Toon posts:

Zonnepanelen: logische indeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 20:39
Ik zit met een aantal dakvlakken die ik zo efficiënt mogelijk wil gaan benutten. Helaas loop ik met het ontwerp een klein beetje vast en kan jullie hulp gebruiken.

Wat feiten
- Groepenkast uitgebreid naar 3x25A
- Verwarming gebeurd voor 90% door 2 L/L warmtepompen (Mitsubishi)
- Totaal verbruik is ongeveer 7500 kWh per jaar

Gewenste situatie:
- Alle mogelijk zonuren op een dag zo efficiënt mogelijk benutten.
- Opbrengst zonne-energie in de richting van het jaarverbruik

Dakvlakken:
Vlak 1 (zuid-oost): hier passen 4 panelen op (meerdere in de staat hebben dit)
Vlak 2 (zuid-west): hier passen 8 panelen op de 9.3m (is ook het straatbeeld)
Vlak 3 (noord-west): Zouden ook 4 panelen op moeten passen, dit vlak wordt bij niemand gebruikt.
Vlak 4 (zuid-west): Garage dak bied ook ruimte voor panelen, dit vlak wordt bij slechts 1 iemand in de straat gebruikt. In de winter valt dit in de schaduw door de laagstaande zon en de buren. Vanaf voorjaar tot najaar heb je daar geen last van.

...
Alle vlakken worden op hun manier gekenmerkt door schaduw:
Vlak 1: later in de middag
Vlak 2: van oktober - maart door de laagstaande zon en de buren, in de namiddag door een boom.
Vlak 3: Ochtend en begin van de middag
Vlak 4: idem als vlak 2.

Denkrichting:
- Totaal ~ 20 panelen á 310 (voorbeeld: https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html)
- SolarEgde SE6/7K omvormer
- P404 power omtimzers met een uitgangsvermogen van 85v ipv 60v om de boel met schaduw zo lang mogelijk in de lucht te houden.
- Tijdelijk een rolsteiger zodat de kozijnen ook geschilderd kunnen worden :D

Vlak 1: 4 panelen
Vlak 2: 8 panelen (eventueel +2 links naast het dakraam)
Vlak 3: ?
Vlak 4: 4 gericht op het zuiden of een oost/west combinatie met ~ 8 panelen?

Wat zie ik over het hoofd? of heeft iemand nog een ander idee?

[Voor 18% gewijzigd door SmoothTweaker op 07-03-2021 10:47]

Beste antwoord (via SmoothTweaker op 07-03-2021 14:44)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:52
SmoothTweaker schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Het leggen draai ik mijn hand niet voor om. Alle veiligheidsmiddelen zijn ook gewoon aanwezig
a, je kunt dus krijgen wat je wil.
dus mijn (halve) plan kan dus wel.
heb ook liever dat je een goedkoper paneel als panasonic zou kunnen gebruiken en misschien is dat ook wel mogenlijk?

maar met 1fase omvormers werken lijk mij wel handiger als met 3fase.
1fase heeft het optimum op 350Vmpp en 3fase rond de 600-720Vmpp.
dus ja 3 fase is wat lastig met de "weinig" panelen die je wil leggen.
(grofweg 1x10x3??Wp voor 1 fase en 2x18x3??Wp voor 3 fase, best een groot verschil. ;) )
het rendement grafiekje van een 1fase omvormer:

grof weg tussen de 200Vmpp en de 400Vmpp zit je wel goed, er onder probeer dat zoveel mogenlijk te voor komen.

maar trukken doos is nog niet leeg.
Panasonic is wel leuk, levert ongeveer 8% meer kWh op per Wp.
maar helaas wel duur (te duur voor de extra opbrengst, goedkoop genoeg voor het gaaf.).

1:
Panasonic heeft 3 verschillende panelen.
250Wp 300Wp en 330Wp, en al die panelen hebben een andere maat, maar zijn wel serieel in 1 string te zetten. (aantal Wp is niet belangrijk, alle cellen staan serieel in het paneel)
kun je iets met die verschillende maten op je dak vlak 1 en 3?
(er zijn meer merken die dit trukje ook kunnen, alleen vaak lastig te krijgen.)

2.
2x een 1fase omvormer, dan kun je 4 mpp's hebben voor ieder dakvlak 1.
dit kan soms ook erg leuk zijn.
(hell voor de prijs van de omvormers hoef je het haast niet te doen. )

het is eigenlijk gewoon zoeken naar wat voor jouw het beste werkt.
gewoon solaredge er tegen aan knallen dat is voor domme tweakers, een slimme zoekt de beste oplossing. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mooie startpost :)

Passen er geen 2x1 meter panelen?
SE zou zo wel werken. Kom je makkelijk van alle vlakken naar de beoogde centrale omvormerplek?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
@SmoothTweaker
oke.

vlak 1 en vlak 3 passen 4 panelen.
dit is een beetje weinig Vmpp uit de panelen, maar daar is een oplossing voor:
https://www.winkelman-zon...rt-frame-340wp-pspan.html
dit levert geen 32-37Cmpp maar een 55Vmpp dat 4x in serie is een ruime 200Vmpp of lekker voor een omvormer.

nog een leuk puntje, dit soort panelen leveren "maar" 5,5Ampp, dus je kun heel makkelijk 2 stringen 4xserieel maken en die 2xparallel zetten.
dan heb je 4x55Vmpp x 2x5,5Ampp = lekker voor een omvormer.
parallel stringen kun je gewoon met verschillende richtingen op 1 mpp zetten. ;)

dan neem je een simpele 2mpp omvormer zoals SMA/goodwe/growatt etc etc...
zoals:
https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html
lekker goedkoop, en je hebt 1 mpp nog over.

die overige mpp vul je met 8x3??Wp panelen, nu wel gewoon 32-37Vmpp panelen gebruiken.

dan heb je 2x4x330Wp + 1x8x330Wp = 5280Wp
dan denk je wow dat is veel op een 3,6kW omvormer.
nop dat valt mee, zie ook mijn set:

tja de oost en de west panelen hebben een ander moment van opleveren, dus die topjes vallen niet over elkaar en je kunt met een aardig goedkopere omvormer af. ;)

(geen probleem om 1 fase omvormer te gebruiken op 3fase meterkast.
maakt allemaal geen bal uit.)

dan heb je nog vlak 4, hier zou je een andere omvormer voor kunnen gebruiken.
of doe je later nog een keer, als je zin hebt.
(deze ook parallel doen met vlak 2, dat word bijna onmogelijk, helaas.)

dit recept is een stuk goedkoper als zomaar solaredge er tegen aan gooien.
dit is meer het kiss principe, en dat werkt nog altijd het best. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:30:
Mooie startpost :)

Passen er geen 2x1 meter panelen?
SE zou zo wel werken. Kom je makkelijk van alle vlakken naar de beoogde centrale omvormerplek?
Dankjewel.
2x1 meter panelen zouden ook wel passen. Daar zit voldoende ruimte, maar weegt de prijs dan wel op tegen het resultaat?
migjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:47:
@SmoothTweaker
oke.

vlak 1 en vlak 3 passen 4 panelen.
dit is een beetje weinig Vmpp uit de panelen, maar daar is een oplossing voor:
https://www.winkelman-zon...rt-frame-340wp-pspan.html
dit levert geen 32-37Cmpp maar een 55Vmpp dat 4x in serie is een ruime 200Vmpp of lekker voor een omvormer.

nog een leuk puntje, dit soort panelen leveren "maar" 5,5Ampp, dus je kun heel makkelijk 2 stringen 4xserieel maken en die 2xparallel zetten.
dan heb je 4x55Vmpp x 2x5,5Ampp = lekker voor een omvormer.
parallel stringen kun je gewoon met verschillende richtingen op 1 mpp zetten. ;)

dan neem je een simpele 2mpp omvormer zoals SMA/goodwe/growatt etc etc...
zoals:
https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html
lekker goedkoop, en je hebt 1 mpp nog over.

die overige mpp vul je met 8x3??Wp panelen, nu wel gewoon 32-37Vmpp panelen gebruiken.

dan heb je 2x4x330Wp + 1x8x330Wp = 5280Wp
dan denk je wow dat is veel op een 3,6kW omvormer.
nop dat valt mee, zie ook mijn set:
[Afbeelding]
tja de oost en de west panelen hebben een ander moment van opleveren, dus die topjes vallen niet over elkaar en je kunt met een aardig goedkopere omvormer af. ;)

(geen probleem om 1 fase omvormer te gebruiken op 3fase meterkast.
maakt allemaal geen bal uit.)

dan heb je nog vlak 4, hier zou je een andere omvormer voor kunnen gebruiken.
of doe je later nog een keer, als je zin hebt.
(deze ook parallel doen met vlak 2, dat word bijna onmogelijk, helaas.)

dit recept is een stuk goedkoper als zomaar solaredge er tegen aan gooien.
dit is meer het kiss principe, en dat werkt nog altijd het best. ;)
Zo heb ik er nog niet eens naar gekeken. Dat is best wel een puik idee :)
Scheelt enorm in de kosten en brengt wel hetzelfde resultaat.

- Het wordt dan wel een 3 fase omvormer (oost/west + zuid) (Groodwe GW5K-DT) aangezien de kabel daar al ligt en afgemonteerd is.
- De 2 MPP trackers hoeven toch niet gelijkwaardig aan elkaar te zijn met strings? als ze maar beide de minimale 160v kunnen halen?
- Zijn er behalve de HIT serie nog meer panelen die standaard een hoger voltage kunnen leveren? Ik kan er eventueel ook 5 kwijt op deze vlakken (4 portrait en 1 erboven) aan beide kanten
- Als er 1 of 2 panelen op vlak 3 in de schaduw kunnen vallen, is het verstandig om hier dan een TIGO op te monteren? dat is toch mogelijk? Anders ben ik bang dat ik de spanning van de hele string kwijt ben door een boom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Om de chaos wat de vergroten:
* 2x1 meter panelen leveren meer watts voor dezelfde hoeveelheid montagemateriaal, dus dat is al snel interessant.
* Ze leveren ook meer spanning voor @migjes plan (panasonic is niet goedkoop)
* Als je toch vreest voor opbrengstverlies door schaduw op (een deel van) een paneel, of gewoon graag de opbrengst per paneel kunnen loggen, dan kan je ook APS micro-omvormers overwegen, bijvoorbeeld de QS1. Iets duurder dan migjes' plan maar nog steeds goedkoper en flexibeler dan SolarEdge.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:54
Dit is absoluut geen dak voor Solaredge 3 fase, je hebt er veel te weinig panelen per richting voor. Dat zou alleen goed werken op momenten dat de zon bijna loodrecht op dakvlak 2 staat.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Je hebt al een 3 fase kabel liggen naar de zolder. Daar sluit je een klein groepenkastje op aan en dan kun je daar weer meerdere enkelfase omvormers op aansluiten.
Of misschien lukt het met 1 enkelfase omvormer, dan hoef je geen groepenkastje.
Of micro's (dan hoeft dat kleine groepenkastje misschien ook niet).

Hoeveel graden is de helling van het dak? Dan voer ik het even voor je in in SolarEdge designer.

De oplossing van @migjes werkt alleen bij leveranciers die Panasonic of Sunpower leveren. Dat zijn er niet zoveel.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:47:
Om de chaos wat de vergroten:
* 2x1 meter panelen leveren meer watts voor dezelfde hoeveelheid montagemateriaal, dus dat is al snel interessant.
* Ze leveren ook meer spanning voor @migjes plan (panasonic is niet goedkoop)
* Als je toch vreest voor opbrengstverlies door schaduw op (een deel van) een paneel, of gewoon graag de opbrengst per paneel kunnen loggen, dan kan je ook APS micro-omvormers overwegen, bijvoorbeeld de QS1. Iets duurder dan migjes' plan maar nog steeds goedkoper en flexibeler dan SolarEdge.
dat vergroot inderdaad de choas. Maar helpt wel om naar meerdere invalshoeken te kijken.
De 2x1 meter panelen vallen inderdaad mee met de prijs. De ruimte daarvoor is zeker aanwezig.
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:56:
Dit is absoluut geen dak voor Solaredge 3 fase, je hebt er veel te weinig panelen per richting voor. Dat zou alleen goed werken op momenten dat de zon bijna loodrecht op dakvlak 2 staat.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Je hebt al een 3 fase kabel liggen naar de zolder. Daar sluit je een klein groepenkastje op aan en dan kun je daar weer meerdere enkelfase omvormers op aansluiten.
Of misschien lukt het met 1 enkelfase omvormer, dan hoef je geen groepenkastje.
Of micro's (dan hoeft dat kleine groepenkastje misschien ook niet).

Hoeveel graden is de helling van het dak? Dan voer ik het even voor je in in SolarEdge designer.

De oplossing van @migjes werkt alleen bij leveranciers die Panasonic of Sunpower leveren. Dat zijn er niet zoveel.
Ai, dat topic bied inderdaad niet veel goed met zoveel panelen. Daar zit dus echt wel een risico.
Het idee erachter leek zo leuk, ook i.c.m. het garage dak.

Op dit moment kan ik de hellingshoek niet nameten. Maar volgens mij was deze ~35 graden.
Zal even vragen of iemand dit kan nameten, just te be sure :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En niet onbelangrijk: wil je het laten doen of ga je zelf het dak op :)

@busscherski ik dacht, ik brand SE een keertje niet af ;) gelukkig doe jij het :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmoothTweaker
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:06:

@busscherski ik dacht, ik brand SE een keertje niet af ;) gelukkig doe jij het :P
Het leggen draai ik mijn hand niet voor om. Alle veiligheidsmiddelen zijn ook gewoon aanwezig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• migjes
SmoothTweaker schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:07:
[...]

a, je kunt dus krijgen wat je wil.
dus mijn (halve) plan kan dus wel.
heb ook liever dat je een goedkoper paneel als panasonic zou kunnen gebruiken en misschien is dat ook wel mogenlijk?

maar met 1fase omvormers werken lijk mij wel handiger als met 3fase.
1fase heeft het optimum op 350Vmpp en 3fase rond de 600-720Vmpp.
dus ja 3 fase is wat lastig met de "weinig" panelen die je wil leggen.
(grofweg 1x10x3??Wp voor 1 fase en 2x18x3??Wp voor 3 fase, best een groot verschil. ;) )
het rendement grafiekje van een 1fase omvormer:

grof weg tussen de 200Vmpp en de 400Vmpp zit je wel goed, er onder probeer dat zoveel mogenlijk te voor komen.

maar trukken doos is nog niet leeg.
Panasonic is wel leuk, levert ongeveer 8% meer kWh op per Wp.
maar helaas wel duur (te duur voor de extra opbrengst, goedkoop genoeg voor het gaaf.).

1:
Panasonic heeft 3 verschillende panelen.
250Wp 300Wp en 330Wp, en al die panelen hebben een andere maat, maar zijn wel serieel in 1 string te zetten. (aantal Wp is niet belangrijk, alle cellen staan serieel in het paneel)
kun je iets met die verschillende maten op je dak vlak 1 en 3?
(er zijn meer merken die dit trukje ook kunnen, alleen vaak lastig te krijgen.)

2.
2x een 1fase omvormer, dan kun je 4 mpp's hebben voor ieder dakvlak 1.
dit kan soms ook erg leuk zijn.
(hell voor de prijs van de omvormers hoef je het haast niet te doen. )

het is eigenlijk gewoon zoeken naar wat voor jouw het beste werkt.
gewoon solaredge er tegen aan knallen dat is voor domme tweakers, een slimme zoekt de beste oplossing. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:54
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:06:

Ik wou hem net enkelfase SolarEdge aanpraten maar lees nu dat hij het zelf gaat installeren. Dan lijkt me meerdere enkelfase stringomvormers met eventueel een paar Panasonic panelen ook niet slecht.

Het zou overigens alsnog kunnen dat je met SolarEdge met 1 omvormer van 3680 W uit kunt, slecht hoeft het niet te zijn en het bespaart ruimte aan de muur.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
Ik denk dat een aparte omvormer per fase toch het meest handig is.

Op dit moment zit er een 3 fase alamat (3x 16A+N) in de meterkast en een 3 fase werkschakelaar in de ruimte waar de omvormer moet komen. Dit allemaal aangesloten op een YMVK 2.5mm2 kabel. dus maximaal 16A per fase
Het beste kan ik achter de 3 fase werkschakelaar de fases weer opdelen en zo de omvormers aansluiten? Dat er in de meterkast een 3x 16A + N zit maakt dan toch niet uit?

De situatie wordt dan als volgt:
8 - 10 panelen wat neerkomt op zo'n 3600 watt vlak 2.
4 - 5 panelen per vlak (1 en 3) op de oost/west combinatie wat neerkomt op zo'n ~ 1500watt. Deze aansluiten op een eigen omvormer

ps: zelfs met 3 omvormers ben ik nog goedkoper uit dan 1 solaredge 8)7

Resultaat post ik nog wel even zodra het erop ligt

[Voor 15% gewijzigd door SmoothTweaker op 07-03-2021 15:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
SmoothTweaker schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:50:
Ik denk dat een aparte omvormer per fase toch het meest handig is.

Op dit moment zit er een 3 fase alamat (3x 16A+N) in de meterkast en een 3 fase werkschakelaar in de ruimte waar de omvormer moet komen. Dit allemaal aangesloten op een YMVK 2.5mm2 kabel. dus maximaal 16A per fase
Het beste kan ik achter de 3 fase werkschakelaar de fases weer opdelen en zo de omvormers aansluiten? Dat er in de meterkast een 3x 16A + N zit maakt dan toch niet uit?
hmmm, is niet hoe het moet, maar als je het aanpakt als het splitsen zoals je een wasmachine aansluiting ook doet is hij niet heel fout.
maar kan niet alles overzien, en heb wel wat twijfels of het allemaal wel echt oke is. ;)
De situatie wordt dan als volgt:
8 - 10 panelen wat neerkomt op zo'n 3600 watt vlak 2.
4 - 5 panelen per vlak (1 en 3) op de oost/west combinatie wat neerkomt op zo'n ~ 1500watt. Deze aansluiten op een eigen omvormer

ps: zelfs met 3 omvormers ben ik nog goedkoper uit dan 1 solaredge 8)7

Resultaat post ik nog wel even zodra het erop ligt
het is de keuze:
doe ik 1 omvormer met: vlak 1 + vlak 3 parallel op mpp1 en vlak 2 op mpp2.
of
doe ik 2 omvormers met omvormer 1 = vlak 1 + vlak 2 en omvormer 2 = vlak 3 + vlak 4.
(of andere verdeling van de vlakken, die maakt toch niet veel uit, kies maar.)

een mpp heeft vaak wel een beperking, minimum Vmpp (vergeet de temperatuur niet) en maximum Ampp.
minimum Vmpp = rond de 100V, maar 200V is een stuk beter. (beter voor schaduw opvangen, beter voor het rendement.)
maximum Ampp, goedkope omvormers zitten rond de 11 tot 12,5A en de duurdere rond de 15A.
doe je 2 stringen met 10Ampp panelen parallel, dan zit je al op 20Ampp, dan neemt de omvormer er niet meer uit als zijn max, dus kan hij stoppen met 11A.

dus dit is allemaal afhankelijk van je keuze of je vlak 4 ook wil vullen?

en zolang je maar begrijpt dat afwijkende dak vlakken niet tegelijk hun Wp halen.
daar zitten soms uren verschil in, dus W omvormer heeft niks te maken met Wp op dak.
(en hier boven op mag je nog 30% minder W omvormer hebben als Wp, liever niet maar kan wel helpen als je een afronding verschilletje hebt van een 1000-2000Wp. ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
ik maak even een voorbeeld voor je:

deze omvormer (een voorbeeld met dure omvormer):
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
(het maakt niet uit of je de 3.0 3.6 4.0 etc etc pakt, die hebben allemaal de zelfde grens.)

en je kunt deze panelen 4x leggen op vlak 1 en vlak 3.
https://cdn.webshopapp.co...al-en-20200903a-31pcs.pdf
(pas op is een groot paneel, past dat wel?)
die leveren 37Vmpp, dus 4x 37Vmpp = 148Vmpp is wat laag maar kan nog wel.
als die panelen warm worden houd je nog wel een 120Vmpp over.
net genoeg voor de minimale spanning van de omvormer, maar net niet genoeg voor het mpp bereik.
(dit kan nog net dus, maar liever niet is gewoon op de grens balanceren van wat nog net kan.)

deze panelen leveren 12,95Ampp en die krijg je dus nooit 2x parallel op 1 mpp.
dus heb je 2 omvormers nodig.
doe je dit met 2x7xpanasonic, tja dan heb je nog steeds geen problemen om het wel parallel te doen.
(2x5,5Ampp=11Ampp, ruim onder de 15A van de omvormer. ;) )

je keuzes zijn belangrijk, dus geen echt antwoord te geven met wat je geeft. ;)

[Voor 11% gewijzigd door migjes op 07-03-2021 16:20]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee