Internet voor 30 tiny huisjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-08 19:54
Ik ben bezig met een internet-oplossing voor een tiny-huis project. Aan de poort komt glasvezel binnen en dit moet verdeeld worden over 20-30 huizen verspreid over een terrein van ongeveer 500m lang. Graag zou ik jullie mening willen horen over het plan dat ik nu heb:

Fysiek wil ik alles verbinden met Cat 7A S/FTP kabel. Ik wil een keten maken van 5-7 (managed) switches en dan per switch naar 3-5 huizen. Deze switches zet ik dan in een aantal strategisch geplaatste huizen om de max lengte onder de 100m te houden.

Ik heb een /27 subnet, dus elk huis krijgt een eigen IP welke ik wil scheiden via VLANs.

De glasvezel die binnenkomt kan tot 1Gbps, maar wellicht is minder genoeg. Er zullen geen zware internetgebruikers tussen zitten, dus mijn uitgangspunt is dat iedereen tegelijk moet kunnen netflixen. Full HD stream is 6Mbps dus 30x6 = 180Mbps zou genoeg moeten zijn in theorie.

Ik wil de max bandbreedte per huis niet limiteren, als de vraag groter wordt dan het aanbod, wil ik het aanbod evenredig verdelen. Kan dit met "rate limiting"? En wellicht daarnaast ook het garanderen van bepaalde services zoals streaming via QoS?

De kabel zal op de meeste plakken, maar niet overal onder de grond kunnen. Er ligt al een elektriciteitsaansluiting met een mantel waar nog makkelijk een extra kabel doorheen zou kunnen. Handig voor de aanleg, maar wellicht een groot risico op signaalverlies?

Verder moet ik een switch kiezen, ik zie bijvoorbeeld een goedkope TP-Link switch die het op papier iig zou moeten doen (de hoofdswitch wordt door de provider geleverd). Gaat dat werken of zie ik nog dingen over het hoofd? Is blikseminslag een risico? Kan ik het hele netwerk ongevoelig maken voor stroomuitval door PoE-switches te nemen? Zijn er bepaalde internet-services die nu niet gaan werken? Hoe zorg ik dat het systeem robuust is en niet elke dag "even ge-reset" moet worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Ik neem aan dat ook elk huisje WiFi moet krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een /27 subnet, dus elk huis krijgt een eigen IP welke ik wil scheiden via VLANs.
Dat scheiden via VLANs gaat niet lukken met zo'n kleine IP space. Je zal alle gebruikers in het zelfde VLAN moeten hangen. Stel dan wel op de switch in dat er per poort maar 1 MAC actief mag zijn, anders loop je het risico dat je niet genoeg IP adressen hebt omdat 1 woning meerdere leases heeft.
jeroen3 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:30:
Dat lijkt mij de verantwoordelijkheid van de huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
TommyboyNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:32:
Dat scheiden via VLANs gaat niet lukken met zo'n kleine IP space.
Ik dacht de switches naar elkaar door te lussen en dan voor alle resterende fysieke poorten een apart VLAN toe te wijzen. Elk huis krijgt dan 1 fysieke switch-poort te gebruiken. Op die poort kunnen ze dan zelf een router aansluiten.
jeroen3 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:30:
Wellicht idd handig als ik elk huis ook een router (met wifi) lever. Als ik dan enkel die routers via MAC aan een IP koppel, zou het eventueel ook zonder VLANs kunnen denk ik? Is dat beter/makkelijker? Ik wil ook graag de IP's vastzetten zodat een IP altijd naar een specifiek huis terug te leiden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
stijnovic schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:27:
[...]

Ik dacht de switches naar elkaar door te lussen en dan voor alle resterende fysieke poorten een apart VLAN toe te wijzen. Elk huis krijgt dan 1 fysieke switch-poort te gebruiken. Op die poort kunnen ze dan zelf een router aansluiten.
Elke client heeft ook een gateway, netwerkadres, en een broadcastadres in het zelfde VLAN en broadcast domain nodig. Deze netwerken kunnen uiteraard niet overlappen. Daarnaast heb je nog een zelfde setje nodig aan je WAN kant. In totaal dus 124 IP adressen, wat net in een /25 past.
Gewoon alles in 1 VLAN knallen, en in je switch instellen dat de verschillende poortjes niet met elkaar mogen babellen (Lees om te beginnen Wikipedia: Private VLAN eens door).
Met een /27 kom je trouwens ook een IP adres tekort; 1 netwerkadres, 1 broadcast adres, 1 gateway adres, 30 client adressen = 33 IPs.
Wellicht idd handig als ik elk huis ook een router (met wifi) lever. Als ik dan enkel die routers via MAC aan een IP koppel, zou het eventueel ook zonder VLANs kunnen denk ik? Is dat beter/makkelijker? Ik wil ook graag de IP's vastzetten zodat een IP altijd naar een specifiek huis terug te leiden is.
Ik zou dus NIET de wifi routers/APs leveren, want dan ben jij ook de persoon die daar support op moet gaan leveren. Zit je daar op te wachten?

Verder zou ik dus NIET switches daisychainen (mede omdat het not-done en niet handig is om jouw infra in andermans huis te hangen), maar gewoon 1 centrale switch met glasvezels naar elke woning. Glas is tegenwoordig écht niet duur meer, kijk maar eens op fs.com.

Edit: Lees ook dit eens: https://www.fs.com/passiv...ork-tutorial-aid-202.html
Edit2/3: En deze: https://help.ubnt.com/hc/...-Designing-a-GPON-Network https://www.ui.com/accessories/gpon-network-accessories/

[ Voor 5% gewijzigd door TommyboyNL op 27-05-2019 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
VLAN kan prima. Alle drie de varianten van RFC 1918 zijn groot genoeg als je elk huisje 250 IP's geeft.

Neem: 192.168.[huisnummer].0/24
VLAN1 192.168.1.0/24
VLAN2 192.168.2.0/24
......
VLAN30 192.168.30.0/24

Moet je apparatuur dit wel aankunnen (max is 4096)

Geef elk huisje een eigen SSID: "HuisjeN" en hang die aan de zelfde VLAN.

Dan kan je iedereen over het hele gebied via WiFi hun eigen VLAN laten gebruiken.
En het huisje heeft via een managed switch 1 ingang nodig.

Wat mensen vervolgens in dat huisje er in pluggen (switch, router, etc.) maakt volgens mij dan niet uit.

Een LAN expert kan vast vertellen of ik in de goede richting zit.
stijnovic schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:04:
Fysiek wil ik alles verbinden met Cat 7A S/FTP kabel.
Niet doen als ik jou was. Heb thuis een test met de kabel gedaan, door het ergens in huis te leggen.
Veel te veel geklooi (en LSA eigenlijk verplicht). Neem gewoon Cat6 of glas

[ Voor 20% gewijzigd door DJMaze op 27-05-2019 22:26 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
DJMaze schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:21:
Een LAN expert kan vast vertellen of ik in de goede richting zit.
En wat als een gebruiker inkomende connecties wil kunnen accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
TommyboyNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:23:
En wat als een gebruiker inkomende connecties wil kunnen accepteren?
Ga je in je huisje een server zetten?
En wat als meneer in huisje 1 een HTTP daemon wil op poort 80 en meneer in huisje 20 ook?
Inkomende connecties zijn niet echt nodig.
Dan neemt iedereen maar een eigen internet IP

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 27-05-2019 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:20

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

stijnovic schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:04:
Fysiek wil ik alles verbinden met Cat 7A S/FTP kabel. Ik wil een keten maken van 5-7 (managed) switches en dan per switch naar 3-5 huizen.
Doe maar fiber, geen koper. Galvanisch gescheiden, goedkoop, hoge bandbreedte, ongevoelig voor elektro-magnetische stralingen en storingen.
Deze switches zet ik dan in een aantal strategisch geplaatste huizen om de max lengte onder de 100m te houden.
Niet doen, je hebt dan altijd toegang nodig tot die huizen. Kan en of mag dat? Wil je dat? Wil de bewoner dat?
Dat is één IP per woning, dus er moet in elk huis worden gerouteerd naar een lokaal subnet? Hoe heb je de services ingedeeld als broadcast, gateway? /27 is alles wat je kunt krijgen van de provider?
Er ligt al een elektriciteitsaansluiting met een mantel waar nog makkelijk een extra kabel doorheen zou kunnen. Handig voor de aanleg, maar wellicht een groot risico op signaalverlies?
Fiber doen dus.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
DJMaze schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:25:
[...]

Ga je in je huisje een server zetten?
Inkomende connecties zijn niet echt nodig.... toch?
Ik? Ja. Meerdere. Daarom heb ik ook een echte firewall draaien. Er zijn zat mensen die thuis een VPN servertje o.i.d. hebben draaien. Of die gameservers willen kunnen hosten. Dat gaat allemaal niet werken met jouw voorstel.
DeBolle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:28:
Doe maar fiber, geen koper. Galvanisch gescheiden, goedkoop, hoge bandbreedte, ongevoelig voor elektro-magnetische stralingen en storingen.
Goed verhaal (oprecht!), maar hier moet ik toch even copuleren met een mier; Ethernet over koper is ook galvanisch gescheiden, door middel van transformatoren. Deze zullen echter niet een (in)directe blikseminslag tegenhouden, bij een paar kV houdt dat wel op.

[ Voor 71% gewijzigd door TommyboyNL op 27-05-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
TommyboyNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:28:
Er zijn zat mensen die thuis een VPN servertje o.i.d. hebben draaien.
Had mijn antwoord net beter verwoord.

Ja, ik gebruik ook VPN op poort 443 (SSL VPN). Wordt lastig als de buurman dat ook wil als de fiber maar één extern IP heeft ;)

Hebben ze 30 IP's kan je de VLAN ook gewoon aan 1 extern IP hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 27-05-2019 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een verhuursituatie en dus moet het gewoon werken. Zou als ik jou was naar Ubiquiti kijken. Outdoor long range AP's, eigen wireless backhaul onderling en losse VLANs toepassen. Kost je ca 150 euro per aansluiting plus een USG. Centraal managebaar, neerzetten, configgen en doet het gewoon. En je gasten heb en elk een eigen ssid wat het op het hele terrein doet.
Dat is in dit geval de prosumer oplossing. Iedere andere oplossing wordt hobbybob, niet stabiel, last van weersinvloeden of andere ellende. Een wat meer profi oplossing is nog duurder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
DJMaze schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Had mijn antwoord net beter verwoord.

Ja, ik gebruik ook VPN op poort 443 (SSL VPN). Wordt lastig als de buurman dat ook wil als de fiber maar één extern IP heeft ;)

Hebben ze 30 IP's kan je de VLAN ook gewoon aan 1 extern IP hangen.
TS heeft dus voor bijna iedereen een publiek IP, hij heeft een /27. Staat ook in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 23:20

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

TommyboyNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:28:
[...]
Ethernet over koper is ook galvanisch gescheiden, door middel van transformatoren. Deze zullen echter niet een (in)directe blikseminslag tegenhouden, bij een paar kV houdt dat wel op.
Alle woningen aan elkaar geknoopt met koper met tussendoor switches die ook aan elkaar zijn gehangen met de nodige differentiaalverschillen over een lengte van ca. 500 meter en onafhankelijke stroomvoorzieningen die je niet beheert. Neem bijvoorbeeld de setup van Campzone en projecteer dat op deze situatie - dan kom je echt ergens anders op uit dan een enorme aardlus die langs een stroomkabel wordt gelegd. Er zijn minimaal dertig plekken maal twee RJ45 stekkers waar een grapjas iets doms doet en alles gaat in een vonkenregen nieuwjaar alvast inluiden.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
DeBolle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:51:
[...]

Alle woningen aan elkaar geknoopt met koper met tussendoor switches die ook aan elkaar zijn gehangen met de nodige differentiaalverschillen over een lengte van ca. 500 meter en onafhankelijke stroomvoorzieningen die je niet beheert. Neem bijvoorbeeld de setup van Campzone en projecteer dat op deze situatie - dan kom je echt ergens anders op uit dan een enorme aardlus die langs een stroomkabel wordt gelegd. Er zijn minimaal dertig plekken maal twee RJ45 stekkers waar een grapjas iets doms doet en alles gaat in een vonkenregen nieuwjaar alvast inluiden.
Hoe wil je een aardlus produceren als alles galvanisch gescheiden is van elkaar? De koperparen gaan alleen naar transformatoren (zowel in de switch als in de CPE) met een isolatiespanning van een paar kV, en de mantel en/of shield dien je maar op 1 van je twee patch panels op aarde aan te sluiten. Er is geen enkele galvanische koppeling tussen afzonderlijke locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
TommyboyNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:54:
Gewoon alles in 1 VLAN knallen, en in je switch instellen dat de verschillende poortjes niet met elkaar mogen babellen (Lees om te beginnen Wikipedia: Private VLAN eens door).
Met een /27 kom je trouwens ook een IP adres tekort; 1 netwerkadres, 1 broadcast adres, 1 gateway adres, 30 client adressen = 33 IPs.
Private VLAN lijkt precies te zijn wat ik nodig heb.

Voor de duidelijkheid, ik krijg dus 32 internet ip-adressen (29 bruikbare) van de provider in de vorm van een /27 subet en ik wil elk huis 1 vast internet ip-adres geven. Ik verwacht trouwens niet dat alle huizen internet willen, maar mocht het nodig zijn, dan kan ik naar een /26 subnet gaan (maar liever niet ivm extra kosten).
Als glas niet veel duurder is dan koper, en zorgt voor makkelijkere aanleg en een robuuster netwerk, dan lijkt me dit een eenvoudige keuze. Passieve switching klinkt ook zeer interessant! Is zelf glasvezel aanleggen te doen?
The Eagle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:36:
Klinkt als een verhuursituatie en dus moet het gewoon werken. Zou als ik jou was naar Ubiquiti kijken. Outdoor long range AP's, eigen wireless backhaul onderling en losse VLANs toepassen. Kost je ca 150 euro per aansluiting plus een USG. Centraal managebaar, neerzetten, configgen en doet het gewoon. En je gasten heb en elk een eigen ssid wat het op het hele terrein doet.
Is dit een soort groot peer-to-peer wifi-netwerk waar elk huis draadloos verbonden wordt? Klinkt ook erg interessant, €150 per huis is wellicht zelfs goedkoper dan kabels trekken en sowieso minder werk. Is dit niet van het weer afhankelijk? En kan ik hier ook een Private VLAN op instellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
@stijnovic Een professionele glasoplossing zal, drijfnatte-vinger, zo'n 3000-5000 euro kosten aan materiaal. Een beunoplossing met koper zal voor onder de 1000 piek moeten kunnen. Ik weet echter wel waar ik voor zou kiezen...
De aanleg van glas zal ook niet makkelijker zijn, maar de uiteindelijke oplossing zal wel robuuster zijn en makkelijker schalen zodra 1Gbit voor alle huisjes samen niet meer voldoende is.

Richtprijzen Ubiquiti opstelling:
(Edge)router - €100
UFiber OLT4 - €1000
SFP - €100
1:32 Optische splitter - €100
30 x UFiber Nano/Loco/Wifi - €1000 - €2250
En dan nog een berg glasvezel naar de huisjes, dit zal je professioneel aan moeten laten leggen.

Wil de bandbreedte ver2/3/4dubbellen (1 SFP geeft 2,5Gbit richting woningen, en 1,25Gbit vanaf de woningen), dan hoef je alleen maar een SFP en splitter bij te kopen, en wat patches om te prikken.

Peer-to-peer wifi zou ik niet aan beginnen, veel te storingsgevoelig en slecht schaalbaar. Bovendien is het bedrag van €150 per woning vergelijkbaar met de PON opstelling in combinatie met de UFiber Wifi. Hoewel ik nog steeds bij mijn standpunt blijf dat je beter niet het wireless deel in de woningen voor je rekening kan nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door TommyboyNL op 28-05-2019 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als je toch in elke huisje een ap ophangt kan je ook gewoon pppoe gebruiken. Dan blijft het mogelijk voor de eindgebruiker om een eigen router aan te sluiten. Plus dat je een interface hebt met authenticatie waar je throttling op kan doen. (Of quota)

Eventueel een tweede verbinding voor een “publiek” netwerk ala kpn fon.

Waarom moeilijk doen als je het gewoon kan afkijken van de grote jongens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 20:56
*knip*. Dit is reclame / spam en is niet toegestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door rens-br op 28-05-2019 10:28 ]

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
TommyboyNL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:06:
En dan nog een berg glasvezel naar de huisjes, dit zal je professioneel aan moeten laten leggen.
Wat zouden hier dan de kosten van zijn, een kabel laten trekken naar elk huisje lijkt me niet goedkoop. Bedankt voor het lijstje trouwens, erg verhelderend.

Is het ook mogelijk om meerdere geschakelde passieve optische splitters te nemen, bijvoorbeeld eerst van 1 naar 4 en dan 4x van 1 naar 8? Op deze manier zou ik in totaal veel minder kabel-lengte nodig hebben.
jeroen3 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 06:33:
Als je toch in elke huisje een ap ophangt kan je ook gewoon pppoe gebruiken.
Maakt dat het geheel niet juist complexer? Lijkt me een extra schakel in de keten. Alle huizen zullen sowieso een wifi-router willen gebruiken dus waarom zou ik dat MAC adres niet gewoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Als alle huisjes electra hebben via dezelfde meterkast, dan zou je misschien ook devolos kunnen nemen. Via software kan je deze ook makkelijk nummeren, inschakelen/uitschakelen. Je kan er een kabel in steken maar ook WIFI aanbieden.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Nijl schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:49:
Als alle huisjes electra hebben via dezelfde meterkast, dan zou je misschien ook devolos kunnen nemen. Via software kan je deze ook makkelijk nummeren, inschakelen/uitschakelen. Je kan er een kabel in steken maar ook WIFI aanbieden.
Dat is inderdaad ook een optie. Er zijn 2 "meterkasten" op het terrein dus 15 huizen per "groep". Is zo'n oplossing schaalbaar naar 15 huizen en hoe robuust is de verbinding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
PLC is leuk, tot je storing hebt van een slechte laptoplader o.i.d.. Waarom niet gewoon kabel of glas, waar anderen geen invloed hebben op de signaalintegriteit?
Behalve zij met een CAT dan natuurlijk.

Wat als de eindgebruiker een ander MAC adres aansluit, of een MAC adres spooft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 16:53
Let op dat als je glasvezel pakt dat je een goede kabel pakt.
Je kunt een patchsnoer van X meter kiezen bijvoorbeeld, echter als deze knakt moet je een nieuwe vezel leggen over de hele lengte.

Voor dit soort aansluitingen kom je denk ik al snel op een (bijvoorbeeld) 96voudige glasvezelkabel.
Je legt de kabel van vooraan op het terrein tot aan het laatste huisje en laat bij ieder huisje 2 vezels naar binnen brengen die je afmonteert op een patchpaneel.
Nadeel hiermee is dat je dit moet laten lassen door een kabelboer, apparatuur inclusief bijbehorende spullen zijn vrij prijzig om aan te schaffen en als je dit nooit eerder gedaan zal t vies tegenvallen.

Voordeel is dan wel weer dat je vanaf de patchpanelen eenvoudig kunt patchen naar de apparatuur zelf.
Hoogstens dat er een patchsnoer vanaf deze patchpanelen naar de apparatuur kapot gaat, de kabel zelf kom je niet meer aan en zal dan waarschijnlijk ook niet heel snel sneuvelen.
Mocht er onverhoopt toch een vezel kapot gaat kun je een nieuwe vezel af laten monteren op het patchpaneel.

Kies je voor losse patchsnoeren moet je vanaf je serverruimte naar iedere huisje een patchsnoer leggen.
Je hebt dan 30 patchsnoeren nodig van een behoorlijke lengte en moet deze allemaal door een buisje of zo heen proppen inclusief de connector.
Totdat je buis vol zit en je de connectors er niet meer doorkrijgt en andere vezels gaat beschadigen.

Als je glas gaat gebruiken zou ik zoals gezegd gaan voor een 96 voudige kabel.
Kan echter wel een behoorlijke prijskaartje aan hangen, kabel, inblazen en afmonteren op een patchpaneel.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
jeroen3 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:11:
Wat als de eindgebruiker een ander MAC adres aansluit, of een MAC adres spooft?
De eindgebruiker mag best z'n eigen MAC adres spoofen en een ander apparaat aansluiten. Maar ze mogen idd niet het MAC adres van een ander huis spoofen, maar waarom zouden ze en wat zouden hier de gevolgen van zijn?
Rensjuh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:16:
Voor dit soort aansluitingen kom je denk ik al snel op een (bijvoorbeeld) 96voudige glasvezelkabel.
Kan ik dit niet makkelijker oplossen door een PON met een aantal passieve switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

stijnovic schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie. Er zijn 2 "meterkasten" op het terrein dus 15 huizen per "groep". Is zo'n oplossing schaalbaar naar 15 huizen en hoe robuust is de verbinding dan?
Het electra netwerk moet wel goed zijn, je zou setje kunnen bestellen om te kijken tot hoever je kan komen. Als het werkt kan je die devolo nummeren en verhuren (met borg). Ik heb een devolo in mijn tuinhuisje, en die draait stabiel. In je router of firewall wijs je de mac adressen toe die op het netwerk mogen, om te voorkomen dat er zelfmeegebrachte devolos worden ingeplugd. En via de software kan je niet verhuurde devolo's voor internet uitschakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nijl op 28-05-2019 11:50 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:36
stijnovic schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:48:
Wat zouden hier dan de kosten van zijn, een kabel laten trekken naar elk huisje lijkt me niet goedkoop.
Hoe wilde je de Cat 7A S/FTP kabel uit je openingspost bij de huisjes krijgen? En waarin zou dat verschillen van een glasvezel ipv een koperkabel?

Als je het gebruikers zelf wil laten doen dan zou ik in ieder huisje een media converter ophangen (bijvoorbeeld Mikrotik FTC Glasvezel Converter of TP-Link MC220L) en je gebruikers (bijvoorbeeld met PPPoE) in laten loggen; iedreen een username/password en je bent van gedoe met MAC-adressen af. Als je het zelf wil leveren dan kun je de media converter overslaan en een router / AP nemen met SFP-slot.

Alle glasvezels naar één punt, je Point of Presense. Hier hang je een switch met minimaal evenveel SFP-poorten als je huizen aansluit (bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit SFP L2 Managed Switch T2600G-... voor 24 huizen), en een deftige router / firewall die tevens PPPoE server kan spelen.

Al met al vermoed ik dat je je flink verkijkt op wat er bij komt kijken en wat het kost; met een paar rollen UTP en een paar switchjes van twee tientjes kom je er in ieder geval niet. Dat is leuk voor een weekeinde, maar niet om een vakantiepark of (mini)villawijk van fatsoenlijk internet te voorzien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Paul schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:40:
Hoe wilde je de Cat 7A S/FTP kabel uit je openingspost bij de huisjes krijgen? En waarin zou dat verschillen van een glasvezel ipv een koperkabel?
Dat wilde ik de mensen zelf laten doen (onder mijn begeleiding). Hiervoor zou het dus idd niet uitmaken watvoor kabel het is.
Al met al vermoed ik dat je je flink verkijkt op wat er bij komt kijken en wat het kost;
Vandaar deze post, ik probeer af te wegen wat de beste oplossing is: een afweging tussen kosten, moeite en netwerk-kwaliteit. Maar vooral voor het laatste punt is het lastig om in te schatten wat de kwaliteit van een bepaalde oplossing gaat zijn.

Het minste aansluit-moeite zou zijn een WiFi-mesh of Power-Line Communication. Maar vooral bij die eerste verwacht veel telefoontjes van huizen met geen/slecht internet. PLC vind ik nog wel de moeite van het proberen waard al heb ik hier niet heel veel meer vertrouwen in.

Als ik leidingen ga leggen kan dit koper of glas zijn, evenveel moeite. Met glas heb ik geen ervaring, dus een extra risico dat het mis gaat, extra moeite kost en duurder wordt. Dit klinkt uiteindelijk wel als de meest stabiele oplossing, maar ook als de duurste.

Is een hybride oplossing mogelijk en wenselijk? Bijvoorbeeld optische kabels naar 5 verdeelpunten en vanaf daar koper naar de huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
stijnovic schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:24:

[...]

Kan ik dit niet makkelijker oplossen door een PON met een aantal passieve switches?
Makkelijker wel, echter heb je nog dan wanneer er een verbinding naar zo'n passive switch onderuit gaat meteen meer huisjes die een storing hebben.
Stroomuitval zal je switch geen last van hebben, de huisjes wel.
Voordeel van passive is (op goedkoper na) dat het blijft draaien indien er een stroomstoring is.
Nu zul je hier niet veel van merken omdat je randapparatuur op dat moment onderuit gaat.

Voordeel van PON is goedkoper in aanleg (en niet gevoelig voor stroomstoring).

Nadeel is dat wanneer er 1 verbinding plat gaat, er dus meer plat gaat en je een hogere demping hebt op je glasvezel.
Kan er uiteindelijk voor zorgen dat je misschien een te laag signaal hebt aan de andere kant.
Dit kan liggen aan een slechte/vieze connector en/of SFP.

Houd goed in de gaten dat de connector op een patchsnoer maar ook de ingang van de SFP vuil kan zijn.
Hier heb je ook weer speciale apparatuur voor om dit te bekijken en schoon te maken.
Dit vuil kan er voor zorgen dat je op den duur rare fouten gaat krijgen op de lijn als het vuil op de connector of in de SFP (op de lens) gaat inbranden.
Gebruik je een lange patchsnoer zul je de hele snoer moeten vervangen.
Gebruik je een patchpaneel laat je er een nieuwe connector op lassen of vervang je je korte patchsnoer van patchpaneel naar SFP (en evt de SFP zelf ook).

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@stijnovic Wellicht helpt het ook om een tekening van de situatie met afmetingen te maken en die hier te plaatsen.

Ook zou ik zorgen voor het juridisch goed afdekken van het geheel. Je wil niet dat jij aansprakelijk bent voor wat de bewoners over de lijn jagen en je wil ze kunnen afsluiten. Ook zul je moeten zorgen voor bewaking en beheer van de lijn. (Logischerwijs kun je daar gewoon geld voor vragen.)

Ik neem aan dat de tiny houses onderdeel zijn van iets van een stichting of vereniging, waar je ook een dienst als internet onder kunt schakelen?

Wellicht dat, als je het toch niet zelf wilt doen, je het kunt uitbesteden inclusief beheer. Betaald iedereen een bedrag per maand voor internet aan de dienstverlener, ben jij van het gezeur af. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Mesh lijkt mij sowieso geen goed plan. Dan eerder point-to-multi-point.
Voor beide heb je waarschijnlijk een vergunning nodig (voor 5 GHz gebruik buiten), en er moeten apparaten aan de buitenzijde van de gevel worden geplaatst.

Hoe lang gaan de huisjes mee?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 28-05-2019 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik zou voor glas gaan. Glasvezel is goedkoper dan koperkabel, goede glasvezel grondkabel kost 50 ct/meter, beetje grondUTP is al duurder.
(DAC Single mode, 2-fibers kan direct in de grond zonder buizen enz)

Daarnaast is het veel minder storingsgevoelig. Apparatuur hoeft niet perse duur te zijn voor zo weinig aansluitingen. GPON kan, maar je kan ook kiezen voor normaal PtP. Een GPON OLT is, in verhouding, duur voor 32 aansluitingen. Ook moet je nog een ONU hebben, en ik denk dat voor de meeste mensen een (GOEDE) all-in modem prima is. Maar dan wil je ook wel dingen als Wifi AC enz hebben. Tikt ook aardig aan.

Als het budget moet kun je ook een 100Mbit SFP switch nemen met optics. Dat koop je voor een paar euro (wordt vaak genoeg gedumpt) . Gbit soms, en ook de SFP's zijn (iets) duurder.

Een refurb 1Gbit switch met SFP's (24 poorts) koop je voor zo'n 400 euro gok ik (incl SFPs).

Dingen als VLANs kan, maar je maakt het wat lastig omdat je 1 /27 hebt. Ik zou voor PPPoE gaan, dan kun je op L2 alles onderling dichtspijkeren en gewoon iedereen 1 /32 geven via de PPP sessie. Dan heb je adhv je username/password ook je logging geregeld als er eens gezeik is.

Tenslotte: Informeer eens bij een lokale IT boer, dan heb je ook (snelle) response bij storingen kunnen hun ook dingen als spare's regelen.

Mijn advies zou iig glas zijn. GPON in zo'n geval niet, maar 'gewoon' P2P. Mikrotik CCR1009 als core, 2 switches ernaast met SFP's, en een Genexis in het huisje. (Wel het model met 3x3 AC wifi enz).
Ik heb op een paar campings ook zo'n setup draaien en dat werkt als een zonnetje. (incl coax TV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
The Eagle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:36:
Zou als ik jou was naar Ubiquiti kijken. Outdoor long range AP's, eigen wireless backhaul onderling en losse VLANs toepassen. Kost je ca 150 euro per aansluiting plus een USG. Centraal managebaar, neerzetten, configgen en doet het gewoon. En je gasten heb en elk een eigen ssid wat het op het hele terrein doet.
Ik weet niet precies wat voor mogelijkheden amplifi precies heeft maar dit kan nog wel eens lastiger zijn dan je denkt, met name het stukje " En je gasten heb en elk een eigen ssid wat het op het hele terrein doet." De meeste wifi apparatuur (inclusief Unifi) ondersteunt maximaal 4 SSID's per radio. Dat gaat dus niet lukken met 30 individuele netwerken! Er zijn access points die tot 16 netwerken gaan (bijv. Cisco Aironet) maar dat is niet gebruikelijk en hoger dan dat ben ik nog niet tegengekomen.
Zelfs als de AP's het ondersteunen is het echter nog maar de vraag of zoveel SSID's een goed idee is; http://www.revolutionwifi...many-wi-fi-ssids-are.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
ToTheBone schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:13:
Zelfs als de AP's het ondersteunen is het echter nog maar de vraag of zoveel SSID's een goed idee is; http://www.revolutionwifi...many-wi-fi-ssids-are.html
Iedereen over het hele terrein z'n eigen SSID zou een leuke extra zijn, maar absoluut niet noodzakelijk. Het lijkt me prima als iedereen gewoon bij z'n eigen huis z'n eigen wifi heeft. Ik denk dat de helft al een wifi-routertje heeft liggen dus zou handig zijn als ze die gewoon kunnen gebruiken. Voor de rest kan ik er dan eentje adviseren.
jeroen3 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:48:
Hoe lang gaan de huisjes mee?
Het project duurt nog 4 jaar.
DJSmiley schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:05:
Mijn advies zou iig glas zijn. GPON in zo'n geval niet, maar 'gewoon' P2P. Mikrotik CCR1009 als core, 2 switches ernaast met SFP's, en een Genexis in het huisje. (Wel het model met 3x3 AC wifi enz).
Ik heb op een paar campings ook zo'n setup draaien en dat werkt als een zonnetje. (incl coax TV)
Is zo'n Genexis niet ongeveer even duur als een ONU? Is er behalve de prijs een andere reden om voor P2P te gaan ipv GPON?
Rensjuh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:19:
Makkelijker wel, echter heb je nog dan wanneer er een verbinding naar zo'n passive switch onderuit gaat meteen meer huisjes die een storing hebben.
Stroomuitval zal je switch geen last van hebben, de huisjes wel.
Voordeel van passive is (op goedkoper na) dat het blijft draaien indien er een stroomstoring is.
Nu zul je hier niet veel van merken omdat je randapparatuur op dat moment onderuit gaat.

Voordeel van PON is goedkoper in aanleg (en niet gevoelig voor stroomstoring).

Nadeel is dat wanneer er 1 verbinding plat gaat, er dus meer plat gaat en je een hogere demping hebt op je glasvezel.
Kan er uiteindelijk voor zorgen dat je misschien een te laag signaal hebt aan de andere kant.
Dit kan liggen aan een slechte/vieze connector en/of SFP.

Houd goed in de gaten dat de connector op een patchsnoer maar ook de ingang van de SFP vuil kan zijn.
Hier heb je ook weer speciale apparatuur voor om dit te bekijken en schoon te maken.
Dit vuil kan er voor zorgen dat je op den duur rare fouten gaat krijgen op de lijn als het vuil op de connector of in de SFP (op de lens) gaat inbranden.
Gebruik je een lange patchsnoer zul je de hele snoer moeten vervangen.
Gebruik je een patchpaneel laat je er een nieuwe connector op lassen of vervang je je korte patchsnoer van patchpaneel naar SFP (en evt de SFP zelf ook).
Als ik het goed begrijp, is een P2P verbinding dus ook stabieler.

Wat betreft het lassen van connectors, het lijkt mij erg handig als ik alles zelf kan doen en niet van andere partijen afhankelijk hoef te zijn. De kabels kunnen niet overal heel diep in de grond, dus het risico op kabelbreuk is wellicht even groot als een vuile connector die vervangen moet worden. In dit opzicht heeft GPON dus ook nog het voordeel dat bij kabelbreuk maar een deel van de kabel vervangen hoeft te worden, namelijk ergens tussen [aansluitpunt] - [splitter] - [huis].
unezra schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:38:
@stijnovic Wellicht helpt het ook om een tekening van de situatie met afmetingen te maken en die hier te plaatsen.
[...]
Ik neem aan dat de tiny houses onderdeel zijn van iets van een stichting of vereniging, waar je ook een dienst als internet onder kunt schakelen?
Ja dit gaan we via de bewonersvereniging doen idd. Ik weet niet precies wat hier voor juridische haken en ogen aan zitten wat betreft aansprakelijkheid of de plicht een log bij te houden wie welk ip-adres gebruikt ofzo?

Bijgevoegd een tekening van de situatie hoe ik deze nu voor me zie, tussen de huizen onderling zit minstens 10m onderling. Ik wil dus het liefst 4 "hoofdkabels" trekken en deze dan splitsen voor groepjes van 4-8 huizen.
Internet voor tiny huisjes

Samenvattend lijkt glas me de beste optie. Ik twijfel nog tussen P2P of GPON. Authenticatie bij voorkeur via PPPoE maar dit vereist een speciale modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

stijnovic schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:41:
[...]

Samenvattend lijkt glas me de beste optie. Ik twijfel nog tussen P2P of GPON. Authenticatie bij voorkeur via PPPoE maar dit vereist een speciale modem/router.
Valt wel mee. Een Mikrotik zoals @DJSmiley aangaf kan gewoon dienen als PPPoE server. PfSense en Edgerouter kunnen het ook.

Je had het in je TS ook over QoS. Een quick en dirty oplossing is om de speed van de uplinks te limiteren tot 100Mb, als dit voldoende is per woning. Dan moeten 10 huizen op volle snelheid gaan downloaden, voordat de anderen er last van hebben. Wanneer je niet gaat limiteren en iemand gaat even lekker torrents downloaden, dan heeft iedereen er last van. Ik denk dat een vorm van traffic shaping geen overbodige luxe is.

[ Voor 40% gewijzigd door Zenix op 30-05-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:25
@stijnovic Zijn er nog vorderingen in het project, hebben alle huisjes nu een internetaansluiting? Zo ja, welke oplossing hebben jullie uiteindelijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
De vorderingen gaan vrij langzaam helaas. Op dit moment vooral contractueel werk met de provider en de bewoners.

Het plan staat nu wel min of meer vast. Het wordt GPON met behulp van Ubiquiti Ufiber infrastructuur: Edgerouter 4 en OLT 4, 1x 1-4 splitter en dan 4x 1-8 splitter voor in totaal 32 aansluitingen met Loco kastje in elk huis.
Glasvezelkabel gaan we van tevoren inmeten en op lengte met connectors bestellen. Met de bewoners samen gaan we het gebeuren aanleggen. Voor een deel kan er in bestaande mantelbuizen getrokken worden, voor de rest zullen we nieuwe kabels ingraven.
Op het terrein komen 4 verdeelpunten, hier wil ik kleine kastjes voor maken waar de splitter in zit en eventueel een kabel makkelijk vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
- glasvezel prefab op lengte is kut. Been there, done that. Net te kort, overlengte lastig kwijt enz
- duur want het moet ook nog eens in een buis oid. Db kabel is een klap goedkoper

Bij 1x4 splitters moet je misschien ook dempers toepassen, aangezien je dan wel erg hard binnenkomt (bij een class B en zeerzeker bij een class C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Eerder werd er iets gezegd over Private VLAN's. Ik ben daarop wat gaan zoeken of dit mogelijk is zonder proprietary oplossingen (zoals Cisco switches)
Ik kwam vervolgens deze discussie tegen op Serverfault: https://serverfault.com/q...solation-on-linux-bridges

En wat meer info: https://linux-blog.anracom.com/tag/linux-bridge-ports/

[ Voor 11% gewijzigd door michielRB op 06-08-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
DJSmiley schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:33:
Bij 1x4 splitters moet je misschien ook dempers toepassen, aangezien je dan wel erg hard binnenkomt (bij een class B en zeerzeker bij een class C)
De 1x4 splitter staat in serie met een 1x8 splitter, samen lijkt me dat genoeg demping toch (6+9dB)? Of bedoel je dat er teveel warmte onstaat in de splitter zelf?
- glasvezel prefab op lengte is kut. Been there, done that. Net te kort, overlengte lastig kwijt enz
Ik dacht alles gewoon een stukje te lang te laten maken en dan de overtollige lengte op een spoel te draaien. Denk je dat het goedkoper/beter/makkelijker is om een bedrijf in te huren om alle connectors te laten lassen na het leggen van de kabels? Of misschien zelf las-apparatuur huren voor een dagje?
- duur want het moet ook nog eens in een buis oid. Db kabel is een klap goedkoper
Wat is Db kabel, ik vind "Direct Buried" waarmee je makkelijk meerdere kabels door dezelfde mantel kunt "blazen"? In ons geval zijn er bijna geen plekken waar meerdere kabels door dezelfde mantel lopen, dus dit levert denk ik geen voordeel op.
michielRB schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:08:
Eerder werd er iets gezegd over Private VLAN's. Ik ben daarop wat gaan zoeken of dit mogelijk is zonder proprietary oplossingen (zoals Cisco switches)
Ik heb hier een tijdje terug naar gekeken en ik meen mij te herinneren dat dit te regelen is met het "Ubiquity Network Management System". Ik kan het nu alleen even niet meer zo snel terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
stijnovic schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

De 1x4 splitter staat in serie met een 1x8 splitter, samen lijkt me dat genoeg demping toch (6+9dB)? Of bedoel je dat er teveel warmte onstaat in de splitter zelf?

[...]

Ik dacht alles gewoon een stukje te lang te laten maken en dan de overtollige lengte op een spoel te draaien. Denk je dat het goedkoper/beter/makkelijker is om een bedrijf in te huren om alle connectors te laten lassen na het leggen van de kabels? Of misschien zelf las-apparatuur huren voor een dagje?

[...]

Wat is Db kabel, ik vind "Direct Buried" waarmee je makkelijk meerdere kabels door dezelfde mantel kunt "blazen"? In ons geval zijn er bijna geen plekken waar meerdere kabels door dezelfde mantel lopen, dus dit levert denk ik geen voordeel op.

[...]

Ik heb hier een tijdje terug naar gekeken en ik meen mij te herinneren dat dit te regelen is met het "Ubiquity Network Management System". Ik kan het nu alleen even niet meer zo snel terugvinden...
Db is idd direct burried. Dit is kabel die je zo in de grond kan gooien, zonder verdere mantelbuizen. Die kabel kost een stuk minder dan prefab en een buis, en je kan alle kanten op als je toch een andere route neemt die langer is oid.
Db kabel kost iets van 50-60ct/meter, mantelbuis is al duurder, en dan heb je de kabel nog nieteens.

Alles op 1 class B met een 1x4 en 1x8 in serie kan idd, dan heb je totaal zo’n 17dB verlies. Zeg 18-19 in de praktijk doordat er ook patchkabels en connectors bij komen.

Je houd dan zo’n 8dB powerbudget over voor je kabels en dat is zat. Daarmee kun je ruim 10km overbruggen 😀.

Overlengte oprollen: ja maar in de praktijk... normale gele patchkabel is niet knaagdierproof en hard snel uit. Dat gaat dus niet goed in straatkastjes, tenzij je die hermetisch afsluit.

Ik heb zelf goede ervaringen met db kabel direct in een attema fm box welke in een staka outdoor kast zit. Plc splitter kun je in die fm box kwijt. Kost een paar euros maar is een degelijke (outdoor geschikte) oplossing

Aan de klantkant kun je de vezel afmonteren in een wanddoosje. Dan heb je de infra netjes en ook een beetje hufter proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:31
Gewoon UFiber gebruiken, is een nette oplossing en zo kan je alles goed scheiden. :)
https://www.ui.com/products/#ufiber

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Rensjuh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:16:
Kies je voor losse patchsnoeren moet je vanaf je serverruimte naar iedere huisje een patchsnoer leggen.
Je hebt dan 30 patchsnoeren nodig van een behoorlijke lengte en moet deze allemaal door een buisje of zo heen proppen inclusief de connector.
Totdat je buis vol zit en je de connectors er niet meer doorkrijgt en andere vezels gaat beschadigen.
Als je in elk huisje een switch met 2 sfp's neer zet kan je doorlussen met glas tussen de huisjes.
even eenvoudig lengte bepalen tussen 2 huisjes en overlengte in schatten en per lengte te bestellen.
https://www.datop.nl/Glasvezel-materialen/Prefab-Kabels-s_770.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Inmiddels al weer twee maanden geleden sinds de laatste update.

@stijnovic Zijn de kabels al gelegd of ligt het project nog steeds stil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnovic
Het project loopt nog, in de komende weken wordt de hoofdaansluiting gemaakt. Apparatuur (uFiber Edge 4 + OLT 4) is inmiddels binnen met een test-kabel + client (uFiber Nano). Eerst ga ik een klein testje opzetten en als dat succesvol is, ga ik de rest van de kabels bestellen, op maat met connector. Dan met bewoners in de grond leggen in een mantel. Met een beetje geluk zijn we over een paar weken online...! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Leuk om te horen! Succes nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Inmiddels apparatuur een keer aan gehad, firmware geupgrade, maar de SFP+module is nog niet binnen, dus moet nog even wachten met testen.

Heb nog wel een vraagje: bestaan er (goedkope) wifi-routertjes die een PoE out op de WAN ingang hebben? De Ubiquiti Nano kan namelijk alleen stroom krijgen via PoE over de WAN uitgang. Nu krijg je er wel een PoE injector bij die je ertussen kunt hangen met een extra UTP-kabeltje, maar dit is onhandig en ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Bij een soho Mikrotiks is de functie van poorten niet fixed in de software. Je kunt dit vrij omdraaien via de configuratie. Veel van hun spul heeft een POE in op eth1 en uit op eth5.
Alleen is dat vaak wel passive poe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stijnovic
Ik wou even een korte update geven en iedereen bedanken die heeft meegedacht! _/-\o_

Inmiddels ligt er 1km glasvezel in de grond en zijn er 13 huizen aangesloten op het PON systeem. Alles werkt al een paar maanden als een zonnetje! De komende weken worden er nog 3 huizen aangesloten en wellicht nu alles werkt dat er nog een aantal huizen de overstap willen maken van 4G naar glasvezel.

Elk huis heeft een eigen publieke IP van een /27 subnet welke ik via NAT toewijs in de EDGE-router. Dit is dus gekoppeld aan het MAC adres van de router die achter de media-converter in elk huis zit. Ik kan alle media-converters via de OLT4 aan/af-sluiten. Ik denk niet dat dit de veiligste manier is, maar wel een hele praktische. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Helaas is wel de stroom in het server-hok al een paar keer uitgevallen, maar het hele systeem reboot automatisch en is dan in een minuutje weer online. Heb het systeem verder gelukkig nog nooit "uit en weer aan" hoeven te zetten omdat het niet werkt, dus het lijkt erg robuust. Ben al met al erg blij met deze oplossing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:09
Zet een UPSje neer man , dan heb je dat ook afgedekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Het beste een Online-UPS, met sinewave output.
En doe een (LED) lampje erop zodat je bij stroomuitval nog wat ziet in het hok :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Probleem was dat de server op dezelfde groep zat als het (overbelaste) washok, heb nu een aparte groep gemaakt, hopelijk is dat voldoende. Een UPS heb ik wel overwogen, maar is meer het bestrijden van symptomen in plaats van de oorzaak van het probleem aanpakken. Met een UPS moet je alsnog snel ter plaatse zijn en het stroomprobleem kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
stijnovic schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:22:
Probleem was dat de server op dezelfde groep zat als het (overbelaste) washok, heb nu een aparte groep gemaakt, hopelijk is dat voldoende. Een UPS heb ik wel overwogen, maar is meer het bestrijden van symptomen in plaats van de oorzaak van het probleem aanpakken. Met een UPS moet je alsnog snel ter plaatse zijn en het stroomprobleem kunnen oplossen.
Klopt, maar voorkomt wel spanningsuitval op je apparatuur.
Zou zonde zijn als dadelijk je apparatuur stuk is omdat je een aantal keer spanningsuitval gaat hebben.
En zo'n zware UPS zul je niet nodig hebben voor je apparatuur?
Zou toch eens kijken naar wat de kosten hiervoor zouden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Rensjuh op 01-04-2020 10:31 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Rensjuh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:30:
[...]Klopt, maar voorkomt wel spanningsuitval op je apparatuur.
Zou zonde zijn als dadelijk je apparatuur stuk is omdat je een aantal keer spanningsuitval gaat hebben.
En zo'n zware UPS zul je niet nodig hebben voor je apparatuur?
Zou toch eens kijken naar wat de kosten hiervoor zouden zijn.
Is dat werkelijk een risico? Lijkt me dat de apparatuur aan richtlijnen moet voldoen die zeggen dat stroomuitval niet tot schade/slijtage moet kunnen leiden? Of denk ik dan de optimistisch? Ik wil niet uit angst een UPS aanschaffen terwijl het eigenlijk niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Regelmatig een kapotte Cisco switch gehad die n.a.v. stroomuitval de geest had gegeven.
Je computer kan er ook niet zo goed tegen als je de stroom er ineens af haalt.

Het zal vast meestal wel goed gaan, maar het zou toch maar zonde zijn als je apparatuur er kapot door gaat.
Helemaal als je zo goed als zeker weet dat je spanning regelmatig uit valt / uit blijft vallen.

Hoe het zit met richtlijnen e.d. durf ik niet te zeggen, maar apparatuur vind het over het algemeen niet fijn als de stroom er ineens af (of juist weer op) gaat...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Volgens mij is een spanningspiek bij aan/af-sluiten van de stroom of andere apparaten op dezelfde groep eerder het probleem. Maar daar heb ik wel een overspanningsbeveiliging voor gebruikt. Voor computers is het probleem toch voornamelijk het corrumperen van data als deze wordt weggeschreven tijdens de stroomuitval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
wat vind de provider van je plan? is alle verkeer herleidbaar tot het huisje? wat nu als er iemand illegale zaken zit te doen? De provider heeft een bewaarplicht, bedrijven ook. Hoega jij dat vormgeven?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
technopeuter schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:19:
wat vind de provider van je plan? is alle verkeer herleidbaar tot het huisje? wat nu als er iemand illegale zaken zit te doen? De provider heeft een bewaarplicht, bedrijven ook. Hoega jij dat vormgeven?
De bewaarplicht voor internetproviders bestaat al 5 jaar niet meer

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 01-04-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Elk huis heeft een permanent eigen publiek IP-adres (binnen het /27 subnet). Dus als ik een melding krijg van illegale activiteiten op een bepaald IP-adres, dan weet ik welk huis erbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
stijnovic schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:10:
Elk huis heeft een permanent eigen publiek IP-adres (binnen het /27 subnet). Dus als ik een melding krijg van illegale activiteiten op een bepaald IP-adres, dan weet ik welk huis erbij hoort.
Oke, maar heb jij dan diezelfde overeenkomst met jouw "klanten"? Want primair komen ze gewoon jouw van je bed lichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Ik ben niet de persoon die internet afneemt, dat gaat via de bewonersvereniging. Ben dus niet hoofdelijk aansprakelijk voor het dataverkeer. Dus als het goed is, komen ze me niet van m'n bed lichten... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
stijnovic schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:32:
Ik ben niet de persoon die internet afneemt, dat gaat via de bewonersvereniging. Ben dus niet hoofdelijk aansprakelijk voor het dataverkeer. Dus als het goed is, komen ze me niet van m'n bed lichten... :z
Lastig verhaal, hoop dat dit juridisch getoetst is vanuit de bewonersvereniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vorkie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:37:
[...]

Lastig verhaal, hoop dat dit juridisch getoetst is vanuit de bewonersvereniging.
Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld. Als de bewonersvereniging een lijst heeft met welk IP adres aan welk huis is toegewezen kunnen ze de opsporingsautoriteiten doorverwijzen naar het juiste huis.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1