Toon posts:

Advies zonnepanelen en boiler bij stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hanz_rdam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-03 20:24
Wij overwegen zonnepanelen te laten plaatsen en vragen ons daarbij af of een (electrische) boiler ook rendabel is in onze situatie.

Ons rijtjeshuis staat met de tuin op west (255°). De buren hebben exact hetzelfde dak als ons, namelijk 2 dakkapellen boven elkaar aan de tuinkant en 1 dakkapel aan de straatkant (oost 80°). Zij hebben panelen laten leggen, 6 op de westkant en 7 op de oostkant. Dit zal ook onze maximale ruimte zijn.

Daarnaast zitten wij op stadswarmte voor warm water en verwarming. Ik vind warm water gruwelijk duur. Afgelopen jaar 89 m3 verbruikt voor € 600. Dat is dan € 6,74 per m3. Drinkwater kost € 1,84 per m3. Om water warm geleverd te krijgen betaal ik dan volgens mij (€ 6,74 - € 1,84) x 89m3 = € 436 meer op jaarbasis.

Nu heb ik de volgende vragen:
- wat voor opbrengst mag ik ongeveer verwachten op 13 zonnepanelen gelegd zoals hierboven geschetst?
- Kan een elektrische boiler van 200-250 liter voor mij financieel rendabel zijn. Ik vind het lastig hierover goede info te vinden rekening houdend met energieverbruik van zo’n boiler en ook meerkosten van aanschaf en installatie van zo’n ding.

Ik heb nog geen offertes opgevraagd dus een kostenplaatje voor installatie heb ik nog niet.

Beste antwoord (via hanz_rdam op 06-03-2021 21:39)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
Een warmtepompboiler heeft grote luchtslangen naar buiten. Zuigt buitenlucht aan, koelt die af en blaast het dan weer terug. Op die manier wordt het tapwater vergeleken met een elektrische boiler 2.8x efficienter opgewarmd. Op aanraden van @AUijtdehaag heb ik er ook alweer ruim 2 jaar eentje staan.

Je betaald nu 4.90 euro voor het opwarmen van 1 m3 water. Laten we aannemen dat je water van 60 graden krijgt.

Indien je een elektrische boiler hebt moet je dat water van 10 naar 60 graden opwarmen.
De soortelijke warmte van water is 4.2 kJ/kg*K
Om 1000 kg (=1 m3) water 50 graden op te warmen ben je dus 4.2 kJ * 1000 kg * 50 graden = 210000 kJ kwijt. Dat is 58.3 kWh thermisch.
Als je geen PV overschot hebt ben je daarvoor bijvoorbeeld 0.22 euro / kW voor kwijt. 58.3 * 0.22 = 12.83 euro.
Een elektrische boiler is dus 2.6 x DUURDER dan de stadsverwarming. (als je vast recht niet kwijt kunt)
En daar komt nog bij dat een elektrische boiler stilstandverlies heeft.

Een warmtepompboiler is 2.8x efficienter dus die zou voor vergelijkbare kosten als stadsverwarming kunnen opwarmen.
Het voordeel van stadsverwarming is dat je boilervat nooit leeg is.

Met jouw hoge tapwater verbruik zou je wel kunnen overwegen een zonneboiler te nemen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het zuinigste is een warmtepomp boiler.
Een factor 2,8 van een elektrische boiler.
Zie ook: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Ik maak gebruik van een aton power to heat element in mijn 450 ltr RVS DJG buffervat met hygienespiralen.
Die warmt op dmv PV overschot. Is dus ook een elektrisch boiler maar dan via de PV panelen en houd rekening met mijn direkte verbruik in huis.

[Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2021 17:42]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
Als je geen warm water meer gebruikt van de stadsverwarming, hoef je dan ook geen vastrecht meer te betalen voor dat gedeelte? Wordt het dus wel echt 600 euro goedkoper? Is de stadsverwarming bij jou uberhaubt op te zeggen?

Bij welke watertemperatuur heb je 89 m3 water afgenomen?

Je lijkt overigens wel veel warm water te verbruiken, wij hebben afgelopen jaar inclusief het sproeien van de tuin maar 60 m3 water verbruikt.
89 m3 warm water is gemiddeld 250 liter per dag

Kun je de rekening van de stadsverwarming hier geanonimiseerd delen?

edit: en wat zijn de hellingen van de daken?
Reken qua jaaropbrengst in kWh maar op 0.8 x totaal aantal Wp.
Dus als je 13 panelen van 330 Wp neemt: 0.8*13*330 Wp=3432 kWh per jaar.

[Voor 14% gewijzigd door busscherski op 06-03-2021 18:35]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• hanz_rdam
Wordt al gauw een vrij technisch verhaal als ik de forumlink volg 😊. Moet ik deze installatie interpreteren als een zonnestroomboiler opzet? Alleen bij dat soort opzet begrijp ik dat zonnestroom eerst wordt ingezet op boilerverwarming en daarna overschot naar elektriciteitsnet. Jij lijkt andersom te zeggen?
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:33:
1. Als je geen warm water meer gebruikt van de stadsverwarming, hoef je dan ook geen vastrecht meer te betalen voor dat gedeelte? Wordt het dus wel echt 600 euro goedkoper? Is de stadsverwarming bij jou uberhaubt op te zeggen?

2. Bij welke watertemperatuur heb je 89 m3 water afgenomen?

3. Je lijkt overigens wel veel warm water te verbruiken, wij hebben afgelopen jaar inclusief het sproeien van de tuin maar 60 m3 water verbruikt.
89 m3 warm water is gemiddeld 250 liter per dag

4. Kun je de rekening van de stadsverwarming hier geanonimiseerd delen?

5. edit: en wat zijn de hellingen van de daken?
Reken qua jaaropbrengst in kWh maar op 0.8 x totaal aantal Wp.
Dus als je 13 panelen van 330 Wp neemt: 0.8*13*330 Wp=3432 kWh per jaar.
1. Die € 600 is alleen verbruik, geen vastrecht. Vastrecht zal ik niet vanaf komen want levering warmte en warm water valt onder 1 noemer als ik het goed begrijp. Zie verderop.

2. Geen idee. Dat is wel op te zoeken misschien. Eneco specificeert dat niet.

3. We zijn een Vijfpersoonshuishouden. Iedereen doucht dagelijks, wekelijks aantal keer bad. We verbruiken ook nog 140 m3 koud water. Als ik kijk naar gemiddeld verbruik voor 5 zitten we daar wel fors boven. Moeten we aandachtspunt van maken.

4.

5. Moet ik uitzoeken. Zou het echt niet weten. Gevoelsmatig zo’n 45 graden.

Qua verbruik zitten we rond de 3600 kwh afgelopen jaar. Dus met deze panelen dekken we dus ongeveer ons verbruik. Dan is het de vraag is het rendabeler om water te verwarmen ten koste van elektriciteit opwekken

Edit: voor alle duidelijkheid. We hebben geen gas in huis. Eneco levert warmte (verwarming) en warm tapwater. Koken gaat op inductie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Een warmtepompboiler heeft grote luchtslangen naar buiten. Zuigt buitenlucht aan, koelt die af en blaast het dan weer terug. Op die manier wordt het tapwater vergeleken met een elektrische boiler 2.8x efficienter opgewarmd. Op aanraden van @AUijtdehaag heb ik er ook alweer ruim 2 jaar eentje staan.

Je betaald nu 4.90 euro voor het opwarmen van 1 m3 water. Laten we aannemen dat je water van 60 graden krijgt.

Indien je een elektrische boiler hebt moet je dat water van 10 naar 60 graden opwarmen.
De soortelijke warmte van water is 4.2 kJ/kg*K
Om 1000 kg (=1 m3) water 50 graden op te warmen ben je dus 4.2 kJ * 1000 kg * 50 graden = 210000 kJ kwijt. Dat is 58.3 kWh thermisch.
Als je geen PV overschot hebt ben je daarvoor bijvoorbeeld 0.22 euro / kW voor kwijt. 58.3 * 0.22 = 12.83 euro.
Een elektrische boiler is dus 2.6 x DUURDER dan de stadsverwarming. (als je vast recht niet kwijt kunt)

Een warmtepompboiler is 2.8x efficienter dus die zou voor vergelijkbare kosten als stadsverwarming kunnen opwarmen.

Met jouw hoge tapwater verbruik zou je wel kunnen overwegen een zonneboiler te nemen.

• busscherski
Wat voor woning is het eigenlijk?

Voor verwarming verbruik je 8 GJ, dat is extreem weinig. (gemiddeld in Nederland is 35 GJ)
Voor warm water verbruik je omgerekend ongeveer 18.7 GJ. (gemiddeld in Nederland is 7 GJ)
https://www.milieucentraa...%20geldend%20voor%202020).

Is er niet ergens iets verkeerd om aangesloten?

Of verwarm je het huis in feite met tapwater?

Een dergelijke woning kan met een warmtepomp wel van de stadsverwarming af, als je een goede plek hebt voor de buitenunit. Dan dus wel in het geheel van de stadsverwarming zodat je geen vast recht meer betaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26
Volgens mij kan dit niet echt uit. Stadsverwarming is qua tapwater juist redelijk voordelig.
Het is de verwarming die vrij prijzig is zeker icm het hoge vastrecht. Je moet dus echt de complete aansluiting schrappen maar dat heeft nog wel wat meer voeten in de aarde dan alleen een elektrische boiler :)
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:10:
Voor verwarming verbruik je 8 GJ, dat is extreem weinig. (gemiddeld in Nederland is 35 GJ)
Voor warm water verbruik je omgerekend ongeveer 18.7 GJ. (gemiddeld in Nederland is 7 GJ)
Kan wel kloppen toch? Met 5 personen is 18.7GJ iets van 600 kuub gas?
Verwarming is wel laag maar ik vraag me af of dat wel het hele jaar is. Het vastrecht warmte is namelijk ook maar 2 maanden...

[Voor 45% gewijzigd door Jim423 op 06-03-2021 21:24]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
Jim423 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:16:
Kan wel kloppen toch? Met 5 personen is 18.7GJ iets van 600 kuub gas?
Verwarming is wel laag maar ik vraag me af of dat wel het hele jaar is. Het vastrecht warmte is namelijk ook maar 2 maanden...
Ja kan wel kloppen. Wel meer dan ik gewend ben :)

edit: vastrecht is toch wel voor het hele jaar?

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 06-03-2021 21:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hanz_rdam
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:50:
Dank voor de toelichting. Interessante techniek. Puur uit interesse ga ik me daarin verder inlezen.

Heel fijn deze berekening. Schept een hoop duidelijkheid.
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:10:
Wat voor woning is het eigenlijk?

https://www.milieucentraa...%20geldend%20voor%202020).

Is er niet ergens iets verkeerd om aangesloten?

Of verwarm je het huis in feite met tapwater?
Het is een doodgewone rijtjeswoning in de stad. Oppervlakte ongeveer 100m2. Ik weet dat we behoorlijk zuinig zijn qua stoken. Verwarmen doen we voornamelijk alleen de huiskamer. De rest van de woning verwarmen wij zeer minimaal. Zo snel als het kan na de winter draai ik de hoofdkraan voor de warmte helemaal dicht en die gaat dan pas weer in november zo ongeveer open. In de tussentijd krijgen wij nog steeds warm water dus ik denk dat het niet verkeerd om aangesloten zit :).
Jim423 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:16:
Volgens mij kan dit niet echt uit. Stadsverwarming is qua tapwater juist redelijk voordelig.
Het is de verwarming die vrij prijzig is zeker icm het hoge vastrecht. Je moet dus echt de complete aansluiting schrappen maar dat heeft nog wel wat meer voeten in de aarde dan alleen een elektrische boiler
Ja ik ben er inmiddels wel uit dat het verbruik terugdringen de grootste opbrengst gaat geven en dat een grotere boosdoener is dan de prijs. Ik had toevallig eerder vandaag al een waterdichte timer gekocht voor € 18 die ik in de badkamer op de muur kan plakken. Dat gaat denk ik toch veruit het grootste rendement opleveren :*).
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:28:
[...]
edit: vastrecht is toch wel voor het hele jaar?
Vastrecht warmte is uitgesplitst in twee blokken: 5-11 t/m 1-1 en 1-1 t/m 5-11. Totaal € 350. Zal wel te maken hebben met prijsindexering.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee