Toon posts:

Overlast van meeuwen, verjagen met laser?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:03
Hallo Tweakers,

Sinds afgelopen zomer woon ik in een mooi huis met een groot dakterras, in een leuke wijk in Den Haag.
Helaas vinden ook meeuwen deze wijk leuk, vanwege de platte daken met kiezels; ideaal voor hen om nesten te bouwen.

De aanwezigheid van die meeuwen zorgt voor veel geluidsoverlast, voor veel poep op mijn dakterras en bovendien zijn de vogels nogal agressief als ik op het dakterras kom; binnen no time cirkelt er een stel luid krijsende meeuwen boven me en als ze jongen hebben vallen ze me zelfs aan (de ouders, niet de jongen). Deze overlast houdt aan van half februari tot eind november (oftewel de tijd dat ze plekjes zoeken om te nestelen tot de tijd dat de jongen goed zijn uitgevlogen).

Graag zou ik de meeuwen op wat meer afstand willen houden. Op mijn eigen dakterras zou ik meeuwenpinnen kunnen plaatsen, maar de daken van de buren kan ik dat natuurlijk niet.

Ik zit te kijken naar een laserpen om ze te verjagen, dat wordt ook door professionele vogelverjagers/landbouwers gebruikt. Echter zie ik dat daarvoor laserpennen van (minstens) 200 mW worden aanbevolen, terwijl (volgens mij) alles sterker dan 5mW niet verkocht mag worden (maar je mag ze wel in bezit hebben?).

Lastig is natuurlijk ook dat ik midden in de stad woon, er is dan mogelijk een risico dat ik onbedoeld iemand in zijn ogen schijn, ook al mik ik op een meeuw en sta ik bovenop de daken. Ik wil natuurlijk geen overlast, en al helemaal geen gevaar veroorzaken voor mijn buurtgenoten/overvliegende piloten enz.

Hebben jullie ervaringen met laserpennen voor het verjagen van vogels?

Weten jullie andere/betere methoden?

Ik heb ook zo'n vlieger overwogen, dat schijnt vrij goed te helpen maar is heel lokaal natuurlijk, bovendien ben ik bang dat ze er snel aan wennen. Van de plastic kraaien waren ze binnen een uur niet meer bang, daar poepen ze nu letterlijk op :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-12-2022

pizzacabonara

It's a put on..

Ja een luchtbuks kopen (geintje). Als het om Zilvermeeuwen (Larus argentatus) gaat, vergeet het maar die zijn beschermd.

[Voor 8% gewijzigd door pizzacabonara op 07-03-2021 13:04]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
pizzacabonara schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:02:
Ja een luchtbuks kopen (geintje). Als het om Zilvermeeuwen (Larus argentatus) gaat, vergeet het maar die zijn beschermd.
https://www.dierenbescherming.nl/meeuwen

Nope. Alle meeuwen zijn beschermde diersoorten.

Dus weinig aan te doen. Je zou die stekels kunnen laten plaatsen, of iemand met ontheffing de eieren kunnen laten verpesten in 't voorjaar. Maar verder heb je legaal weinig opties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49
Misschien kun je uit dit topic nog wat inspiratie halen:

Duivenoverlast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tijd voor zonnepanelen als dat platte dak van jou is (en van die anti-vliegende ratten stekels)

[Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 07-03-2021 13:41]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kan het Star Wars Musquito Defense System van harte aanbevelen:
https://www.youtube.com/watch?v=TGkPMZxWPpA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
SmurfLink schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:19:
[...]

https://www.dierenbescherming.nl/meeuwen

Nope. Alle meeuwen zijn beschermde diersoorten.

Dus weinig aan te doen. Je zou die stekels kunnen laten plaatsen, of iemand met ontheffing de eieren kunnen laten verpesten in 't voorjaar. Maar verder heb je legaal weinig opties.
Ik weet dat meeuwen beschermd zijn, dus ik mag (en wil) ze geen kwaad doen. Ik wil ze alleen wegjagen, dat mag volgens mij wel.
YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:40:
Tijd voor zonnepanelen als dat platte dak van jou is (en van die anti-vliegende ratten stekels)
Zonnepanelen kunnen niet, want er zit al een dakterras op het dak :)

[Voor 20% gewijzigd door migchiell op 07-03-2021 18:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:26
Je moet jezelf de vraag stellen waarom die meeuwen graag bij jou komen en niet bij de buren van 50 meter verderop gaan zitten.
In de startpost heb je het over kiezels op het dak. Die heb je bij jezelf al weggehaald? Zo ja, dan blijft op een of andere manier jouw terras erg aantrekkelijk. Vinden ze daar gemakkelijk voedsel o.i.d.? Probeer dus eens uit te zoeken hoe je de plaats minder aantrekkelijk kunt maken, i.p.v. steeds ze moeten verjagen.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Meeuwen zijn erg slim en oppertunistisch, alle maatregelen zullen van korte duur zijn.

Het enige wat helpt is de nesten verwijderen, bestaande paartjes verjagen en nestlocaties minder aantrekkelijk maken, daarnaast is het wegnemen van de voedselbron (voeren, zwerfafval, vuilnis etc) een voorwaarde.

Je kunt het beste met de gemeente in overleg treden en verzoeken om een plan van aanpak om de overlast te verminderen.

Ps: Meeuwen gaan vlak (ca 1 uur) voor zonsondergang een slaapplaats zoeken en als je dan ze laat schrikken is het vaak dat ze een andere slaapplek gaan opzoeken en heb je soms minder last

[Voor 19% gewijzigd door Breezers op 07-03-2021 19:25]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
Onbekend schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:50:
Je moet jezelf de vraag stellen waarom die meeuwen graag bij jou komen en niet bij de buren van 50 meter verderop gaan zitten.
In de startpost heb je het over kiezels op het dak. Die heb je bij jezelf al weggehaald? Zo ja, dan blijft op een of andere manier jouw terras erg aantrekkelijk. Vinden ze daar gemakkelijk voedsel o.i.d.? Probeer dus eens uit te zoeken hoe je de plaats minder aantrekkelijk kunt maken, i.p.v. steeds ze moeten verjagen.
Ze zitten in de hele buurt, alle daken zijn bedekt met kiezels. Dus niet alleen op mijn dak maar in de hele buurt. Voedsel vinden ze overal gemakkelijk in een stad, bovendien blijken meeuwen dagelijks tientallen kilometers te vliegen om voedsel te zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:02
Ik heb ook een tijdje in die buurt gewoond en (her)ken het probleem. Wat je kan proberen zijn parasols en van die vogel vliegers. Parasols komen ze niet onder.

Die vogelvliegers zie je soms ook bij de strandtenten in Scheveningen

Hier kan je misschien ook wat vinden:
https://www.agradi.nl/tuin/vogelverschrikkers/

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14
Saint2Saint schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:15:
Ik heb ook een tijdje in die buurt gewoond en (her)ken het probleem. Wat je kan proberen zijn parasols en van die vogel vliegers. Parasols komen ze niet onder.

Die vogelvliegers zie je soms ook bij de strandtenten in Scheveningen

Hier kan je misschien ook wat vinden:
https://www.agradi.nl/tuin/vogelverschrikkers/
Die vogelverschrikkers trappen ze ook niet meer in.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 10:18

Laguna

Connaisseur

Dit probleem wordt ieder jaar groter bij alle plaatsen langs de kustlijn, al trekken ze ook steeds meer het land in. Ik heb er zelf ook sinds enkele jaren last van, maandenlang de godganse dag dat gekrijs van die beesten. In de zomer lekker je slaapkamerraam open hebben staan is er niet meer bij en ook met het raam dicht slaap ik noodgedwongen met oordoppen in. Bij mij gaat het om laagbouw met een plat dak tegenover m'n slaapkamerraam waar nu ieder jaar meerdere nesten zitten en er inmiddels een hele kolonie rondvliegt van 20-30 zilvermeeuwen. De gemeente weigert er iets aan te doen en dan ben ik dus afhankelijk van de VvE van de laagbouw om de daken onaantrekkelijk te maken door bijvoorbeeld het spannen van netten.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee