdat de kleuren zo fel zijn.
Wat ook goed helpt om de ogen te ontlasten is een warmwit/geel schemerlicht achter het scherm te plaatsen.
Dat geeft subjectief ook het effect alsof het scherm meer contrast heeft (zwart ziet er zwarter uit).

[Voor 24% gewijzigd door CMT op 17-03-2021 13:00]

• LocoRoco
  • Niet online
CMT schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:32:
Aan het schakelen van de backlight zal het niet liggen, de 20kHz is veel te hoog om waar te nemen met het menselijk oog / zenuwstelsel. De biochemisch reacties zijn simpelweg te traag om deze snelle veranderingen te kunnen volgen.
Thanks voor je uitgebreide reactie, niet om TS z'n topic over te willen nemen, maar als het is zoals jij stelt verklaart het nog niet waarom ik met max brightness nergens last van heb en het moment dat ik hem terug zet op 50% na ~60 min hoofdpijn ervaar?

Hoogstwaarschijnlijk hebben ik en TS dan niet hetzelfde "probleem"?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Helpt het ook niet als je de scaling verandert in Windows? Dat je moet knijpen omdat het te klein is oid?

• CMT
@LocoRoco
Een voor de hand liggende verklaring heb ik niet helaas, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat het door de microveranderingen van de helderheid komt. Het is belangrijk om te beseffen dat de grafieken bij 50% en 0% zijn ingezoomd. De blauwe balk is dus in feite de meetlijn / ruis dat zichtbaar is. Nauwelijks te onderscheiden wanneer dat op dezelfde schaal als de 100% grafiek wordt weergegeven.

Een mogelijkheid die ik kan bedenken is dat het scherm/voeding een hoogfrequent sinus gepiep afgeeft, afhankelijk van de helderheid? Dat hoeft niet perse goed hoorbaar te zijn, maar kan aan de grens van het gehoor liggen. Met sommige telefoons kan je dat met een behulp van een spectrum analyzer app controleren. Ik gebruik daarvoor 'Spectroid'. Het is alleen zeer afhankelijk van de telefoon of dat gaat of niet.

• Wodan

Van een lage PWM backlight (als in < 250Hz) , krijg je voornamelijk hoofdpijn en oogpijn vanwege de stress (op het zenuwstelsel en oogspieren).
Maar dat is wat anders dan geïrriteerde ogen zoals de TS omschrijft.
Dat laatste lijkt mij eerder door een te fel scherm te komen en/of door te felle kleuren.

Zoals aangegeven is vooral het rood problematisch en dat komt inderdaad vanwege het fosforlaagje dat over de rode led zit van de achtergrondverlichting.
LG heeft dat met aan marketing term tot Nano-IPS gedoopt, maar het is echt niets speciaals want het zit ook in talloze andere schermen waarbij het kleurbereik bijna de DCI-P3 ruimte dekt (widegamut color schermen). Zoek maar eens op 'KSF' led.
Samsung heeft daarentegen zijn eigen quantum dot fosforfilm en die is wel erg goed (lees; heeft geen nare pieken in het lichtspectrum, maar mooie evenwichtig pieken voor voor blauw, groen en rood).

Het probleem met het 'rode' fosforlaagje is dat er dus een enorme piek zit in het rood wat niet zomaar even eruit gekalibreert of gefiltert kan worden. Het geeft een beetje een neon achtige kleur aan het rood.
Dit probleem wordt nog eens verergert doordat Windows niet fatsoenlijk om kan gaan met widegamut schermen.
Alles wat voor sRGB is gemaakt wordt gigantisch oververzadigd weergegeven.
Tot letterlijk het pijnlijke aan toe. Dat is een reden waarom ik zelf meteen weer terug ben gegaan naar een standaardgamut scherm.

@Anoniem: 643331
Ik heb diverse schermen gehad waaronder de LG34GN850 en allemaal zijn ze retour gegaan vanwege de pijnlijke oververzadiging van de kleuren (een Windows probleem btw, niet het scherm).
Met de LG's komt daar nog de enorme piek in het rood bovenop.

Maar, heb je ook in de gaten gehouden hoe vaak je met de ogen knippert?
Pijnlijke / geirriteerde ogen kunnen namelijk ook door droogheid veroorzaakt worden.
Wanneer je veel achter een scherm zit, is het een voorkomend probleem dat er te weinig geknipperd wordt.
Ik kan mij voorstellen dat met een scherm dat zeer felle kleuren vertoont, dat nog meer gebeurt (eist de concentratie/aandacht op wat oogknipperen verhinderd).

Om het bovenstaand wat duidelijker te maken wat betreft de 'pieken' in het spectrum, heb ik hieronder een overzicht gemaakt van een KSF-led versus quantumdot + blauwe-led versus standaard white-led:

[Afbeelding]

Je ziet dat bij de rood weergave van de KSF led, er 2 pieken zijn waarvan een heel hoog.
Zou je al deze schermen kalibreren op 6000k kleurtemperatuur dan nog blijft er een gedeelte boven het 'maaiveld' uitsteken.
Deze spectra zijn niet goed te corrigeren met een kleurkalibratie, want daarvoor wordt alleen de verhouding van RGB aangepast m.b.v. een LUT (look up table).

Het beste wat je kan doen is luisteren naar je gevoel, als iets niet prettig/onwennig is dan is het vrijwel altijd ook niet goed voor je. Zorg er dus voor dat je met zo min mogelijk helderheid werkt en bij voorkeur een meer gele scherm. Oververzadiging geeft hetzelfde effect als de helderheid te hoog afstellen.
Het ziet er 'contrastrijk' uit, maar dat is subjectief omdat de kleuren zo fel zijn.
Wat ook goed helpt om de ogen te ontlasten is een warmwit/geel schemerlicht achter het scherm te plaatsen.
Dat geeft subjectief ook het effect alsof het scherm meer contrast heeft (zwart ziet er zwarter uit).
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Het lijkt er dus op dat een beperkte groep mensen last krijgt van wide colour gamut monitoren, wat te wijten is aan het te scherpe/felle rood wat uit deze monitoren komt.

Hoewel het dus met kalibratie en brightness instellingen wel wat beter te krijgen is zal het waarschijnlijk altijd een probleem blijven als je hier gevoelig voor bent. Dit klopt ook met wat veel mensen op reddit hebben geschreven, dat ze bij de overstap naar een gewone RGB monitor nergens last meer van hadden.
Ikzelf heb wel last van droge ogen (MGD) inderdaad, wellicht dat mij dat hiervoor ook extra gevoelig maakt.

Ik vraag me af in hoeverre moderne televisies hier ook last van hebben. Ook daar verschijnen immers veel vaker wide colour gamut spullen voor zover ik weet. Wellicht is het daar minder erg vanwege de afstand tot het scherm in het algemeen?
LocoRoco schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:50:
Achtergrond verlichting / brightness inderdaad, en eens, dit is onwerkbaar savonds, maar het punt was om aan te tonen dat het probleem voornamelijk voor mij komt door de backlight en niet de kleuren.

(Dit schrijvende op 50% brightness met hoofdpijn :P)
Dat is ergens wel bijzonder. Heb je de DGF of DGFA? De laatste had ik ook en die is schijnbaar vanuit de fabriek wat minder fel dan de DGF. Ik had mijn brightness altijd zo rond de 25~30% als ik het me goed herinner. Volgens jouw theorie van de backlight flicker zou je met een LG scherm geen last meer van geïrriteerde ogen moeten hebben.
BCC schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:38:
Helpt het ook niet als je de scaling verandert in Windows? Dat je moet knijpen omdat het te klein is oid?
Hoewel de overstap van 1080p naar 1440p even wennen was in het begin, heb ik nooit moeite gehad met het lezen op de hogere resolutie. Ik kreeg ook last van het scherm tijdens gamen, waarbij ik geen kleine lettertjes hoefde te lezen of te focussen op bepaalde dingen. Ik gebruik nu alweer een tijdje de Samsung Odyssey G7 27" 1440p, waarmee ik nergens last heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 23:32
Net zoals de Reddit-post kom ik ook van een Dell U2515H (25", 1440p, 60hz) en ik had met een LG34GN850 toch wel wat anders verwacht dan brandende ogen, ook merk ik dat mijn ogen langer doen om te focussen zodra ik een tekst wil lezen, het voelt net of de monitor helemaal niet op 144hz draait maar daaronder.

In de CRT-tijd voelde ik ook een soort van druk op mijn ogen bij het switchen van 100/75hz naar 60hz.

Ik probeer het nog een paar dagen maar denk toch dat ik het scherm terug ga sturen. Echt balen omdat mijn Dell U2515H deze problemen niet heeft terwijl de PPI hoger is en dit ook een IPS scherm betreft. Volg hierin ook @CMG als het niet goed voelt moet je het niet doen, een monitor gebruik ik minimaal 8uur per dag en het bedrag was ook niet echt laag.

• Navi
layzzzz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:22:
Net zoals de Reddit-post kom ik ook van een Dell U2515H (25", 1440p, 60hz) en ik had met een LG34GN850 toch wel wat anders verwacht dan brandende ogen ook merk ik dat mijn ogen langer doen om te focussen zodra ik een tekst wil lezen, het voelt net of de monitor helemaal niet op 144hz draait maar daaronder.

In de CRT-tijd voelde ik ook een soort van druk op mijn ogen bij het switchen van 100/75hz naar 60hz.

Ik probeer het nog een paar dagen maar denk toch dat ik het scherm terug ga sturen. Echt balen omdat mijn Dell U2515H deze problemen niet heeft terwijl de PPI hoger is en dit ook een IPS scherm betreft. Volg hierin ook @CMG als het niet goed voelt moet je het niet doen, een monitor gebruik ik minimaal 8uur per dag en het bedrag was ook niet echt laag.
In de CRT tijd had ik ook altijd minimaal 85hz nodig, alles eronder voelde onrustig en knipperend. Wel andere techniek natuurlijk want 60hz op lcd heb ik geen problemen mee.

• Mizgala28
  • Laatst online: 03:03
Ik heb zelf een GL850 en had diezelfde issues in het begin.

Van alles geprobeerd de eerste week, brightness omlaag, kleuren aanpassen, SRGB mode, 60hz/120hz afwisselen (kon geen 144hz gebruiken toen omdat mijn 2de monitor die 60hz max is issues gaf) maar ook dingen als g-sync aan en uit (uiteindelijk staat deze uit, maar om hele andere redenen)

Niks hielp, uiteindelijk in de loop van de dagen verschillende settings aangepast, niet in 1 keer alles zoals eerst maar gewoon rustig aan de boel aanpassen en kijken hoe dat beviel, en na ruim 1 week had ik nergens meer last van.

Wat was de boosdoener? In mindere mate de kleuren zelf, toen ik deze had aangepast waren websites zoals Tweakers die best wat wit hebben ineens bruikbaar, maar de grootste boosdoener was de helderheid.

Ik had sowieso de helderheid al enorm naar beneden gehaald omdat ik zelf snel last heb van een heldere scherm, probleem is dat in eerste instantie de helderheid naar beneden zetten meer kwaad dan goed deed met voor de rest stock settings, ik heb geen calibratietool of dergelijke en moest alles "op gevoel" doen, maar het was niet slechts 1 settings die aangepast moest worden en daardoor was ik onnodig veel tijd kwijt.

En zo heb ik vorige week een GL83A voor erbij gehaald, in feite hetzelfde scherm minus wide gamut en USB poorten achterop en op helderheid na hoefde ik niks aan te passen, het was meteen fijn voor de ogen zonder dat ik eerst meerdere dagen mag klooien met de settings.

Overigens ligt het niet puur aan LG hun panelen, ik heb niet zo lang terug bij een kennis een andere wide gamut gaming monitor gezien en had exact diezelfde issues als met de GL850, de kennis in kwestie had overigens nergens last van dus ik denk dat ik gewoon gevoeliger voor ben dan hij.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 23:32
Mizgala28 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:18:
Ik heb zelf een GL850 en had diezelfde issues in het begin.

Van alles geprobeerd de eerste week, brightness omlaag, kleuren aanpassen, SRGB mode, 60hz/120hz afwisselen (kon geen 144hz gebruiken toen omdat mijn 2de monitor die 60hz max is issues gaf) maar ook dingen als g-sync aan en uit (uiteindelijk staat deze uit, maar om hele andere redenen)

Niks hielp, uiteindelijk in de loop van de dagen verschillende settings aangepast, niet in 1 keer alles zoals eerst maar gewoon rustig aan de boel aanpassen en kijken hoe dat beviel, en na ruim 1 week had ik nergens meer last van.

Wat was de boosdoener? In mindere mate de kleuren zelf, toen ik deze had aangepast waren websites zoals Tweakers die best wat wit hebben ineens bruikbaar, maar de grootste boosdoener was de helderheid.

Ik had sowieso de helderheid al enorm naar beneden gehaald omdat ik zelf snel last heb van een heldere scherm, probleem is dat in eerste instantie de helderheid naar beneden zetten meer kwaad dan goed deed met voor de rest stock settings, ik heb geen calibratietool of dergelijke en moest alles "op gevoel" doen, maar het was niet slechts 1 settings die aangepast moest worden en daardoor was ik onnodig veel tijd kwijt.

En zo heb ik vorige week een GL83A voor erbij gehaald, in feite hetzelfde scherm minus wide gamut en USB poorten achterop en op helderheid na hoefde ik niks aan te passen, het was meteen fijn voor de ogen zonder dat ik eerst meerdere dagen mag klooien met de settings.

Overigens ligt het niet puur aan LG hun panelen, ik heb niet zo lang terug bij een kennis een andere wide gamut gaming monitor gezien en had exact diezelfde issues als met de GL850, de kennis in kwestie had overigens nergens last van dus ik denk dat ik gewoon gevoeliger voor ben dan hij.
Net nu PostNL de monitor heeft opgehaald lees ik je post _/-\o_

Gelukkig in mijn geval, anders had ik de monitor weer uitgepakt. Bij mij was het inderdaad ook de helderheid, maar zelfs op 20 nog steeds last. Ik denk dat ik zelf niet het geduld heb om meerdere dagen een monitor kalibreren om oogpijn tegen te gaan. Wel jammer want dit was het perfecte scherm voor mij en er is geen alternatief.

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-03 13:38
Ik heb net de LG 27GL850 besteld, ik hoop hier geen last van te krijgen! Kan je je scherminstellingen delen @Mizgala28? Ik ben benieuwd. Hopelijk krijg ik het scherm morgen binnen. Ik had 'm dankzij de Pricewatch voor 390 euro gekocht bij de MediaMarkt, direct daarna sprong hij weer naar 459 euro :)

• Mizgala28
  • Laatst online: 03:03
DBreda schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:11:
Kan je je scherminstellingen delen @Mizgala28?
Gamer 1
Black Stabilizer: 50
Contrast: 64
Sharpness: 50
Gamma Mode 2
Color Temp: Custom
R: 52
G: 48
B: 47
DFC: Off

Brightness is iets dat je naar eigen wens moet aanpassen, ik heb de Brightness op 5 omdat ik dat ruim voldoende vind (ik krijg snel last van te felle/heldere schermen) maar de ander vind 70 misschien beter.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou dat niet zo durven zeggen.. als het kan zou ik altijd voor een backlight zonder PWM gaan.

• Navi
Mizgala28 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:43:
[...]

Brightness is iets dat je naar eigen wens moet aanpassen, ik heb de Brightness op 5 omdat ik dat ruim voldoende vind (ik krijg snel last van te felle/heldere schermen) maar de ander vind 70 misschien beter.
Ik heb hem op sRGD en de brightness ook op 5-10, sowieso is dat ontzettend laag, op alle monitoren de afgelopen jaren had ik hem altijd rond de 50-60, dus dit scherm is gewoon van zichzelf al erg fel.

• CMT
@Olaf van der Spek Uiteraard, maar hier is ook geen sprake van PWM bij deze monitor.
De meetlijn is sterk uitvergroot en dan zie je een zeer kleine rimpel dat dan 20kHz zou moeten zijn.
Niet ingezoomd is dat als meetruis te bestempelen.
Het is jammer dat er niet bij staat bij welke helderheid gemeten is, maar ik neem aan dat ze daarvoor een standaard waarde nemen tussen 120-150cd/m2.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dit klinkt ook wel vreemd:
G sync causing eye strain on Dell 27 Gaming Monitor | S2721DGFA?
Post by The Mike » 23 Dec 2020, 20:24

So I got this Dell 27 Gaming Monitor | S2721DGFA, and I really love it.

However, I noticed today that I haven't enabled g sync, so I did.

However, I immediately noticed I fast began to get eye strain. Is this normal or should g sync not affect this in any way?

Can it be something else?
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=2&t=8023

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-03 13:38
Mizgala28 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:43:
[...]

Gamer 1
Black Stabilizer: 50
Contrast: 64
Sharpness: 50
Gamma Mode 2
Color Temp: Custom
R: 52
G: 48
B: 47
DFC: Off

Thanks! :)

• olafdeswart
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-01-2022
Ik heb dit bij de Iiyama XUB2792QSU-B1. Het heeft in ieder geval met de helderheid te maken. Op de minimale helderheid setting is dit scherm nog steeds 100 Cd/M2. Ik kreeg al snel last van pijn aan mijn ogen. Of er nog andere zaken spelen weet ik niet. Ben wel een beetje terughoudend om nieuwe schermen te kopen nu. Van de meeste schermen wordt geen minimale helderheid aangegeven.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
olafdeswart schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:52:
Van de meeste schermen wordt geen minimale helderheid aangegeven.
Goede reviewers testen dat voor je..

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 17:36
layzzzz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:22:
Net zoals de Reddit-post kom ik ook van een Dell U2515H (25", 1440p, 60hz) en ik had met een LG34GN850 toch wel wat anders verwacht dan brandende ogen, ook merk ik dat mijn ogen langer doen om te focussen zodra ik een tekst wil lezen, het voelt net of de monitor helemaal niet op 144hz draait maar daaronder.

Herkenbaar van de CRTs, ik heb het ook bij plasma TVs gehad, branderige ogen na een half uur kijken, snel weer terug gebracht. Destijds gelezen dat rond de 1 % van de mensen daar last van heeft.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee