Toon posts:

[Shelly] Hulp bij i3 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:40
@septillion Ik heb op jouw advies een nuldraad getrokken (en getest). Werkt perfect, maar GEEN idee hoe ik dat kreng aansluit. Kan je wellicht soelaas bieden?

@Hetisookwat Omdat het na aanleiding van de vraag "wat werkt met HA" kwam kan een korte follow up vraag nog wel in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3. Maar als hele discussie voeren over niet HA zaken past daar niet. Afgesplitst naar eigen topic

[Voor 22% gewijzigd door septillion op 04-03-2021 22:54]

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:09

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hetisookwat Volgens mij is het schema niet zo lastig.

Als je maar twee knoppen hebt dan zal je een van de 3 zwarte draden moeten afdoppen, die gebruik je dan niet. Rood is dus eigenlijk bruin en moet dus naar L/bruin. Blauw aan N/blauw. En aan de common / inkomende kant van de schakelaar (te weinig pixels op de foto om te zien welk dat is) moet ook aan L/Bruin

• Hetisookwat
septillion schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:42:
@Hetisookwat Volgens mij is het schema niet zo lastig.

Als je maar twee knoppen hebt dan zal je een van de 3 zwarte draden moeten afdoppen, die gebruik je dan niet. Rood is dus eigenlijk bruin en moet dus naar L/bruin. Blauw aan N/blauw. En aan de common / inkomende kant van de schakelaar (te weinig pixels op de foto om te zien welk dat is) moet ook aan L/Bruin
Thanks! Ik heb drie knoppen in de Gira overigens.
Dus ter bevestiging:
- De zwarte draad die los uit de wanddoos komt afdoppen.
- 1 bruine draad aan rood knuppen
- de andere bruine draad in de schakelaar
- de drie zwarte uit de shelly in de schakelaar?

• septillion
  • Laatst online: 07:09

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hetisookwat De zwarte is de oude draad naar de schakelaar? Dan ja, afdoppen.

Rest correct! Had alleen niet verwacht dat de Gira 3 buttons had :+ Welke is het?

• Hetisookwat
septillion schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:51:
@Hetisookwat De zwarte is de oude draad naar de schakelaar? Dan ja, afdoppen.

Rest correct! Had alleen niet verwacht dat de Gira 3 buttons had :+ Welke is het?
Morgenochtend maak ik het cirkeltje rond😁, dank je.
Schakelaar is van hier:
https://www.home2link.nl/...-3v-10a-wit-glanzend.html

• Hetisookwat
Deleted

[Voor 142% gewijzigd door Hetisookwat op 02-01-2022 16:27]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:08:
@septillion Sla ik nou zo de plank mis of heb ik een kapotte shelly?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet er eerder uit alsof je die verkeerd hebt aangesloten. Volgens mij gaat de fase draad die je daar hebt gebruikt naar de andere schakelaars toe en heb je helemaal geen stroom erop staan. Die draad lijkt alleen naar de 1e schakelaar te gaan. Je moet als ik me niet vergis nog de bruine draad die op de schakelaar zit in de lasdop doen en een aparte bruine draad van de lasdop naar de schakelaar, als dat de correcte aansluiting is.

Tevens mis ik de blauwe draad in de doos. De zwarte zijn schakeldraden en daar zal geen nul op staan als het goed is aangesloten.

Ik denk dat je het aansluitschema van de shelly nog eens goed moet bekijken.

[Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 04-03-2021 07:50. Reden: Een klein foutje in de omschrijving, bedankt @Step5]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:50
DutchKel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:24:
[...]

Het ziet er eerder uit alsof je die verkeerd hebt aangesloten. Volgens mij gaat de fase draad die je daar hebt gebruikt naar de andere schakelaars toe en heb je helemaal geen stroom erop staan. Die draad lijkt alleen naar de 1e schakelaar te gaan. Je moet als ik me niet vergis nog een bruine draad van de lasdop naar de shelly doen.

Tevens mis ik de blauwe draad in de doos. De zwarte zijn schakeldraden en daar zal geen nul op staan als het goed is aangesloten.

Ik denk eerder, de bruine draden bij elkaar in de lasdoos en daarvandaan nog een bruine naar de schakelaar. Lijkt nu alsof de voedende draad alleen naar de schakelaar gaat en dus de rest er los van hangt. De missende blauwe draad is wellicht de door hemzelf getrokken draad en is hier dan zwart? Erg verwarrend dan, die moet je op zn minst markeren met blauwe tape o.i.d.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 09:10
DutchKel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:24:
[...]

Het ziet er eerder uit alsof je die verkeerd hebt aangesloten. Volgens mij gaat de fase draad die je daar hebt gebruikt naar de andere schakelaars toe en heb je helemaal geen stroom erop staan. Die draad lijkt alleen naar de 1e schakelaar te gaan. Je moet als ik me niet vergis nog de bruine draad die op de schakelaar zit in de lasdop doen en een aparte bruine draad van de lasdop naar de schakelaar, als dat de correcte aansluiting is.

Het is niet heel duidelijk, maar er lijkt een blauwe draad vanuit de muur/leiding de wago klem in te gaan toch?

• Hetisookwat
Deleted

[Voor 99% gewijzigd door Hetisookwat op 02-01-2022 16:27]

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:30:

Klopt het dan dat de bovenstaande afbeelding is het wat het moet worden??

De i3 ziet er goed uit als de bruine-->lasdop-->rode draad altijd 230v heeft en dus niet stiekem een schakeldraad is.

Waarom zit je schakelaar met een andere bruine aangesloten? Staat op die bruine naar je schakelaar ook altijd 230v? Dat moet wel anders kan je schakelaar geen hoog signaaltje geven op de ingang van de i3. Ik zelf zou altijd dezelfde bruine aansluiting gebruiken voor de schakelaar in dit geval ("netter" en wellicht stiekem ook een andere group in de meterkast! maar het is geen MOETJE)

Wat is die niet aangesloten zwarte?

edit: testen of de i3 in orde is, is eenvoudig te doen door:
- 230v op de L te zetten.
- N aan te sluiten
- nog niets aansluiten op de i1,i2,i3.

Het device moet dan aan staan en via wifi/app/cloud te bereiken zijn.

Om een input te testen kan je 230v op een van de i-tjes zetten. Je zou dan in de shelly een 'input' moeten krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-03-2021 09:18]

• Hetisookwat
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]

De i3 ziet er goed uit als de bruine-->lasdop-->rode draad altijd 230v heeft en dus niet stiekem een schakeldraad is.

Waarom zit je schakelaar met een andere bruine aangesloten? Staat op die bruine naar je schakelaar ook altijd 230v? Dat moet wel anders kan je schakelaar geen hoog signaaltje geven op de ingang van de i3. Ik zelf zou altijd dezelfde bruine aansluiting gebruiken voor de schakelaar in dit geval ("netter" en wellicht stiekem ook een andere group in de meterkast! maar het is geen MOETJE)

Wat is die niet aangesloten zwarte?

edit: testen of de i3 in orde is, is eenvoudig te doen door:
- 230v op de L te zetten.
- N aan te sluiten
- nog niets aansluiten op de i1,i2,i3.

Het device moet dan aan staan en via wifi/app/cloud te bereiken zijn.

Om een input te testen kan je 230v op een van de i-tjes zetten. Je zou dan in de shelly een 'input' moeten krijgen.
Er zat van oorsprong een schakelaar in die muur die nergens aan gekoppeld was, alleen de zwarte draad zat erin. De 2 bruine draden lagen erachter in een lasdop. Dus om te testen zou ik de rode draad bij de 2 bruine in een lasdop kunnen doen en kijken of de shelly aanschakelt (als de N ook is aangesloten natuurlijk, maar dat is ie. )

De i3 ziet er goed uit als de bruine-->lasdop-->rode draad altijd 230v heeft en dus niet stiekem een schakeldraad is. Sluit denk ik aan op bovenstaand?

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-04 19:53
Mijn advies: Als je niet weet wat je doet met elektriciteit moet je vanaf blijven. Zeker als er al loze draden liggen waarvan je niet weet waar die vandaan komen. just my 2cts...

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• Hetisookwat
Kenny73 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:47:
Mijn advies: Als je niet weet wat je doet met elektriciteit moet je vanaf blijven. Zeker als er al loze draden liggen waarvan je niet weet waar die vandaan komen. just my 2cts...
Ik probeer het juist te leren :), en wellicht met veel domme vragen, maar ik hoef het maar 1x goed te doen en dan snap ik het ;).

• sjorsjuhmaniac
Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Ik probeer het juist te leren :), en wellicht met veel domme vragen, maar ik hoef het maar 1x goed te doen en dan snap ik het ;).
hij doelt op het gevaar met 230v. En kan niet meer dan gelijk geven. Niet over jouw vermogen en bereidheid te leren ;)

[Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-03-2021 09:52]

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-04 19:53
Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Ik begrijp wel wat je bedoeld maar als daar 2 verschillende fases liggen en je knoopt die aan elkaar dan heb je past echt feest.
Electra is niet moeilijk maar als er al diverse losse draden liggen waarvan je niet weet waar die vandaan komen moet je dat eerst weten.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• sjorsjuhmaniac
Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Er zat van oorsprong een schakelaar in die muur die nergens aan gekoppeld was, alleen de zwarte draad zat erin. De 2 bruine draden lagen erachter in een lasdop. Dus om te testen zou ik de rode draad bij de 2 bruine in een lasdop kunnen doen en kijken of de shelly aanschakelt (als de N ook is aangesloten natuurlijk, maar dat is ie. )

De i3 ziet er goed uit als de bruine-->lasdop-->rode draad altijd 230v heeft en dus niet stiekem een schakeldraad is. Sluit denk ik aan op bovenstaand?
als eerste die zwarte maar eens afdoppen dan -> Risico wegnemen.

meten is weten, pak een multimeter en meet spanningen.

Dus de 2 bruine zitten 'aan elkaar' via een lasdop?
je rode zit op de foto als in een lasdop met de bruine dus dan hoef je daar niets aan te veranderen.

Ja om te testen: vergeet al het andere. 230v op de L, N op de N en de shell moet dan al werken. als je een input wil testen zet je 230v op een van i-tjes.

• Hetisookwat
Ik waardeer al jullie input! Ik ga na werk weer even verder kijken :). Nogmaals; sorry als ik dit topic spam. Als ik mijn vragen elders/direct bij iemand kwijt kan doe ik dat net zo graag hoor!

• peetgate
  • Laatst online: 07:54
Dit gebeurt er met je Knipex wanneer je per ongelijk een live-draad doorknipt. Je kunt beter een lasbril opzetten dan. Om maar even aan te geven wat de gevolgen kunnen zijn ;)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 20:42

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Je hebt dit even voor ons getest? :D

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One

• Hetisookwat
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:55:
[...]

als eerste die zwarte maar eens afdoppen dan -> Risico wegnemen.

meten is weten, pak een multimeter en meet spanningen.

Dus de 2 bruine zitten 'aan elkaar' via een lasdop?
je rode zit op de foto als in een lasdop met de bruine dus dan hoef je daar niets aan te veranderen.

Ja om te testen: vergeet al het andere. 230v op de L, N op de N en de shell moet dan al werken. als je een input wil testen zet je 230v op een van i-tjes.
Ok; stroom eraf, 2bruine bij elkaar, shelly op de blauwe, rood van de shelly bij de bruine erin... stroom erop en 2 groepen vlogen me om de oren. Groep 1: keuken, groep 2: woonkamer.

En toen?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
En toen kon je beter naar het electronica topic :+

Zonder gekheid: dit gaat om iets in je huisinstallatie en niet over Home Assistant. Hier zit de juiste kennis: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[Voor 65% gewijzigd door Hmmbob op 04-03-2021 18:23]

Sometimes you need to plan for coincidence

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 16:08

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hetisookwat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:15:
[...]

Ok; stroom eraf, 2bruine bij elkaar, shelly op de blauwe, rood van de shelly bij de bruine erin... stroom erop en 2 groepen vlogen me om de oren. Groep 1: keuken, groep 2: woonkamer.

En toen?
een elektricien inhuren.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Hetisookwat
Hmmbob schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:22:
En toen kon je beter naar het electronica topic :+

Zonder gekheid: dit gaat om iets in je huisinstallatie en niet over Home Assistant. Hier zit de juiste kennis: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dank jullie wel. Ik lijk er voor nu niet uitgekomen te zijn, toch maar eens even een keertje hulp inroepen zodat ik het de volgende keer zelf kan :).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee