Stekkerdoos voor zware apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-10-2024
Hoi allemaal,
Ik ben opzoek naar een goede stekkerdoos met aarde die ik kan gebruiken om mijn vaatwasser en oven ol aan te sluiten. Volgens de meneer die het heeft ingemeten moet ik een goede stekkerdoos daarvoor hebben.
Vaatwasser: AEG - FEE63600PM
Oven: AEG - BPB351020M

Ik heb het internet al afgespeurd maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand hier tips voor?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 19:36
Een apparaat als een vaatwasser sluit je het liefste meteen aan op een stopcontact. Mocht dat nou niet lukken zorg dat dan je een verlengsnoer/stekkerblok gebruikt die ten minste het vermogen van de vaatwasser aan kan. Om aan de veilige kant te zitten zou ik er dan een pakken die 3600 watt aan kan (max vermogen van een groep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Hoeveel watt hebbn de apparaten in totaal?
Hoeveel watt mag er uit je stopcontact?

Je kan gewoon opzoeken welke stekkerdoos een bepaald wattage aan kan, zorg minimaal voor 25% extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
99ruud99 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:48:
Hoeveel watt hebbn de apparaten in totaal?
Hoeveel watt mag er uit je stopcontact?

Je kan gewoon opzoeken welke stekkerdoos een bepaald wattage aan kan, zorg minimaal voor 25% extra.
De vaatwasser en oven zijn bij elkaar op z'n hoogst 5200 watt volgens mij. Dus ik denk dat het zo'n combiswitch wordt!

Wat er uit m'n stopcontact komt weet ik eigenlijk niet :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
Ook 3600.
Die kunnen niet tegelijk aan op dezelfde groep.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
Cyriel85 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:17:
Ook 3600.
Die kunnen niet tegelijk aan op dezelfde groep.
Oh goed om te weten! Dankjewel, dat verklaard al een hoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Grootverbruikers zoals vaatwassers en ovens wil je graag op seperate groepen hebben en dan dus op aparte aansluitingen.

Een vaatwasser pakt makkelijk tussen de 2000-2500 Watt en piekspanning kan best even de 3000 Watt aantikken. Een beetje oven pakt zo 2000-3000 Watt (een simpele magnetron/oven kan daar nog tussen de 1000-1500 Watt) zitten.

In dit scenario zou je dus deze twee apparaten niet op dezelfde groep willen hebben en eigenlijk ook niet op een losse verdeeldoos.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
Breezers schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:18:
Grootverbruikers zoals vaatwassers en ovens wil je graag op seperate groepen hebben en dan dus op aparte aansluitingen.

Een vaatwasser pakt makkelijk tussen de 2000-2500 Watt en piekspanning kan best even de 3000 Watt aantikken. Een beetje oven pakt zo 2000-3000 Watt (een simpele magnetron/oven kan daar nog tussen de 1000-1500 Watt) zitten.

In dit scenario zou je dus deze twee apparaten niet op dezelfde groep willen hebben en eigenlijk ook niet op een losse verdeeldoos.
Ah ik snap hem! Helaas is dat niet mogelijk, denk ik. De apparaten hielden er ineens mee op en de meneer vertelde dat de kookplaat en oven niet meer op dezelfde konden omdat de ovens tegenwoordig niet meer gekoppeld zijn (?). Dus toen zei hij dat de vaatwasser en oven met een stekkerdoos aangesloten konden worden. Met een dikke draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:51
Paulinja schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:43:
Hoi allemaal,
Ik ben opzoek naar een goede stekkerdoos met aarde die ik kan gebruiken om mijn vaatwasser en oven ol aan te sluiten. Volgens de meneer die het heeft ingemeten moet ik een goede stekkerdoos daarvoor hebben.

Ik heb het internet al afgespeurd maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand hier tips voor?
http://www.maaselectro.nl...r=CVDK04ZK0&cp=0201010401

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 18:52
Een oven sluit je nooit aan op een stekkerdoos dat ding trekt 3500W!

Deze behoort op een eigen groep volgens NEN1010, mocht er onverhoopt toch brand komen houd er dan rekening mee dat de verzekering moeilijk kan gaan doen als blijkt dat er een stekkerdoos achter ligt.

Kun je niet de koelkast en vaatwasser op elkaar doen? (mag ook niet maar wel veiliger).
Een Oven zoals deze zou ik never nooit doen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2021 20:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:26:

Deze behoort op een eigen groep volgens NEN1010, mocht er onverhoopt toch brand komen houd er dan rekening mee dat de verzekering moeilijk kan gaan doen als blijkt dat er een stekkerdoos achter ligt.

Kun je niet de koelkast en vaatwasser op elkaar doen? (mag ook niet maar wel veiliger).
Oh heel goed dat je dit verteld! Misschien morgen toch maar contact opnemen met de winkel... Ik had geen idee dat dit niet kon

En helaas niet, die liggen erg ver uit elkaar :/

[ Voor 3% gewijzigd door Paulinja op 05-03-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Paulinja schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Oh heel goed dat je dit verteld! Misschien morgen toch maar contact opnemen met de winkel... Ik had geen idee dat dit niet kon

En helaas niet, die liggen erg ver uit elkaar :/
Nooit zware apparatuur op een stekkerdoos aansluiten. Die dingen zijn prima om een paar kleine dingen op aan te sluiten (mediaspeler/playstation etc) terwijl de doos "in het zicht" ligt zodat je kan zien hoe die eraan toe is. Maar een oven/vaatwasser/kookplaat laat op den duur de stekkerdoos gewoon smelten -> kortsluiting -> mogelijk brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:37

vhal

ಠ_ಠ

Aparte groepen. Al helemaal voor dit soort apparatuur.

Anders krijg je mogelijk dit soort vergelijkbare geneuzel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rFPQNTQp4tRtFeO4I8g-pUXoHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zlHJSjNao3I9BAsiVeFLtPL3.jpg?f=user_large

Dit was zo'n omschakelblok voor een droger en wasmachine. Het ding deed het opeens niet meer en je kan wel zien waarom. Gelukkig staat het huis er nog :+

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 05-03-2021 20:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
vhal schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:34:

[Afbeelding]

Dit was zo'n omschakelblok voor een droger en wasmachine. Het ding deed het opeens niet meer en je kan wel zien waarom. Gelukkig staat het huis er nog :+
Oei dit ziet er niet goed uit nee, liever vermijden dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Eigenlijk vrij eenvoudig vaste apparaten boven 2000 watt aansluitwaarde = eigen groep.
Nu heb ik dat ook wel een wasmachine en warmtepompdroger op 1 groep maar dat is wel via een PV verdeler (mini meterkast) en zit degelijk in elkaar, de wasmachine zit op 2100 watt en de droger op 700 watt dan kan het nog wel.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulinja
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:41:
Eigenlijk vrij eenvoudig vaste apparaten boven 2000 watt aansluitwaarde = eigen groep.
Nu heb ik dat ook wel een wasmachine en warmtepompdroger op 1 groep maar dat is wel via een PV verdeler (mini meterkast) en zit degelijk in elkaar, de wasmachine zit op 2100 watt en de droger op 700 watt dan kan het nog wel.
Weer wat geleerd! Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:41:
Als die PV verdeler achter 16A met een 2.5mm2 draad zit is dat niet anders dan een verlengsnoer.

Ik neem aan dat die PV verdeler naar je meterkast met 4mm2 draad zit achter 25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 16:06
Even een andere vraag dan. Hoe zit het dan met waterkokers, die trekken toch ook 2 kW? Moet je die dan strikt gezien ook op een aparte groep aansluiten?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
Lrrr schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:10:
Even een andere vraag dan. Hoe zit het dan met waterkokers, die trekken toch ook 2 kW? Moet je die dan strikt gezien ook op een aparte groep aansluiten?
Het idee is dat je vaste keukenapparaten met een warmte/koelelement tegenwoordig achter een eigen groep zet.
De stopcontacten van je keuken zitten vaak ook in 1 groep. Dus dat is geen probleem als je een waterkoker daarop aansluit. De waterkoker die staat ook hooguit 5 minuten aan. Al zou je een tostiijzer op dezelfde groep aansluiten zou er niets gebeuren. Je mag voor een korte tijd de 3600W overschrijden.

Het zou een ander verhaal zijn als je gaat gourmetten en de frituur op dezelfde groep aansluit

Een kokendwaterkraan bijvoorbeeld zet je wel achter een eigen groep.

Van je vaste keukenapparaten is het ook bekend dat die langdurig vraag hebben naar hoge vermogens. Je oven zet je bijvoorbeeld ook aan voor minimaal een half uur tot enkele uren.
Je vaatwasser heeft ook een programma die 3+ uur duurt.

Koelkasten en vriezers ongeveer 40-90W per stuk. Die zet je weer achter een eigen groep omdat je niet wilt dat je eten gaat bederven omdat de vaatwasser/waterkoker/oven de zekering heeft af laten gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 05-03-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
com2,1ghz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Als die PV verdeler achter 16A met een 2.5mm2 draad zit is dat niet anders dan een verlengsnoer.

Ik neem aan dat die PV verdeler naar je meterkast met 4mm2 draad zit achter 25A?
2,5mm2 draad mag tot max 25 meter 25A zonder aftakkingen doorheen mits er geen stopcontact achter zit.
Doorgaans proppen ze er 25A zekering in de meterkast en bij PV verdeler 2x 16A(1 voor zonnepanelen en ander voor wasmachine).

Ik heb 16A gelaten in meterkast, als zonnepanelen aan staat gaat stroom toch eerst de wasmachine/droger in, praktijk is 2100 watt op goede dag max.

In praktijk zal nooit meer dan 2800watt vanuit de meterkast naar boven gaan(indien zonnepanelen uit en wasmachine+droger, en indien zonnepanelen aan staan is het dus veel minder).

Ik vind het daarom ook maar een vreemde regel waarom installateurs daar een 25A zekering in willen zetten(ook tegengehouden), "overzekeren" hou ik niet van.

Maar let op: dit is allemaal harde kern koper en geen zachte/flexibele kern zoals bij stekkerdozen.

Bij kleine zonnepanelen installaties mag je de wasmachinegroep opofferen en daar een verdeler plaatsen, scheelt je een kabel trekken, die verdeler heeft als doel dat er niet 32 Ampere op een stopcontact kan staan boven bij een defect(indien zonnepanelen leveren en stroom vanuit meterkast komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
As je je vaatwasser (bijna) altijd in de nacht draait en dus bijna nooit tegelijk met de oven dan kan dit natuurlijk prima. Als de stekkerdoos 16A (of dus 3680 watt) aankan dan zal eerder je zekering eruit knallen dat er iets doorsmelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:26:

Ga nou geen indianenverhalen verspreiden met die verzekering onzin.

Er is geen enkele verzekering, maar dan ook geen enkele verzekering die niet uitkeert bij brand vanwege een stekkerdoos bij een oven.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Flagg schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Er is geen enkele verzekering, maar dan ook geen enkele verzekering die niet uitkeert bij brand vanwege een stekkerdoos bij een oven.
dat lijkt mij ook niet zijn hele volksstammen die een stekker in een stopcontact douwen zonder te weten of die het aan kan

tot die er uit knalt dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Aansluitwaarde (W): 1950
Aansluitwaarde (W): 3500

Niet doen dus met stekkerblok. De vaatwasser kan je nog wel combineren met wat lichte aansluitingen (verlichting o.i.d.).
De oven kan beter op z'n eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

vhal schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:34:

[Afbeelding]

Dit soort spul plaatsen ze vrijwel ook altijd tussen een Quookers en een vaatwasser. Gezien een keuken meestal uit geperst brandhout bestaat voelt het niet zo fijn om zo'n blok eronder te hebben na het zien van deze foto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Waterkoker schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:23:
[...]

Dit soort spul plaatsen ze vrijwel ook altijd tussen een Quookers en een vaatwasser. Gezien een keuken meestal uit geperst brandhout bestaat voelt het niet zo fijn om zo'n blok eronder te hebben na het zien van deze foto :+
Aangezien het ding gefaald heeft op de pen van het linker contact kan dat zo maar komen door een stekker die niet aan de specificaties voldoet. Die was direct in een WCD ook uitgefikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:48:
[...]

Aangezien het ding gefaald heeft op de pen van het linker contact kan dat zo maar komen door een stekker die niet aan de specificaties voldoet. Die was direct in een WCD ook uitgefikt...
Sowieso, zulk soort verdeeldozen zijn juist specifiek gemaakt om 16A gewoon aan te kunnen. Laten we het niet bijzonderder maken dan het is. Ja je hebt een tweede stekkerverbinding, maar verder zolang het voldoende dik draad is, is er niet veel aan de hand bij zoiets.

Het algemene probleem van verdeeldozen/verlengsnoeren is vooral dat als je een te lang snoer hebt, je die netjes uit het zicht oprolt, waardoor de warmte niet kwijt kan, en dat is gevaarlijk. Maar bij zo'n boiler verdeeldoos zullen ze niet 10m snoer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 13:53

piekSPANNING 3000WATT :?
spanning geef je weer in volts
vermogen geef je weer in watt

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Dus wat te doen:

Bel een elektricien, die trekt even kabeltje in een buis naar je over en vaatwasser en klaar. De kosten daarvan zullen ook wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:46:
Dus wat te doen:

Bel een elektricien, die trekt even kabeltje in een buis naar je over en vaatwasser en klaar. De kosten daarvan zullen ook wel meevallen.
Als alles makkelijk toegankelijk is:
4x 65.- uurprijs
1x 90.- materiaal
-350.-
425.- incl BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
... en piekspanning kan best even de 3000 Watt aantikken.
Nee dat kan niet. Je kunt niet zomaar spanningen en vermogens die elkaar gaan gooien.

EDIT: ik lees net dat iemand 2 berichten boven mij dezelfde correctie al gemaakt heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 07-03-2021 08:33 ]

Pagina: 1