Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 11:34
Hallo allen

Ik heb voor onderstaand probleem al wat opgezocht, maar om eerlijk te zijn... ik zie het bos door de bomen niet meer. Wat volgt is eerst een korte historie om m'n probleem te schetsen.

Bij een kennis heb ik een Asus ZenWifi mesh systeem geplaatst. Vooraleer over te gaan tot aankoop, heb ik naar de Proximus helpdesk gebeld om te vragen of de decoder V6 hiermee compatibel was. Antwoord op deze vraag was: "ja hoor, dit apparaat gaat werken met jouw systeem".

Na installatie van de mesh in wireless router mode heeft m'n kennis van in de tuin tot op zolder perfecte wifi ontvangst. Daarna z'n decoder aansluiten op de hub die op eerste verdieping staat. Direct na het aanschakelen van de decoder en de eerste tests die het apparaat doet, kregen we melding dat er een connectiviteitsprobleem was. Proximus helpdesk wou me niet verder helpen. Ze waren zelfs heel erg onbeleefd.

Zelf wat zitten freeroamen en de mesh in Access point mode gezet. Dat zorgde er voor de de decoder verbinding kreeg, uitgesteld kijken werkt en de menu's laden correct. Echter live kijken, lukt ... voor 2 seconden en dan blijft het beeld staan.

Na wat zoeken op het net kom ik op vele mogelijk oplossingen uit. IGMP snooping, VLAN op WAN, VLAN op poort, VLAN 10, 20, 30, 50, pppoe, .... Zelfs het horrorscenario dat het helemaal niet mogelijk zou zijn, kom ik tegen.

Het is wel een eindje rijden tot bij m'n kennis, daarom zou ik eerst duidelijkheid willen hoe dit probleem voor eens en voor altijd te tacklen.
Hierbij een rudimentaire schets hoe het landschap er nu uitziet.

Hopelijk kan iemand van jullie me verder helpen.
Bedankt alvast voor de tips.

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

Alle reacties

• Arch-IT-ect
Nobody? :'(

[Voor 9% gewijzigd door Arch-IT-ect op 11-03-2021 13:45]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

anti-rsca schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:33:
... Proximus helpdesk wou me niet verder helpen. Ze waren zelfs heel erg onbeleefd...
Ze hoeven niet onbeleefd te zijn, idd. Maar je supportvraag gaat natuurlijk veel verder dan wat een ISP kan bieden. Je verwacht toch niet echt dat hun support afdeling in-depth kennis heeft van alle mogelijke routers, access points, repeaters en mesh sets?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
Proximus decoders verwachten een extern IP adres in de 10.0.x.x range die van hun tv server komt. Dit werkt zowat alleen goed als je de decoder in hetzelfde netwerk houdt als de bbox. De genoemde VLan's zitten aan de kant van Proximus, VLan30 wordt gebruikt voor tv maar dit is niet iets dat je op je eigen apparatuur in stelt wat vaak gedacht wordt. Met eigen apparatuur er tussen zal Proximus je inderdaad niet helpen, zij voorzien immers zelf draadloze apparatuur om dit op te lossen. Ik heb eigenlijk nog niets anders goed zien werken dan verbinding via kabel, Devolo of eigen apparatuur van Proximus.

Kleine tip: koop ergens op 2ehands.be een Proximus wifi bridge, verbindt die met je bbox3 en zet die bij de tv boven. Laat je mesh systeem enkel actief voor internet, dit gaat je heel veel kopzorgen en gedoe schelen. Ik ben nog geen situatie tegen gekomen dat Proximus tv werkt via een eigen router of DHCP server. Gewoon IPTV en internet gescheiden houden werkt het beste is mijn ervaring.

• Arch-IT-ect
Brahiewahiewa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Ze hoeven niet onbeleefd te zijn, idd. Maar je supportvraag gaat natuurlijk veel verder dan wat een ISP kan bieden. Je verwacht toch niet echt dat hun support afdeling in-depth kennis heeft van alle mogelijke routers, access points, repeaters en mesh sets?
Hey Brahiewahiewa,

Ik verwacht inderdaad niet dat ze de hele mesh voor mij gaan instellen. Waar ik wel op hoopte is dat ze een algemene uitleg kunnen geven. Een netwerk zou merk onafhankelijk moeten zijn. Achterliggend zijn de protocollen allemaal gelijk. De menu's zien er anders uit, maar termen en technologieën zijn hetzelfde.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Arch-IT-ect schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Hey Brahiewahiewa,

Ik verwacht inderdaad niet dat ze de hele mesh voor mij gaan instellen. Waar ik wel op hoopte is dat ze een algemene uitleg kunnen geven. Een netwerk zou merk onafhankelijk moeten zijn. Achterliggend zijn de protocollen allemaal gelijk. De menu's zien er anders uit, maar termen en technologieën zijn hetzelfde.
Ja, leuke verwachting. Maar als je personeel moet inhuren wat dat kan uitleggen, wordt je helpdesk onbetaalbaar.
Helpdesk medewerkers kunnen een scriptje doorlopen. Als jouw vraag niet in het script staat, wordt je niet geholpen. Zo gaat dat bij alle ISP's.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Arch-IT-ect
Brahiewahiewa schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Ja, leuke verwachting. Maar als je personeel moet inhuren wat dat kan uitleggen, wordt je helpdesk onbetaalbaar.
Helpdesk medewerkers kunnen een scriptje doorlopen. Als jouw vraag niet in het script staat, wordt je niet geholpen. Zo gaat dat bij alle ISP's.
Daarvoor dient een 2e lijn? Of een FAQ imo...
Ik verwacht niet dat ze m'n ASUS, Ubiquiti of Linksys voor mij gaan configureren. Enige dat ik verwacht is, "Beste meneer schuddinck, je router moet protocol X ondersteunen en VLAN-huppeldepup moet setting Y hebben.".

Hoe dit in de user interface van mijn toestel er uit ziet, dat is dan inderdaad mijn probleem.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee