Toon posts:

Offerte zonnepanelen advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:45
Hi allemaal,

Ik heb besloten om zonnepanelen op ons huis te laten leggen. 4 bedrijven aangeschreven, 3 hebben gereageerd, 1 nog niet. Van de 3 willen er 2 langskomen de derde niet..

Eerste bedrijf is hier afgelopen week geweest en daar heb ik inmiddels een offerte van ontvangen, 2e bedrijf komt aankomende week langs. Bedrijf 3 wacht ik nog even op een reactie en bedrijf 4 wil niet langskomen en dat hoeft dat ook niet meer :)

Situatie is als volgt:

Dak is vrij stijl en hoog en is op oost/west gesitueerd. We wonen aan het water waardoor het er met een westerstorm enorm aan toe kan gaan. We hebben een 1-fase 40a aansluting.

Voorstel eerste bedrijf is om 5 panelen op oost te leggen (meer passen er niet) en 14 op west. In totaal komt dat op 19x 390 wp panelen van het type "Hyundai VG series HiE-S390vg"

De offerte:

19 Zonnepanelen (Hyundai 390 wp) Ultra zwart paneel met 20 jaar garantie/25 jaar opbrengst
1 Omvormer Goodwe GW1500-XS met wifi
1 Omvormer Goodwe GW4200D-NS met wifi
1 Onderconstructie Solarstell met extra dakhaken (ivm de wind)
1 Montage compleet met 2 PV verdelers
1 Account monitoren systeem

De totale installatie kunnen wij u aanbieden voor het bedrag van: € 7.040,00
Waarover 21% BTW: € 1.478,40
Totaal inclusief BTW: € 8.518,40

Zoals je ziet bieden ze 2 omvormers aan, nu heb ik gelezen dat het rendement hiermee lager zal zijn dan met 1 omvormer met 2 strings. Klopt dat? Weten jullie misschien waarom ze voor 2 omvormers gekozen hebben?

Laatste vraag. Wat denken jullie van de offerte en de gebruikte materialen.

Bedankt alvast!

420.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:30
Er is gekozen voor 2 omvormers omdat 14 panelen per string een te hoog voltage oplevert voor zover ik weet alle enkelfase string omvormers behalve Fronius (want die mogen tot 750 V DC, andere merken tot 600 V).

Van die Hyundai panelen mogen andere omvormers maximaal ongeveer 11 panelen per string. Die panelen hebben een Voc van 46.3 V. 46.3 V x 11 panelen x 1.1 (ivm temperatuur) = 560 V => lager dan 600 V dus dan kunnen andere merken ook.

Het 5 kW model van Fronius zou ik dus een betere oplossing vinden.
https://www.winkelman-zon...usief-wlan-lan-en-we.html

Qua componentprijs ongeveer 200 euro duurder maar gemakkelijker qua kabels en minder ruimte aan de muur nodig en je hebt een Europees merk in plaats van Chinees. En daarnaast voldoe je hiermee ook altijd aan de max 5000 Watt invoed richtlijn.

Alternatieve oplossing 1:
Een 5 kW SMA (die mag meer stroom per input dan Chinese omvormers) zou je wellicht nog 5 oost + 5 west parallel op 1 input kunnen zetten en de rest op de andere input maar dat vind ik een stuk minder elegant dan de oplossing van Fronius.

Alternatieve oplossing 2:
SolarEdge met P404 optimisers. Duurder en dan heb je extra electronica op je dak die kapot kan wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.

edit:
4200 W omvormer achter een PV verdeler? Hoe zit dat? Dat lijkt me niet pluis.

[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 06-03-2021 14:53]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Pelox
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:52:

edit:
4200 W omvormer achter een PV verdeler? Hoe zit dat? Dat lijkt me niet pluis.
Ik heb er echt geen verstand van.. wat is hier niet goed aan?

420.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Is er al iets afgesproken over hoe de AC kabels van de omvormers naar de meterkast gaan?

Een PV verdeler wordt vaak gebruikt in geval je de omvormer op zolder wil en je geen loze leiding naar de meterkast hebt (voor een nieuwe kabel) maar al wel een kabel met 1 stopcontact voor de wasmachine.
Dan wordt daar een PV verdeler op gezet zodat de kabel voor de omvormer en voor de wasmachine kan worden gebruikt.
Je oude kabel is waarschijnlijk 3x2.5 mm2 en aangesloten op een 16A groep. 16A=3680 W.

Ik weet niet of er een uitzondering bestaat waardoor er toch een 4200 W omvormer op mag.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pelox
Bij een PV verdeler wordt een bestaande groep + kabels gebruikt, bijvoorbeeld een wasmachineaansluiting die al een eigen groep heeft.
Dit bespaart overlast, tijd en geld.
Je krijgt dan op de plek van het bestaande stopcontact een kastje met daarin twee 16A zekeringen en een stopcontact. De stroom van de omvormer bijt de stroom van de wasmachine niet, want hij loopt in andere richting. Je weet dan zeker dat er door de bestaande kabel of het stopcontact niet meer dan 16A kan lopen

Maar een bestaande groep zal 16A zijn met 2.5 mm² kabels. 16A * 230V = 3680W.

Om dit geschikt te maken voor de 20A (volgende stap) voor een 4200W omvormer moet je dus de kabels en zekering in de meterkast vervangen en dan is het voordeel compleet weg :)

edit: wat hierboven staat dus.

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2021 17:08]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://new.abb.com/docs/..._lr.pdf?sfvrsn=d04de016_2

Normaal gezien max 3000 watt op de PV verdeler.

Hoe stijl is je dak?
Dan kan @busscherski er een mooie sunnydesignweb plaatje van maken en alles op 1 SMA omvormer aan sluiten, die je ook nog eens makkelijk zelf kan uitlezen. De vraag is dan hoe zwaar de omvormer moet zijn.

[Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2021 17:10]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Pelox
@busscherski @Proton_ @AUijtdehaag

Ze willen idd de groep van de wasmachine en de groep van de droger gebruiken. 2 groepen dus. Waar kan ik zien of de groep 16a of 20a is? Zie ik dat in de meterkast?

Het dak is vrij stijl en erg hoog, als ik moet gokken 60 graden. In de ochtend komt dus direct de zon vanuit het oosten op het dak en vanaf een uur of 12 komt hij ook op het westen tot zonsondergang, vrij uitzicht en dus geen woningen die de zon kunnen blokkeren. In het voorjaar tot laat in de avond zon op het dak.

420.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pelox ja, dat zie je in de meterkast.
Post hier anders een (scherpe, belichte) foto, als je twijfelt.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik gok dat je aan 1x SMA 3.6 genoeg hebt, gezien het oost/west is en 60 graden helling.
Maar ik wacht ff op @busscherski :>

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Pelox
Ga nu in de meterkast kijken.

Schneider B16.. dus dat zal 16a zijn neem ik aan.

[Voor 77% gewijzigd door Pelox op 27-05-2021 12:30]

420.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
En hoe oost-west is het precies? Hoeveel graden wijkt het af van oost en west?

Als het dak inderdaad 60 graden of steiler is zou technisch gezien die Goodwe 4.2 kW het ook kunnen doen als het in Polystring wordt aangesloten, het dak is er steil genoeg voor. Maar dan wordt het aanbevolen max PV vermogen wel overschreden.

Screenshot van hoe een 4.2 kW Goodwe het doet, aangesloten als 5 oost+5 west polystring + 9. Een SMA 4.0 kW zal een klein beetje meer aftoppen.

Hier een screenshot alsof het een 4.0 kW Fronius is. Die is niet aangesloten als polystring en haalt jaarlijks 30 kWh meer van je dak dan een Goodwe of SMA.

Een 3.68 kW Fronius haalt jaarlijks ongeveer evenveel energie van je dak dan een 4.2 kW Goodwe.

• Pelox
Edit

[Voor 103% gewijzigd door Pelox op 27-05-2021 12:31]

420.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee