Ik heb besloten om maar eens werk te maken van het verbeteren van mijn online privacy en heb daarom een NordVPN abbo afgesloten. Ik dacht, dat stel ik wel even in op mijn router (een al wat oudere Netgear R7000), alleen was dat een beetje te optimistisch. De performance is namelijk ver te zoeken: met mijn T-Mobile Gbit-verbinding haal ik nog maar tussen de 40-50 Mbit (bedraad), wanneer ik de VPN instel op mijn router (m.b.v. de FlashRouters Privacy App). Dit terwijl ik met de NordVPN client op mijn laptop makkelijk rond de 250 Mbit haal (ook nog niet top, maar goed, al wel een heel verschil). Daar valt dus nog heel wat te halen.
Na een lange zoektocht kwam ik uit bij allerlei kant en klare systemen, veelal o.b.v. pfSense. Zelfbouw heeft dan echter mijn voorkeur. Daarbij heb ik gelezen dat vooral de single-core performance belangrijk is (i.v.m. OpenVPN, dat nog geen ondersteuning kent voor meerdere cores) en dat de CPU vooral AES-NI moet ondersteunen.
Daarbij kom ik uit op het volgende systeempje, wat ik net even bij elkaar heb geklikt:
Het zal misschien hier en daar een flinke overkill zijn, maar is altijd nog goedkoper dan vele kant en klare systemen, met een vele malen betere performance.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of er hier en daar nog ruimte is voor verbetering? Of voor het nog verder terugbrengen van de kosten, zonder in te moeten boeten aan performance.
Ik hoor graag jullie adviezen, waarvoor vast dank!

Na een lange zoektocht kwam ik uit bij allerlei kant en klare systemen, veelal o.b.v. pfSense. Zelfbouw heeft dan echter mijn voorkeur. Daarbij heb ik gelezen dat vooral de single-core performance belangrijk is (i.v.m. OpenVPN, dat nog geen ondersteuning kent voor meerdere cores) en dat de CPU vooral AES-NI moet ondersteunen.
Daarbij kom ik uit op het volgende systeempje, wat ik net even bij elkaar heb geklikt:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium Gold G6400 Boxed | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Moederborden | ASRock H410M-ITX/ac | € 83,50 | € 83,50 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 110 | € 53,48 | € 53,48 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM26ES8/8ME | € 41,- | € 41,- |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 70,90 | € 70,90 |
1 | Solid state drives | WD Green SSD M.2 V2 120GB | € 24,- | € 24,- |
Totaal | € 332,78 |
Het zal misschien hier en daar een flinke overkill zijn, maar is altijd nog goedkoper dan vele kant en klare systemen, met een vele malen betere performance.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of er hier en daar nog ruimte is voor verbetering? Of voor het nog verder terugbrengen van de kosten, zonder in te moeten boeten aan performance.
Ik hoor graag jullie adviezen, waarvoor vast dank!