Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 09:52
Ik probeer mijn woning uit 1978 wat te verduurzamen, en heb reeds wat in gang gezet, maar kom niet goed uit de cv vervang opties. Te weinig echte experts met allerlei verschillende adviezen, als ze al tijd hebben...

Vandaar mijn vraag hier, wat zouden jullie aanraden?

Gegevens over de woning:
200m2 totale vloeroppervlak, incl bovenverdieping en zolder.
Hoekwoning, bestaande radiatoren, geen vloerverwarming aanwezig, parketvloer begane grond)
Hr++ glas (over een week of twee wordt dat geplaatst)
Nieuwe schuifpui (kunststof met tripple glas, ipv oude alu pui)
In elke kamer zit airco van daikin, met wifi modules (die wifi modules worden nog nageleverd).

In de planning, maar nog geen ok gegeven, staan zonnepanelen die een 5500kwh zouden moeten produceren. Mijn huidige verbruik ligt op 5000kwh.
Gas verbruik ligt op 2500 m3.

Gas zal komend jaar wel iets lager uitvallen (er werd hier een woonkamer op 21 graden gestookt, soms warmer. Dat is niet meer nodig).

Ik heb de bestaande cv ketel als test teruggezet van 95 graden naar 60 graden, dat is de laagste stand hiervan. De woonkamer is in de ochtend echter niet op temperatuur. Pas een uur later, dus rond 8:30 is deze dat wel. Nacht temp is 18 graden, overdag 20.

De cv is 15 jr oud, en ik overweeg een andere aan te schaffen, en deze dan van de zolder naar de bijkeuken te verplaatsen. Daar is voldoende ruimte voor meer apparaten.

Verdere huis isolatie:
Spouw was niet na te isoleren, ivm minder dan 2 cm vrije ruimte in de spouw bij de eerste verdieping.
Dak is eventueel na te isoleren, maar het is een groot dak en de kamers eronder zijn meer hobby ruimte dan woon ruimte.
Vloer is na te isoleren, nog niet gedaan ivm het kunnen laten verleggen van de leidingen.

Beschikbaar budget voor cv: 10-20k

Ik vroeg me af, kan ik domoticz of home automation gebruiken voor het aansturen van de airco’s als extra verwarming icm een hogetemp warmtepomp of hybride, of moet ik vloerverwarming laten aanleggen?
Wat zouden jullie mij aanraden?

Beste antwoord (via Coder71 op 07-03-2021 18:45)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je gasverbuik is best fors, alles wat je meer kan isoleren helpt dubbel. Je verbruikt onder en kan met lagere temp verwarmen met bestaande radiatoren.

Wat ik zou doen:
- m’n verbruik periodiek registreren op mindergas

Isolatie stappen maken:
- de stap met hr ++ glas is een goede.
- wat heb je nu aan dak isolatie? Binnen of buiten isolatie? Hoe warm is het op je zolder?
- vloerisolatie : wellicht gewoon eps tegen de v,oer lijmen en wat stukjes mbt leidingen open laten?

Als je je inzicht hebt van mindergas (inclusief een winter) kan je gaan rekenen. (Voorbeeld hieronder)
- hoeveel m3 gas heb je nodig op een koude dag (je lijkt nu 1m3 / graadddag nodig te hebben, dus bij een dag met -10 stook je 30m3)
- hoeveel energie is dat (grofweg m3*8 bij een oude ketel. Dus je moet in 24 uur 30*8 kWh opwekken en kwijt in je huis, is 10kwh
- dan kan je gaan kijken wat voor radiatoren je hebt, en wat voor afgifte ze hebben bij bijv 50graden aanvoer en of je dus voldoende warmte kwijt kan als je een ht warmtepomp doet

Alternatieve manier is via de koelkast formule: jaarverbruik*8/1650

Je kan met je airco’s verwarmen, maar als ze zon’n verbruik hebben als jij lijkt me dat niet comfortabel. Ze kunnen wel helpen om die 5dagen per jaar dat het echt koud is het huis iets comfortabeler te hebben.

Oh, en je moet ook nog bedenken wat je met warm water doet. Dat kan je ook nog verbruik beïnvloeden,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
Denk dat een advies lastig te geven is zonder bouwtekening en foto's. ( Als een expert al verschillende adviezen geeft )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je gasverbuik is best fors, alles wat je meer kan isoleren helpt dubbel. Je verbruikt onder en kan met lagere temp verwarmen met bestaande radiatoren.

Wat ik zou doen:
- m’n verbruik periodiek registreren op mindergas

Isolatie stappen maken:
- de stap met hr ++ glas is een goede.
- wat heb je nu aan dak isolatie? Binnen of buiten isolatie? Hoe warm is het op je zolder?
- vloerisolatie : wellicht gewoon eps tegen de v,oer lijmen en wat stukjes mbt leidingen open laten?

Als je je inzicht hebt van mindergas (inclusief een winter) kan je gaan rekenen. (Voorbeeld hieronder)
- hoeveel m3 gas heb je nodig op een koude dag (je lijkt nu 1m3 / graadddag nodig te hebben, dus bij een dag met -10 stook je 30m3)
- hoeveel energie is dat (grofweg m3*8 bij een oude ketel. Dus je moet in 24 uur 30*8 kWh opwekken en kwijt in je huis, is 10kwh
- dan kan je gaan kijken wat voor radiatoren je hebt, en wat voor afgifte ze hebben bij bijv 50graden aanvoer en of je dus voldoende warmte kwijt kan als je een ht warmtepomp doet

Alternatieve manier is via de koelkast formule: jaarverbruik*8/1650

Je kan met je airco’s verwarmen, maar als ze zon’n verbruik hebben als jij lijkt me dat niet comfortabel. Ze kunnen wel helpen om die 5dagen per jaar dat het echt koud is het huis iets comfortabeler te hebben.

Oh, en je moet ook nog bedenken wat je met warm water doet. Dat kan je ook nog verbruik beïnvloeden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09
Als ik je gasverbruik zie en je geeft aan met 60 graden woonkamer lastig op temperatuur kan krijgen, dan is een WP nu niet geschikt. Bij een warmtepomp wordt je aanvoer temperatuur bij voorkeur 35 graden of lager. Ga nu voor een hybride warmtepomp en gebruik de komende 15 jaar voor isolatie van de woning en aanleg vloerverwarming.

[ Voor 13% gewijzigd door crepsly op 07-03-2021 08:42 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Ik heb een woning uit 1898 welke deels herbouwd is rond 1930 vanwege een brand.

Ook ik heb deels spouwmuren maar geen van enkele is geisoleerd vanwege de 2cm.

Ik verbruikte voorheen ongeveer 2400m3 gas. Mijn vloeroppervlakte is ongeveer 140m2 en totale woonoppervlakte 240m2.

Situatie:
- Dubbel glas, overal. Geen hr++ oid
- vloerisolatie begane grond met vloerverwarming. Rc 3.5
- dak laten vervangen en isoleren. Kon maximaal rc 2.3 vanwege bestaande dakkappellen en dakgoten.
- alle radiatoren boven vervangen door type33 ipv 10/11 wat er hing
- vloerverwarmingsverdeler vervangen door ltv variant. Als jij nu een cv hebt die met 90 of 60 aanvoer werkt dan heb jij waarschijnlijk een hoge temperatuur open verdeler. Dat gaat echt niet goed werken... die mengt de aanvoer en retour waardoor je met bijv. 35 aanvoer een te lage temperatuur in je vloer krijgt.
- remeha elga ace 6kw (eigenlijk is dat 9kw) laten plaatsen
- zoneverwarming voor alle ruimtes met radiatoren, begane grond is 1 zone
- 8 kwp zonnepanelen

Dat is dus een hybride opstelling. Daar heb ik lang over getwijfeld maar door de beperkte isolatiemogelijkheden van de muur en mijn open ligging op bijv. het oosten durfde ik niet van het gas af.

Het gaat prima met de Ace. Hij staat ingesteld dat hij niet mag terugvallen op gas tot -6. Met de echt koude nachten is wel wat gas verbruikt maar dat is minimaal.

Let wel op dat je dus geen nachtverlaging meer gaat toepassen en dat je je schema’s dus moet gaan vervroegen. Lage temperatuur = langer verwarmen.op die manier krijg je je woonkamer dus wel op tijd warm.

Mensen verklaren een hybride keuze vaak voor gek... maar mijn investering was minimaal waardoor ik andere zaken kon verduurzamen en mijn gasverbruik is terug naar ongeveer 350-400m3 waardoor het snel terugverdiend is. Zolang de saldering nog blijft is verwarmen nagenoeg ‘gratis’ voor me.

[ Voor 9% gewijzigd door markv93 op 07-03-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:34
Kan je niet testen in met de airco verwarmen.
Vloer goed isoleren.
Eventueel aanvullen met wat infrarood stralingspanelen.
Cv weg en zonnepanelen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:48
Hier heb je wat specifieke informatie over het selecteren en kopen van een warmtepomp: Een warmtepomp kopen in Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:50
Isolatie isolatie isolatie. 2500 kuub voor een hoekhuis betekent dat je erg veel voor de vogeltjes stookt. Dak na-isoleren, vloer isoleren en wellicht voorzetwanden?

Verreweg de goedkoopste en verreweg effectiefste investering, zeker wanneer je het zelf doet. Isoleren gaat jouw gasverbruik sterk verminderen, waarna ruimte, ook financieel, ontstaat voor andere vormen van verwarming.

Ik ben ook nog volop aan het isoleren (vrijstaand huis, jaren vijftig). Heb wel een pelletkachel in de woonkamer neergezet, dat scheelt al gigantisch in gasverbruik. Zo’n 1000 kuub gas minder (700 euro) met zo’n 250 euro aan pellets.

[ Voor 23% gewijzigd door delpit op 07-03-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Coder71 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 07:46:
Ik probeer mijn woning uit 1978 wat te verduurzamen, en heb reeds wat in gang gezet, maar kom niet goed uit de cv vervang opties. Te weinig echte experts met allerlei verschillende adviezen, als ze al tijd hebben...

Vandaar mijn vraag hier, wat zouden jullie aanraden?
...
In elke kamer zit airco van daikin, met wifi modules (die wifi modules worden nog nageleverd).
Ik zou alleen met airco verwarmen (doe ik ook, met 1 airco, zie onderschrift), die hangen er toch al. Misschien dat je in de woonkamer nog een airco erbij moet plaatsen om het daar comfortabel te krijgen omdat er nogal veel gasverbruik is? En een warmtepompboiler voor warm water (is ook subsidie op).

Heb je wel eens geprobeerd alleen met airco te verwarmen? En wat was het resultaat? Eventueel tijdelijk nog een elektrisch kacheltje erbij om te testen hoeveel extra verwarmingsvermogen erbij zou moeten in de kamer als de huidige airco het niet warm genoeg krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09
markv93 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:47:
Ik heb een woning uit 1898 welke deels herbouwd is rond 1930 vanwege een brand.

Ook ik heb deels spouwmuren maar geen van enkele is geisoleerd vanwege de 2cm.

Ik verbruikte voorheen ongeveer 2400m3 gas. Mijn vloeroppervlakte is ongeveer 140m2 en totale woonoppervlakte 240m2.

Situatie:
- Dubbel glas, overal. Geen hr++ oid
- vloerisolatie begane grond met vloerverwarming. Rc 3.5
- dak laten vervangen en isoleren. Kon maximaal rc 2.3 vanwege bestaande dakkappellen en dakgoten.
- alle radiatoren boven vervangen door type33 ipv 10/11 wat er hing
- vloerverwarmingsverdeler vervangen door ltv variant. Als jij nu een cv hebt die met 90 of 60 aanvoer werkt dan heb jij waarschijnlijk een hoge temperatuur open verdeler. Dat gaat echt niet goed werken... die mengt de aanvoer en retour waardoor je met bijv. 35 aanvoer een te lage temperatuur in je vloer krijgt.
- remeha elga ace 6kw (eigenlijk is dat 9kw) laten plaatsen
- zoneverwarming voor alle ruimtes met radiatoren, begane grond is 1 zone
- 8 kwp zonnepanelen

Dat is dus een hybride opstelling. Daar heb ik lang over getwijfeld maar door de beperkte isolatiemogelijkheden van de muur en mijn open ligging op bijv. het oosten durfde ik niet van het gas af.

