Toon posts:

Wel Wifi, geen ethernet (geen DHCP server?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SW_Fanaat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-03 21:18
Hallo allemaal,
Probleem
Op mijn slechts één maand oude PC met Windows 10 heb ik het volgende probleem.

Als ik de PC opstart maakt de PC automatisch verbinding met WiFi. Maar de Ethernet verbinding komt niet tot stand. Uit ipconfig /all lees ik af dat hij zelf een IP toekent en geen DHCP server ziet.
En dat terwijl de WLAN adapter wel gewoon de DHCP server herkent.

Op het moment dat ik in configuratiescherm de ethernetadapter uitschakel en weer inschakel krijg ik bijna instant verbinding met het netwerk. Dat werkt dan perfect totdat de computer weer afgesloten wordt.

Het toewijzen van een statisch IP maakt helaas geen verschil. Dit is de enige PC op het netwerk met dit probleem.

Ik heb nog weinig op de PC geïnstaleerd. Ook geen aparte virusscanner (windows defender staat nog wel aan).

Ik heb verschillende fora’s afgestruind en een hoop geprobeerd. Helaas kom ik niet verder. Hopelijk is hier iemand met de gouden tip.
Dingen die ik al geprobeerd heb
Drivers updaten (driver was al de nieuwste versie)

Windows is (en was) ook helemaal up-to-date

ipconfig /release

In regedit.exe onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters een DWORD toegevoegd met de naam ArpRetryCount en waarde 0.

Alles van deze windows hulppagina geprobeerd: Fix Wi-Fi connection issues in Windows

Gecontroleerd of de DHCP Client service automatisch ingeschakeld wordt.

https://superuser.com/que...ting-ip-address-from-dhcp

https://answers.microsoft...b5-411d-833f-e4490ecb8b5c

Ik heb bij de ethernet netwerkadapter geen vinkje om te voorkomen dat windows het apparaat mag uitschakelen o.i.d.

Iemand met hetzelfde probleem, de oplossing daar werkt helaas (nog) niet bij mij: Limited IP adress

https://www.sysprobs.com/...-not-getting-ip-from-dhcp

Als ik onderstaande commando’s uitvoer (uit bron sysprobs.com hierboven) en vervolgens de computer herstart (dus niet afsluiten en opstarten, maar klikken op opnieuw opstarten), dan werkt de ethernet verbinding in een keer. Wifi verbind dan niet automatisch meer, maar als ik klik op een netwerk maakt hij wel direct verbinding.

netsh winsock reset catalog
nesth int ipv4 reset reset.log

Als ik daarna de computer normaal afsluit en weer met de fysieke knop opstart, dan ben ik weer terug bij af.

Vervolgens heb ik uit dezelfde bron deze commands geprobeerd en opnieuw opstarten aangeklikt.

etsh int tcp set heuristics disabled
netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
netsh int tcp set global rss=enabled

WiFi verbond nogsteeds niet automatisch (althans, niet zo instant als voorheen, duurt nu 10 min voor de pc via RDP bereikbaar is) en Ethernet na het opnieuw opstarten wel. Maar na afsluiten en met fysieke knop opstarten ook niet meer.
Vraag
Zoek ik in de juiste richting (geen DHCP)? Heeft iemand een andere oplossing?

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32

lier

MikroTik nerd

Al een keer de adapter uit apparaatbeheer weggegooid en opnieuw opgestart?
Heb je al een keer IPv6 uitgezet op de adapter?
Kabel al een keer vervangen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:09
Er klopt sowieso iets niet met je netwerk instellingen: Volgens mij is 192.168.x.x de lokale reeks die je moet hebben en niet 192.170.x.x Verder is bij de meeste mensen hun gateway gelijk aan zowel hun DHCP en DNS server (namelijk het modem/router) en bij jou zie ik dat je een aparte DNS server hebt, klopt dit?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:40
Allereerst:
Als Windows de keus heeft tussen 2 of meerdere mogelijke NIC's, wordt de snelste gekozen.

Wat is de snelste?
Als jouw Ethernet NIC een snelheid aanbied van 1 Gbit naar de volgende hop (modem/router/switch), maar jouw WLAN NIC biedt bijv 1,266 Gbit naar de volgende hop - is de keuze snel gemaakt. Pas zodra de snelste NIC uitgeschakeld wordt, schakelt Windows door naar de volgende.
Kortom: Zet je WLAN NIC eens uit en kijk wat er gebeurt.

2) In het screenshot van de Ethernet NIC zie ik een 169.254.x.x adres -- dat is een standaard IP adres dat Windows de NIC geeft als de volgende hop niet gevonden kan worden.
Heb je al eens geprobeerd om met een static IP (= vast IP) te werken / in te stellen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SW_Fanaat schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:51:
...
Zoek ik in de juiste richting (geen DHCP)? Heeft iemand een andere oplossing?
...
Nee. Geen DHCP is slechts een symptoom. Als een windows PC geen DHCP adres krijgt toegewezen, gaat hij kijken of de default gateway van de vorige DHCP lease nog in de lucht is. Dat zou in jouw netwerk het geval moeten zijn. Conclusie wordt dan dat de NIC helemaal geen netwerkverbinding heeft.
Dus ik zou eerst eens naar de kwaliteit van de gebruikte kabels gaan kijken. En check ook even of je speed & duplex goed staat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hij heeft wel een netwerkverbinding met wifi, maar naar een 192.170.xxx.xxx netwerk.
Als hij geen DHCP server vind zou Windows het 169.254.0.0 adress toegekend hebben.

Niet toevallig van de buren?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SW_Fanaat
Bedankt voor alle behulpzame reacties. Een aantal mooie suggesties waar ik zelf nog niet op gekomen was.
lier schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:59:
Al een keer de adapter uit apparaatbeheer weggegooid en opnieuw opgestart?
Heb je al een keer IPv6 uitgezet op de adapter?
Kabel al een keer vervangen?
Yes, allemaal geprobeerd.
ResuCigam schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:16:
Er klopt sowieso iets niet met je netwerk instellingen: Volgens mij is 192.168.x.x de lokale reeks die je moet hebben en niet 192.170.x.x Verder is bij de meeste mensen hun gateway gelijk aan zowel hun DHCP en DNS server (namelijk het modem/router) en bij jou zie ik dat je een aparte DNS server hebt, klopt dit?
Goed punt, ook van @Ben(V). Dat heb ik destijds verkeerd gekozen. Vandaag aangepast naar 192.168.44.1/24. Ik heb inderdaad een aparte DNS server die op mijn NAS draait. Voor extern bereikbare services gebruik in een fqdn. Om deze vanuit mijn LAN ook beschikbaar te maken gebruik ik deze dns die ze resolved als lokaal IP. Ik heb in mijn Ubiquiti USG de NAS als eerste DNS staan, en 1.1.1.1 als secundaire DNS.
Brahiewahiewa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Nee. Geen DHCP is slechts een symptoom. Als een windows PC geen DHCP adres krijgt toegewezen, gaat hij kijken of de default gateway van de vorige DHCP lease nog in de lucht is. Dat zou in jouw netwerk het geval moeten zijn. Conclusie wordt dan dat de NIC helemaal geen netwerkverbinding heeft.
Dus ik zou eerst eens naar de kwaliteit van de gebruikte kabels gaan kijken. En check ook even of je speed & duplex goed staat
Ik was al bang dat het ontbreken van de DHCP niet de oorzaak is. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de kabel ligt. Als ik de ethernet adapter uitschakel en weer inschakel werkt alles weer perfect totdat de computer afgesloten wordt. En als ik de kabel fysiek losmaak en weer aansluit helpt dat ook niet. We hebben 1000Mbit/s glasvezel en als het werkt haal ik 850/900Mbit/s. Om het 100% uit te sluiten even een CAT6 kabel naartoe gelegd. Dat maakte helaas geen verschil.
D_Jeff schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:25:
Allereerst:
Als Windows de keus heeft tussen 2 of meerdere mogelijke NIC's, wordt de snelste gekozen.

Wat is de snelste?
Als jouw Ethernet NIC een snelheid aanbied van 1 Gbit naar de volgende hop (modem/router/switch), maar jouw WLAN NIC biedt bijv 1,266 Gbit naar de volgende hop - is de keuze snel gemaakt. Pas zodra de snelste NIC uitgeschakeld wordt, schakelt Windows door naar de volgende.
Kortom: Zet je WLAN NIC eens uit en kijk wat er gebeurt.

2) In het screenshot van de Ethernet NIC zie ik een 169.254.x.x adres -- dat is een standaard IP adres dat Windows de NIC geeft als de volgende hop niet gevonden kan worden.
Heb je al eens geprobeerd om met een static IP (= vast IP) te werken / in te stellen?
Een statisch adres heb ik ook geprobeerd. Als de computer opstart krijg ik eerst weer het 169.254 adres. En als ik de adapter herstart krijg ik het statische adres. Ongeacht of ik hem op m'n router statisch maak of op de PC zelf.

Nu ik op de PC zelf een statisch IP adres heb ingesteld merk ik wel dat hij zijn IP adres behoud na het afsluiten en opstarten. Wel blijft hij aangeven dat hij geen netwerktoegang heeft.

Kan er iets verkeerd in de bios staan? Ik heb er ook even gekeken maar weet niet van elk onderdeel wat het betekent.

Bedankt zo ver allemaal! Hopelijk komen we er uit.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

SW_Fanaat schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:28:
...
Kan er iets verkeerd in de bios staan? Ik heb er ook even gekeken maar weet niet van elk onderdeel wat het betekent...
Sommige UEFI/BIOS-en hebben inderdaad opties voor power saving, afhankelijk van de S1 t/m S5 state.
Maar meestal doet windows daarmee z'n eigen ding.

Verder heb je nog geen feedback gegeven op de duplex settings. Idealiter staat die op "auto". Als je die op 1Gbps hebt geforceerd zou dat tot problemen kunnen leiden. Maar eigenlijk verwacht ik die problemen dan tijdens normale operatie en niet na een sleep/hybernate

Wat nog de moeite van het proberen waard is, is het uitzetten van alle energie besparende opties.
Als ik op mijn computer kijk zie ik
  • Advanced EEE
  • Auto Disable Gigabit
  • Energy Efficient Ethernet
  • Gigabit Lite
  • Green Ethernet
Allemaal features waar jouw modem/router/switch net een iets andere implementatie van zou kunnen hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43
Niet stiekem het oude en nieuwe configuratiescherm van Windows die ruzie met elkaar hebben? Of een stukje software van de computerfabrikant die op de achtergrond netwerken managed.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Geef je die PC netjes een power down of zet je hem in sleep mode?
Als dat laatste het geval is en je netwerkkaart is niet geconfigureerd om actief te blijven zal hij z'n ipadres kwijt raken als hij gaat slapen.

Je moet even in je Device Manager kijken of "Allow the computer to turn off this device to save power" soms aangevinkt is.
Als dat aangevinkt is raakt hij zijn ipadres kwijt als hij in sleep mode gaat en bij het uit sleep mode komen doet Windows geen dhcp request want hij gaat ervan uit dat hij nog een ipadres heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SW_Fanaat
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Sommige UEFI/BIOS-en hebben inderdaad opties voor power saving, afhankelijk van de S1 t/m S5 state.
Maar meestal doet windows daarmee z'n eigen ding.

Verder heb je nog geen feedback gegeven op de duplex settings. Idealiter staat die op "auto". Als je die op 1Gbps hebt geforceerd zou dat tot problemen kunnen leiden. Maar eigenlijk verwacht ik die problemen dan tijdens normale operatie en niet na een sleep/hybernate

Wat nog de moeite van het proberen waard is, is het uitzetten van alle energie besparende opties.
Als ik op mijn computer kijk zie ik
  • Advanced EEE
  • Auto Disable Gigabit
  • Energy Efficient Ethernet
  • Gigabit Lite
  • Green Ethernet
Allemaal features waar jouw modem/router/switch net een iets andere implementatie van zou kunnen hebben
De eigenschappen van de ethernet adapter staan (default) zo ingesteld:
  • Flow Control: Rx & Tx Enabled
  • Interrupt Moderation: Enabled
  • Network Address: Waarde is leeg en het bolletje Niet aanwezig is aangevinkt
  • Priority & VLAN: Waarde is Priority & VLAN Enabled (ik gebruik geen VLAN)
  • Receive Buffers: 512
  • Speed & Duplex: Auto Negociation
  • Transmit Buffers: 128
De energiebesparende opties die je noemt heb ik nog niet gevonden. Waar kan ik die vinden?
Ben(V) schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:05:
Geef je die PC netjes een power down of zet je hem in sleep mode?
Als dat laatste het geval is en je netwerkkaart is niet geconfigureerd om actief te blijven zal hij z'n ipadres kwijt raken als hij gaat slapen.

Je moet even in je Device Manager kijken of "Allow the computer to turn off this device to save power" soms aangevinkt is.
Als dat aangevinkt is raakt hij zijn ipadres kwijt als hij in sleep mode gaat en bij het uit sleep mode komen doet Windows geen dhcp request want hij gaat ervan uit dat hij nog een ipadres heeft.
Ik schakel de computer doorgaans helemaal uit. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht te ervaren, stopt de ethernet adapter ook met werken als ik de computer in slaapstand zet. Hij herkent ons netwerk wel/zegt verbonden te zijn. Maar bij IPv4-connectiviteit staat dan wederom "Geen netwerktoegang".

Bij mijn WiFi adapter eigenschappen zie ik inderdaad een tab Energiebeheer met de opties die je noemt. Bij mijn Ethernet adapter is die tab nergens te bekennen. Kan dat de oorzaak zijn?

• SW_Fanaat
jadjong schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:48:
Niet stiekem het oude en nieuwe configuratiescherm van Windows die ruzie met elkaar hebben? Of een stukje software van de computerfabrikant die op de achtergrond netwerken managed.
Deze PC werd heel clean geleverd. Alleen BullGuard anti-virus stond erop, die heb ik direct weggehaald omdat ik daar geen licentie van heb. Verder geen andere programma's voorgeïnstalleerd voor zover ik heb kunnen vinden.

Hoe kom ik erachter of de configuratieschermen evenuteel met elkaar in de clinch liggen?

[Voor 8% gewijzigd door SW_Fanaat op 14-03-2021 11:45. Reden: Vraag configuratieschermen toegevoegd]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

SW_Fanaat schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:43:
[...]
Waar kan ik die vinden?...
http://mooibroek.dyndns.org/realtekGBE.png
Driver version: 10.1.505.2015

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• SW_Fanaat

Gek genoeg zie ik al die opties niet. Mijn driver versie is 9.1.410.2015. Dus hij lijkt ouder dan die van jou. Maar als ik klik op stuurprogramma bijwerken krijg ik de melding dat de nieuwste reeds geïnstalleerd is.

• SW_Fanaat
Ik heb nog een andere tip gevonden:
Go to services.msc
Locate "netlogon", "Network Connections" and "Network List Service".
Double tap on them and change the Startup status to Automatic from Manual.
Restart the PC and check.
Bron: https://answers.microsoft...-85fe-1a55c614874a?page=1

Heeft voor mij niet geholpen maar hopelijk een ander in de toekomst wel.

Edit: Ik merk hierbij wel dat (alleen) de netlogon service automatisch weer wordt gestopt. Na een reboot staat hij weer uit. Bij het handmatig starten krijg ik de volgende foutmelding:

Het lijkt mij wel een belangrijke functie:

[Voor 46% gewijzigd door SW_Fanaat op 16-03-2021 19:31]

• SW_Fanaat
Omdat ik geen andere opties meer kon vinden heb ik mijn harde schijf geformatteerd en windows opnieuw geïnstalleerd.

Daarmee leek het even opgelost maar in de helft van de gevallen doet het probleem zich nogsteeds voor :-(

[Voor 47% gewijzigd door SW_Fanaat op 18-03-2021 18:01]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee