Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen en boiler bij stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Het zuinigste is een warmtepomp boiler.
Een factor 2,8 van een elektrische boiler.
Zie ook: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Ik maak gebruik van een aton power to heat element in mijn 450 ltr RVS DJG buffervat met hygienespiralen.
Die warmt op dmv PV overschot. Is dus ook een elektrisch boiler maar dan via de PV panelen en houd rekening met mijn direkte verbruik in huis.

[Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2021 17:42]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• hanz_rdam
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 30-07 18:14
Wordt al gauw een vrij technisch verhaal als ik de forumlink volg 😊. Moet ik deze installatie interpreteren als een zonnestroomboiler opzet? Alleen bij dat soort opzet begrijp ik dat zonnestroom eerst wordt ingezet op boilerverwarming en daarna overschot naar elektriciteitsnet. Jij lijkt andersom te zeggen?
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:33:
1. Als je geen warm water meer gebruikt van de stadsverwarming, hoef je dan ook geen vastrecht meer te betalen voor dat gedeelte? Wordt het dus wel echt 600 euro goedkoper? Is de stadsverwarming bij jou uberhaubt op te zeggen?

2. Bij welke watertemperatuur heb je 89 m3 water afgenomen?

3. Je lijkt overigens wel veel warm water te verbruiken, wij hebben afgelopen jaar inclusief het sproeien van de tuin maar 60 m3 water verbruikt.
89 m3 warm water is gemiddeld 250 liter per dag

4. Kun je de rekening van de stadsverwarming hier geanonimiseerd delen?

5. edit: en wat zijn de hellingen van de daken?
Reken qua jaaropbrengst in kWh maar op 0.8 x totaal aantal Wp.
Dus als je 13 panelen van 330 Wp neemt: 0.8*13*330 Wp=3432 kWh per jaar.
1. Die € 600 is alleen verbruik, geen vastrecht. Vastrecht zal ik niet vanaf komen want levering warmte en warm water valt onder 1 noemer als ik het goed begrijp. Zie verderop.

2. Geen idee. Dat is wel op te zoeken misschien. Eneco specificeert dat niet.

3. We zijn een Vijfpersoonshuishouden. Iedereen doucht dagelijks, wekelijks aantal keer bad. We verbruiken ook nog 140 m3 koud water. Als ik kijk naar gemiddeld verbruik voor 5 zitten we daar wel fors boven. Moeten we aandachtspunt van maken.

4.

5. Moet ik uitzoeken. Zou het echt niet weten. Gevoelsmatig zo’n 45 graden.

Qua verbruik zitten we rond de 3600 kwh afgelopen jaar. Dus met deze panelen dekken we dus ongeveer ons verbruik. Dan is het de vraag is het rendabeler om water te verwarmen ten koste van elektriciteit opwekken

Edit: voor alle duidelijkheid. We hebben geen gas in huis. Eneco levert warmte (verwarming) en warm tapwater. Koken gaat op inductie.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True