Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

legplan en PV installatie advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MichelV
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:27
Ik ben al een tijdje van plan om een PV installatie op het dak van ons huis te laten leggen.
Allereerst begin ik met de groepenkast (1 fase met 35A hoofdzekering) te vervangen door een 3 fase exemplaar. Deze blijft aangesloten op 1 fase om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen (er komen al 3 fasen het huis binnen). Ik denk dan aan in de toekomst het 600m3 gasverbruik compenseren met bv. een warmtepomp en inductie koken.
We verbruiken momenteel 3500kWh gemiddeld volgens de ferraris meter.

Er zijn 3 dakvlakken beschikbaar:

De orientatie is zoals op de foto WZW/ONO.

Van het platte dak is de bitumen aan vervanging toe (einde levensduur, we zitten nog droog).
Buren hebben dat onlangs laten doen en daaruit bleek dat daar op dit moment de hoofdprijs voor gevraagd word.
Dus bedacht ik nu alvast panelen op de schuine daken te leggen om over 2-4 jaar in een keer de bitumen te vervangen door EPDM en gelijk panelen op het platte deel van het dak bij te plaatsen. Dan hoeft de ballast ook niet van het dak af.

De afmetingen zijn 5.20x3.40m dus ik bedacht daar 4 panelen in oost/west configuratie. Er zijn aan de zuidkant twee pijpen van de WTW installatie waarvan de schaduw net niet of net wel op de panelen kan vallen (die zijn tzt wel zo aan te passen dat dit niet gebeurd).

Dit is het oost georienteerde dak met drie vervelende pijpjes waarvan twee van mij (die rookgas afvoer van de buren op het platte dak is er inmiddels niet meer).
Er staat ook een boom die 's zomers vroeg in de morgen schaduw werpt op het onderste deel van het dak.
Afmetingen ongeveer (lxh) 5.20x6.90m. Een dakpan meet bxh 30*33cm.
Er passen potentieel ruwweg 13 panelen op in landscape orientatie.

Dit is het dak op het westen, inclusief dakkapel buren (pigeon for scale). Er passen 2 panelen in landscape en 2 in portrait op.

Ik ben begonnen met offertes aan te vragen en heb inmiddels de 1e ontvangen van een lokale installateur:

12* 340Wp DMEGC panelen (8 oost, 4 west)
12* Solaredge P370
1* Solaredge SE3000H
EUR 1.05 per Wp volledig geinstalleerd.
verwachte opbrengst 3000kWh

Dit legplan is een goed begin om ons jaarverbruik af te dekken en met in de toekomst 4 panelen erbij op het platte dak is dat ruim voldoende. Aan de andere kant is het misschien zonde om het oost dak niet gelijk vol te leggen.

Solaredge staat mij een beetje tegen door 'vendor lock-in', verhalen over hoge uitvalspercentages van de optimizers en het feit dat ik geen account krijg om hun design tool te gebruiken. Volgens de installateur is de uitval momenteel 0.08% en komt ie ze de eerste 10 jaar gratis en de 15 jaar daarna tegen voorrijdkosten vervangen.
Enphase is een alternatief maar heeft dezelfde nadelen voor mij: 25 jaar gebonden aan 1 leverancier.

Gezien de schaduwen op de daken is Solaredge/Enphase de enige oplossing, of kan een SMA/Growatt hier ook iets mee?

Beste antwoord (via MichelV op 11-03-2021 20:19)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:47

Proton_

Team Welles

Een omvormer met 2 mppts kan hier ook wel iets mee, maar echt lekker is het niet op west met 4 panelen. Ook niet met solaredge, zie ook Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? . Even snel gerekend moet ONO altijd meer dan 25% van de instraling van WZW hebben om niet te clippen. Gaat dus niet gebeuren.

Kan je WZW beter opmeten, om te kijken of we er meer op kunnen krijgen?

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• MichelV
Dit is quick&dirty pannen tellen:

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat zijn wat onpraktische maten, maar met bijvoorbeeld Panasonic panelen kan je 6x250Wp naast de dakramen kwijt.
Die zijn 158x79 cm.
Helaas worden ze sinds februari niet meer gemaakt, maar dat geeft ook de mogelijkheid op gunstige restpartijen.

Dan kan je ook nog een 200x100 cm 410Wp paneel onder de dakramen erbij leggen (al wordt dat wel wat tetris :) )

@twain4me @AUijtdehaag zijn er nog meer buitenmaat panelen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier passen toch gewoon 5 panasonics?
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/
1590 x 1053
Prima Vmpp

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2021 18:51]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• MichelV
Ik heb vandaag even nagemeten en de maten zijn +/- 5cm: de 160cm blijkt 155cm te zijn van erfgrens tot dakraam.

Ik zit nog in het steile deel van de leercurve maar zou 2 onafhankelijke omvormers kunnen?

Dus bijvoorbeeld 4 stuks LR4-60HPH-375W (32 Vmp) op een GoodWe GW1000-XS (Vmpp 40-450V, full load 360V).
Een Growatt 1000-S of 1500-S lijkt het hier wat beter te doen met 180/250V nominal voltage maar die schijnen geen schaduw management te hebben?

Daar zouden dan in de toekomst 2 panelen bij van de oost/west opstelling platte dak (4x375Wp + 2x~400Wp) x 0.8 = 1840Wp => GW1500-XS (Vmpp 70-450V, full load 175-400)

Het oost-dak krijgt dan 8 panelen met een eigen omvormer: 1 of 2 kabels trekken is ook de moeite niet.
Eventueel met een iets zwaardere omvormer (bv. een GW2500-S) om in de toekomst nog 2 panelen in deze string te plaatsen op het platte deel.

Of zijn 4 panelen per definitie te weinig op een string en is Enphase dan de enige optie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een MPPT die aan 70V genoeg heeft, kunnen 2 van de 4 panelen gebypassed worden. Dat lijkt me wel OK met de schaduw van de dakkapel.
Maar half-cell panelen met APS QS1 is misschien inderdaad wel het beste hier, met een gewone stringomvormer, eventueel met 2 MPPTs voor oost (2e MPPT voor het platdak).

SolarEdge is hier in ieder geval geen goed idee.

• MichelV
Update:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat in deze situatie een APS QS1 op west en een string omvormer de meest optimale oplossing is, als ik het zelf zou doen.

Dakwerk is een van de weinige dingen die ik niet zelf doe en daarom denk ik beter af te zijn met meer courante componenten zodat elke installateur ermee overweg kan, ook als later e.o.a. vervangen moet worden.

Ik ben diep in Enphase gedoken en dat is toch veel minder een vendor lock-in als ik eerder dacht. En Home Assistant kan er ook prima mee uit de voeten, da's voor mij een voordeel.

Ik heb nu de keuze tussen deze offertes (4 west, 8 oost):
12x First Choice Solar 345Wp full black
12x Enphase IQ7+
EUR 1,12 / Wp geïnstalleerd

en
12x 340Wp DMEGC
12x Enphase IQ7-60-2-INT
EUR 1.11 / Wp geïnstalleerd

Beiden geen verkeerde prijzen lijkt me?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat.
Of anders panasonics 335 Wp en een SMA string omvormer.
Prijs blijft dan hetzelfde? (niet uitgerekend, maar gegokt)

SMA ook in HA, iedere 5 sec.
Enphase per 5 minuten?

Voordeel is wel aan de enphase kant, als je ook op je bovenste gedeelte panelen wilt. (maar doe dat gewoon meteen ivm 2x installatiekosten en neem dan de IQ7+)

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2021 20:44]

• MichelV
Goeie vraag: geen idee :)

Enlighten doet 15 minuten interval maar HA leest direct de json's van de IQ Envoy uit (bonuspunten voor Enphase voor -nu- aanbieden van een API op je eigen LAN).

Ik kan alleen vinden dat json's sneller dan elke seconde uitlezen problemen geeft dus >1s.

Voorlopig zou ik aan 15 minuten al voldoende hebben: wat is de toepassing van zo snel uitlezen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voordeel van sneller uitlezen met de SMA is dat je alles ziet. (ieder piekje)
Ik stuur het ook door naar influxdb en grafana.

Ik heb zelf geen enphase, maar heb voor iemand een node-red flow geprogrammeerd tav bovenstaande en dat is volgens mij per 5 minuten (eerder update de envoy-s niet de data van de micro omvormers onderling, dus vaker uitlezen heeft geen zin)
Maar ik kan me vergissen
https://snapshot.raintank...rH5D9WSDRCoNVu8JDDCKQsK5u
https://snapshot.raintank...MQNTp9os1A5Qo4qNaNIv3k4pg

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2021 21:06]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True