Vraag

• qmarrr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-03 23:59
Mijn vraag:

Hoe achterhaal ik het probleem waardoor mijn videokaart nu kapot is gegaan?
(Ik wil toekomstige problemen voorkomen)

Ik heb mijn videokaart in 2016 gekocht en sindsdien heb ik er eigenlijk geen problemen mee gehad.
Tot op vandaag waneer ik COD Coldwar begon te spelen en na 15min in eens mijn pc uitviel.
Ik zag een klein vonkje uit mn pc komen. Ik wachtte even en deed mijn pc weer aan maar toen viel hij weer uit en zag ik meerdere vonken uit mijn videokaart komen.

Ik heb mijn videokaart eruit gehaald en mijn PC opnieuw opgestart.
Pc zelf doet het nu gewoon, alleen videokaart is dus stuk. LINK

Misschien kan het probleem ook liggen aan de PSU? ineens te weinig stroom? idk...

Als ik dus nu een videokaart wil kopen (wanneer ze ook betaabaar worden), wil ik dus voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

Iemand een idee?
Heb helaas ook geen garantie meer :/

Relevante software en hardware die ik gebruik :
Soms MSI afterburner, maar die had ik uitstaan.

Mijn setup : https://pcpartpicker.com/list/qfYQ9N

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:14

jgj82

Ja, maar = nee

Je hebt "waarschijnlijk" ergens vette sluiting! _/-\o_
Is er iets tussen de pcb en de backplate gevallen?
Dit heb ík in elk geval nog nooit zo gezien en vooral niet zo in successie. :D
Die kaart is klaar.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:57
Ook beter om 2 losse PCI-E aansluitingen te gebruiken en niet een met dubbele aansluiting op t eind.
Ziet er wel scary uit ja!

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 13:37
Is dit nou EOL?

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-03 19:11
qmar1995 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:16:
Mijn vraag:

Hoe achterhaal ik het probleem waardoor mijn videokaart nu kapot is gegaan?
(Ik wil toekomstige problemen voorkomen)

Ik heb mijn videokaart in 2016 gekocht en sindsdien heb ik er eigenlijk geen problemen mee gehad.
Tot op vandaag waneer ik COD Coldwar begon te spelen en na 15min in eens mijn pc uitviel.
Ik zag een klein vonkje uit mn pc komen. Ik wachtte even en deed mijn pc weer aan maar toen viel hij weer uit en zag ik meerdere vonken uit mijn videokaart komen.

Ik heb mijn videokaart eruit gehaald en mijn PC opnieuw opgestart.
Pc zelf doet het nu gewoon, alleen videokaart is dus stuk. LINK

Misschien kan het probleem ook liggen aan de PSU? ineens te weinig stroom? idk...

Als ik dus nu een videokaart wil kopen (wanneer ze ook betaabaar worden), wil ik dus voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

Iemand een idee?
Heb helaas ook geen garantie meer :/

Relevante software en hardware die ik gebruik :
Soms MSI afterburner, maar die had ik uitstaan.

Mijn setup : https://pcpartpicker.com/list/qfYQ9N
Oei, dat ziet er niet goed uit.
Dat zijn nog beste vonken die er af spatten.

Zoals hierboven ook al werd aangegeven is het beter dat je 2 losse kabels gebruikt vanaf je voeding naar je videokaart als deze 2x6pin of 2x8pin vereist.

Maar eerlijkgezegd lijkt het mij dat dat niet de oorzaak is geweest van je videokaart die vette kortsluiting maakt, al helemaal niet omdat je de kaart al 4 jaar in gebruik hebt. (maar die mogelijkheid is er wel degelijk)

Maar ik kan er natuurlijk vet naast zitten.

• qmarrr
Ik heb het even open gemaakt voor degene die wat meer aan de hardware kunnen zien wat mis gaat.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54

Cheezus

Luiaard

Pro-tip: als er vonken uit een component komen sluit deze dan _niet_ meer aan op je pc, grote kans dat je voeding en/of andere onderdelen dan ook stuk gaan.

Naast de tip om 2 voedingaansluitingen daadwerkelijk met 2 kabels aan te sluiten in plaats van één door te lussen kan er niet zoveel fout gaan en heb je in dit geval gewoon pech gehad met een slechte kaart,.

• qmarrr
Dank jullie allen voor de tips. Voor de volgende keer zou ik even 2 kabels gebruiken. Maar wel raar dat hij al die jaren gewoon goed mee ging.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 18:49

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Waardeloos dat hij in deze tijd kapot gaat van gpu schaarste. Ik zag op V&A een ad staan van een tweaker die gpu's repareerd no cure no pay. zou je kunnen proberen of hij m kan repararen. wellicht kan hi op voorhand van de foto's al wat zeggen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• qmarrr
Cheezus schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:59:
Pro-tip: als er vonken uit een component komen sluit deze dan _niet_ meer aan op je pc, grote kans dat je voeding en/of andere onderdelen dan ook stuk gaan.

Naast de tip om 2 voedingaansluitingen daadwerkelijk met 2 kabels aan te sluiten in plaats van één door te lussen kan er niet zoveel fout gaan en heb je in dit geval gewoon pech gehad met een slechte kaart,.
Dank u voor tips, ik zal het onthouden voor de volgende keer.

de tweede keer ( om het even goed te bekijken) starte ik de PC omdat ik niet percies wist wat er mis ging.
De 3de keer(de video), heb ik het voor mij zelf op een "veilige" manier buiten mn Pc gedaan. Om te checken of het aan de kaart zelf lag of dat het miss wel lag aan de PCI connectie op de moederboard.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54

Cheezus

Luiaard

qmar1995 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:02:
Dank jullie allen voor de tips. Voor de volgende keer zou ik even 2 kabels gebruiken. Maar wel raar dat hij al die jaren gewoon goed mee ging.
Het kan ook prima goed gaan, fabrikanten leveren natuurlijk ook niet voor niets zo'n gesplitte kabel mee. Maar kijk voor de grap eens in dit topic wat er ook kan gebeuren: Geen output meer, fans beginnen te blazen
qmar1995 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Dank u voor tips, ik zal het onthouden voor de volgende keer.

de tweede keer ( om het even goed te bekijken) starte ik de PC omdat ik niet percies wist wat er mis ging.
De 3de keer(de video), heb ik het voor mij zelf op een "veilige" manier buiten mn Pc gedaan. Om te checken of het aan de kaart zelf lag of dat het miss wel lag aan de PCI connectie op de moederboard.
De kaart buiten de kast houden maar wel op dezelfde voeding aansluiten maakt het elektrisch niet veiliger, die vonken veroorzaken een hoop schadelijke elektrische storing (stroom- en spanningspieken) die via de bekabeling gewoon doorgeven aan de rest van de pc. Het is nu gelukkig goed gegaan maar als je de pech hebt nog eens een vonkend onderdeel in je pc te hebben doe je er dus goed aan deze zo snel mogelijk uit te zetten en het onderdeel alleen in een veilige omgeving (los aan een oude voeding, of in een oud systeem) te testen :)

• Dr_ChipTX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-03 17:28
Pff man.

Wil je eff stoppen met keer op keer aanzitten. Elke keer aanzitten maakt de spark en dat is geen smd onderdeel die brand maar de koper bannen. Ik zie nu de pcb is van voor als achterkant verbrand. Mogelijk binnen laagjes zijn ook kortsluit.

Wat ik kan doen is als je de kaart opstuurt zal zie ik als deze valt te repareren. Anders kan ik de memory en gpu op een andere pcb liggen. Dan heb je een werkend kaart maar dan geen evga.

Ik zal je bericht antworden.

Groetjes.
Shah
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee