Beste medetweakers, ik maak dit topic omdat ik aan de hand van een geplaatste advertentie nogal wat vragen kreeg over mijn Dell S2721DGFA en waarom ik er na een korte tijd alweer vanaf wil.
De reden is dat ik sinds ik de Dell gebruik erg snel geïrriteerde ogen kreeg. Het maakte niet uit of dit tijdens het gamen was of gewoon in Windows.
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en schijnbaar zijn er meer mensen die hier last van hebben. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het gebruikte nano-ips paneel.
https://www.reddit.com/r/...ne_to_eye_strain_fatigue/
Zijn er hier op tweakers eigenaren van een Dell S2721DGF(A) en LG27GL850 die hier ook ervaring mee hebben? Of wellicht ervaring hebben met een andere monitor die ook gebruik maakt van LG's nano-ips techniek.
Inmiddels ben ik zelf overgestapt op een Samsung Odyssey G7. Met dit scherm heb ik gelukkig nergens meer last van.
De reden is dat ik sinds ik de Dell gebruik erg snel geïrriteerde ogen kreeg. Het maakte niet uit of dit tijdens het gamen was of gewoon in Windows.
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en schijnbaar zijn er meer mensen die hier last van hebben. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het gebruikte nano-ips paneel.
https://www.reddit.com/r/...ne_to_eye_strain_fatigue/
Zelf heb ik aardig wat zitten proberen met instellingen (brightness etc.), hopende dat dit wat verbetering zou brengen. Helaas is dit niet het geval.The reason for eye strain are the oversaturated colors, specifically red. The backlights that Nano-IPS panels use have this weird slow really vibrant red phosphor that seems to be a problem with some people. Green and blue phosphors could also be bad but I don't know. By phosphor I don't mean the chemical material. If the monitor had sRGB mode it would make colors appear accurate, although less oversaturated and more dull, but that wouldn't fix eye strain completely, it would certainly lessen it. 27GL850 does have an sRGB mode but it seems like S2721DGF doesn't. Either you somehow get used to it or you should buy another monitor that's not Nano-IPS. If you want oversaturated colors a normal wide gamut IPS monitor should also deliver and if you're okay with more smearing a QLED would also have good colors and high contrast ratio on top of that.
Zijn er hier op tweakers eigenaren van een Dell S2721DGF(A) en LG27GL850 die hier ook ervaring mee hebben? Of wellicht ervaring hebben met een andere monitor die ook gebruik maakt van LG's nano-ips techniek.
Inmiddels ben ik zelf overgestapt op een Samsung Odyssey G7. Met dit scherm heb ik gelukkig nergens meer last van.
Asus ROG Strix X-570E, 5800X, 2x16GB Gskill, Vega 56, Seasonic Focus GX1000