Toon posts:

Advies zonnepanelen indeling/offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03 03:54
Hallo allemaal,

Na continue op dit forum mijn antwoorden rond duurzaamheid te hebben gevonden toch maar de stap gewaagd om een account aan te maken en jullie advies in te winnen over mijn eigen specifieke situatie. Waarom dit topic? Welnu, ik ben absoluut geen tweaker, dus ben ik afhankelijk van de wijsheid van anderen. Momenteel ben ik als een malle zonnepaneel offertes aan het opvragen, uiteraard in prijsbeeld van supergoedkoop tot superduur. Waar ik tegenaan loop is dat zo'n beetje iedere partij er zijn eigen sausje overheen gooit als het op de schaduwwerking op ons dak aankomt. Ik probeer dan ook een inschatting te maken voor wat betreft de zin en onzin van optimizers en micro-omvormers vs. een simpele string omvormer met 2 MPP-trackers voor onze situatie. Ik ben ondertussen wat gaan kliederen in Sunny design, dus hier een korte schets van de situatie (met een beoogd legplan er achter):

Zoals jullie kunnen zien is mijn schaduwprobleem een schoorsteen van 3 meter hoog. Heeft het zin hier optimizers/micro's voor te gebruiken? Ik heb echt geen idee of er nog iets te optimaliseren valt?

(Ter aanvulling aanbiedingen tot nu toe):

14 Trina Honeyblack 335 WP met Solax Mic X3-4.0T (3 fase, 2MPPT)
14 Trina Honeyblack 335 WP met SolarEdge SE5k E-Series 3-fase met niet nader gespecificeerde optimizers)
10 Talesun 330WP met SE3000HDWave en P370 optimizers
12 SunPower Maxeon 3 375 WP met SMA Sunny Boy SB 3.6-1AV-41 omvormer

Alvast mijn dank voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Ingmar aka PVPaneel

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja die schoorsteen is niet ideaal. Daar panelen direct achter is niet heel rendabel en met dure oplossingen maken die van schaduw nog steeds geen zon. Waarom niet gewoon veel meer panelen leggen op je zuidoost dak? Als daar nog genoeg plek is het daar gewoon vol leggen.

Voor Zuidwest zou ik zo denken alleen de onderste 4 panelen leggen die praktisch schaduw vrij zijn, maar dan is 4 panelen wat weinig voor een string en ben je wellicht toch dure oplossingen nodig. Die je nog steeds beter kan besteden aan extra panelen op zuidoost. Of gewoon op NW ook veel panelen leggen! Maar zuidoost is iets meer richting zuid gericht dus opbrengst per jaar is daar hoger dan NW. Als je na saldering ook dagspreiding wil van je opbrengst is NW wel weer een goed idee. ZW is dan voor jou in principe niet nodig, en je kan met genoeg panelen en wat string omvormers nog steeds genoeg jaaropbrengst krijgen. Voor een lagere prijs per Kwh dan met de dure genoemde optimizers en dergelijke.

Ik heb zelf ook de meeste panelen op ZO, en (binnenkort) ook een leuk aantal op NW. Voor extra opbrengst en dag spreiding.

Kan de schoorsteen weg? is misschien ook een relevante vraag ;) Maar als je netto genoeg dak hebt kan het zowiezo wel goed komen denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
Zowel een 3 fase string omvormer als 3 fase SolarEdge is niet geschikt voor 6 normale panelen per richting. (normaal voltage is alles behalve Sunpower en Panasonic)
3 fase is vanwege de verdeling over de 2 richtingen ook niet nodig. Een 3680 W enkelfase omvormer is in jouw geval voldoende voor 14 x 335 Wp.

Sunpower Maxeon is de RollsRoyce onder de zonnepanelen. Daar is de prijs ook naar, ik heb het er niet voor over.
Ze hebben hoog voltage en mogen daarom met maximaal 7 in een string op de meeste enkelfase string omvormers

De aanbieder met de 3 fase omvormers en 14 panelen lijkt me niet zo goed qua ontwerp maar hem misschien eens vragen of het met een 3.68 kW enkelfase omvormer kan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• PVPaneel
@Gerco-M en @busscherski , beide dank voor jullie reactie!

Allereerst @Gerco-M; de situatie die je ziet is een twee-onder-een-kap; de 6 panelen in landscape liggen op de erfgrens, meer dak aan die kant kan ik helaas niet claimen! En tja, de schoorsteen. Technisch gezien kan ie weg, alleen de afzuigkap komt er nog op uit. Omdat geen van de aanbieders me echter kon vertellen wat het opbrengstverlies nou eigenlijk was, heb ik die optie nog niet in overweging genomen; de werkzaamheden om het aan te passen kosten immers ook geld. Dag spreiding is zeker een optie, maar is het dan niet beter om te kijken naar 6 NW/4 ZW/6 ZO, of is dat af te raden door de meerprijs voor de omvormer en zou je daarom 2 strings NW/ZO neerleggen?

@busscherski Ik had ook al het idee dat die 3-fase omvormers een nodeloos dure grap waren, vooral de SE5k lijkt me niet in lijn met het feit dat ze lang niet alle 14 gelijktijdig in de zon liggen. Eigenlijk staat de Sunpower offerte me nog het meest aan gezien de eenvoud en het vermogen, maar idd, die is veruit het duurste, 2k meer dan 14 trina's + een solax.

Er komen nu nog 2 offertes bij; eentje met REC Alpha N-Type Black 360 WP en eentje met Solarwatt, omdat ik nu eenmaal wat te vergelijken wil hebben. Ook daar ben ik benieuwd of ze weer het maximum aantal paneeltjes proberen te leggen en of er weer lekker SE wordt ge-pushed.. >:)

Ik denk dat de ideale offerte ergens in het midden uitkomt, een string omvormer met een beetje goeie MPPT en een goed aantal panelen.

@busscherski , deel jij ook @Gerco-M 's mening dat het aantal panelen op ZW naar beneden kan omdat er eigenlijk te veel schaduw is? Of zou je het nog overwegen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
6 NW/4 ZW/6 ZO wordt in de praktijk al snel SolarEdge. Het voordeel daarvan is dat iedere installateur het wel wil aanbieden.
@busscherski , deel jij ook @Gerco-M 's mening dat het aantal panelen op ZW naar beneden kan omdat er eigenlijk te veel schaduw is? Of zou je het nog overwegen?
Als je twijfelt kun je je huis in Google Sketchup nabouwen en schaduw simuleren.
Bedenk dan wel dat een paneel is verdeeld in 6 zone's van 0.33x0.85 m. Als een stukje van dat 1\6 deel schaduw heeft gaat dat 1/6 deel helemaal uit.

De schoorsteen er af hakken levert natuurlijk wel veel zon op.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
Ik zou serieus overwegen de meerprijs van SE te investeren in het verwijderen van de schoorsteen (als die tenminste niet beeldbepalend is). Scheelt ook in de toekomst onderhoud! Dan kun je vervolgens een paneeltje meer kwijt, en een simpele stringomvormer gebuiken.

[Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 08-03-2021 20:37]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee die erf grens kon ik niet afleiden uit je informatie maar ergens had ik een vermoeden dat dit het geval kon zijn, maar ja het lijkt zo'n mooi groot dak he! ;)

Als er een optie is om de schoorsteen te verwijderen zou ik dat zeker overwegen. Daar zitten kosten aan, maar aan Solar Edge met nog steeds opbrengst verlies van de schoorsteen zitten volgens mij hogere kosten aan. Na 20 jaar.

Wat je niet aangeeft is hoeveel opbrengst je wil hebben. Alle dakvlakken vollleggen geeft meeste opbrengst, maar is nu met de schaduw van de schoorsteen en benodigde SolarEdge misschien ook het duurste. Als je iets minder opbrengst voldoende vind, en de meest economische opbrengst (E / Kwh) wilt is misschien alleen ZO en NW het beste. Hoewel de ZW kant in principe het meest efficient is vawege zonne instraling heb ik ook het idee dat dit toch net niet opweegt tegen de schaduw van de schoorsteen. Niet als je dit met SolarEdge wilt oplossen. Daarentegen kunnen de meeste gewone stringomvormers ook aardig omgaan met harde schaduw van een schoorsteen en zou je ook gewoon deze 8 panelen aan een string omvormer kunnen hangen. De bypass diodes lossen dan wel op welke schaduw heeft en welke niet. Immers als het ene paneel schaduw heeft kan de andere gewoon zijn werk doen. En andersom ;) Dat is denk ik de meeste economische oplossing. Hoewel je dan wel 2 omvormers nodig hebt. Als je ook ZO en NW doet. Maar als je dat doet met relatief goedkope omvormers en betaalbare panelen heb je denk ik de meeste "bang for your buck" Zeker als de schoorsteen weg kan! ;)

Als je dan aan 3 kanten panelen hebt is je dag spreiding wel heel heel mooi en bijna perfect! Dat is wel ideaal hoor. Na saldering ben jij dan heel blij. En zijn je panelen al terug verdiend ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PVPaneel
@busscherski @Gerco-M @hesselbeertje Dank voor jullie input. Even laten sudderen denk ik. Ik zie in ieder geval een groot deel van m'n twijfels bevestigd in jullie reacties!

@Gerco-M Klopt, had ik inderdaad niet vertelt, bij deze dus, anders hadden ze er idd gelegen! ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PVPaneel
Inmiddels al weer enige tijd verder, dus hierbij even een korte update.
De stoute schoenen aangetrokken en het wordt de rigoureuze optie: de secundaire schoorsteen verdwijnt van het dak. Meer legruimte, meer binnenruimte, minder onderhoud en het ding heeft nu toch ook al maar een marginaal aanwijsbare functie die verdwijnt als ik de afzuigkap ombouw naar een recirculatiekap.

Ik heb voorlopig een stop gezet op offertes, omdat de eerstvolgende plaatsingsmogelijkheid oktober is en de meeste partijen aangeven dat de druk er na de zonnige periode meestal wel af is (en er dus iets mogelijk is qua prijs - niet mijn woorden!).

Zonder schoorsteen wordt het legplan denk ik 6 op ZO en 10 op ZW, dan heeft de i3 ook nog wat te slobberen overdag :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

En op NW ook wat panelen is geen optie?

Helaas dat het oktober wordt, dat is nog wel een tijd zeg. Tegen die tijd kan je misschien wel de NW er gelijk bij doen en ben je er helemaal klaar mee / voor i3 ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:12
PVPaneel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:33:
Inmiddels al weer enige tijd verder, dus hierbij even een korte update.
De stoute schoenen aangetrokken en het wordt de rigoureuze optie: de secundaire schoorsteen verdwijnt van het dak. Meer legruimte, meer binnenruimte, minder onderhoud en het ding heeft nu toch ook al maar een marginaal aanwijsbare functie die verdwijnt als ik de afzuigkap ombouw naar een recirculatiekap.

Ik heb voorlopig een stop gezet op offertes, omdat de eerstvolgende plaatsingsmogelijkheid oktober is en de meeste partijen aangeven dat de druk er na de zonnige periode meestal wel af is (en er dus iets mogelijk is qua prijs - niet mijn woorden!).

Zonder schoorsteen wordt het legplan denk ik 6 op ZO en 10 op ZW, dan heeft de i3 ook nog wat te slobberen overdag :)
Hier net een offerte geaccepteerd : plaatsing halverwege Juli.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PVPaneel
@Gerco-M NW is voorlopig geen optie qua WAF; dat is de zichtzijde van de woning (en dat zie je al vanaf het begin van de lange lange straat) en het oog wil ook wat..
@kever678 Oktober is ingegeven door de dakdekker die niet eerder kon (getekend in februari....zucht). De meeste zonnepaneelboeren willen maar wat graag..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Inderdaad het oog wil ook wat, daarom dus gaan voor prachtige zwarte "all black" panelen zoals ik heb:

prachtig toch!! Okee het ligt ook aan de kleur van je dak en je legplan natuurlijk, maar PV panelen zijn niet perse lelijk natuurlijk. En ja, lelijk is subjectief soms ;)

Ik vind het wel een interessante kwestie hoe die opinie van "zonnepanelen zijn lelijk" zich gaat ontwikkelen in de toekomst nu we toch allemaal meer duurzaam moeten zijn, en je eigen stroom opwekken toch heel hip is. De opinie is snel "maar we hebben al wat panelen liggen toch" maar dat veranderd na salderen snel denk ik, als de energierekening toch weer gaat groeien en je moet betalen voor stroom, ondanks dat je zelf "wel wat" opwekt.

Daarentegen, als de WAF niet positief is houd het wel vaak op inderdaad. >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PVPaneel
@Gerco-M Die liggen er mooi bij! Het worden inderdaad hoe dan ook all black panelen. Het masterplan is eerst dit neerleggen (ZW/ZO) en uiteindelijk (gewenning) ook aan de voorzijde 6. Ik denk dat dat pas over enige tijd is, maar wie weet....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja ik ben ook begonnen aan de ZO kant, dat was met 30 panelen al een aardige investering natuurlijk. Maar ja dan slaat het PV virus toe en wil je meer! Ik heb toen binnen een paar maanden wel de NW ook laten doen, want de installateur had dezelfde panelen nog zodat alles netjes strak een type paneel heeft.

Met ZO en ZW heb jij al een prachtige spreiding dus kom je al een heel eind denk ik hoor. Succes er mee, en misschien kan je nog een dakdekker vinden die wel eerder kan, of aannemer of wie de klus ook kan doen. Wachten tot na de zomer is voor PV wel wat minder praktisch en efficient natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:54
Gerco-M schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:54:

Ik vind het wel een interessante kwestie hoe die opinie van "zonnepanelen zijn lelijk" zich gaat ontwikkelen in de toekomst nu we toch allemaal meer duurzaam moeten zijn, en je eigen stroom opwekken toch heel hip is. De opinie is snel "maar we hebben al wat panelen liggen toch" maar dat veranderd na salderen snel denk ik, als de energierekening toch weer gaat groeien en je moet betalen voor stroom, ondanks dat je zelf "wel wat" opwekt.
Elk zonnepaneel is mooier dan geen zonnepaneel toch? Mgoe ik heb ook liever windmolens in mijn uitzicht dan een kolensstoker.
(Windmolens zijn toch echt gewoon oer-Hollands... ja ze zien er iets anders uit dan de graan, zaag en poldermolens... maar molens zijn het)
Verder gun ik de tegenstanders van windmolens gewoon hun mening.... EN een energie contract waar de stroom gewoon uit gaat als de kolencentrale uit staat... Kijken hoe snel de mening veranderd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PVPaneel
@Gerco-M Ik vind ze niet lelijk, maar het vloekt wel met de jaren '30 stijl van de woning. Ik hoop dat het met de nieuwe pannen in oktober een rustig geheel wordt. Uiteindelijk zal de hele straat/wereld er wel aan geloven en dan is het allemaal wat minder spannend.

@Ronald Tja, windmolens vind ik niet per ce lelijk, maar ik zie ze denk ik toch liever uit de kust. Zitten toch wat meer neveneffecten aan. Maar idd, ook daar moeten we links of rechtsom aan wennen (en aan geloven ):)

• PVPaneel
Het is uiteindelijk op het volgende uitgekomen:
-1x schoorsteen :)
12x REC Alpha Pure Black 395 WP (7 op ZW, 5 op ZO)
12x Enphase IQ7+
1x Envoy S
Installatie door Coolblue. Waren problemen met de Envoy S en het Q-relais, dus die zijn beide kosteloos vervangen. Inmiddels draait de boel probleemloos sinds een maandje.

[Voor 5% gewijzigd door PVPaneel op 03-02-2022 13:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee