Vraag

• Iris91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-03 13:10
In huis krijgen wij internet binnen middels glasvezel. De glasvezel is aangesloten op een Ubiquiti UFiber Loco. Oftewel, we hebben één RJ45-aansluiting om mee te beginnen. Door de isolatie in onze woning kan een WiFi-signaal niet naar de andere verdieping en daarom willen we graag op beide verdiepingen een WiFi-punt, echter geen van beiden op de plek waar de hoofdaansluiting in huis zit. Vanaf het hoofdaansluitpunt gaan ethernetkabels naar beide punten waar een WiFi-punt moet komen. Bij de hoofdaansluiting moet dus gesplitst worden.

De vraag is nu: wat hebben we nodig om een zodanige opstelling te maken dat er twee WiFi-punten in huis zijn die samen één draadloos netwerk maken?

Hier volgt wat extra info over de huidige situatie die je wellicht niet nodig hebt:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op dit moment hebben we een 'test-opstelling'. Die werkt voor geen meter. Van de hoofdaansluiting (de Ubiquiti UFiber Loco) gaat een ethernetkabel naar een router op de begane grond: een D-Link DIR-842. Deze is een WiFi-punt en hiervandaan gaat een volgende ethernetkabel naar boven. Deze kabel loopt door de huiskamer en het trappengat, daarom is dit eigenlijk geen oplossing en moet er vanaf de hoofdaansluiting gesplitst worden. Boven is op deze ethernetkabel een el-cheapo router (heeft zelfs geen antennes) aangesloten. Bij dat router hoort een repeater (zo'n ding waar één ethernetkabel in gaat en die je gewoon direct in het stopcontact doet), en deze repeater is dus weer aangesloten op de el-cheapo router. Ze staan op dezelfde plek. De repeater staat er omdat de el-cheapo router het niet echt doet. Ik had geprobeerd de D-Link router beneden en de el-cheapo router boven zo in te stellen dat ze samen één netwerk maken. Of ik dat goed heb gedaan weet ik niet, de beide routers hebben hele andere interfaces voor de instellingen. De Repeater maakt z'n eigen netwerk.

In het algemeen werken de router beneden en de repeater boven. Echter, per apparaat (verschillende laptops/telefoons) verschilt het of ze goed internet hebben via beide apparaten. Snap ik niet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van de el-cheapo router en bijbehorende repeater willen we af. De ultieme vraag is dus: Wat heb ik nodig om de gewenste situatie te creëeren (waarbij eventueel de D-Link DIR-842 nog wel gebruikt wordt), en wat moet ik er mee doen?

Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb verstrekt en dat iemand me ermee kan helpen. Alvast bedankt.

Groeten,
Iris

Alle reacties

Acties:
  • +10Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
Je hebt in principe een router nodig, een switch en twee access points.

Opties zijn bijv. twee Ubiquiti UniFi 6 Lite kopen als access points, en dan een Dream Machine in de meterkast; daar zit dan een switch, router en controller bij elkaar in (en een extra access point!).

Goedkoper kan ook: Ubiquiti UniFi AP AC Lite (twee stuks), en dan een random router die NAT, DHCP, DNS voor je doet, en als die dan geen ingebouwde switch heeft kan je een goedkope Netgear/TP-Link/Whatever 5-poorts switch achter hangen.

Wat wel even goed is om te weten is wat er uit je UFiber Loco komt. Normaal werkt dat ding als een soort van media converter voor PON, maar sinds een van de recentere firmwares kan dat ding ook prima als router werken. Dan heb je dus geen extra router meer nodig. Kan je zelf inloggen op je UFiber Loco of heeft je internet provider aangegeven dat die als router kan werken? Wat moet je doen om te internetten, als je bijv. een computer rechtstreeks op die UFiber aansluit, heb je dan meteen verbinding? Of moet daar nog PPPoE overheen. En krijg je direct een extern IP-adres of krijg je een intern adres als je daar op aansluit? (die beginnen meestal met 192.168 of 172.16 of 10. (gezien dat de RFC Private ranges zijn :+ ).

Goede AP's (controllers zijn optioneel en je kan ze gewoon vanaf een mobiele telefoon of computer instellen):
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Prima switches als je gewoon een paar poortjes voor intern gebruik nodig hebt:
pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
pricewatch: TP-Link LS1005G
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Switches als je je UniFi access points van stroom wil voorzien zodat je ze zonder extra adapters kan gebruiken door ze via de ethernet kabel te voeden:

pricewatch: TP-Link TL-SG1005LP
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex

Routers die het prima gaan doen:
Dream Machine: pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
ERX (oud model helaas, maar werkt prima): pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
USG (ook weer oud helaas): pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
TP-Link: pricewatch: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
MikroTik: pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX

Andere opties voor routers zijn bijv. hardware nemen waar OpnSense of OpenWRT op geïnstalleerd kan worden. Dat is software waarmee je compatible hardware kan inzetten als router (of bijv. ook access point en switch). Een andere optie is een goedkoop stuk consumentenplastic kopen en daar de WiFi van uitschakelen. Nadeel is dat zo'n product vaak geen reputatie heeft, of geen reputatie heeft die hoog gehouden moet worden met alle gevolgen van dien (bijv. slechte software, korte levensduur, slechte performance).

Wat de access points (zo heten WiFi punten) betreft: die hebben een netwerkaansluiting nodig, maar ook stroom. Vaak kan je access points krijgen die PoE als optie hebben, dat staat voor Power-over-Ethernet waarbij de netwerkaansluiting ook meteen de stroom levert. UniFi Access Points ondersteunen dat nagenoeg altijd wel, en worden vaak ook met een injector geleverd: een apparaat dat je in het stopcontact steekt waar je de kabel naar je router in prikt en de kabel naar je acces point zodat er 'onderweg' stroom 'toegevoegd' kan worden. Dat is ook te doen door een switch te gebruiken die dat zelf al doet; dan kan je die 'injector' overslaan.

PoE-injector:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
                                ┌───────────────┐
                                │               │
                                │  Switch of    │
                                │  Router       │
                                │               │
                                └───────┬───────┘
                                        │
                                        │
                                        │ Netwerkkabel
                                        │
                                        │
┌──────────────┐                ┌───────▼───────┐
│              │  Stroomkabel   │               │
│ Stopcontact  │◄───────────────┤  PoE Injector │
│              │                │               │
└──────────────┘                └───────┬───────┘
                                        │
                                        │
                                        │ Netwerkkabel
                                        │
                                        │
                                ┌───────▼───────┐
                                │               │
                                │ Access Point  │
                                │               │
                                └───────────────┘

Mocht je niet weten wat een switch precies is: dat kan je in de basis beschouwen als een 'stekkerblok voor netwerkkabels'. Daar zijn meerdere varianten van, maar die details maken in dit geval weinig verschil, behalve dus dat er varianten zijn die Power-over-Ethernet aanbieden.

Scenario 1: de UFiber Loco kan ook als Router functioneren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
                   ┌──────────────┐
                   │              │
                   │   UFiber     │
                   │    Loco      │
                   │              │
                   └──────┬───────┘
                          │
                          │
                          │
                          │
                    ┌─────▼──────┐
                    │            │
                    │  Switch    │
                    │  (met PoE) │
                    └───┬───┬────┘
                        │   │
                        │   │
                        │   │
                        │   │
        ┌───────────────┘   └────────┐
        │                            │
┌───────▼───────┐            ┌───────▼──────┐
│               │            │              │
│  UniFi 6      │            │  UniFi 6     │
│  Lite         │            │  Lite        │
│               │            │              │
└───────────────┘            └──────────────┘

Scenario 2: De UFiber kan niet als router functioneren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
            ┌──────────────┐
            │              │
            │   UFiber.    │
            │    Loco      │
            │              │
            └──────┬───────┘
                   │
                   │
                   │
                   │
                   │
                   │
           ┌───────▼───────┐
           │               │
           │  Router met   │
           │  ingebouwde   │
           │  switch       │
           └────┬─────┬────┘
                │     │
                │     │
       ┌────────┘     └───────┐
       │                      │
 ┌─────▼─────┐          ┌─────▼─────┐
 │           │          │           │
 │ PoE       │          │ PoE       │
 │ Injector  │          │ Injector  │
 └────┬──────┘          └─────┬─────┘
      │                       │
┌─────▼──────┐         ┌──────▼─────┐
│            │         │            │
│ UniFi AP   │         │ UniFi AP   │
└────────────┘         └────────────┘

Scenario 3: UFiber kan niet voor router spelen, er wordt een router zonder ingebouwde switch gebruikt, en een losse Switch met PoE:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
            ┌──────────────┐
            │              │
            │   UFiber     │
            │    Loco      │
            │              │
            └──────┬───────┘
                   │
                   │
                   │
                   │
                   │
                   │
           ┌───────▼───────┐
           │               │
           │  Router       │
           │  zonder       │
           │  switch       │
           └───────┬───────┘
                   │
                   │
                   │
           ┌───────▼───────┐
           │               │
           │ Switch        │
           │  met PoE      │
           └───┬────┬──────┘
               │    │
               │    │
      ┌────────┘    └─────────┐
┌─────▼──────┐         ┌──────▼─────┐
│ UniFi AP   │         │ UniFi AP   │
└────────────┘         └────────────┘

Hoe ver je wil en kan gaan is denk ik nog wel het belangrijkste: als je niet precies weet hoe het allemaal werkt en hoe het onderhouden moet worden, dan is het ook een idee om het gewoon uit te besteden.

Weet je wel een beetje en wil je het toch graag zelf doen, dan is een UniFi Dream Machine een makkelijke optie, maar daar is de prijs dan ook naar. Een systeem hebben dat goed functioneert en blijft functioneren brengt altijd een vorm van complexiteit met zich mee, de vraag is dan waar je die complexiteit wil hebben; bij jezelf of bij de leverancier (waarbij je met de laatste optie minder zelf hoeft te doen maar feitelijk dus de leverancier betaalt om dat stukje voor je te regelen).

[Voor 169% gewijzigd door johnkeates op 06-03-2021 21:34]

• Iris91
Wauw, wat een snel en uitgebreid antwoord, dankjewel! Ik ga het morgen even op mijn gemak doorlezen, dan hoor je daarna weer van me ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iris91
Hoi, inmiddels heb ik het rustig gelezen.
Ik heb even een vraag uitgezet over onze UFiber Loco, hopelijk weet ik daar gauw het antwoord op.

Afhankelijk van wat onze UFiber Loco kan (wel of geen router), kom ik dan denk ik in je scenario 1 of 3 uit. Nummertje 1 natuurlijk als de UFiber Loco als router kan fungeren, en nummer 3 omdat ik, als een router nodig is, graag de D-LINK DIR-842 zou gebruiken omdat ik die nou eenmaal al heb, onder de aanname dat ie volstaat. Ik neem aan dat ie niet als switch kan fungeren, dus vandaar dan scenario 3. In beide gevallen moeten we dan dus een switch met PoE en twee access points kopen.

Nou ziet die DreamMachine er ook prachtig uit, maar ik vraag me af wat daar dan de meerwaarde van is? Daar zit oa een controller in zeg je. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Daarnaast realiseer ik me nu: die Access points hebben geen uitgang voor ethernet lijkt het? Bij één van de access points zou dat handig zijn omdat daar een vaste pc gaat komen (als grafische kaarten eindelijk weer eens verkrijgbaar zijn -.-).

Ik hoop dat je nog een beetje verder kunt helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het punt waar ook nog een vaste PC moet komen zou je een klein 5-poorts switch kunnen plaatsen. Daar kun je dan een AP aan koppelen én je PC. Samen met de verbinding vanaf de router heb je dan al 3 poorten in gebruik.

Of je moet echt op zoek naar een AP met 2 poorten, je krijgt dan alleen een rare kabel door de ruimte lopen naar je PC. (althans wanneer het AP aan het plafond komt te hangen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@Iris91 er zijn modellen met ethernet uitgangen, soms ook pass through. Dan maak je in feite direct verbinding met de switch, zonder tussenkomst van het access point. Er zijn ook modellen die een PoE poort hebben, waar je vervolgens nog een apparaat mee kan voeden, zoals een ip camera. Dan heb je in ieder geval 802.3at (30W) PoE poorten nodig, ten opzichte van 802.3af (15W) Mocht je met VLANs gaan werken, let dan hoe deze ondersteund worden door het acces point dat je wil gaan kopen.

Mocht je een aansluitpunt creëren met 2 ethernetpoorten, kun je er één gebruiken voor het access point, zodat de andere vrij blijft. In dat geval is het prettig als het access point niet via de achterkant aangesloten hoeft te worden, gezien de montage.

[Voor 31% gewijzigd door Luxicon op 07-03-2021 19:57]

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:47
Er zijn zoveel opties mogelijk maar for most bang for bucks zou ik:

Deco m4 kopen (100 euro via ziggo). Krijg je 3 accesspoints voor met extra ethernet poort. 1 van die accesspoint kan ook als router fungeren, die zet je in de meterkast. Je komt dan alleen in de meterkast een poort tekort, zet je dlink in als simpele switch in en klaar.

Echter, meterkast is brakke plek voor accesspoint.
Je kunt ook die dlink in meterkast zetten, wifi uit en inzetten als router en switch. Daar koppel je dan 2 deco nodes aan, die 3e node bewaar je voor mocht je een dode spot hebben in het huis (die kan ook draadloos verbonden worden, mocht het nodig zijn)

Dreammachine, unifi is allemaal fantastisch maar vooral vanwege het hoge tweak gehalte en veel opties. Gaat het je puur om goede wifi dan is een deco m4 vergelijkbaar (en wel extra ethernet poort)

[Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 07-03-2021 19:58]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Iris91
Een systeem zoals de Deco van TP-Link hebben we eerder zelf ook naar gekeken. Dat spreekt ons aan, ziet er wel uit als gemak en als iets wat al gemaakt is om samen te werken, dus dat is fijn. Toch heb ik mijn twijfels. Ik zie het volgende:

Je hebt oa de Deco M (9 of 5 of 4 of whatever). Deze verbinden draadloos met elkaar. Het is de bedoeling dat er een op de begane grond komt en een op de bovenverdieping, en door de isolatielaag tussen deze verdiepingen komt er echt geen signaal doorheen. Dan lijkt het me dat dit systeem niet werkt? Als alternatief zie ik de Deco P9, welke dus als ik het goed begrijp verbindt via de elektra. Dat is leuk, maar het lijkt me veel gunstiger om die dingen gewoon met een ethernet-kabel te verbinden? Of zie ik dat verkeerd? Dan kom ik wel op het volgende probleem: Die dingen hebben volgens mij allemaal 2 ethernet-poorten. Dat is dus bijvoorbeeld één in en één uit (??). Dan zou ik ze met kabels (als dat al kan) wel allemaal in serie kunnen zetten, maar niet vanaf m'n hoofdaansluiting twee verschillende kanten op...

Kan iemand mij vertellen hoe dat precies zit met die systemen? De uitleg op de website vind ik vrij beperkt.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Iris91 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:04:
Een systeem zoals de Deco van TP-Link hebben we eerder zelf ook naar gekeken. [..] Toch heb ik mijn twijfels.
Niet twijfelen. Zeker via ZIggo is het een niet te evenaren prijs/prestatie deal. De M4 is in de basis voldoende. Ethernet via elketra zou ik niet doen.
maar niet vanaf m'n hoofdaansluiting twee verschillende kanten op
Met alleen de M4 lukt dat niet, maar je DIR-842 kan prima in de meterkast als switch dienen. Vanaf daar kabels trekken naar elke plek waar je dan een M4 in AP-mode zet. Vergelijkbaar met het plaatje "scenario 2" van johnkeates:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
            ┌──────────────┐
            │   UFiber.    │
            │    Loco      │
            └──────┬───────┘
                   │
                   │
           ┌───────▼───────┐
           │     DIR-842   │
           └────┬─────┬────┘
                │     │
       ┌────────┘     └───────┐
       │                      │
 │    M4     │          │    M4     │
 └───────────┘          └───────────┘

• Iris91
JaDatIsPeter schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:40:
[...]

Niet twijfelen. Zeker via ZIggo is het een niet te evenaren prijs/prestatie deal. De M4 is in de basis voldoende. Ethernet via elketra zou ik niet doen.

[...]

Met alleen de M4 lukt dat niet, maar je DIR-842 kan prima in de meterkast als switch dienen. Vanaf daar kabels trekken naar elke plek waar je dan een M4 in AP-mode zet. Vergelijkbaar met het plaatje "scenario 2" van johnkeates:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
            ┌──────────────┐
            │   UFiber.    │
            │    Loco      │
            └──────┬───────┘
                   │
                   │
           ┌───────▼───────┐
           │     DIR-842   │
           └────┬─────┬────┘
                │     │
       ┌────────┘     └───────┐
       │                      │
 │    M4     │          │    M4     │
 └───────────┘          └───────────┘
Oke. wij hebben geen Ziggo. Maar als ik het combineer met m'n huidige router, ben je dan de voordelen van dat Deco M systeem niet deels kwijt? Dat het allemaal lekker op elkaar afgestemd is, en alles in te stellen is via hun app ?

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Iemand kennen met Ziggo die zelf de M4 niet hoeft is genoeg..
Maar als ik het combineer met m'n huidige router, ben je dan de voordelen van dat Deco M systeem niet deels kwijt? Dat het allemaal lekker op elkaar afgestemd is, en alles in te stellen is via hun app ?
Deels, je zal misschien niet alles meer via de app kunnen instellen. Lijkt me wat prijs betreft een net compromis t.o.v. de aanschaf van twee Ubiquiti UniFi 6 Lite kopen als access points, en dan een Dream Machine.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Iris91 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:04:
Een systeem zoals de Deco van TP-Link hebben we eerder zelf ook naar gekeken. Dat spreekt ons aan, ziet er wel uit als gemak en als iets wat al gemaakt is om samen te werken, dus dat is fijn. Toch heb ik mijn twijfels. Ik zie het volgende:

Je hebt oa de Deco M (9 of 5 of 4 of whatever). Deze verbinden draadloos met elkaar. Het is de bedoeling dat er een op de begane grond komt en een op de bovenverdieping, en door de isolatielaag tussen deze verdiepingen komt er echt geen signaal doorheen. Dan lijkt het me dat dit systeem niet werkt? Als alternatief zie ik de Deco P9, welke dus als ik het goed begrijp verbindt via de elektra. Dat is leuk, maar het lijkt me veel gunstiger om die dingen gewoon met een ethernet-kabel te verbinden? Of zie ik dat verkeerd? Dan kom ik wel op het volgende probleem: Die dingen hebben volgens mij allemaal 2 ethernet-poorten. Dat is dus bijvoorbeeld één in en één uit (??). Dan zou ik ze met kabels (als dat al kan) wel allemaal in serie kunnen zetten, maar niet vanaf m'n hoofdaansluiting twee verschillende kanten op...

Kan iemand mij vertellen hoe dat precies zit met die systemen? De uitleg op de website vind ik vrij beperkt.
Het is inderdaad het beste als je kabels door de wanden heen kan leggen en zodoende een (bedraad) aansluitpunt creëert voor het access point. Het is handig om te controleren waar de kabels op het access point worden aangesloten, i.v.m. de kabels en de montage / afwerking.

...

• laurens0619
@Iris91 zoals @JaDatIsPeter zegt, je kunt de deco gewoon bedraad verbinden.

Ik realiseer mij net dat dlink en tplink deco vaak geen vrienden zijn.beter losse switch halen als deze: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch

Dan zet je de 1e deco in de meterkast, hierachter de switch met de 2 decos bedraad verbonden.
Beetje zonde van de 3e de deco in de meterkast maarja. Als die unifi alsnog router is kun je de deco uit de meterkast halen.

Wat verlies je als je apparaten gaat mixen met aparte router en deco in ap mode? Niet veel. Alles blijft gewoon werken alleen zaken als parental controls, qos en portmappings verlies je

• johnkeates
Iris91 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Oke. wij hebben geen Ziggo. Maar als ik het combineer met m'n huidige router, ben je dan de voordelen van dat Deco M systeem niet deels kwijt? Dat het allemaal lekker op elkaar afgestemd is, en alles in te stellen is via hun app ?
Het Deco M systeem heeft nagenoeg geen enkel voordeel. De gepresenteerde meerwaarde zit hem in de ook weer ingebouwde controller en de wireless backhaul die in de praktijk slecht werkt waarna je voor veel geld vrij matige access points hebt. Kortom: tenzij je een router nodig hebt is een Dream Machine maar ook een Deco M of ander combinatie apparaat niet nodig. Alle 'kijk, wij maken magisch alles draadloos aan elkaar' producten werken in moderne huizen niet om dat het signaal tussen de apparaten simpelweg niet goed genoeg is.

Deze systemen worden onder verschillende 'technische' namen verkocht, terwijl de technische termen allemaal wat anders betekenen en niet vaak goed in verhouding staan met de daadwerkelijke functionaliteit; bijv. woorden als 'repeater', 'mesh', 'WDS', 'wireless'. Wat je onder aan de streep nodig hebt om een goed dekkend netwerk te hebben is zoals je zelf ook al aangeeft: access points op de juiste plekken in huis met een netwerkkabel naar een centraal punt (bijv. je meterkast).
laurens0619 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:56:
Er zijn zoveel opties mogelijk maar for most bang for bucks zou ik: [ Deco M ]

Dreammachine, unifi is allemaal fantastisch maar vooral vanwege het hoge tweak gehalte en veel opties. Gaat het je puur om goede wifi dan is een deco m4 vergelijkbaar (en wel extra ethernet poort)
Dat is natuurlijk ook maar onzin, die dingen doen precies hetzelfde. "Tweaking" past meer in de hoek van OpenWRT en DD-WRT; deze producten zijn gewoon voor de consument en prosumer bedoeld. Het is ook relatief duur voor wat je krijgt, duurder dan bijv. een setje AP AC Lites.
Iris91 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:32:
de D-LINK DIR-842 zou gebruiken omdat ik die nou eenmaal al heb
Die gaat het wel prima doen denk ik, ook geen extra switch voor nodig (die zit ingebouwd, dat zijn de vier zwarte poorten aan de achterkant!). Bij de AP AC Lites (maar ook de AP AC Pro) zit een POE-injector in de doos, dus ook voor het voorzien van stroom heb je niet perse een switch nodig die dat als extraatje voor je doet.
Nou ziet die DreamMachine er ook prachtig uit, maar ik vraag me af wat daar dan de meerwaarde van is? Daar zit oa een controller in zeg je. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Controllers hebben in het algemeen een 'organiserende' taak; als je meerdere Access Points hebt en die samen een netwerk wil laten vormen kan een controller er voor zorgen dat je op 1 plek je instellingen invoert, en die dan automatisch naar de juiste apparatuur gaat en er voor zorgt dat het samen werkt in plaats van stoort. Nagenoeg alle systemen die een oplossing voorschrijven met meerdere onderdelen op meerdere locaties hebben in meer of mindere vorm zo'n controller.

Zo'n functie is natuurlijk niet verplicht, en hoeft ook niet altijd beschikbaar te zijn. Zo kan je een controller ook gewoon als app op je telefoon of PC hebben voor het eenmaling instellen van je draadloze netwerk.
Daarnaast realiseer ik me nu: die Access points hebben geen uitgang voor ethernet lijkt het? Bij één van de access points zou dat handig zijn omdat daar een vaste pc gaat komen (als grafische kaarten eindelijk weer eens verkrijgbaar zijn -.-).
Normaal gesproken hebben ze dat inderdaad niet; Access Points zijn heel doelgericht gebouwd en alles wat niet bij het doel 'voorzien van een draadloze verbinding' hoort zit er dan vaak ook niet op. Er zijn wel varianten die bijvoorbeeld 1 extra poort hebben zodat je er een paar 'achter elkaar' kan aansluiten; dat werkt natuurlijk ook als je daar gewoon een PC op wil aansluiten. Een betere optie is een extra kabel trekken, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Weer een andere optie (die eerder omschreven werd) is een kleine switch nemen en daar dan je AP op aansluiten en je PC.

[Voor 86% gewijzigd door johnkeates op 08-03-2021 23:43]

• laurens0619
@johnkeates matige en dure accesspoints? Ja je mist een bak features (en dfs) tov de unifi lijn maar voor gewoon goed en bedraad stabiel wifi ga je weinig verschil maken met een unifi ac lite. Het is zelfs dezelfde chipset

De ac lite is qua features voller maar ook 90 euro per stuk en moet dan nog een switch bij. 115 totaal per set dus

De deco gaat voor 99% van de mensen dezelfde wifi ervaring geven alleen voor 33 per stuk incl ethernet poort

Al het deco mesg en roaming geneuzel is marketing onzin, helemaal eens. Maar ze duur noemen? Nee, het is een top prijs voor wat je krijgt (ik kan het weten, ben al unifi gebruiker sinds de groene 2.4 only en nu alles vervangen door deco bedrade nodes)

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 08-03-2021 23:15]

• johnkeates
laurens0619 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:12:
@johnkeates matige accesspoints? Ja je mist een bak features (en dfs) tov de unifi lijn maar voor gewoon goed en bedraad stabiel wifi ga je weinig verschil maken met een unifi ac lite. Het is zelfs dezelfde chipset

De ac lite is qua features maar ook 90 euro per stuk en moet dan nog een switch bij. 115 per stuk

De deco gaat voor 99% van de mensen dezelfde wifi ervaring geven alleen voor 33 per stuk.

Al het mesh en roaming geneuzel is geluk, helemaal eens. Maar ze duur noemen? Nee
Ja, matige access points. Slechte software, matig opgestelde hardware. De UI is niet perse verkeerd, maar dat is dan ook niet echt van invloed op het functioneren ;)

Een AP AC Lite kost online rond de 70 euro, en met twee stuks ben je klaar, inclusief PoE injectors.

• laurens0619
@johnkeates ik gebruik het woord niet vaak maar wat een onzin zeg. Dat zou ik eerder zeggen van ubiquiti met het firmware geneuzel. De deco hardware en software is prima. De wired backhaul had wat minder gevoelig gemogen met dat discovery protocol

Dr ac lite is 75 euro per stuk, de ts had extra poort nodig bij pc boven. Dat is dan 150 euro plus 30 euro switches is 180

De deco is 100 euro en met switch 115. Krijg je voor 65 euro korting zelfs nog extra ap ;)

Nogmaals, ik ben unifi fan van het eerste uur maar waar unifi 5 jaar geleden de enige optie was op goed wifi voor een goede prijs is die tijd allang voorbij.

De deco setjes is gewoon een goedkope manier om goede accesspoints te kopen.

[Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 08-03-2021 23:23]

• johnkeates
laurens0619 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:19:
@johnkeates ik gebruik het woord niet vaak maar wat een onzin zeg. Dat zou ik eerder zeggen van ubiquiti met het firmware geneuzel. De deco hardware en software is prima. De wired backhaul had wat minder gevoelig gemogen met dat discovery protocol

Dr ac lite is 75 euro per stuk, de ts had extra poort nodig bij pc boven. Dat is dan 150 euro plus 30 euro switches is 180

De deco is 100 euro en met switch 115. Krijg je voor 65 euro korting zelfs nog extra ap ;)

Nogmaals, ik ben unifi fan van het eerste uur maar waar unifi 5 jaar geleden de enige optie was op goed wifi voor een goede prijs is die tijd allang voorbij.

De deco setjes is gewoon een goedkope manier om goede accesspoints te kopen.
Tsja, je kan dan ook 1x AP AC Lite en 1x AP AC Pro nemen, dan heb je die extra poort ook. Van UniFi weet ik dat ze een beetje vieze corporate praktijken zijn gaan doorvoeren (denk aan UniFi Video vs. UniFi Protect), maar ondanks dat bieden ze goede software met een goede levensduur en goed onderhoud. Bij andere fabrikanten is dat het eerste jaar soms nog wel wat, maar daarna gewoon ronduit slecht en veelal afwezig. Dat komt door dat ze geen UX aanbieden maar alleen drijven op 'zo veel mogelijk stuks' verkopen en dan hopen dat er maar nieuwe standaarden uit blijven komen dat ze daar oneindig mee door kunnen gaan, vaak ook maar gewoon op basis van whitelabel hardware en software.

Dat maakt het uiteraard niet meteen 'slecht', het is niet alsof hardware van Asus of TP-Link geen werkende wifi kan leveren, maar als je naar een totaalplaatje kijkt, over een relevante gebruiksperiode, dan zijn de meeste merken en fabrikanten niet in staat kwaliteit te leveren.

Onder aan de streep is de vraag dan of je voor 2 access points perse 30 euro wil besparen met een dikke kans dat die bespaarde euro's een downgrade in software kwaliteit betekent :9 Vroeger had ik dat vast wel gedaan, paar tientjes overhouden, OpenWRT er op, en gaan. Maar dat zou ik iemand die een topic start om advies te vragen niet aanraden :P (zowel het 'klein beetje besparen' als andere software gebruikt niet)

[Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 08-03-2021 23:57]

• laurens0619
@johnkeates Ik zie ubiquiti als een gave innovatieve partij maar wel een waarbij het wel lijkt alsof ze iedere maand een nieuw product moeten lanceren en de maand erop er weer eentje out of support gooien. Hetzelfde met firmwares, het is altijd uitzoeken welke firmware je moet draaien. Ik vind de unifi lijn onbetrouwbaar maar hun airmax/edgerouter lijn wat dat betreft een stuk stabieler.

Dat gezegd hebbende, als je into tweaken bent en het geld er voor over hebt dan is een unifi zoveel gaver en leuker dan een consumentending. Ik zou dan echter ook naar de tplink EAP serie kijken, wat ik lees is dat die ook semi enterprise zijn maar wel stabieler qua software updates (zelf geen ervaring mee)

Wil je gewoon goed(koop) wifi: koop dan een gunstig geprijsde consumenten multi ap set zoals de deco m4. Losse accesspoints gaat vaak mis omdat mensen de security settings niet goed snappen en je dus toch niet 1 roamend netwerk krijgt. Wat ik wel echt aan nadeel vind van de deco m4 is dat de controller in de cloud zit. Als tplink een storing heeft of ze stoppen met support werkt je wifi nog wel, maar kun je hem niet meer beheren.

Het verschil is trouwens 115 vs 180 of 200 (ac pro), dat is geen verschil van 30 euro ;)

[Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 09-03-2021 12:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
laurens0619 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:20:
@johnkeates Ik zie ubiquiti als een gave innovatieve partij maar wel een waarbij het wel lijkt alsof ze iedere maand een nieuw product moeten lanceren en de maand erop er weer eentje out of support gooien. Hetzelfde met firmwares, het is altijd uitzoeken welke firmware je moet draaien. Ik vind de unifi lijn onbetrouwbaar maar hun airmax/edgerouter lijn wat dat betreft een stuk stabieler.

Dat gezegd hebbende, als je into tweaken bent en het geld er voor over hebt dan is een unifi zoveel gaver en leuker dan een consumentending. Ik zou dan echter ook naar de tplink EAP serie kijken, wat ik lees is dat die ook semi enterprise zijn maar wel stabieler qua software updates (zelf geen ervaring mee)

Wil je gewoon goed(koop) wifi: koop dan een gunstig geprijsde consumenten multi ap set zoals de deco m4. Losse accesspoints gaat vaak mis omdat mensen de security settings niet goed snappen en je dus toch niet 1 roamend netwerk krijgt. Wat ik wel echt aan nadeel vind van de deco m4 is dat de controller in de cloud zit. Als tplink een storing heeft of ze stoppen met support werkt je wifi nog wel, maar kun je hem niet meer beheren.

Het verschil is trouwens 115 vs 180 of 200 (ac pro), dat is geen verschil van 30 euro ;)
Tsja, als je op de centen wil mikken: de AP AC Lite is 74 euro en de AP Pro 127 euro, samen = 201.
Een Deco M4 is 149 dus een verschil van 52 euro als je lukraak in de pricewatch zou shoppen.

Aan de andere kant weet ik niet waar jij vandaan haalt dat UniFi 'onbetrouwbaar' zou zijn, we hebben van de meeste fabrikaten wel tientallen AP's hangen, en UniFi heeft niet 'meer' problemen dan bijv. Aruba, Cisco of Aerohive. We hebben ook TP-Link, EnGenius enz. gehad, maar de laatste setup waar dat nog gebruikt werd is een paar maanden geleden ontmanteld.

Tweaking heeft ook geen zak te maken met UniFi, dat is gewoon prosumer spul wat voor normale bezetting en licht enterprise gebruik prima werkt, ook in volledig automatisch mode waar je alleen je SSID en WPA keys configureert. Als je ergens moet tweaken om het een beetje normaal te laten functioneren is het wel alle fantastic plastic consumenten troep, waar ook TP-Link gewon onder valt. Zo gek is dat niet, die fabrikanten en merken draaien op marketing en opsmuk, niet op een goede basisfunctionaliteit voorzien, want dat zou iedereen in principe kunnen. Ironisch genoeg laten ze dat heel snel varen, want je product verkoopt beter als je het 'whole home wireless' en 'multiroom' kan noemen.

Maar met dit alles is Iris niet geholpen, en waar voor jou een paar tientjes misschien heel veel geld is en je dat dan ook nog eens moet 'besparen' is dat voor Iris misschien niet het geval. En tot dat we weten of de UFiber Loco wel of niet als router ingesteld mag worden van de ISP kunnen we eigenlijk niet zo veel meer doen.

[Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 09-03-2021 15:03]

• laurens0619
@johnkeates Hier heeft Iris niets aan inderdaad. Lets agree to disagree.
Mijn punt is dat een Deco afdoende is voor deze use case. Jij zegt van niet. Prima :) Daarvoor is er een discussie forum. Het is aan de TS echter welke informatie ze wilt geloven.

Maar mijn advies: Als je niet recent een Deco setje hebt getest (weet ik niet), koop er eens een en testt het. Niet voor iedere use case is de ferrari (unifi) nodig. Soms is de VW golf (deco) ook echt voldoende. Echt waar :)

[Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 09-03-2021 16:37]

• Iris91
Wat een hoop informatie en wat een opties, alvast bedankt daarvoor. Jullie maken het niet per se makkelijker ;).

Een beetje achtergrond: Wij hebben niet direct een serviceprovider. Wij wonen op een 'tiny-house project' (ongeveer). Daarover bestaat deze thread Internet voor 30 tiny huisjes, die ik overigens niet helemaal gelezen heb. De UFiber Loco kan schijnbaar wel als router worden ingezet, maar we weten niet zeker of er dan andere functies wegvallen.

Op dit moment blijkt het lastiger dan gedacht om een UTP-kabel naar boven te krijgen. Naar de huiskamer ligt ie al. We dachten dat naar boven ook geen probleem zou zijn, maar dat blijkt nu toch even anders. Daar wordt dus nog aan gewerkt.

Ik (wij) moet nu even goed gaan nadenken hoe 'duur' we uit willen. We zijn niet helemaal achterlijk, maar hebben geen ervaring met het onderhouden van een netwerk. Er is een hoop te overwegen dus.

Voor het geval het dus wel een goed idee is om de UFiber Loco als router te laten fungeren: Wat zijn daar de voordelen van (ik weet dat er vanalles over gezegd is, ik probeer het op een rijtje te zetten). Dan zou ik dus nog een switch en 2 AP's nodig hebben. Ik heb de DLink DIR-842. Het is mijn niet geheel duidelijk of dit ding nou een switch en router tegelijk kan zijn? In dat geval hoeft de UFiber dus nieteens router te zijn. Nadeel hier, als ik het goed begrijp, is dat DLink en TP-Link niet echt vriendjes zijn, wat dus lastig is in het geval we willen kiezen voor die Deco-units. Heeft de DLink DIR-842 in principe genoeg functionaliteit om twee access points 'aan te sturen' en één mooi netwerk te maken?

Sorry voor de dubbele vragen enzo. Er is een hoop informatie en ik wil graag een weloverwogen keuze maken.

Alvast bedankt.

• laurens0619
Ik heb even dat tiny house topic gelezen en daar staat:
Elk huis heeft een eigen publieke IP van een /27 subnet welke ik via NAT toewijs in de EDGE-router. Dit is dus gekoppeld aan het MAC adres van de router die achter de media-converter in elk huis zit. Ik kan alle media-converters via de OLT4 aan/af-sluiten. Ik denk niet dat dit de veiligste manier is, maar wel een hele praktische. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Conclusie, je krijgt op de utp kabel 1 internet ip adres. Wil je die op meerdere apparaten gebruiken dan moet je er een router tussen zetten.

De Dlink is een SWITCH + AP + ROUTER. Je kunt die dus prima op de hoofdaansluiting neerzetten.
Dan kun je daaraan weer een Unifi AC lite of Deco node aansluiten. Er is alleen een kans dat de Deco niet gaat werken door die Dlink switch, dan moet er dus een aparte switch tussen. Bij een Unifi AC lite hoeft dat niet.

Echter als er voorlopig nog geen kabel naar boven kan kun je ook het volgende doen:
Scenario A (100 euro)
- Koppel je Dlink af, verkoop hem etc..
- Koop een Deco M4. Sluit deze bedraad aan in de meterkast (router mode)
- Sluit je 2e Deco M4 node bedraad aan in de woonkamer (wel beetje overkil 2 aps op 1 verdieping)
- Sluit je 3e Deco M4 node draadloos aan op de bovenverdieping. Kabel is altijd beter maar wellicht werkt het goed genoeg voor jullie :) Je kunt er altijd nog een kabel tussen proppen (wel ff switch erbij kopen van 15 euro of die dlink als switch inzetten als het werkt)

Scenario B (nu 70, straks 140 euro)
- Sluit je Dlink aan in de meterkast in router mode (wifi uit) of de unifi in router mode
- Sluit 1 unifi ac lite in de woonkamer aan
- Kijk hoe dit werkt. Wellicht heb je al een prima verbinding?
- Wacht tot je een kabel hebt liggen, koop een 2e unifi ac lite en sluit die boven aan

• Iris91
Bedankt voor je reactie. Een draadloze verbinding naar boven is geen optie. Ik zal dat iets meer toelichten:

Ons huis is verplaatsbaar (niet op wieltjes ofzo, maar kan op een dieplader getakeld worden). Het is opgebouwd uit twee delen (boven en onder) en het plafond van de begane grond/ de vloer van de bovenverdieping is geisoleerd met sandwichpanelen. Deze hebben zo'n mooi metaallaagje en daar komt dus voor geen meter signaal doorheen. Ik heb een poging gedaan een mooie tekening te maken:

Op dit moment is er een UTP-kabel van de meterkast naar de huiskamer, waar nu de DLink router staat. Ondanks dat het huis klein is, komt het signaal daarvan dus niet boven. Op dit moment gaat er vanaf het router in de huiskamer een UTP-kabel dwars door de huiskamer over de trap naar de overloop boven, waar een of ander el-cheapo, niet fatsoenlijk werkend AP staat. Die zou ik ook kunnen verplaatsen naar de studeer/hobbykamer, maar dat maakt niet echt uit. Gewenst is een AP in de studeer/hobbykamer zonder natuurlijk een UTP-kabel dwars door het huis, en daarom moeten we splitsen vanuit de meterkast, in plaats van doorlussen vanuit de huiskamer.

Ik denk dat die kabel naar boven er dus gewoon moet komen, en dat betekent waarschijnlijk dat we een gaatje (gat) moeten boren. Dat wordt nog wel een klusje (Ohja, of een powerline adapter dus, maar dat heeft niet mijn voorkeur). Als dat gelukt is is de vraag of we beter deco's kunnen kopen, of andere AP's. Ik twijfel daar nog heel erg over.

En dan, in het geval van Deco, waarom dan bijvoorbeeld de Deco M4 en niet M5 of M9?

Maar misschien is een ander AP wel een beter idee icm met de DLink DIR-842. Het gebruiken van iets wat je al hebt is ook wel een hoop voor te zeggen natuurlijk. Nog een 'domme' vraag: Is die DLink DIR-842 in staat om te zorgen dat het geheel met AP's één netwerk wordt?

Hoe dan ook zou het fijn zijn als de AP in de huiskamer nog een poortje vrij heeft voor een vaste PC. Heel misschien zelfs nóg een poortje voor de TV? Maar die kans acht ik niet zo groot en het is geen must.

Nogmaals, alvast bedankt. Ik hoop dat alles nog weer een stukje duidelijker is zo.

• laurens0619
Het maakt allemaal niet zoveel uit welk ap je neemt tenzij je echt naar specifieke zaken op zoek bent. Gewoon roamend netwerk doen ze allemaal wrl

Over het algemeen raad ik een meterkast af als wifi locatie echter als ik naar t plaatje kijk dan gaat het denk ik weinig uitmaken. Als je de dlink nu in de meterkast zet, heb je dan op de begane grond een stabiel en goed wifi netwerk?

Zo ja, lekker laten staan en 1 unifi ac lite bijplaatsen boven en de kabel op de dlink laten uitkomen. Dit werkt prima samen mits je het goed instelt (ik had ook een experiabox icm unifi ac lite en dat werkte perfect qua overschakelen/roamen)

[Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 14-03-2021 11:41]

• johnkeates
Ik denk dat je in dit geval voor een netwerk dat je kan 'opbouwen' om praktische redenen het beste kan starten met AP's die ook 'los' werken zoals de AP AC Lite. Die kan je in de huidige situatie direct aansluiten, in een toekomstige situatie met een switch en de UFiber als router werkt dat ook, en als je later een tweede wil hebben kan je ze met dezelfde app op je telefoon en computer samen laten werken. Dit werkt overigens ook met een AP AC Pro of Lite 6, maar ik denk dat dat in dit geval teveel van het goede is, vooral als we eerst willen weten hoe 'goed' het gaat met 1 AP ;)

• Iris91
laurens0619 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:41:
Het maakt allemaal niet zoveel uit welk ap je neemt tenzij je echt naar specifieke zaken op zoek bent. Gewoon roamend netwerk doen ze allemaal wrl

Over het algemeen raad ik een meterkast af als wifi locatie echter als ik naar t plaatje kijk dan gaat het denk ik weinig uitmaken. Als je de dlink nu in de meterkast zet, heb je dan op de begane grond een stabiel en goed wifi netwerk?

Zo ja, lekker laten staan en 1 unifi ac lite bijplaatsen boven en de kabel op de dlink laten uitkomen. Dit werkt prima samen mits je het goed instelt (ik had ook een experiabox icm unifi ac lite en dat werkte perfect qua overschakelen/roamen)
johnkeates schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:51:
Ik denk dat je in dit geval voor een netwerk dat je kan 'opbouwen' om praktische redenen het beste kan starten met AP's die ook 'los' werken zoals de AP AC Lite. Die kan je in de huidige situatie direct aansluiten, in een toekomstige situatie met een switch en de UFiber als router werkt dat ook, en als je later een tweede wil hebben kan je ze met dezelfde app op je telefoon en computer samen laten werken. Dit werkt overigens ook met een AP AC Pro of Lite 6, maar ik denk dat dat in dit geval teveel van het goede is, vooral als we eerst willen weten hoe 'goed' het gaat met 1 AP ;)
Oke dus, gegeven dat we dat kabeltje naar boven krijgen, is het denk ik een goed idee om de DLINK DIR-842 in de meterkast te plaatsen, te kijken of een AP beneden in de huiskamer uberhaupt nodig is en boven één AP neerzetten. Aangezien de kabel naar de huiskamer er al ligt zou daar altijd dan nog een AP bij kunnen. Dan heb ik toch weer vragen:

Is het makkelijk om de boel goed in te stellen als ik het DLINK router gebruik? Want zoiets hebben we dus nu ook geprobeerd en ik geloof dat we dat niet helemaal goed hebben gedaan. Maar, dat kan ook aan het el-cheapo apparaatje boven liggen. Maarja, dat weet ik dus niet.

Daarnaast: in meerdere van jullie reacties lees ik de suggestie om de WiFi van de DLINK router uit te zetten en 'm dus niet als AP te laten fungeren. Waarom is dit? Vanwege de meterkast-locatie of om andere redenen? Kan ik dus net zo goed de DLINK alles laten zijn wat ie is? (Dus router + switch + AP)??

Sorry voor de dubbele noob-vragen, maar ik wil graag de 'juiste' keuze maken.

• laurens0619
Ik adviseerde de dlink wifi uit omdat ik wel weet wat ik kan verwachten van een unifi of deco maar niet van de dlink, ik ken hem niet.

Begin gewoon met alleen de dlink in de meterkast aansluiten zonder iets anders eraan. Kijk hoe dat bevalt. Als je dat al niet lekker krijgt dan is het de vraag of het aan het router of wifi gedeelte ligt, maar ga eerst maar een testen. Sommige zaken zijn namelijk niet theoretisch vast te stellen

[Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 14-03-2021 18:33]

• Iris91
De DLink staat weer in de meterkast (daar heeft ie eerder ook al gestaan) en er is een kabel naar boven getrokken. De Deco M4 set is bij Ziggo besteld. Het signaal beneden vanuit de meterkast lijkt nu goed, hoewel we dat eerder dus anders ervaarden. Maar aangezien we toch 3 AP's krijgen maakt dat ook niet echt uit. Even wachten dus tot die er zijn, en dan hopen dat het werkt met de DLink. Zo niet, dan kijken we verder. Ik zal een update posten als die er is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iris91
Op dit moment is de situatie: DLink router in de meterkast en van daaruit een kabel naar beide Deco M4 AP's. Hiervan is één de hoofd-unit, welke nu dus ook weer als router fungeert. We gebruiken geen WiFi van de DLink. Het lijkt helemaal prima te werken. Één netwerk met goede dekking door het hele huis en geen kabel meer dwars door het huis. Ik kan ook beide Deco's als AP instellen, IPV dat eentje zelf als router fungeert. Ik weet nog niet of dat zou werken met de DLink, maar het eerste scenario werkt in elk geval prima. We hebben nog één Deco over. Die komt wellicht goed van pas in de tuin als het mooier weer wordt, of anders gewoon als reserve. Bedankt voor alle hulp allemaal!

• laurens0619
Mooi maar wel gek dat het werkt :p

Als je in router modus draait, dan moet de deco van boven in de lan2 poort van de deco beneden

Nu lijkt het erop dat je
Ubiquiti glas ding -kabel- dlink als switch -2x kabel eruit naar woonkamer deco en boven deco

Dat zou alleen moeten werken als hij in ap mode staat. Nja het kan wel in router more werken maar dan is het ap boven draadloos verbonden en gebruikt hij niet de kabel. Dat zou je moeten zien onder signaalbron in de deco app bij het verdieping ap

• Iris91
laurens0619 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:49:
Mooi maar wel gek dat het werkt :p

Als je in router modus draait, dan moet de deco van boven in de lan2 poort van de deco beneden

Nu lijkt het erop dat je
Ubiquiti glas ding -kabel- dlink als switch -2x kabel eruit naar woonkamer deco en boven deco

Dat zou alleen moeten werken als hij in ap mode staat. Nja het kan wel in router more werken maar dan is het ap boven draadloos verbonden en gebruikt hij niet de kabel. Dat zou je moeten zien onder signaalbron in de deco app bij het verdieping ap
Je beschrijving van het huidige scenario klopt. Ik vond het ook apart dat dat werkt en vermoedde ook al een draadloze verbinding, ondanks de kabel. Dat is mogelijk omdat er een rechte open lijn is door het trapgat. Ik wist alleen nog niet hoe ik het kon controleren. Heb nu even verder gezocht in de app en daar zie ik inderdaad dat het om een draadloze verbinding gaat. Ze staan dus precies zo dat dat werkt.

Ik overwoog al om ze als AP in te stellen, dat klinkt als een nettere oplossing. De vraag is of dat werkt in samenwerking met DLink. En, dit werkt... Plus, als ze als AP ingesteld zijn, moet dan de DLink ook WiFi uitzenden? Want dan nemen de Deco's diens settings over. Misschien probeer ik het een keer maar voorlopig zijn we blij dat dit werkt, toevallig gelukkig middels de draadloze verbinding. We hebben een veel stabieler netwerk en veel betere dekking door het hele huis, dus we zijn heel blij met de Deco's :-)

Bedankt iedereen voor de suggesties en uitleg!

• laurens0619
@Iris91 mooi! Ik zou hen wel in ap mode bekabeld aansluiten hoor, kabel ligt er nu toch. Dlink wifi heeft er niets mee te maken, lekker uitlaten. Het enige wat telt is dat de dlink als router blijft spelen als de deco in ap mode staat

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee