• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-03 12:40
Ik ben een systeem aan het samen stellen met een Gigabyte B550I Aorus Pro AX moederbord (nieuw). Dit bord is al binnen voordat de CPU en het Geheugen binnen zijn. Ik heb wel al een PSU, de SFX Power 2 300W van beQuiet! (2e hands)

Ik heb de PSU willen testen door even het M/B aan te sluiten en de PWR S/W pinnen met een schroeven draaier kort te sluiten. Echter geen resultaat. NIETS, geen leds, fan PSU draait niet, niets.

PSU getest met paperklip op de groene kabel, fan begint te draaien. Tevens getest door een deze even in een ouder systeem te hangen. Werkt zonder problemen.

Probleem moest dus in het m/b liggen. Ik ga er vanuit (samen met alles wat ik online heb gevonden) dat dit wel IETS moet doen zonder CPU/MEM e.d. Ook omdat er Q-Flash op zit.

- Nu heb ik geprobeerd een echte Switch op de PWR S/W pinnen aan te sluiten (voor beter contact)
- De CMOS batterij los gehaald voor een paar minuten (Er leken andere Aorus borden te zijn die spontaan niet meer werkten, waar dit een oplossing was). (Super leuk die batterij achter het IO-Shield |:( )

Oh, wel een belangrijke, de PSU heeft maar een 1x4pin CPU power, het bord heeft een 2x4 CPU power connector. Zover ik heb gezocht, heb hoeft dit geen probleem te zijn, zolang je maar niet gaat overclocken of een hongerige cpu hebt (het wordt een AMD Ryzen5 3600).

In de handleiding staat dat zonder die 12Volt connector het moederbord niet start, maar er staat ook bij 4 van de 8 pinnen: (Only for 2x4-pin 12V) (dus bij de pin layout van deze connector). Wat mij aangeeft dat de 4pins ook moet kunnen.
Bovendien lijkt me dat minimaal de fan van de voeding moet gaan draaien?

Dus, is het moederbord dood na al deze tests? Of heb ik toch mem/cpu nodig, of een andere voeding? Helaas heb ik hier geen voeding met 8pin cpu power liggen om te testen.

Dit is ook zeker niet het eerste systeem dat ik bouw, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Dank u ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
The Collector schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:27:
Ik heb de PSU willen testen door even het M/B aan te sluiten en de PWR S/W pinnen met een schroeven draaier kort te sluiten. Echter geen resultaat. NIETS, geen leds, fan PSU draait niet, niets.

..

Probleem moest dus in het m/b liggen. Ik ga er vanuit (samen met alles wat ik online heb gevonden) dat dit wel IETS moet doen zonder CPU/MEM e.d. Ook omdat er Q-Flash op zit.
Q-Flash Plus werkt via z'n eigen drukknop achterop, staat los van de normale werking.
Dus, is het moederbord dood na al deze tests?
Als je nog even zo doorprutst is die kans best aanwezig. Kun je niet gewoon even wachten tot je de rest van de componenten hebt voordat je allemaal voorbarige conclusies gaat trekken?

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-03 12:40
Nielson schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Q-Flash Plus werkt via z'n eigen drukknop achterop, staat los van de normale werking.
Inderdaad, maar moet de PSU daar niet voor aanspringen?
Als je nog even zo doorprutst is die kans best aanwezig. Kun je niet gewoon even wachten tot je de rest van de componenten hebt voordat je allemaal voorbarige conclusies gaat trekken?
Lol, is 't zo'n vaag verhaal. Maar wie weet, misschien heb ik 'm zelf al gesloopt. Hoe dan ook, door dit te posten had ik al de keuze gemaakt om niet te wachten. Reden, als het inderdaad een dood bord is, wil ik 't z.s.m. opgelost hebben en ik hoef niet eerst een heel systeem in elkaar te bouwen om te testen. Maar ja, misschien komt 't toch wel zo ver, ik heb nog even voordat de retour termijn is verstreken.

Maar ik ben inmiddels zoveel aan 't zoeken geweest dat ik 't nu inmiddels ook gewoon moet weten :P Of die 4pin kan, of een moederbord toch aan moet springen (met psu). En ik hoop dat er mensen met ervaring zijn op dit gebied.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Waarom zou een moederbord iets moeten doen zonder CPU? Het updaten van de BIOS vanaf een USB-stick met Q-Flash werkt alleen bij een systeem dat uitgeschakeld is, dus voor ook maar iets in het boot-proces. Gewoon wachten totdat je een CPU hebt dus.

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:32
The Collector schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:27:

Oh, wel een belangrijke, de PSU heeft maar een 1x4pin CPU power, het bord heeft een 2x4 CPU power connector. Zover ik heb gezocht, heb hoeft dit geen probleem te zijn, zolang je maar niet gaat overclocken of een hongerige cpu hebt (het wordt een AMD Ryzen5 3600).

In de handleiding staat dat zonder die 12Volt connector het moederbord niet start, maar er staat ook bij 4 van de 8 pinnen: (Only for 2x4-pin 12V) (dus bij de pin layout van deze connector). Wat mij aangeeft dat de 4pins ook moet kunnen.
Bovendien lijkt me dat minimaal de fan van de voeding moet gaan draaie
De 8 pin cpu connector moet aangesloten worden, de 4pin is optioneel voor hoge power draw cpus/ oc. Dus dan gaat het met je huidige psu niet lukken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@The Collector Lees de handleiding van het moederbord eens door

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder CPU gaat er geen fan draaien op vrijwel alle borden. Daar zal je eerst op moeten wachten.

Wel krap, een 300W PSU. Meer dan een Ryzen 5 en een instap graka zonder externe voeding zou ik daar niet aan hangen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee