Anoniem: 91868

Topicstarter
Ik vraag me af of er hier mensen zijn die lid zijn van een partij. Wat zijn bijv. de voordelen van een lidmaatschap? Denk jij dat je enig invloed hebt op de partij of de standpunten? En ga je ook naar bijeenkomsten toe, en met wat voor een verwachting ga je? Is het puur voor de leuk, of ga je echt om te netwerken? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het lidmaatschap. En wat vinden jullie van de kosten? Het CDA bijvoorbeeld springt er negatief uit met maar liefst 70 euro per jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-03 11:52
Ik zie het vooral als (extra) steun voor de partij bovenop je stem. Er is ook een pot met 2 miljoen euro die door alle leden wordt gedeeld en een partij krijgt dan dat bedrag per lid wat ze hebben. Gaat volgens mij echter maar om zo'n 6-7 euro per jaar per lid.

Ikzelf ben geen lid maar overweeg het wel. Zelf zou ik dan niet echt actief naar bijeenkomsten gaan en gaan netwerken, maar het kan natuurlijk wel. En als je zelf ambities hebt om bijvoorbeeld de lokale politiek in te gaan, is een lidmaatschap wel de eerste stap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Ik ben lid van de ChristenUnie. Ik vind dat sowieso leuk en interessant. Het is mooi om het democratisch proces op deze manier van binnen te kennen en hierop ook invloed te hebben.
En ja, er is invloed. Bijvoorbeeld een paar weken geleden hebben we als leden gestemd over punten in het verkiezingsprogramma (nadat je input kon geven).

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 16:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Je bent/wordt lid van een partij voornamelijk om ze te ondersteunen in wat ze doen en waar ze voor staan. Nieuwsbrieven zijn bij veel partijen gratis, dus om extra informatie te krijgen die je zelf ook al kunt opzoeken hoef je het eigenlijk niet te doen.
We zijn een tijdje lid geweest van GroenLinks en dat vonden we best prijzig. 2x 50 euro per jaar geloof ik, weet ik niet meer zeker.
We hebben ons lidmaatschap opgezegd omdat we vinden dat GroenLinks net iets te vaak dingen doet waar we het niet zo mee eens zijn. Het zijn vooral dingen als dat ze iets teveel handreikingen naar rechts blijven doen en redelijk snel handtekeningen zetten onder akkoorden/kwesties (kunduz, leenstelsel e.d.) en daarbij soms de overige linkse partijen die niet zomaar willen tekenen te kakken zet. "Samen optrekken" betekent meer dan 2x roepen dat je een links motorblok wilt vormen.

Het zijn geen wereldschokkende dingen, want ze proberen wel te leren van hun fouten (waar ze ook voor afgestraft worden). Het blijft voor ons een zeer belangrijke partij (met een groot draagvlak) voor ons, en ikzelf twijfel nog of ik niet toch op GroenLinks ga stemmen. Maar ook ik verander door de jaren heen, en wat ik merk is dat GroenLinks me niet links genoeg is, en ik krijg wel het idee dat de GL-achterban een stuk linkser is. Geen idee of het dan aan Klaver ligt o.i.d., want ik heb verder wel vertrouwen erin dat hij GL op de kaart kan blijven zetten.

Dat is eigenlijk de afgelopen 4 jaar gegroeid, en ik vond dat er buiten de PvdD en GL eigenlijk geen nóg linksere en progressievere partijen waren....tot voor kort; ik heb een partij gevonden waar ik het nóg meer mee eens ben en dat is Bij1. Omdat ik jarenlang mijn steun heb gegeven aan GroenLinks, heeft het even wat tijd nodig om mezelf kritisch te bekijken in verhouding tot GroenLinks: blijven ze mijn stem krijgen of moet ik een beetje losweken en nu eens op Bij1 gaan stemmen? Ik kom er binnen enkele dagen wel uit, want dit is eigenlijk nu al een jaar "op de achtergrond" in mijn hoofd/hart aan de gang. Mijn partner gaat wat verder en heeft een lidmaatschap bij Bij1, waarbij je zelf het bedrag mag kiezen wat je wilt betalen voor een lidmaatschap, waar dat bij andere partijen niet mogelijk is (of er moet intussen iets gewijzigd zijn). Dus ze houden iets meer rekening met ieders portemonnee.

We zijn ook geen mensen die de lokale politiek in willen of op de barricades willen gaan staan; ook gaan we niet naar bijeenkomsten o.i.d, dus het lidmaatschap is dan inderdaad wel een goeie stap om naast je stem je ondersteuning uit te dragen. Hun social media, flyers, campagne e.d. moet ergens van betaald worden ;)
We gaan ons verder ook niet actief bemoeien en ik verwacht sowieso ook geen invloed te hebben, maar daar is het mij ook niet om te doen. Wanneer ook zij iets te ver wegglijden van linksprogressief, en daarmee dus verder weg gaan staan van mijn kern, zeg ik het lidmaatschap ook gewoon weer op.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden! :) Ik heb inmiddels rondgekeken en ik ben lid geworden van een partij. Ik ben zeker van plan om actief mee te gaan doen, voor zover dat mogelijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:59:
Bedankt voor jullie antwoorden! :) Ik heb inmiddels rondgekeken en ik ben lid geworden van een partij. Ik ben zeker van plan om actief mee te gaan doen, voor zover dat mogelijk is.
Actief worden is niet zo lastig. Sterker nog afhankelijk van je woonplaats is een raadszetel in een jaar of 4-5 zelfs heel erg haalbaar. Het is net hoeveel tijd je erin steekt, Als jeer tijd in steekt, je gezicht laat zien, niet al te controversiële dingen roept dan kan het best snel gaan.

Ik ben er zelf op afgehaakt omdat ik de politiek om het politiek wel gezien had. Maar als je actief wil worden en je hebt ambitie dan kan je veel.

Topicstarter
PolarBear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Actief worden is niet zo lastig. Sterker nog afhankelijk van je woonplaats is een raadszetel in een jaar of 4-5 zelfs heel erg haalbaar. Het is net hoeveel tijd je erin steekt, Als jeer tijd in steekt, je gezicht laat zien, niet al te controversiële dingen roept dan kan het best snel gaan.

Ik ben er zelf op afgehaakt omdat ik de politiek om het politiek wel gezien had. Maar als je actief wil worden en je hebt ambitie dan kan je veel.
Ik heb familieleden die actief zijn in de plaatselijke politiek, dus advies inwinnen is zo gedaan. Alleen ben ik lid geworden van een redelijk nieuwe partij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, die voor zover ik weet vooral aanwezig is in de 2e kamer, prov. staten en het Europese parlement. Niks over de plaatselijke afdelingen. Maar goed, dat heeft op dit moment zeker niet mijn prioriteit. Eerst een zien wat er gebeurt na de 17e en hoe het bestuur zichzelf opbouwt. Ik ga gewoon lekker mezelf op de hoogte houden en naar een ALV gaan wanneer ik kan.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
Ik ben zelf lid van de VVD. Ik weet het; niet de populairste partij op GoT, maar wel in het land.

Waarom lid? Natuurlijk steun je de partij er mee, maar je kan ook zelf verder komen.
Bij de VVD wordt je bij een lokale groep ingedeeld, in mijn geval mijn gemeente en nog 3 omleggende gemeentes. Hier kan je dus een lokaal netwerk opbouwen en via deze groep kan je jezelf aanmelden wanneer je mee wil doen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Verder zijn er nog landelijke groepen op thema. Dus voor thema's als onderwijs, financiën, veiligheid en wonen. En je kan natuurlijk deelnemen aan evenementen en trainingen.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 13:38
Hier ook VVD lid. Je kan het zo bont maken als je zelf wil. Je moet wel bereid zijn om het geneuzel te verdragen. Sommigen dragen hun politieke voorkeur wel heel erg nadrukkelijk uit.
Ik ben alleen lokaal een beetje actief. Als ik tijd heb ga ik wel naar fractievergaderingen, bemoei me met de financiën en zit in een whatsapp groepje met fractie en wethouder voor voornamelijk kleine updates en overleg over acties.

[Voor 5% gewijzigd door Kju op 10-03-2021 15:36]

PSN: Kjujay

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben zelf lang lid geweest, en raadslid (SP).

Persoonlijk ben ik van mening dat elke serieuze burger lid moet zijn van een politieke partij ( zal de deur maar 's intrappen ) . Democratie is imo niet elke 4 jaar langs het stembureau en vervolgens apatisch achterover hangen, maar een proces waar zoveel mogelijk mensen aan mee moeten doen.

Actieve mensen vergroten de kwaliteit de democratie en het openbaar bestuur. Zeker als het ook mensen zijn met 'normale banen'. Actief kan iets miniems als een lidmaatschap zijn, jezelf beter informeren, tot af en toe een ledenvergadering bijwonen etc. Vooral op lokaal niveau vind ik het belangrijk om mondig te zijn. Teveel mensen zeuren wel dat alles niet deugt, maar willen nog geen mailtje sturen naar een politieke partij of een avondje wat doen.

Overigens kan je natuurlijk ook bij een bewonerscommissie, sportclub of elders vrijwilligen. Dat is ook van onschatbare waarde en vaak kom je op die manier ook in aanraking met de lokale politiek.

Mijn pleidooi is vooral dat politiek niet iets van anderen is, maar van iedereen. Lid zijn is daar een onderdeel van.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:29
Ben sinds een jaar lid van Volt, dat was echt 2-ledig: de organisatie steunen en een klein beetje invloed op de koers.
Eerder ook wel van een andere partij lid geweest. Zoals @Basszje zegt, vind ik het gewoon belangrijk dat mensen lid zijn van een politieke partij. Je staat daardoor dichter bij de politiek. Je komt ook leuke mensen tegen, maar ik heb zelf niets met netwerken.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik ben lid van de VVD, ik zie het niet alleen als extra steun voor de partij maar het geeft je mogelijkheden tot netwerken (op lokaal niveau) en daarbij krijg je ook beter inzicht in de hoe en waarom van keuzes dat de partij op landelijk en lokaal niveau maakt.

Afgezien van de informatievoorziening in de keuzes geeft het je ook de mogelijkheid om constructieve kritiek te geven of om aanvullende detaillering te vragen op diverse aspecten en de koers. Zeker op lokaal niveau brengt dat niet alleen meer duidelijkheid maar ook een vorm van mogelijkheid om persoonlijke invulling te geven aan punten die voor jou als burger belangrijk zijn.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier lid geweest van D66 (niet meer). Ik vond het toen leuk om naar bijeenkomsten van de jongeren tak te gaan, maar heb daar nou ook weer niks aan over gehouden. Echt invloed heb je niet als gewoon lid, behalve dat je her en der wel eens een stem mag uitbrengen m.b.t. zaken als partijvoorzitterschap.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:30
Hier lid van de pvdd. 2x naar een congres geweest waar je mee kunt stemmen om de kanditaten, koers van de partij, etc. En doe soms wat dingen voor lokale afdeling.

[Voor 26% gewijzigd door segil op 13-03-2021 12:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:33
lid van de SP mijn ouders waren dat al in de jaren 80 (met de nadruk op waren)ik ben het geworden na een geschil met mijn gemeente waar de SP een helpende hand in was

uit dankbaarheid lid geworden al kan ik me eigen ook wel vinden in de meeste standpunten
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee