Toon posts:

Advies zonnepanelen installatie platdak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enric0
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-05 20:38
Graag even advies voor een zonnepanelen systeem voor een platdak.
De bedoeling is dat ik het zelf ga installeren en het werk in de meterkast is voor de elektricien.
Gebruik is nu rond de 5000kwh ,maar in april word er een 3.5kw airco geplaatst en in de toekomst ga ik over op elektrisch koken en elektrische auto.

Het dak wil ik maximaal gebruiken, dus max vol gooien.

Even wat gegevens :

Gaat om een platdak met pvc dakbedekking, de omvormer komt in de kelder te hangen dus +-6 meter kabel door de schoorsteen naar beneden.
Schoorsteen aan zijgevel en in het midden van de woning geeft enige schaduw.
De afmetingen van het dak zijn:
7.68 meter breed
10.91 meter lang
Aansluiting in de meterkast is 3 fase.
Ligging woning zuid/west.

Zelf dacht ik aan een systeem met :
24 panelen Longi Solar LR4 450WP Perc LR4-72HPH-450 10800kwh
24 optimizers p505 solaredge
Omvormer se9k of se10k? Beter een kleine of een grotere?
Kies dan voor solaredge omdat ik dan elk paneel afzonderlijk uit kan lezen.
Betonvoeten als frame 10graden.
Als het goed is komt er dan 60cm tussen de voeten.

Vraag is echter in hoeverre blijf ik schaduw houden op de voorste panelen als ik de 10 graden betonvoet gebruik?Of staat de zon begin april al hoger en is dat probleem opgelost.
Voor degene die ook betonvoeten op hun dak hebben hoe aard je trouwens het frame?

Als iemand een ander idee heeft waardoor en meer kwh opgewekt kan worden dan hoor ik dat graag, heb wel enkele offertes opgevraagd en die maken gebruik van het flatfix fusion frame.

Alvast bedankt.

offerte 1
25x Trinasolar 375 9375kwh
solaredge SE9K
Solar edge optimizer P401
frame flatfix fusion
ex installatie
€7500

offerte 2
21x Jasolar 310 6510kwh
SMA 6.0 3fase
frame flatfix fusion
inc installatie
€11.500

[Voor 34% gewijzigd door Enric0 op 02-03-2021 20:19]

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:15

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vind die schoorstenen kwa hoogte en schaduw niet super spannend. Niet genoeg om de extra kosten van SolarEdge terug te verdienen lijkt me. Want als de zon laag staat en veel schaduw veroorzaakt is de opbrengst zowiezo al laag.

Die extra kosten kan je denk ik beter besteden aan meer panelen die je kwijt kan als je ipv een orientatie 2 orientaties doet, en een oost / west setup er van maakt. 2 x 15 graden of iets dergelijks. Dan kunnen de panelen volgens mij dicht tegen elkaar liggen zodat je de tussen ruimte niet "verspild" En je ook een betere dag spreiding hebt. En dus ook meer jaar opbrengst. En lagere kosten. Okee alleen maar voordelen! Of ik zie iets verkeerd hier maar dat hoor ik graag van de experts ;)

Mooi groot dak trouwens!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Om minder last van de schoorstenen te hebben kan je ze ook oost/west leggen.

Hier een voorbeeld met 2x 6 yingli 470 op een SMA 5.0
Kan ieder ander paneel zijn van 2x1 mtr
Ik zou dan 7 graden betonvoeten aanhouden ivm afstand hoogte en tot de rand. (voor en achterkant dak)

Zon staat nog laag, dus valt nog een beetje tegen in dit jaargetijde met oost/west
https://pvoutput.org/intr...950&sid=79680&dt=20210302
https://www.sun-solar.nl/...9-euro-incl-btw-sunsolar/

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met https://www.sunnydesignweb.com je mooi puzzelen :)

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2021 22:13]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Enric0
bedankt ga eens even kijken op sunnydesign.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Omvormer se9k of se10k? Beter een kleine of een grotere?
Ik zag een screenshot van SolarEdge designer, die kan je het verschil in jaaropbrengst tussen het 9 en het 10 kW model wel vertellen.
Sunnydesign ook wel.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Team Welles

Met zo'n mooi wit dak zou ik zeker ook naar bifacial panelen kijken, dat zijn toch gratis watts.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:59
Even off topic:
@AUijtdehaag waar kan ik info over die betonvoeten vinden? Meestal kom ik niet verder dan die aluminium frames...

• Enric0
Even een vraag klopt het dat je in sunnydesign enkel de omvormers van sma kan selecteren?

En hoe kan je gebruik maken van solaredge designer? Die vraagt om account?

• busscherski
Ja alleen SMA. Andere merken werken hetzelfde maar vaak minder stroom per input.
Er bestaan ook merk specifieke designers van andere merken maar die vind ik minder fijn.

Ik heb een SolarEdge designer account. Misschien was dat vroeger makkelijker dan nu.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Enric0
Ok duidelijk, is er trouwens nog een andere manier om ipv optimizers van solaredge of een tygo te monteren je panelen per stuk uit te kunnen lezen?

Heb er nog even over nagedacht over de andere opties die hier gegeven zijn, maar de 24 panelen a 450 per stuk is meer dan zat.
Laat 60cm tussen elk blok van 6 panelen als looppad voor onderhoud, schoonmaak of toegang tot de airco die ook op het dak staat.

Zit ik enkel nog met de vraag welke betonvoet ik zal gebruiken de 10 graden of de 7 graden. Dit ivm met de schaduw voor de panelen die erachter liggen?

Snap ook dat solaredge niet opweegt voor de winst die je eruit haalt, maar vind het wel een prettig idee dat je elk paneel afzonderlijk kan uitlezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Als je een 3 fase string omvormer neemt sluit je het aan als 2 strings van 12.
Dan kun je de strings met elkaar vergelijken.

Die optimisers zijn bij jou vooral handig om te zien welke optimiser kapot is. Ik zou het niet doen.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

• Enric0
Zal het topic eens doorlezen.
Maar wat doe ik dan met de schaduw die af en toe tevoorschijn komt van de schoorstenen?
Als ik geen optimizers gebruik?

• busscherski
https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

Tegenwoordig zijn bijna alle panelen half cells dus de uitleg die bij Qcell staat is geldig.

• Enric0
Ja dus die half cell paneel van longi moet geen probleem zijn. Iemand nog advies welke omvormer dan te kiezen?

Goodwe
Growatt
Of SMA geven ze 5 jaar garantie?

De eerste 2 zijn aanzienlijk goedkoper?

Panelen die er op komen zijn
Longi Solar LR4 450WP Perc LR4-72HPH-450
24 stuks.

Andere vraag als je boven de 10.000 watt komt hoe zit het dan met het forfait.
Want de tabel die de belastingdienst geeft gaat maar tot 10.000watt? 9000-10.000 = €200,-

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Team Welles

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee