Toon posts:

Nieuw huis, iets lastiger dak voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
Hoi,

wij hebben een nieuwbouw woning gekocht waarvan de 1e paal nog de grond in moet, dus we hebben nog wel even tijd om alles te bedenken en uit te zoeken :)

Vanuit de bouw 'krijgen' we 1 paneel van 300Wp met micro-omvormer welke achter een werkschakelaar komt te zitten. Ik ga er vanuit dat dit een aparte groep is, maar dat vraag ik nog na (zoals met veel opties niks in detail beschreven).

Vanuit de bouwer is de optie om maximaal 5 panelen extra te nemen met bijpassende Solis omvormer voor in totaal €1525,- Merk van de panelen is nog niet bekend, maar eerdere fase heeft Canadian Solar panelen.

Om een idee te geven hoe het dak er uit gaat zien, het linker huis, de scheiding ligt op de gele lijn.

Dit is wat de bouwer maximaal voorstelt, meer dan dit bieden ze niet aan!

Uiteraard passen er meer panelen op, minstens 6 links en 4 rechts en 300Wp is over 1,5 - 2 jaar al hopeloos verouderd :| . De dakhelling waar de panelen op komen is 58° en kijkt naar ZZW (rond 205°).
De andere kant van het dak NNO (25°) heeft weinig toegevoegde waarde, wellicht als er daar nog dakkapellen komen dat daar nog iets op kan.
Naar mijn mening passen er ook nog wel 2 á 3 op de stukjes dak richting de buren, OZO (115°) en WNW (295°) dit dak heeft een helling van 39,5°.

Een string omvormer hier toepassen lijkt mij heel onlogisch, SolarEdge ook niet echt vanwege te kleine aantallen per dakvlak, dus dan blijven micro-omvormers over.

In de optie lijst kan je de PV groep verzwaren naar 3-fase aansluiting, echter wil de bouwer daar niet aan bij ons (afgewezen), omdat er maar 1 micro-omvormer komt vanwege EPC norm en als ik de 5 extra panelen zou afnemen ook niet, aangezien dat pas vanaf 13 PV panelen mag van de bouwer 8)7

Loze leidingen legt men niet aan naar zolder, enkelt bedrade leidingen :(
Zelfs het onafgemonteerd plaatsen van een 3-fase kabel met overlengte op zolder en overlengte in de meterkast willen ze niet aan... *zucht*

De vraag is nu even zouden deze 16 panelen (in verschillende richtingen) samen op die ene 16A PV-groep passen?
Of is het verstandiger om een 2e PV-groep (16A) met werkschakelaar aan te vragen á €325.
Mocht dat ook niet mogen dan maar een extra WCD op eigen groep op die plek á €310.

Niet geheel onbelangrijk, hoofdaansluiting wordt 3x25A.

Alvast bedankt voor de reacties en andere inzichten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat ene paneel kun je mogelijk ook laten schrappen, dat is een zgn. 'excuuspaneel' zoals het vaak genoemd wordt. Ik ben niet helemaal thuis in de materie, maar weet dat het hier op het forum wel eens besproken is om de verplichte 'koppelverkoop' van dergelijke panelen vanuit de bouw te weigeren. Google eens op 'nieuwbouw zonnepanelen verplicht' o.i.d. Zal niet van harte gaan om dat er door te krijgen bij de bouwer, maar van wat ik mij kan herinneren is het mensen wel gelukt om het te weigeren.

En dan vervolgens zelf bij externe partijen offertes opvragen om hele dak vol te leggen. Wel even uitzoeken hoe dit zit met garantie op je dak.

Wat de leidingen e.d. betreft: een eigen aparte groep is natuurlijk het mooiste. Komt er een aparte groep voor de wasmachine/droger op zolder? Dan zou je daar een PV-verdeler (soort mini-groepenkastje) kunnen gebruiken.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2021 22:08]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Rouske
@ThinkPad het hele dak vol (behalve NNO) is inderdaad ook de bedoeling, maar dan NA oplevering.
Dat ene EPC paneel, tja daar krijg je amper wat voor terug en ik zit niet te wachten op een hoop heisa met de bouwer hierover, dus die neem ik wel voor lief. Het was een andere situatie als dat er 4 of meer waren geweest.

Tja, garantie op het dak vervalt waarschijnlijk toch al omdat we ook NA oplevering aan de NNO kant 2 dakkapellen of meerdere dakramen willen.

Ja, wasmachine én droger zelfs, heb het nu ook via de wasmachine (mini-groepenkast), maar vraag me af of dat dan handig is i.c.m. de micro-omvormers, communicatie en de meetspoelen die dan in de meterkast komen, lijkt mij dan handiger om rechtstreekse groep(en) te hebben. Maar mijn kennis van micro-omvormers moet nog even aangevuld worden :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 14:52
@Rouske
je hebt nog niet alle trukjes toegepast die er zijn. ;)

trukje 1:
dit paneel:
https://www.winkelman-zon...met-zwart-frame-sj25.html
en dit paneel:
https://www.winkelman-zon...rt-frame-340wp-pspan.html
kunnen gewoon in 1 string gelegd worden, maar hebben wel een andere maat.
(en je hebt nog een 300Wp verzie met nog een andere maat.)
vaak kun je dan een betere dekking krijgen en meer Wp op de kleine dak krijgen.
(hoeveel geen idee heb niet de juiste maten, moet je zelf even uit zoeken en puzelen.)

trukje 2.
stringen parallel maken.
hier door gaat de Vmpp niet omhoog maar de Ampp.
nadeel: links en rechts hebben even veel cellen nodig. (grof weg dus even veel panelen, maar hoeft niet zo te zijn.)
de panasonics zijn hier heel tof voor, die leveren al een hoge Vmpp en een lage Ampp.

trukje 3.
een gewone 1fase string omvormer gebruiken, graag met 2 mpp's.
mpp 1 krijgt dan b.v. 2x4x330Wp panasonic.
mpp2 krijgt dan aantal? x 330Wp goedkoop merk op noord.
neem je dan een 16A variant dan heb je ruimte voor +/-6000Wp aan panelen met deze opstelling.

dus ja, het kan allemaal gewoon erg simpel opgelost worden.
(alleen de bouwer en jouw eigen mening zijn de obstakels die in de weg kunnen zitten. de techniek is dat niet. ;)
ik zie zelfs nog veel meer opties, denk aan meer parallel stringen zodat je zuid met oost-west combineert.
maar geen maten is gokken op wat er precies kan.
b.v.: 2x4x330Wp op zuid en 2x3x330Wp op oost-west op 2 mpp omvormer. ;) )

[Voor 15% gewijzigd door migjes op 03-03-2021 12:07]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rouske
@migjes bedankt voor de al uitgebreide reactie. (ik heb ze al vaker voorbij zien komen ;) )
Het hele uitzoeken wat wel past en met welke panelen en de juiste dakmaten (van tekening) moet nog gebeuren, de vraag voor nu was eigenlijk is er aan 1x een 16A PV-groep genoeg of is 2x toch fijner.

Maar wonder boven wonder werd ik vandaag door kopersbegeleiding gebeld, ze hadden nog even de elektricien geraadpleegd en ze kunnen nu toch wel een 3-fase aansluiting op zolder plaatsen i.c.m. het ene 'schaampaneel' er op. *O*

Voorlopig nog even genoeg aan het hoofd, keuken, badkamer, wat op de vloeren, wanden etc.... We mogen in ieder geval weer zaken gaan bekijken (op afspraak), dus ik denk dat de panelen indeling op het dak nog even niet op het prio lijstje staat.

Zodra er wat meer tijd is gaan we er zeker weer mee verder en over een jaar zijn er vast weer betere panelen en wie weet wat nog meer.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 14:52
@Rouske
op 1x 16A daar kan een 4kW omvormer op hangen.
die weer gevuld kan zijn met 2x10x380Wp dat topt iets af, maar kan wel.
(oke ook ik hou ook niet van aftoppen en zeker niet als het te gek word, maar aftoppen is niet zo gouw een probleem.)
dus eigenlijk heeft het gros van de mensen niet een groot genoeg dak voor 16A. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
Zou persoonlijk het losse paneel ook laten vervallen. Afgelopen jaar mijn huis laten opleveren met 6 zonnepanelen maar nu ik wil uitbreiden had ik mijn dak liever vrij gehad zodat ik overal hetzelfde kon neerleggen...

• Rouske
kever678 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:14:
Zou persoonlijk het losse paneel ook laten vervallen. Afgelopen jaar mijn huis laten opleveren met 6 zonnepanelen maar nu ik wil uitbreiden had ik mijn dak liever vrij gehad zodat ik overal hetzelfde kon neerleggen...
Die ene die ik 'krijg' of die 6 die jij hebt kunnen er toch ook gewoon weer af.... op garage of schuurtje, er is vast wel een nieuw plekje voor te vinden. Maar bij jouw 6 zal dat weghalen wel meer kosten met zich meebrengen.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
Rouske schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:16:
[...]

Die ene die ik 'krijg' of die 6 die jij hebt kunnen er toch ook gewoon weer af.... op garage of schuurtje, er is vast wel een nieuw plekje voor te vinden. Maar bij jouw 6 zal dat weghalen wel meer kosten met zich meebrengen.
Wil ze ook op het dak van de garage of overkapping gaan leggen maar dan moet de omvormer ook verplaatst worden. Mailtje naar het bouwbedrijf met de boodschap “laat die zonnepanelen maar zitten” was achteraf een stuk makkelijker geweest.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rouske schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:25:
@ThinkPad het hele dak vol (behalve NNO) is inderdaad ook de bedoeling, maar dan NA oplevering.
Dat ene EPC paneel, tja daar krijg je amper wat voor terug en ik zit niet te wachten op een hoop heisa met de bouwer hierover, dus die neem ik wel voor lief. Het was een andere situatie als dat er 4 of meer waren geweest.
[...]
Toevallig vandaag iemand die er ook over begon: Ervaringen verwijderen/vervangen schaampanelen
Uitleg: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee