(zelf) zonnepanelen project / 1 fase of 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:07
Goedendag,

Komende periode wil ik mijn zonnepanelen project gaan uitvoeren (laten uitvoeren).
Dit zal ik delen gaan gebeuren (schuur zal nog verbouwd worden / Dakkapel plaatsen)

De onderstaande waardes kunnen dus nog iets veranderen omdat ik de maten van het dak nog niet 100% weet
Heb het nu veilig gekozen misschien kan er nog 1 of 2 bij :)

A 6x250=1500Wp (Oost) B 6x250=1500Wp (Zuid)
C 2x340=680Wp (Oost) D 2x450=900Wp (West)
E 9x250=2250Wp (Oost) F 6x420=2500Wp (West)
G 9x390=3500Wp (Zuid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMGEpCh0vvPB4dvnTbii_7XiJ-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MopmZ4s2dqNmJkmrJiIBq5Wq.jpg?f=user_large

Deel 1. Binnen 1 maand:
Van ons vorige huis heb ik nog 21x250Wp panelen.
12 hiervan wil ik op 2 platte daken plaatsen. 6 op oost (A) , 6 op zuid. ( B )
Hier is schaduw best een dingetje, dus wil ze met micro-omvormers aansluiten.

Deel 2. Binnen 3 maanden
Op (nieuwe) dakkapelen kom 2 panelen op Oost en 2 op West.
Hier is schaduw geen issue, maar zijn er denk ik te weining voor omvormer, dus ook Micro?

Deel 3. Binnen 3-6 maanden
De schuur heeft nu alleen Oost-West dak, maar we gaan een stuk aanbouwen met dak op zuid.
Oost heeft eigenlijk geen schaduw, misschien echt einde middag, maar dan is de hoek toch al niet intressant meer.
voor zuid schat ik in dat in de slechte maanden de onderste panelen last kunnen hebben van nok van het huis.
West heeft last van schaduw, niet meer als de zon echt hoog staat, maar dit dak is het minst effectief.

Ik heb 3 fase in huis, ruimte in de (nieuwe) meterkast, een 3fase WP en er komt een 3fase lader voor de auto.

Mijn vragen:
- moet ik voor 3 fase spullen gaan of de verschillende delen goed indelen op verschillende fases
- Is mijn idee om voor A,B,C,D (huis) micro-omvormerste kiezen
- Hoe los ik de schuur (E, F en G) op ? Micro-omvormers, 1 of 2 omvormers, omvormer met optimizers ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Leuke website om te puzzelen met wat je kwijt kunt: https://www.sunnydesignweb.com/

En wil je het zelf doen of laten doen? Je topictitel zegt het ene, maar je bericht het andere :?

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:44:
En wil je het zelf doen of laten doen? Je topictitel zegt het ene, maar je bericht het andere :?
Ben ik nog niet uit :) A en B zie ik wel zitten (plat dak), zeker met micro-omvormers.
De overige weet ik nog niet, hangt mede af hoe de overige projecten lopen in combinatie met tijd en hulp...
Misschien moet ik kiezen door tijd gebrek om het te laten doen....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zo een lappendeken is goed te doen met APS QS1 (hangt met 1200W en 4 MPPTs tussen een centrale omvormer en micro omvormer in en met ~€300 niet erg duur per W).
En met die vermogens is meerdere enkelfase omvormers het meest praktisch.

Datasheet:
https://www.sun-solar.nl/...ystemsqs1-datasheet-e.pdf

Op 1 ingang zou ik een oost en west zuid paneel parallel zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2021 11:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:06
A, B, C en D gaan al met micro's dus.

Als je wilt zou je E en F op een enkelfase stringomvormer kunnen aansluiten en G op een andere stringomvormer.
Of je gaat verder met micro's, dat kan natuurlijk ook.

3 fase SolarEdge gaat overigens niet goed werken op E+F+G, want daarvoor heb je te weinig panelen per richting.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Proton_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:08:
Zo een lappendeken is goed te doen met APS QS1 (hangt met 1200W en 4 MPPTs tussen een centrale omvormer en micro omvormer in en met ~€300 niet erg duur per W).
En met die vermogens is meerdere enkelfase omvormers het meest praktisch.
Datasheet: https://www.sun-solar.nl/...ystemsqs1-datasheet-e.pdf
Op 1 ingang zou ik een oost en west zuid paneel parallel zetten.
Dank, dit is inderdaad een mooie optie. Ze hebben er ook 1 met 2 MPPTs dus kan deze gebruiken bij A (1x4 + 1x2)
en voor B en C dan 2x4.
Wat bedoel je met Op 1 ingang zou ik een oost en west zuid paneel parallel zetten. ? 1 paneel van de A parallel met B ?
Ter info, A en B zijn verschillende daken (qua hoogte), dus dat zou veel kabel lengte zijn.
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:05:
A, B, C en D gaan al met micro's dus.

Als je wilt zou je E en F op een enkelfase stringomvormer kunnen aansluiten en G op een andere stringomvormer.
Of je gaat verder met micro's, dat kan natuurlijk ook.

3 fase SolarEdge gaat overigens niet goed werken op E+F+G, want daarvoor heb je te weinig panelen per richting.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
A,B,C en D op micro's lijkt wel het meest handige voor deze opstelling.
Voor E+F+G zou ik moeten kijken of ik 2 stringomvormers doe en verder met micro's

Maar met de info die ik nu krijg ga ik voor verdelen over de fases en niet 3fase

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah, het gaat natuurlijk over hele dakvlakken.
Da's dan niet handig om te combineren inderdaad.

Een reden om voor APS te gaan is dan dat alles hetzelfde merk is: fijn voor de logging, alles op 1 pagina.

Als bonus heb je dan wat redundancy, per-paneel optimalisatie en logging, als nadeel dat er elektronica op het dak ligt (ipv droog binnen) en een procentpuntje minder omzettingsrendement (wellicht weer opgeheven door per-paneel optimalisatie).

De goedkoopste optie is om de kleine dakvlakken (C en D) leeg te laten en alles te doen met 3 éénfase omvormers, maar op het totaal zal het niet veel uitmaken denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
@Proton_ nogmaals bedankt voor je input.
Om bij te leren, kan je toch uitleggen hoe dat parallel aansluiten werkt (liefst een link naar een schema)
Moet ik dat zien als 2 panelen aansluiten op 1 ingang van de (bv) APS QS1
Kan misschien toch een optie zijn om 1 micro te besparen ergens, maar dan wil ik het wel snappen :)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MarFan op een ingang zet je dan een paar MC4 splitters:
Afbeeldingslocatie: https://www.zaklampen.nl/pub/media/catalog/product/cache/d0f991031a841577bfe9e1db460638a7/3/0/30a-1000-v-zonnepaneel-pv-t-y-stuk-mc4-tak-connectors-in-paar-mmf-ffm-hs354.jpg

De panelen moeten dan grofweg dezelfde spanning hebben (zelfde type paneel, dus dat klopt altijd) en de stroom wordt dan opgeteld. Voor de micro-omvormer is het dan alsof er één paneel met grotere cellen aan hangt :)

Omdat ze een verschillende richting op kijken, hebben ze de stroompiek op een ander moment en wordt de omvormer langer/beter benut, ten koste van wat aftopping op wat topdagen.
We buigen/breken hier wel de regel qua worst-case stroom input op 1 ingang.
Ik twijfel eigenlijk of dit een goed idee is om met zuid-panelen te combineren, bij oost/west gebeurt dit vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:55:
@MarFan op een ingang zet je dan een paar MC4 splitters:
[Afbeelding]

De panelen moeten dan grofweg dezelfde spanning hebben (zelfde type paneel, dus dat klopt altijd) en de stroom wordt dan opgeteld. Voor de micro-omvormer is het dan alsof er één paneel met grotere cellen aan hangt :)

Omdat ze een verschillende richting op kijken, hebben ze de stroompiek op een ander moment en wordt de omvormer langer/beter benut, ten koste van wat aftopping op wat topdagen.
We buigen/breken hier wel de regel qua worst-case stroom input op 1 ingang.
Ik twijfel eigenlijk of dit een goed idee is om met zuid-panelen te combineren, bij oost/west gebeurt dit vaker.
Ok, duidelijk, voor E+F zou dat dus een optie zijn. Kost alleen extra kabel. Daarbij hoef ik het niet voor allemaal te doen dus, bijvoorbeeld alleen de panelen bovenin zou een optie zijn.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:06
MarFan schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Ok, duidelijk, voor E+F zou dat dus een optie zijn. Kost alleen extra kabel. Daarbij hoef ik het niet voor allemaal te doen dus, bijvoorbeeld alleen de panelen bovenin zou een optie zijn.
F is al een groot paneel, daar zou ik er zeker niet 2 van parallel op 1 input van een micro omvormer aansluiten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:51:
[...]

F is al een groot paneel, daar zou ik er zeker niet 2 van parallel op 1 input van een micro omvormer aansluiten.
Duidelijk, maar voor E,F en G is de indeling nog niet definitief. Het zou een overweging kunnen zijn om E en F zo in te richten (als het uitkomt met de maten) dat bovenin dezelfde liggen. Wat ik schreef, wil bijleren om mijn keuzes wel overwogen te maken. Zou zonde zijn, als alles ligt en iemand zegt.... met die techniek had je een beter systeem gehad... 8)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik deed de aanname dat E en F ook met de hergebruikte 250Wp panelen ging :) dat deelt wel mooi.

Maar als je daar nieuwe voor moet aanschaffen, dan zou ik daar moderne 400-470Wp panelen neerleggen op een stringomvormer met 2 MPPTs voor het oost/west (E+F) deel en een stringomvormer voor de nieuwe uitbouw (G).

AB dan ook op een stringomvormer.

Je hebt dan drie omvormers, die je over de fasen kan verdelen.

De microomvormers zijn dan alleen zinvol op de dakkapellen C en D en voor het installatiegemak (en DC splitters en kabels zijn niet gratis) elke dakkapel zijn eigen YC600.

Pagina: 1