Toon posts:

Ervaringen verwijderen/vervangen schaampanelen

Pagina: 1
Acties:

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met het na oplevering laten verwijderen van schaampanelen* en evt. kosten daarvoor? In ons geval weer een projectontwikkelaar die gewoon wat flutpaneeltjes erop gooit om aan de EPC-norm te voldoen.

Het is in ons geval overduidelijk dat de aannemer van ons nieuwbouwhuis een dikke marge hanteert voor extra panelen (>1300 per 2 panelen van 'minimaal 310 Wp'), maar ik heb eigenlijk geen idee of het veel extra zou kosten om bestaande PV-panelen+omvormer te laten verwijderen bovenop de standaard offertes.

Of misschien is het kostenneutraal omdat ze e.e.a. door kunnen verkopen?

*(gesteggel met de aannemer hierover zie ik niet zitten, plus er wordt wel al 'gratis' het nodige leiding- en elektrawerk aangelegd)

[Voor 11% gewijzigd door finsdefis op 03-03-2021 22:24]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:33
Hoeveel panelen zijn het? Kan me niet voorstellen dat het veel zou kosten. Dat setje op je schuur leggen ofzo en Dan idd de Electra gebruiken om een echte set neer te leggen.

[Voor 16% gewijzigd door lothar op 03-03-2021 21:36]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:54
Ik heb het net laten doen. Ze hebben het er gratis afgehaald en ik heb ze net via mp verkocht.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:01
Het geeft de installateur van de nieuwe set ook een klein voordeel omdat leidingwerk binnen en naar buiten toe al getrokken is. Dus kan me zo maar voorstellen dat ze het gratis of tegen een kleine vergoeding doen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:29
indak vragen ze geld voor, opdak is mijn ervaring dat het (bijna) gratis is.

• finsdefis
  • Niet online
Dat zijn bemoedigende signalen! Dan weet ik waar ik sta als ik offertes aanvraag.

Mocht iemand een geanonimiseerde offerte willen delen voor een soortgelijke situatie (per PB evt.) dan houd ik me aanbevolen.

Een beetje triest en omslachtig dat het zo 'moet', maar geen zin om meer dan 6500 euro te betalen voor 12 nog onbekende panelen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:56

Gerco-M

mijn tornado res.

Absoluut ook niet doen!!

Ik vind het een trieste situatie met die schaampanelen en helemaal niet bevorderlijk voor "van het gas af". Geen panelen leggen is nog beter, want nu hebben veel mensen iets van "we hebben al zonnepanelen toch?"

Ik snap dat het ze het doen om bepaalde normen te halen, maar het is ook gewoon niet klantvriendelijk want geen enkele bewoner heeft voldoende aan maar een paar panelen of zelfs maar een paneel. Zeker als saldering er niet meer is.

Ik zou in jouw situatie offertes vragen voor een geheel nieuw systeem, en dan daarin laten toevoegen het verwijderen van het bestaande systeem. Als ze toch al op het dak zijn dan zijn de meerkosten erg gering denk ik. En dan zelf het oude setje verkopen op MP. De PV installateur kan er toch niets mee.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• finsdefis
  • Niet online
Gerco-M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:45:
Absoluut ook niet doen!!

Ik vind het een trieste situatie met die schaampanelen en helemaal niet bevorderlijk voor "van het gas af". Geen panelen leggen is nog beter, want nu hebben veel mensen iets van "we hebben al zonnepanelen toch?"

Ik snap dat het ze het doen om bepaalde normen te halen, maar het is ook gewoon niet klantvriendelijk want geen enkele bewoner heeft voldoende aan maar een paar panelen of zelfs maar een paneel. Zeker als saldering er niet meer is.

Ik zou in jouw situatie offertes vragen voor een geheel nieuw systeem, en dan daarin laten toevoegen het verwijderen van het bestaande systeem. Als ze toch al op het dak zijn dan zijn de meerkosten erg gering denk ik. En dan zelf het oude setje verkopen op MP. De PV installateur kan er toch niets mee.
Ja, beetje jammer maar tegelijk vanuit aannemersperspectief wel begrijpelijk dat het commerciële oogpunt voorop staat. Die calculeert een flinke marge in om extra panelen bij te leggen en veel kopers zullen er mee akkoord gaan uit gemak.

Maar als ik op een bierviltje reken kost het via de aannemer zo'n 1500-2000 euro extra en dat is het me gemak niet waard.

• pillowboy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-03 10:15
we hebben een nieuwbouw op t oog, waarbij projectontwikkelaar 2 indak meeleveren (370wp), en willen niet meewerken om het op dak te doen of overeen te komen om zelf na oplevering te laten installeren en beng berekening te laten doen. Uitbreiding van panelen vragen ze schaamteloos 900,- voor per paneel. 8)7

Ben dus benieuwd of iemand goede ervaring heeft met partijen die dit goed kunnen verwijderen en betere panelen erop kan zetten? Weet namelijk niet of dit een makkelijk excersitie is en hoeveel dit extra kost.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:38
Voor de projectontwikkelaar is het het minste werk om alle huizen hetzelfde te bouwen he? aanpassingen vergen alleen maar extra teken-, reken- en regelwerk. Als ze maar 2 schaampanelen nodig hebben, bouwen ze best energie-efficiënt :-)

Bij in-dak ben je aan een bepaalde maat van panelen gebonden, en past dus niet elk ander paneel.

Misschien is de PV standaard laten opleveren en alvast offertes van een groter op-dak systeem aanvragen het handigst. Die 2 schaampanelen kun je misschien naar de schuur verhuizen.

• pillowboy
eens, is ook mijn idee om op te laten leveren en dan weg te laten halen, en een fatsoenlijke erop te laten zetten. Ben benieuwd of er goede ervaringen zijn met partijen die dit goed kunnen verwijderen. Daarna een op-dak systeem, dat is meest makkelijk vermoed ik.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:42
Ik denk dat je de juiste dakpan kan vinden cq krijgen in de huidige markt moeilijk wordt....

[Voor 9% gewijzigd door ds23man op 12-01-2023 12:13]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26
Dakpannen vinden zal nog wel lukken denk ik. Een groter probleem is dat de dakpanelen kant en klaar uit de fabriek komen en voorbereid zijn voor een in-dak systeem, zonder panlatten en dergelijke. Daar zul je dus ook zelf iets op moeten verzinnen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:25
Heronimo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:52:
Het geeft de installateur van de nieuwe set ook een klein voordeel omdat leidingwerk binnen en naar buiten toe al getrokken is. Dus kan me zo maar voorstellen dat ze het gratis of tegen een kleine vergoeding doen.
Reken daar maar niet op want de installateur moet de oude panelen er ook af halen en de beugels aanpassen dus de hoeveelheid tijd kun je tegen elkaar wegstrepen voor het aanleggen van die stroomgroep.

Een stroomgroep aanleggen kost helemaal niet zoveel tijd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:42
remmuz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:25:
Dakpannen vinden zal nog wel lukken denk ik. Een groter probleem is dat de dakpanelen kant en klaar uit de fabriek komen en voorbereid zijn voor een in-dak systeem, zonder panlatten en dergelijke. Daar zul je dus ook zelf iets op moeten verzinnen.
Ben bang dat je gelijk een volle palet moet afnemen.

• pillowboy
heb de installateur van de projectontwikkelaar doorgekregen, blijkt mijn huidige installateur te zijn :) . Heb vraag uit staan of ze na oplevering indak kunnen verwijderen en vervangen met op dak systeem. En als alternatief, indak uit laten breiden door hun, of dat nog scheelt qua kosten.

tevens vond de installateur vreemd dat de projectontwikkelaar, legplan nog niet weet en deelt (incl. max aantal zonnepanelen)(ook bij extra dakraam, or dakkappel), aangezien de installateur dat wel weet 8)7 maar niet mag delen aangezien de projectontwikkelaar hun klant is momenteel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee