Aankoop bij webshop met meerdere negatieve recensies doen?

Pagina: 1
Acties:

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:43

McGryphon

Veul vrouwkes!

Aviv1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Mijn leven hangt er niet vanaf maar ik weet al heel lang dat ik dit mooi vind. Concurrenten zijn er niet, vreemd genoeg, want het is erg populair. Zo heb je ook Made.com maar dat is allemaal wat meer allerdaags en "veiliger". Echt teakhout, daar wordt weinig meer mee gewerkt.
Dit is dan ook van een hectometer afstand te identificeren als geen echt teak :P
Er wordt wel nog met echt teakhout gewerkt, als je bij mijn baas zou aankomen met de specifieke vraag kan hij je vast direct een offerte geven. Maar dat wordt slechts op weinig plekken geadverteerd, omdat teak ontzettend duur is, zeker hier waar alles import is, veel gereedschap er nogal hard van slijt, en de eigen olie van het hout de meeste afwerkingen enorm bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt.

Teak is op diverse manieren te duur en vervelend om er een mainstream product van te willen maken.

(fineren geeft om deels dezelfde redenen problemen, de eigen olie maakt lijmen erg lastig, waardoor de gefineerde platen al duur en matig verkrijgbaar zijn; en om het dan af te werken vallen veel methodes alsnog af, want: teak.)
Prijsverschil is dus N/A want als je een mooi alternatief wil, moet je origineel vintage kopen en dan praten we gelijk over andere bedragen.
Nou ja, dan is dat het alternatief dus. Zijn inderdaad andere bedragen, maar dat is wel het prijsverschil ;)

Overigens heb je voor 4k niet een in Nederland gebouwde (massief) teak kast op maat in die categorie. Dus vintage is zelfs nog de goedkope optie, in zekere zin.
Worst case is dus 500 euro down the drain of dat de leverling steeds wordt uitgesteld zoals te lezen is. Dat je dan steeds weer even iets langer wacht en uitendelijk misschien rotzooi geleverd krijgt.
Nou, dan denk ik dat je vooral ook een definitie van "rotzooi" moet geven. Een referentiekader is in dezen vrij belangrijk.
Maar als ik dan bij de gelinkte kast zie hoe enorm regelmatig het fineer is, wat een erg kunstmatige look geeft, en hoe zelfs op de productfoto al gesplinterd kantenband te zien is bij de legplank?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTPxwlBHgKeH25S_-Ij7wN0NkEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7bAe4Zi2yH2jetFbReskY0z.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit meubel in de praktijk best wel eens tegen zou kunnen vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 04-03-2021 17:50 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:43

McGryphon

Veul vrouwkes!

Aviv1 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:42:
[...]

Ik zag die defecten ook. Onregelmatig fineer, bedoel je dan andere kleuren, die van een andere batch afkomen ofzo?
Nou, hier zie je exact hetzelfde patroon herhalen, elke paar decimeter, net als wat je ziet met underlayment; het goedkope multiplex dat ze op bouwplaatsen gebruiken voor van alles wat tijdelijk is of uit zicht komt te zitten.
Dat kan een van twee dingen betekenen; ofwel voor het fineer hebben ze gewoon een stam "geschild", rond en rond gaand, waarbij je een lange lap fineer krijgt met een herhalend patroon, ofwel het "fineer" is niet eens fineer maar gewoon een kunststof met een houtprint.
Hogere kwaliteit fineer wordt doorgaans in vlakke stukken van een stam af geschild, waardoor er wat meer natuurlijke variatie in de tekening ziet die je verkrijgt.
Afbeeldingslocatie: https://heitink.us/wp-content/uploads/2018/03/cut1-1.jpg
Vind ik die kleine defecten erg? Een beetje denk ik - maar ergens is het ook een "vintage" product dus zou het daarom minder erg zijn? Lastig.

Als het niet echt by-design patina is, maar gewoon slordigheden is het een ander verhaal. Ik heb ook geen zin dat dit meubel na 1 jaar al een half-pipe vormt.
Mijn visie als meubelmaker: dit is niet vintage, dit is gewoon slecht gemaakt. Plaatmateriaal van kantenband voorzien gebeurt hier in elke professionele werkplaats met een volautomatische machine, die voorfreest, verlijmt, perst, verhit en het einde afknipt in één ruk door. En tenzij je mes echt enorm bot is krijg je niet zulke splinterende randen.
Anderen wezen ook al op de kieren bij de handgrepen, en mogelijke schade op een van de ladegrepen, zelfs bij het model dat ze voor de productfoto gekozen hebben. Het ziet er heel eerlijk gewoon als een kwalitatief matig meubel uit.
Ik denk dat de meeste IKEA-kasten beter in elkaar zitten dan wat we hier zien. Dit lijkt meer op een Leen Bakker. Alleen dan een wat duurder ogend design.
Wat bedoel je precies met olie? Ik vroeg mij idd af of je dit meubel zelf nog een beetje kan opkalefateren door het in goede teak olie te zetten?
Als dit echt teak fineer is, en geen plastic, èn het is niet gelakt, dan kan je inderdaad met bepaalde soorten olie het teak zijn kleur en glans helpen behouden. Als het wèl gelakt is is het waarschijnlijk een polyurethaanlak die geen olie doorlaat, en dan maak je er alleen maar een vettige boel van door er olie op te smeren :P

Bij dit alles wil ik wel twee dingen zeggen:
Mijn referentiekader van wat een goed gemaakt meubel is is wat anders dan gemiddeld, en een kast van een formaat dat jij zoekt en een kwaliteit die ik zelf wèl goed zou noemen, ga je ook van plaatmateriaal niet voor 1000 euro nieuw vinden.

En voor dit kastje in massief teak voor het onderstel en de structurele delen, en mooi gefineerd MDF voor de rest, zit je al op ruim meer dan 1000 euro voor enkel materiaal nieuw. Wat je eigenlijk wil is exclusief omdat het ook echt gewoon duur is. En als je voor een dubbeltje* op de eerste rang wil zitten moet je toch echt concessies doen.

*Ik weet het, 1000 euro is geen dubbeltje, maar niet-massageproduceerde meubels, of alles van echt hoogwaardig materiaal, is gewoon echt veel duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 04-03-2021 19:02 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1