Voltage verlies in kabels, hoe los ik dit probleem op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:38
Hi,

Ik heb een gecompliceerd vraagstuk over een wildcamera die ik in het bos aan het bouwen ben.

Door het terrein moet ik grote afstanden overbruggen en ik heb last van (veel) voltage verlies in de kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1FE3WRW0jZ5dsrE68i3Zh_AnPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y38EoObC5qlmGjWx0AGTRTHZ.png?f=user_large
Allereerst deze opstelling. Dit werk prima. Er gaat 24V vanaf 12v accu's in serie naar een omvormer die van de 24v weer 12v maakt. Bij het meten leveren de accu's bij de bron 25.8V en aan het einde (voor de omvormer) komt er 24.75 volt uit. Dit is dus prima.

Probleem is, ik moet nog verder om een Mifi apparaat van stroom te voor zien. Maar op het moment dat ik die aansluit gebeurd er wat geks. Het Mifi apparaat verbruikt amper wat 0.5A op 12v.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pbYG7YUOxLmw-yJwqLcYFFsucU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqJhuZRwSCJXNxJopJ34fo1D.png?f=fotoalbum_large
Dit is de tweede opstelling. Maar wat er hiermee gebeurd is dat op dezelfde punten als op plaatje 1, de voltages extreem veranderen.
De accu's leveren nog steeds 25.8V, bij de omvormer voor de camera meet ik opeens 15.3V en bij de omvormer voor de Mifi meet ik 4.3V. Het verlies is opeens extreem.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit op treed? Ik ben geen electronica man, ik had dit niet verwacht. Ik had verwacht dat het verlies op punt 1 hetzelfde zal blijven. Maar die tweede kabel trekt het eerste ook omlaag.

Dan de volgende vraag, wat is de oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N1VL6Y-KM588DQhQNXf-KXen6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yv97ntLjsNpE581Qn6VqIGkB.png?f=user_large
Is deze opstelling een verbetering of zal dit resulteren in hetzelfde? In de vorige setup is de langste kabel 180m van de bron, in deze is dat 100m omdat beide op de bron zitten. Maar aangezien ik stom verbaast ben over het eerste probleem vraag ik me nu af of dit een oplossing is of dat je hetzelfde effect krijgt?

Please help _/-\o_

Edit:
De reden voor de grote afstanden is dat er een zonnepaneel in het spel is (goede zonnige plek in het bos), een plek waar veel dieren komen (100m verderop), en de mifi heeft op weinig plekken goed 4G bereik.

[ Voor 4% gewijzigd door NLAnaconda op 06-03-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Heb je gemeten hoeveel stroom er loopt?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Verschil voltage drop over 1.5mm² of 2.5mm² is tot 100m niet schokkend.
Meten is weten, hoeveel stroom loopt er?

Ik zou de 24V/12V omvormer voor de Mifi eens controleren...

Hoe heb jij de 2e 80 m aangesloten, parallel of serieel in de loop met die 100?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

100 Meter? Dat kun je met één PoE+ switch precies gaan overbruggen middels UTP bekabeling (binnen de specs van UTP).

Je Camera lijkt aan de opgenomen waarden een IP camera te zijn ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Arjan schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:51:
Heb je gemeten hoeveel stroom er loopt?
Nee dat heb ik niet gemeten. Maar de camera is rated voor 12V / 3A (Max) en de Mifi is 12V / 0.5A (Max).

Het gekke is, het voltage dropt als ik de tweede converter aan sluit (zonder de mifi nog aan die converter te hangen). Voor die converter zit een 5A zekering en die word voelbaar warmer.
ElMacaroni schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:52:
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Verschil voltage drop over 1.5mm² of 2.5mm² is tot 100m niet schokkend.
Meten is weten, hoeveel stroom loopt er?

Ik zou de 24V/12V omvormer voor de Mifi eens controleren...

Hoe heb jij de 2e 80 m aangesloten, parallel of serieel in de loop met die 100?
Ik heb die calculator gebruikt en daardoor had ik ook verwacht dat het werkt. Maar dat doet t niet :9 .
Ik heb de 2e 80m op de volgende manier aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5I1jj2wsOgeO0ewIKmrjMW8JD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LAteWTyGZ1HesqJz5NLAoVxQ.png?f=user_large
Will_M schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:11:
100 Meter? Dat kun je met één PoE+ switch precies gaan overbruggen middels UTP bekabeling (binnen de specs van UTP).

Je Camera lijkt aan de opgenomen waarden een IP camera te zijn ;)
Nee dat kan niet, want die PoE+ injectors gaan op 48V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Bij de getekende kroonsteen de omvormer loskoppelen, en kijken wat voor spanning er op omvormer nr 2 (180m) over blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:02
Weet je zeker dat die tweede converter in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Out.of.Control schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:45:
Weet je zeker dat die tweede converter in orde is?
Daar twijfel ik over. Ik heb m op positie 1 gebruikt en daar deed hij wel wat hij moest doen. Maar het ziet eruit als een cheap ding. Misschien moet ik het voltage eens meten zonder de omvormer er aan, dus kijken wat er op de kabels zit zonder een device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
ElMacaroni schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:35:
Bij de getekende kroonsteen de omvormer loskoppelen, en kijken wat voor spanning er op omvormer nr 2 (180m) over blijft.
En wat verwacht je / moet ik daarna met die gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Uitsluiten dat de fout in de kabels 2e 80m zit, of in de verbinding vd kroonsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 17:14
NLAnaconda schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:15:
[...]

Nee dat heb ik niet gemeten. Maar de camera is rated voor 12V / 3A (Max) en de Mifi is 12V / 0.5A (Max).

Het gekke is, het voltage dropt als ik de tweede converter aan sluit (zonder de mifi nog aan die converter te hangen). Voor die converter zit een 5A zekering en die word voelbaar warmer.

[...]

Ik heb die calculator gebruikt en daardoor had ik ook verwacht dat het werkt. Maar dat doet t niet :9 .
Ik heb de 2e 80m op de volgende manier aangesloten:

[Afbeelding]

[...]

Nee dat kan niet, want die PoE+ injectors gaan op 48V.
Om 11v drop te krijgen over 80 meter bij 1.5mm2 kabel moet er ook al ca 5A lopen, dus op zich is het niet gek dat die spanning inzakt. Denk toch dat er daar iets fout gaat. Wordt er niet iets flink warm aan die converter?

Die laatste oplossing zal het inderdaad beter maken kwa eindspanning, maar ik zou eerst even de oorzaak zoeken. Als er daadwerkelijk sluiting zit gaat hij dan alleen maar meer vermogen voor zijn kiezen krijgen (en in rook opgaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is die eerste meting (met lage verliezen) met of zonder dat kroonsteentje?

Hoewel jouw verliezen veel te hoog zijn voor wat je zou verwachten is wel jouw stelling dat de verliezen in de eerste kring niet afhankelijk zijn van de 2de kring niet geheel correct.

Stel camera 1 verbruikt 1A, dan zijn de verliezen in de eerste 100m afhankelijk van die 1A die er door heen loopt. De weerstand van de kabel is te berekenen met de wet van Pouillet, en de spanningsval op die kabel met de wet van Ohm.
Indien je dan die 2de camera aansluit , en stel die verbruikt dan inderdaad 0.5A, dan gaat in de eerste 100m de stroom 1.5A (1A cam1 + 0.5A cam2) bedragen en dus ook die spanningsval 1.5 keer groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 17:14
kluyze schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:22:

Hoewel jouw verliezen veel te hoog zijn voor wat je zou verwachten is wel jouw stelling dat de verliezen in de eerste kring niet afhankelijk zijn van de 2de kring niet geheel correct.

Stel camera 1 verbruikt 1A, dan zijn de verliezen in de eerste 100m afhankelijk van die 1A die er door heen loopt. De weerstand van de kabel is te berekenen met de wet van Pouillet, en de spanningsval op die kabel met de wet van Ohm.
Indien je dan die 2de camera aansluit , en stel die verbruikt dan inderdaad 0.5A, dan gaat in de eerste 100m de stroom 1.5A (1A cam1 + 0.5A cam2) bedragen en dus ook die spanningsval 1.5 keer groter zijn.
Op het kruispunt bij de eerste verbruiker meet hij nog 15.4V. Om vanaf daar de droppen naar 4.3V met 1.5qmm koper moet er tien keer zoveel dan 0.5A lopen naar de tweede verbruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
@timberleek Als je goed had gelezen, gaf ik ook aan dat de verliezen heel hoog zijn en niet wat je zou verwachten met de aangegeven stroomsterktes. Eventueel dat het kroonsteentje nog een slechte verbinding geeft en dus een hoge weerstand.
Echter in de TS staat:
NLAnaconda schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:41:
Kan iemand mij uitleggen waarom dit op treed? Ik ben geen electronica man, ik had dit niet verwacht. Ik had verwacht dat het verlies op punt 1 hetzelfde zal blijven. Maar die tweede kabel trekt het eerste ook omlaag.
Hij verwacht dat het verlies op het eerste punt gelijk blijft ... en dat wou ik uitleggen waarom de 2de kring ook de eerste kring beinvloed, ongeacht de grootte van de verliezen.

[ Voor 38% gewijzigd door kluyze op 06-03-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
timberleek schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Om 11v drop te krijgen over 80 meter bij 1.5mm2 kabel moet er ook al ca 5A lopen, dus op zich is het niet gek dat die spanning inzakt. Denk toch dat er daar iets fout gaat. Wordt er niet iets flink warm aan die converter?

Die laatste oplossing zal het inderdaad beter maken kwa eindspanning, maar ik zou eerst even de oorzaak zoeken. Als er daadwerkelijk sluiting zit gaat hij dan alleen maar meer vermogen voor zijn kiezen krijgen (en in rook opgaan)
Dan denk ik dat die converter misschien verrot is. Wat er aan het einde hangt is een RUT 240. Deze kan een input hebben van 8V tm 30V. Ik ga hem eens proberen rechtstreeks aan de stroom te hangen zonder die converter er tussen.
(De reden dat ik een converter gebruik is omdat ik ook nog een arduino daar heb hangen die temperatuur meet en die verbrand bij 12V+, maar die kan wel even uit om te testen.)
Met kroonsteentje maar zonder iets aangesloten aan het eind (dus eind converter losgekoppeld)

Duidelijk, thanks :) Ik wist inderdaad dat die halve amp erbij komt maar ik vond dat zo weinig dat ik dacht dat dit nooit dit effect kon hebben. Die 0,5A is bij 12V. Als door de hoofdlijn 24V gaat klopt het dan dat die 0,5A verminderd naar 0,25A op 24V?

Thanks zo ver, ik ga verder onderzoeken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NLAnaconda zonder een stroommeting van wat er de accu uit gaat maak je het jezelf (en ons) erg lastig.
Je doet de aanname dat apparaten zich netjes aan het typeplaatje houden en er geen fouten in de kabel zitten, maar die aanname kan je gewoon checken zodat we dingen uit kunnen sluiten in plaats van raden :)

Lukt een stroommeting niet, regel dan in ieder geval een 5A (oid) zekering kort op de accu.
Een gezonde autoaccu doet zonder met z'n ogen te knipperen 50A, en dan staat de 1.5mm² en het wild in het bos in de fik.
Wat foto's van je knutselwerk kunnen ook helpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Proton_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:47:
@NLAnaconda zonder een stroommeting van wat er de accu uit gaat maak je het jezelf (en ons) erg lastig.
Je doet de aanname dat apparaten zich netjes aan het typeplaatje houden en er geen fouten in de kabel zitten, maar die aanname kan je gewoon checken zodat we dingen uit kunnen sluiten in plaats van raden :)

Lukt een stroommeting niet, regel dan in ieder geval een 5A (oid) zekering kort op de accu.
Een gezonde autoaccu doet zonder met z'n ogen te knipperen 50A, en dan staat de 1.5mm² en het wild in het bos in de fik.
Wat foto's van je knutselwerk kunnen ook helpen.
Hahahahaha, het bos en het wild in de fik _O- _O-

Op de accu zit een zekering van 10A. Maar ik ga morgen meer meten. d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
NLAnaconda schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:46:
Duidelijk, thanks :) Ik wist inderdaad dat die halve amp erbij komt maar ik vond dat zo weinig dat ik dacht dat dit nooit dit effect kon hebben. Die 0,5A is bij 12V. Als door de hoofdlijn 24V gaat klopt het dan dat die 0,5A verminderd naar 0,25A op 24V?
Of de stroom zakt van 0.5 naar 0.25A is afhankelijk van de omvormer. Als dat een lineaire omvormer is, dan gaat enkel de spanning verlagen en dan zal de omvormer die 12V 0.5A (6W) in warmte omzetten.
Switching regelaars (wat jij waarschijnlijk gebruikt) gaan inderdaad zelf niet veel verbruiken en dus zal de ingaande stroom iets boven de 0.25A zitten (ivm. verliezen in de omvormer). Maar die specificatie zou op de omvormer te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah kijk, we weten dus dat er niet (lang) meer dan 10A loopt :)
Nouja, de kabel is te lang of te dun om 50A te laten lopen, maar als er bij je eerste kroonsteentje (protip: Wago 221) kortsluiting is, heb je toch een hoop warmte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:20
NLAnaconda schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:46:
[...]

Dan denk ik dat die converter misschien verrot is. Wat er aan het einde hangt is een RUT 240. Deze kan een input hebben van 8V tm 30V. Ik ga hem eens proberen rechtstreeks aan de stroom te hangen zonder die converter er tussen.
(De reden dat ik een converter gebruik is omdat ik ook nog een arduino daar heb hangen die temperatuur meet en die verbrand bij 12V+, maar die kan wel even uit om te testen.)
Die RUT is geschikt voor 24V dus die zou ik dan sowieso zonder de omvormer aansluiten.
Volgens de datasheet <5W dus dat zal bij die spanning <0.21A zijn.
Heb je trouwens al eens gecontroleerd of de power connector wel goed bedraad zit op de RUT?
Niet dat je nu via de connector/bedrading een sluiting naar in/output hebt?

En die arduino verbruikt natuurlijk ook stroom, heb je hier wellicht een sensor bedraad die veel stroom trekt?

[ Voor 22% gewijzigd door Treur op 08-03-2021 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Topic verplaatst naar 'Modding, Mechanica & Elektronica'-subforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Treur schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:50:
[...]

Die RUT is geschikt voor 24V dus die zou ik dan sowieso zonder de omvormer aansluiten.
Volgens de datasheet <5W dus dat zal bij die spanning <0.21A zijn.
Heb je trouwens al eens gecontroleerd of de power connector wel goed bedraad zit op de RUT?
Niet dat je nu via de connector/bedrading een sluiting naar in/output hebt?

En die arduino verbruikt natuurlijk ook stroom, heb je hier wellicht een sensor bedraad die veel stroom trekt?
De RUT is nog niet aangesloten geweest. Ik had alleen de omvormer er los aan en nog niet verder aangesloten op de RUT.
De Arduino gebruikt vrijwel niets, daar zit alleen een temperatuur sensor op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 09:10
Een klasse 5 kabel (soepele kabel) heeft de volgende weerstand per meter:
1,5mm2: 0,01330 ohm
2,5mm2: 0,00798 ohm

De stroom loopt 1x heen, en 1 keer terug. Het eerste stuk 2,5mm2 kabel is dus: 0,00798 x 100m x 2 = 1,6 ohm.

Zelf meet je een spanningsverschil van 25.8V - 24.75 = 1,05V. Er zou dan dus 1,05V / 1,6ohm = 0,66A de omvormer inlopen.

0,66A x 24,75v = 16,33W. De (schakelende) omvormer zet dit om naar 12V met een efficiëntie van ca. 90%.
De stroom naar de camera zou daarmee op 16,33W x 0,9 / 12 = 1,23A komen. Dat klinkt ook iets fijner dan de 3A die je benoemd.

Je zou deze waardes eens kunnen controleren, maar eigenlijk kan je hier niet om heen.

Nu sluit je het 2de snoer aan. De spanning bij de omvormer zakt naar 15.3V. De spanningval over 100m 2,5mm2 kabel moet dus 25,8 - 15,3V = 10,5V zijn. De stroom kunnen we dan ook makkelijk herleiden: 10,5 / 1,6 = 6,56A. Niet voldoende om de zekering door te laten branden, maar wel een flinke stroom waardoor een groot deel in de kabel verloren gaat.

De schakelende omvormer bij de camera gaat nu meer stroom trekken want het voltage is lager: Als het verbruik 16,33W blijft is de stroom door de omvormer nu: 16,33W / 15,3V = 1,07A.

Dat betekend dat er echter nog steeds 6,56 - 1,07A = 5,49A richting de Mifi loopt. Ai... dat is een beetje veel!

De 1,5mm2 kabel zou een weerstand hebben van 0,0133 x 80m x 2 = 2,13 ohm.

Vervolgens zou de spanningval dan over dit stuk kabel 2,13 x 5,49A = 11,7V moeten zijn.

Volgens je eigen metingen is dat 15,3V - 4,3V = 11V. In mijn berekening kom ik op 11,7, maar daar zitten een paar aannames en afrondingen in, dus wat mij betreft close enough..

Wat betekend dit alles? Iets aan het einde van jouw kabel verbruikt veeeeel te veel stroom. Welllicht zelfs een kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien voor iedere 24v/12v converter een diode en elko plaatsen?

Ik kan mij voorstellen dat die elcheapo DC converters nogal wat rimpel op de voedingskabel veroorzaken, zeker als de toevoerkabel lang en verliesgevend is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SuperKris schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:13:
...
Welllicht zelfs een kortsluiting.
Nee hoor, maar TS probeert nu een buck convertor als boost convertor te gebruiken, want 4,3 Volt naar 12 Volt te krijgen. Dan gaat-ie achterlijk veel stroom gebruiken, idd
Als het echt een kortsluiting was, zou hij 0 Volt meten

[ Voor 8% gewijzigd door Brahiewahiewa op 08-03-2021 18:33 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39
Heeft iemand al voorgesteld om de accu dichter bij de verbruikers te zetten?
Nadeel is dan wel dat je lange relatief dure kabel van de zonnepanelen naar de accu en omvormer moet trekken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 09:10
Brahiewahiewa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Nee hoor, maar TS probeert nu een buck convertor als boost convertor te gebruiken, want 4,3 Volt naar 12 Volt te krijgen. Dan gaat-ie achterlijk veel stroom gebruiken, idd
Als het echt een kortsluiting was, zou hij 0 Volt meten
Ik heb nog niets gelezen over een boost converter hoor. Ik ga er om te beginnen van uit dat het alleen een buck (step down) is.

Daarnaast is de spanning zo laag, omdat de stroom zo hoog is. Wanneer de spanning stijgt, gaat de stroom omlaag. Dit wordt een beetje een kip-en-ei verhaal wat pijn kan gaan doen aan mijn hoofd, maar ik ga er eigenlijk toch wel van uit dat een boost converter een condensator heeft die even moet opladen Ik verwacht dat het zelfs door de totaal 3,7 ohm prima moet lukken om goed op te starten. In principe begint een buck/boost altijd op 0V, alleen met een kort draadje stijgt deze veel sneller.

Mocht dit toch het probleem zijn is de oplossing denk ik simpel. Een flinke condensator aan het uitende met een 12V (of 24V) relais hierop. De spoel aansluiten op de condensator, en de buck/boost via het NO contact. Zodra er 10V (of 20V) in de condensator zit zal het relais open gaan en dan moet de buck/boost toch echt wel kunnen starten. Toch denk ik dat dit niet nodig is.

Overigens, een "kortsluiting" is niet altijd 0 ohm wat mij betreft dus er kan best 4V over de aansluiting staan. Zeker met halfgeleiders er tussen.

[ Voor 5% gewijzigd door SuperKris op 08-03-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
SuperKris schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:13:
Een klasse 5 kabel (soepele kabel) heeft de volgende weerstand per meter:
1,5mm2: 0,01330 ohm
2,5mm2: 0,00798 ohm

De stroom loopt 1x heen, en 1 keer terug. Het eerste stuk 2,5mm2 kabel is dus: 0,00798 x 100m x 2 = 1,6 ohm.

Zelf meet je een spanningsverschil van 25.8V - 24.75 = 1,05V. Er zou dan dus 1,05V / 1,6ohm = 0,66A de omvormer inlopen.

0,66A x 24,75v = 16,33W. De (schakelende) omvormer zet dit om naar 12V met een efficiëntie van ca. 90%.
De stroom naar de camera zou daarmee op 16,33W x 0,9 / 12 = 1,23A komen. Dat klinkt ook iets fijner dan de 3A die je benoemd.

Je zou deze waardes eens kunnen controleren, maar eigenlijk kan je hier niet om heen.

Nu sluit je het 2de snoer aan. De spanning bij de omvormer zakt naar 15.3V. De spanningval over 100m 2,5mm2 kabel moet dus 25,8 - 15,3V = 10,5V zijn. De stroom kunnen we dan ook makkelijk herleiden: 10,5 / 1,6 = 6,56A. Niet voldoende om de zekering door te laten branden, maar wel een flinke stroom waardoor een groot deel in de kabel verloren gaat.

De schakelende omvormer bij de camera gaat nu meer stroom trekken want het voltage is lager: Als het verbruik 16,33W blijft is de stroom door de omvormer nu: 16,33W / 15,3V = 1,07A.

Dat betekend dat er echter nog steeds 6,56 - 1,07A = 5,49A richting de Mifi loopt. Ai... dat is een beetje veel!

De 1,5mm2 kabel zou een weerstand hebben van 0,0133 x 80m x 2 = 2,13 ohm.

Vervolgens zou de spanningval dan over dit stuk kabel 2,13 x 5,49A = 11,7V moeten zijn.

Volgens je eigen metingen is dat 15,3V - 4,3V = 11V. In mijn berekening kom ik op 11,7, maar daar zitten een paar aannames en afrondingen in, dus wat mij betreft close enough..

Wat betekend dit alles? Iets aan het einde van jouw kabel verbruikt veeeeel te veel stroom. Welllicht zelfs een kortsluiting.
Wat een uitgebreide reactie.

Ja de camera gebruikt op zijn max 2A (infra rood aan / pan tilt aan, etc), de adapter die erbij zat was 3A dus om van het uiterste uit te gaan gebruikte ik 3A. Dus wat je zegt van 1.23A klinkt zeer aannemelijk.
Ja dat kan niet kloppen. De MiFi gebruikt minder dan 5W. Maar de Mifi was nog niet eens aangesloten, alleen de omvormer.
Dan moet die omvormer brak zijn. Nou moet ik zeggen dat ook wel een goedkoop ding was.
Morgen ga ik het zonder de omvormer doen, omdat de Mifi ook rechtstreeks op de 24v aangesloten kan worden (9v - 30v).

Als het dan nog niet werkt, zal ik alles fotograferen :9 .
Super bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLAnaconda
Hallo allen,

Jullie hadden gelijk. De El cheepo omvormer was kapot. Ik heb die er tussen uit gehaald en alles werkt nu.
Voltage blijft aan het eindpunt nu op 24,6v, meer dan genoeg.

Zometeen ga ik weer het bos in om het zonnepaneel aan te sluiten en als dat lukt is de hele offgrid streaming camera klaar voor YouTube.

Super bedankt voor het mee denken.
Pagina: 1