Het gaat prima met de Ace. Hij staat ingesteld dat hij niet mag terugvallen op gas tot -6. Met de echt koude nachten is wel wat gas verbruikt maar dat is minimaal.

Let wel op dat je dus geen nachtverlaging meer gaat toepassen en dat je je schema’s dus moet gaan vervroegen. Lage temperatuur = langer verwarmen.op die manier krijg je je woonkamer dus wel op tijd warm.

Mensen verklaren een hybride keuze vaak voor gek... maar mijn investering was minimaal waardoor ik andere zaken kon verduurzamen en mijn gasverbruik is terug naar ongeveer 350-400m3 waardoor het snel terugverdiend is. Zolang de saldering nog blijft is verwarmen nagenoeg ‘gratis’ voor me.
Komende jaren gaat hybride stevig aan populariteit winnen. Met de afschaffing van saldering worden de kosten van het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp een stuk hoger. Dan is het voordelig als je bij lage COP door koude buiten temperatuur kan schakelen naar gas. Daarnaast heeft de woning veel minder isolatie en afgifte investeringen nodig.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 09:52
Reuze bedankt voor jullie adviezen! Ik ga die zeker opvolgen.
Invullen bij mindergas voor vergelijk -> Ga ik doen, goede tip!
Testen met de AC -> Ga ik doen.
Verdere isolatie, moet ik nakijken, is ruimte voor als ik niet voor hybride ga, of ik ga voor hybride eerst, en dan kijken dat er budget komt voor verdere isolatie. Die keuze stel ik uit tot ik bovenstaande punten heb getest.

Nogmaals dank voor jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Coder71 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:45:
Reuze bedankt voor jullie adviezen! Ik ga die zeker opvolgen.
Invullen bij mindergas voor vergelijk -> Ga ik doen, goede tip!
Testen met de AC -> Ga ik doen.
Verdere isolatie, moet ik nakijken, is ruimte voor als ik niet voor hybride ga, of ik ga voor hybride eerst, en dan kijken dat er budget komt voor verdere isolatie. Die keuze stel ik uit tot ik bovenstaande punten heb getest.

Nogmaals dank voor jullie adviezen.
Is er ruimte voor als je niet voor hybride gaat?
Hybride is vaak beduidend goedkoper om aan te leggen dan full electric door het missen van buffervat, boiler, e.d.

Wel er van uitgaande dat je cv ketel dus nog ‘ok’ is. Met de huidige subsidie kan je voor erg weinig netto iets plaatsen.

Hoe dan ook: succes, en laat iets weten van je bevindingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Het is nu 4 graden buiten. Zou je niet eens (zoals de eerste post voorstelt) kijkt of je met de airco kan verwarmen? Als test kun je alle units even permanent op 21 laten staan met de cv uit.
Stel dit is comfortabel dan ben je er toch al? Als aanvulling zou je dan vloerverwarming kunnen nemen als je dat fijn vind. Anders worden het LTV radiatoren. Ik vraag me af of je zoveel extra kan isoleren zonder dat je met voorzetwanden gaat werken. Misschien alleen de vloer? Het glas is sowieso een goede zet.
crepsly schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:45:
[...]Komende jaren gaat hybride stevig aan populariteit winnen. Met de afschaffing van saldering worden de kosten van het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp een stuk hoger. Dan is het voordelig als je bij lage COP door koude buiten temperatuur kan schakelen naar gas. Daarnaast heeft de woning veel minder isolatie en afgifte investeringen nodig.
Ik denk inderdaad dat hybride aan populariteit gaat winnen maar niet om de redenen die jij aangeeft. Je afgiftesysteem moet wel dermate beroerd zijn dat een gasketel het wint van een WP bij koude temperaturen (meegenomen de afschrijving ketel, vastrecht gasaansluiting, onderhoudscontract ketel). De enige reden dat het gepushed wordt is dat voor alles nu 2x gevangen kan worden: 2 apparaten dus ook 2x de installatie en 2x het onderhoud.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1