Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:59
Wij zitten in een situatie die ons al weken hoofdbrekens bezorgd. We hebben een riant (230 meter woonoppervlak) vrijstaand jaren 30 huis gekocht. Deze is op dit moment minimaal geïsoleerd en we gaan deze woning volledig renoveren en isoleren. We hebben direct tijdens de gesprekken met de aannemer onze wens voor een warmtepomp voorgelegd omdat we van het gas af wilde. Echter gaandeweg het traject met de offertes bleek dat het niet simpel de keus voor een traditionele CV-ketel of een warmtepomp was maar dat er qua isolerende en ventilerende maatregelen veel meer kwam kijken als we voor de warmtepomp zouden gaan. Het geoffreerde bedrag lag uiteindelijk ver boven wat wij willen uitgeven. We gaan sowieso de vloer er helemaal uithalen, isoleren en opnieuw voorzien van beton met vloerverarming. Het dak wordt ook geïsoleerd naar een RD waarde van 5.8 en er komt overal HR++ glas in. Boven op de badkamer komt ook vloerverwarming en de slaapkamers krijgen elektrische radiatoren. Als we op het gas zouden blijven zou het vol zitten van de spouwmuren volstaan maar als we voor een warmtepomp zouden gaan zouden er voorzetwanden moeten komen met isolatie. Daarnaast moest er een ook WTW systeem in huis komen ipv een simpel ventilatiesysteem.

Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we voor een hybride opstelling gaan (Vaillant Trendline CV-ketel met Daikin Altherma hybride systeem). Echter is deze opstelling bijna net zo duur als een warmtepomp. Echter is er dan wel de garantie dat we het in de winter warm krijgen.

Toch blijft bij mij de twijfel.... Doen we er wel goed aan om te kiezen voor een hybride systeem? Zit de installateur niet gewoon te "save" daar het niet aan te durven om van het gas af te gaan?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:17
Hybride is het net niet, niet doen! Ik vind je opmerking van je installateur bijzonder.. Isoleren doe je niet omdat je WP dan duurder wordt, dat doe je om energie te besparen. Of je nou met een WP verwarmt of met een cv ketel, in beide gevallen verlies je energie. Het is dus een beetje een kromme vergelijking die je installateur stelt. Met alleen de spouwmuur vullen verlies je nog steeds veel warmte, en dus gaat je cv harder werken en dus meer gas verbruiken.

Kies voor een WP en niet voor hybride. Het is het altijd net niet een hybride oplossing en ik denk dat je er spijt van gaat krijgen..Met zonnepanelen is een WP zoveel betere investering dan met gas, want je maandlosten worden vrijwel nihiel...

Waarom zou je in de winter je woning niet warm krijgen met een WP? Ik heb hier laatst met -15 ook gewoon aangenaam erbij gezeten, en vele anderen.. Je vergelijkingen zijn een beetje krom vind ik (of je installateur is gewoon dom..)

[Voor 14% gewijzigd door ID-College op 02-03-2021 18:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
Het hoeft echt niet zo te zijn dat je met alleen spouwisolatie en een warmtepomp het niet warm krijgt. Die WTW zou ik inderdaad wel meenemen. Ik heb ook een jaar met alleen spouwisolatie en een WP gedraaid. Ging prima.
Als het een keer fris is in huis g are koekjes bakken, dat geeft ook warmte. En in het ergste geval besluit je later om toch nog die voorzetwanden te doen.
Hybride is een tussenoplossing, je zal toch een keer van het gas af moeten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:43

ericplan

5180 Wp PV

Zou direct m’n gasaansluiting weg laten halen. Is nu gratis, maar of dat zo blijft?

A'dam ZonPHP PVOutput

• Sunri5e
No Hands schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:48:
Het hoeft echt niet zo te zijn dat je met alleen spouwisolatie en een warmtepomp het niet warm krijgt. Die WTW zou ik inderdaad wel meenemen. Ik heb ook een jaar met alleen spouwisolatie en een WP gedraaid. Ging prima.
Als het een keer fris is in huis g are koekjes bakken, dat geeft ook warmte. En in het ergste geval besluit je later om toch nog die voorzetwanden te doen.
Hybride is een tussenoplossing, je zal toch een keer van het gas af moeten.
Wij hebben niet alleen spouwmuurisolatie dadelijk maar ook dakisolatie, HR++ glas en vloerisolatie. Daarnaast kost het aanleggen van de WTW ook al 10k omdat alle leidingen door het huis aangelegd moeten worden. Dit is dus geen optie.

[Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 02-03-2021 20:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Sunri5e Als je echt twijfelt, dan zou ik een warmteverliesberekening laten maken. Dat kost serieus geld, maar je komt weg uit het natte vinger werk.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Sunri5e
ericplan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:19:
@Sunri5e Als je echt twijfelt, dan zou ik een warmteverliesberekening laten maken. Dat kost serieus geld, maar je komt weg uit het natte vinger werk.
313 euro zie ik op een site. Dat valt mee toch? Kunnen ze die berekening ook al maken als alles nog gerealiseerd moet worden?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sunri5e schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:44:
[...]
313 euro zie ik op een site. Dat valt mee toch? Kunnen ze die berekening ook al maken als alles nog gerealiseerd moet worden?
Ik heb €1580,- betaald in 2018. Werkelijk iedere muur/plafond/raam in huis is benoemd en daarvan is de isolatiewaarde berekend. Onze woning is uit 1989, er zijn betrouwbare bouwtekeningen en alle bouwmaterialen zijn bekend. En dat gaat over 120 m2 woonoppervlak. Uitgebreide rapportage waardoor ik het aandurfde om van het gas af te gaan. Ook vragen als: wat levert het op om het dak te isoleren werden beantwoord. Het is met een goede warmteverliesberekening snel inzichtelijk te maken wat spouwmuurisolatie of een voorzetwand doet voor de warmtevraag van een ruimte.

Met een goede warmteverliesberekening kan je zo naar een installateur, kan me niet goed voorstellen dat het voor €313, - zou kunnen.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

Wuursj

want worst is al bezet

Als je echt de warmteverlieskant op wil, kun je ook een zaterdag of twee in de ubakus tool spenderen. Als je je huis goed kent en de opbouw van wanden, dak en plafond kom je daar een heel eind mee. Stop je hele huis er in en er komt een warmtevraag bij -12 uit (=maat WP en minimale afgifte) en het aantal kwh's voor een normaal jaar. En dan kun je direct mee spelen en zo zien wat extra dingen als WTW, tripple glas of dikkere isolatie doen of zwakke punten van je huis opsporen.

En hybride voor die paar echte koude dagen: tel eens uit wat het vastrecht van gas, extra installatie en onderhoud van je gasketel voor 10 jaar kost. Daar kun je best een paar dagen per jaar het element in je WP (of een andere warmtebron) voor laten draaien, mocht je WP het nou echt niet trekken.

Over dat Moeten in isolatie en ventilatie... ja beter geisoleerd is beter, natuurlijk. Ik ben een groot voorstander van isoleren en dat rendeert het hardst. Maar dat geldt ook/juist voor een gasketel. Een warmte-pomp-kwh is juist goedkoper dan een gas-kwh. Een benodige kwh aan warmte blijft een kwh en laat een WP die nou juist efficienter kunnen maken. Dus ik snap die noodzaak voor extra isolatie en wtw die opeens nodig zou zijn bij een WP niet. Als je het niet doet, kan een WP ook, desnoods een maatje groter nemen. Maar ik zou die betere isolatie in beide gevallen gewoon wel doen.

Denk nog eens goed na over die electrische radiatoren in de slaapkamers. Voor een noodgeval misschien wel OK als je normailter nooit de verwarming aan hebt op de slaapkamer. Maar als de kinderen straks zich terugtrekken op hun kamer, zijn die killing voor je verbruik. Of dat een goede keus is, is geheel afhankelijk van het gebruik.

[Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 02-03-2021 21:53]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 21:15
Stel je zou de slaapkamers ook voorzien van vloerverwarming (en deze op 19/20 graden houden). Met spouw+dakisolatie en HR++ glas heb je dan toch helemaal geen voorzetwanden nodig? Je zal wel een vrij forse 3-fase WP (nattevinger 12kW) nodig hebben met nog een losse WPB (2,6kW) voor het sanitair maar dit is wel te doen op 3x25A. Een WTW unit heb je niet nodig mijn inziens maar zou wel mooi zijn. Ik hou er persoonlijk niet van. Ik durf haast wel zeker te zeggen dat de installateur/aannemer safe wil zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hou er wel rekening mee dat als je geen wtw toepast op de ventilatielucht, er bij lage buitentemperaturen erg koude lucht naar binnen komt. Lage temperatuur verwarming systemen zoals vloerverwarming vangen dit maar matig op wat tot comfortklachten kan leiden.

Life is not about specs, it is about joy!

• Sunri5e
bartvl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:55:
Hou er wel rekening mee dat als je geen wtw toepast op de ventilatielucht, er bij lage buitentemperaturen erg koude lucht naar binnen komt. Lage temperatuur verwarming systemen zoals vloerverwarming vangen dit maar matig op wat tot comfortklachten kan leiden.
Maar is dat er koude lucht naar binnen komt wel erg? Ik woon nu in een woning van bouwjaar 2015 zonder WTW maar met ventilatie en vloerverwarming. Ik merg eigenlijk niets van koude lucht die naar binnen komt.

• Sunri5e
Jim423 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:35:
Stel je zou de slaapkamers ook voorzien van vloerverwarming (en deze op 19/20 graden houden). Met spouw+dakisolatie en HR++ glas heb je dan toch helemaal geen voorzetwanden nodig? Je zal wel een vrij forse 3-fase WP (nattevinger 12kW) nodig hebben met nog een losse WPB (2,6kW) voor het sanitair maar dit is wel te doen op 3x25A. Een WTW unit heb je niet nodig mijn inziens maar zou wel mooi zijn. Ik hou er persoonlijk niet van. Ik durf haast wel zeker te zeggen dat de installateur/aannemer safe wil zitten.
Ik denk dat we de slaapkamers van infrarood panelen gaan voorzien. Wij houden niet van 19/20 constant op de slaapkamers.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 06:48:
[...]

Maar is dat er koude lucht naar binnen komt wel erg? Ik woon nu in een woning van bouwjaar 2015 zonder WTW maar met ventilatie en vloerverwarming. Ik merg eigenlijk niets van koude lucht die naar binnen komt.
Dan ventileer je waarschijnlijk te weinig (hint: CO2-meter). Ik vind het met mijn mechanische ventilatie vrij oncomfortabel in de winter doordat er ijskoude lucht naar binnen komt via de roosters. Of heb je de roosters soms dicht zitten? Aan het CO2-niveau zie ik dat dat bij ons geen optie is.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2021 07:34]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• bartvl

bartvl

Uiteraard ligt dat ook aan de positie van de roosters. Zitten deze iets verder van de directe leeftijd, dan warmt de lucht wellicht voldoende op. Ventilatie efficiëntie neemt wellicht wel af.

• Sunri5e
ThinkPadd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:31:
[...]

Dan ventileer je waarschijnlijk te weinig (hint: CO2-meter). Ik vind het met mijn mechanische ventilatie vrij oncomfortabel in de winter doordat er ijskoude lucht naar binnen komt via de roosters. Of heb je de roosters soms dicht zitten? Aan het CO2-niveau zie ik dat dat bij ons geen optie is.
We hebben alle roosters altijd open staan.

• No Hands
Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 06:48:
[...]

Je merkt daar wellicht minder van omdat die gasketel gewoon doorstookt. Je toekomstige warmtepomp wil je zo min mogelijk laten verbruiken om het warm te krijgen. Als jij er maar kou in blijft stoppen moet die warmtepomp dat constant weer opwarmen.

• Sunri5e
No Hands schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Je merkt daar wellicht minder van omdat die gasketel gewoon doorstookt. Je toekomstige warmtepomp wil je zo min mogelijk laten verbruiken om het warm te krijgen. Als jij er maar kou in blijft stoppen moet die warmtepomp dat constant weer opwarmen.
Maar dat laatste geldt toch ook voor de CV-ketel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Ik heb €1580,- betaald in 2018. Werkelijk iedere muur/plafond/raam in huis is benoemd en daarvan is de isolatiewaarde berekend. Onze woning is uit 1989, er zijn betrouwbare bouwtekeningen en alle bouwmaterialen zijn bekend. En dat gaat over 120 m2 woonoppervlak. Uitgebreide rapportage waardoor ik het aandurfde om van het gas af te gaan. Ook vragen als: wat levert het op om het dak te isoleren werden beantwoord. Het is met een goede warmteverliesberekening snel inzichtelijk te maken wat spouwmuurisolatie of een voorzetwand doet voor de warmtevraag van een ruimte.

Met een goede warmteverliesberekening kan je zo naar een installateur, kan me niet goed voorstellen dat het voor €313, - zou kunnen.
Dan heb je echt veel te veel betaald, zo'n berekening is echt maximaal een dag werk als je heel langzaam werkt. Eigenlijk is het namelijk alleen een Excel invullen en een rapportje maken.
Bron: ik deed dit eerder ook wel eens.

@Sunri5e Ik zou zelf helemaal van het gas af gaan en niet voor een hybride vorm kiezen. Het vastrecht van gas zal alleen maar stijgen de aankomende jaren als er steeds meer mensen van het gas gaan.

[Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2021 09:32]

• Sunri5e
Ernemmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Dan heb je echt veel te veel betaald, zo'n berekening is echt maximaal een dag werk als je heel langzaam werkt. Eigenlijk is het namelijk alleen een Excel invullen en een rapportje maken.
Bron: ik deed dit eerder ook wel eens.

@Sunri5e Ik zou zelf helemaal van het gas af gaan en niet voor een hybride vorm kiezen. Het vastrecht van gas zal alleen maar stijgen de aankomende jaren als er steeds meer mensen van het gas gaan.
Bedankt voor je reactie. Jij zou dus adviseren om voor de warmtepomp te gaan gezien de situatie die ik schets in de openingspost? Mijn installateur is er wat terughoudender in en ik ben er niet zo in thuis dus ik hoop dat je mijn twijfel begrijpt.

• Ernemmer
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Jij zou dus adviseren om voor de warmtepomp te gaan gezien de situatie die ik schets in de openingspost? Mijn installateur is er wat terughoudender in en ik ben er niet zo in thuis dus ik hoop dat je mijn twijfel begrijpt.
Ik zou het uitrekenen, maar helemaal van het gas af kan altijd wel.

[Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2021 09:41]

• Sunri5e
Heb je nog tips door wie we dat het beste kunnen laten doen?

• Ernemmer
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Heb je nog tips door wie we dat het beste kunnen laten doen?
Zakelijk werk ik veel met Timax, maar die zijn een beetje :X druk op dit moment
https://www.timax.nl/warmteverliesberekening/

[Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2021 09:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wellicht van belang: heeft je installateur al eerder warmtepomp systemen geplaatst? Wellicht is er ook sprake van koudwatervrees en onbekendheid op het gebied?

• Sunri5e
bartvl schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:02:
Wellicht van belang: heeft je installateur al eerder warmtepomp systemen geplaatst? Wellicht is er ook sprake van koudwatervrees en onbekendheid op het gebied?
Dat weet ik niet. Ik vind ze wel erg sterk qua communicatie, hoe ze de offerte opstellen en de mogelijkheden die ze bespreken dus ik heb wel vertrouwen in ze. Ik kan het ze eens vragen. Maar aan koudwatervrees zat ik ook te denken. Wat ik mij natuurlijk voor kan stellen want ze moeten natuurlijk niet hebben dat ik dadelijk in de winter hun bel dat ik de woning niet warm kan krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door Sunri5e op 03-03-2021 10:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Eigenlijk nog meer. Want een warmte-Kwh uit een CV ketel is gemiddeld genomen ~40/50% duurder dan eentje uit een WP.
Als je maar zorgt voor een goede COP dus een geschikte afgifte. Met veel en geschikte vloerverwarming moet dat wel goed komen. En dat kan je nog sturen... ;)

[Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 03-03-2021 10:14]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
[...]

Een CV-ketel gaat gewoon wat harder/langer stoken om de vloerverwarming op temperatuur te houden. Het rendement van een WP gaat onderuit, als de temperatuur van de vloerverwarming te ver moet stijgen om het comfortabel te krijgen.

• Sunri5e
Nu kom ik net dit systeem van Vaillant tegen. De Vaillant aroTHERM plus lucht-water warmtepomp. Ideaal voor renovatie wordt er vermeld. Met de aanvoertemperatuur van 75 graden zelfs te gebruiken met radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
[...]

Precies wat @Joris748 en @Wuursj zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:57
Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:04:
Nu kom ik net dit systeem van Vaillant tegen. De Vaillant aroTHERM plus lucht-water warmtepomp. Ideaal voor renovatie wordt er vermeld. Met de aanvoertemperatuur van 75 graden zelfs te gebruiken met radiatoren.
Die 75 graden haalt de Arotherm alleen als het buiten boven 0 is. Daaronder zakt de maximale watertemperatuur lineair naar 50 graden bij -25.

Ook is het maximale vermogen bij lagere temperaturen bedroevend. Bij 55 graden water is het maximale vermogen bij -5 nog maar 3.8 kW. Dat is bij lange na niet de 10 kW waarmee geadverteerd wordt. Let er dus heel goed op dat je ook echt niet meer dan die 3.8 kW nodig hebt.

• Sunri5e
Blihi schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Die 75 graden haalt de Arotherm alleen als het buiten boven 0 is. Daaronder zakt de maximale watertemperatuur lineair naar 50 graden bij -25.

Ook is het maximale vermogen bij lagere temperaturen bedroevend. Bij 55 graden water is het maximale vermogen bij -5 nog maar 3.8 kW. Dat is bij lange na niet de 10 kW waarmee geadverteerd wordt. Let er dus heel goed op dat je ook echt niet meer dan die 3.8 kW nodig hebt.
Bedankt voor je reactie. 50 graden bij -25 klinkt in mijn oren nog prima. Maar ik ben een leek en heb er voor de rest geen verstand van. Jij zo te horen wel :) Zou jij een ander type aanraden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Volgens mij is het hierboven al gezegd. Zorg dat je eerst goed uit laat rekenen wat je warmtebehoefte is, dus hoeveel kW moet je nog halen bij -10 buitentemperatuur. Dat is je eerste eis. Als een warmtepomp dat vermogen niet haalt heeft het al geen zin er naar te kijken.

Vervolgens moet je kijken naar de aanvoertemperatuur. Haalt de warmtepomp dat vermogen ook nog bij de gewenste (benodigde) aanvoertemperatuur. Zo nee, dan niet doen.

Tot slot speelt ook de zuinigheid mee, dus het energielabel.

Warmtepompen zijn niet goed te vergelijken met CV ketels. Voor een CV ketel doet de buitentemperatuur er nauwelijks iets toe. Die stookt gewoon altijd even zuinig (of onzuinig als de retourtemperatuur te hoog wordt). Bij een warmtepomp is dat allemaal wat kritischer. Een goede installateur legt dat ook uit en gaat uit van de warmteverliesberekeningen.

Als je geen haast hebt, kun je mijns inziens beter eerst isoleren en verbouwen en de huidige CV laten hangen, maar die instellen op 35 of 40 graden water. Laat voor de vloerverwarming dan een verdeler aanleggen die je later om kunt bouwen naar een warmtepomp, of kies direct voor een gesloten verdeler als het oppervlak niet te groot is.
Nadat je er dan een jaar woont weet je je nieuwe gasverbruik en weet je zeker dat je je huis warm kunt houden met 35 graden. Dan kun je op een betere manier een keuze maken.

Als je wel haast hebt moet je echt zo'n warmteverliesberekening laten maken.

• Joris748
Sunri5e schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. 50 graden bij -25 klinkt in mijn oren nog prima. Maar ik ben een leek en heb er voor de rest geen verstand van. Jij zo te horen wel :) Zou jij een ander type aanraden?
Om je huis te verwarmen zijn twee dingen van belangen: hoeveel warme verlies je en welke temperatuur water heb je nodig om je huis warm te krijgen.

Als je bij -5 °C 5,5 kW verliest en je hebt een watertemperatuur nodig van 55 graden, dan gaat dat niet lukken met deze warmtepomp.

Kunst is om je woning geschikt te maken voor ZLTV (zeer lage temperatuurverwarming). Dat doe je door je huis voldoende te isoleren en het afgiftesysteem geschikt te maken.

• Blihi
Precies 50 graden bij -25 heb je helemaal niets aan zonder dat je het vermogen weet.

Als het buiten -25 is lukt het mij ook nog wel om 35 graden water uit te pissen. Maar daar krijg je geen huis mee verwarmd.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:24
Volgens mij is als je voor vloerverwarming gaat een warmtepomp een prima oplossing.
snap het probleem niet echt (wellicht installateur selectie, dat is altijd lastig)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Joris748
BarryH schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:26:
Volgens mij is als je voor vloerverwarming gaat een warmtepomp een prima oplossing.
snap het probleem niet echt (wellicht installateur selectie, dat is altijd lastig)
Het vermogen van een warmtepomp is beperkt. Het vermogen wat een vloerverwarming kan afgegeven is beperkt, zeker als je dat efficiënt wil doen.

Dus of het een prima oplossing is, hangt af van het warmteverlies. Daarvoor is een warmteverliesberekening nodig.

• BarryH
ok, dat snap ik.
hoofdvraag is idd: kan je met vloerverwarming je huis warm houden. (Zou toch moeten lukken),
en zo ja, dan is een warmtepomp een nobrainer.
Vloerverwarming icm een hybride wp is een beetje een rare uitkomst.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Joris748
BarryH schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:50:
ok, dat snap ik.
hoofdvraag is idd: kan je met vloerverwarming je huis warm houden. (Zou toch moeten lukken),
De vraag is nog wat gedetailleerder: kun je met vloerverwarming en een aanvoertemperatuur van 35-40 °C, je huis op temperatuur houden?

Als er een veel hogere temperatuur nodig is, dan is alleen een warmtepomp misschien niet de beste oplossing.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Joris748 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:56:
[...]

De vraag is nog wat gedetailleerder: kun je met vloerverwarming en een aanvoertemperatuur van 35 °C, je huis op temperatuur houden?

Als er een veel hogere temperatuur nodig is, dan is alleen een warmtepomp misschien niet de beste oplossing.
Waarbij dan ook nog zinnig is hoe je het huis denkt te gaan gebruiken. Soms is compartimentering handig. Daarmee kan je het gevraagde vermogen beperken. Zie ook het artikel:
ericplan in "De Duurzame Kroeg deel 4"

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
BarryH schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:50:
ok, dat snap ik.
Dit is erg kort door de bocht. En WP is zeker geen nobrainer. Helaas is het heel gemakkelijk om de verkeerde keus te maken en installateurs helpen niet altijd mee de juiste keuze te maken.

Er zijn drie dingen van belang:
1) Welke capaciteit heb je nodig als het buiten koud is? Dat blijkt uit de warmteverliesberekening.
2) Welke watertemperatuur heb je nodig om die capaciteit te leveren? Bij ligt aan je afgiftesysteem, dus vloerverwarming of niet.
3) Welke warmwatervoorziening wil je?

Op basis van die drie zaken kun je een warmtepomp kiezen die, als het buiten koud is, voldoende vermogen kan leveren om met de juiste watertemperatuur je huis warm te maken en je boiler op te warmen zodat je ook nog in bad of onder de douche kunt met het hele gezin.

Je kunt daarbij helaas niet afgaan op het geadverteerde vermogen van een warmtepomp, want dat is meestal bij 7 graden buitentemperatuur en 35 graden aanvoer (A7W35).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
@Blihi Bij een Ta van ca 35 graden is een scop van 3.5-4 best wel haalbaar (kijk maar in het LW WP topic naar de monitoring.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Een vloerverwarming willen stoken met water van pak hem beet >40 graden wil je sowieso niet, ook niet met CV. En die 40 graden haalt iedere WP, al is lager is efficienter en zeker wenselijk. Maar het kan prima dus je bevriest niet. Al die systemen van >55 graden of zelfs de genoemde 75 is leuk maar heb je helemaal niet nodig voor de verwarming (wel voor eventueel tapwater).

TS moet zijn hele vloerverwarming nog aanleggen. Knal er meteen iets goeds in (HoH <100mm, >16mm leidingen) en je krijgt je hut gegarandeerd warm met een WP die efficient draait, ook met niet super-isolatie. Alleen als je gordijnen staan te wapperen door de tocht, ga je de boel niet warm krijgen maar dan lukt het sowieso niet met vloerverwarming, of dat nu gas of wp is.

Hoe groot die WP moet zijn en hoe laag de temperatuur kan worden, ligt weer aan je warmte vraag (en dus isolatie) maar het gaat sowieso lukken. Betere isolatie (altijd een goed idee) kan er dus wel voor zorgen dat je een maatje kleiner kan nemen. Je afgifte toch gewoon zo groot mogelijk houden want dan draait de boel efficienter, zelfs met een gasketel.

Als je de hut warm krijgt met vloerverwarming, is de vraag is dus niet of je aan een WP genoeg hebt maar welke. En dat ligt aan je isolatie waarden. Dus toch warmteverlies berekenen.

[Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 03-03-2021 16:19]

• Blihi
BarryH schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:11:
@Blihi Bij een Ta van ca 35 graden is een scop van 3.5-4 best wel haalbaar (kijk maar in het LW WP topic naar de monitoring.
Niet als de WP die je in gedachte hebt het benodigde vermogen niet kan leveren. Je MOET het vermogen weten, anders zegt die 35 graden niets.

Ik krijg mijn huis warm met een Ta van 35 graden, maar bij -10 heb ik wel een vermogen nodig van 8 kW. De 7 kW Arotherm Plus kan dat niet leveren en valt dus gewoon af. De COP doet er dan helemaal niet meer toe.

De 10 kW Arotherm Plus zou dat waarschijnlijk wel kunnen leveren (maar dat staat niet in het databoek, want dat gaat maar tot -5). De COP bij -5 en 8 kW is nog 4.36. Dat is prima dan.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Joris748 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:56:
[...]

De vraag is nog wat gedetailleerder: kun je met vloerverwarming en een aanvoertemperatuur van 35-40 °C, je huis op temperatuur houden?

Als dat niet lukt, is vloerverwarming wellicht sowieso niet de beste keuze.
Maar als je met een totaal-renvovatie bezig gaat, isoleert, een nieuwe vloerverwarming aanlegt en dit niet haalt ben je mij inziens sowieso fout bezig. Ook met gas. Maar gezien de isolatie maatregelingen die TS noemt, is dat hier niet aan de orde.

[Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 03-03-2021 16:24]

• Blihi
Wuursj schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Eigenlijk nog meer. Want een warmte-Kwh uit een CV ketel is gemiddeld genomen ~40/50% duurder dan eentje uit een WP.
Als je maar zorgt voor een goede COP dus een geschikte afgifte. Met veel en geschikte vloerverwarming moet dat wel goed komen. En dat kan je nog sturen... ;)
Ik heb het voor mijn eigen situatie uitgerekend.
Mijn gasverbruik is +/- 1800 m3 per jaar, dat komt overeen met 17000 kWh. Een A+++ WP heeft een SCOP van 4.46, dus je moet ongeveer 3800 kWh elektrisch leveren om die 17000 kWh te genereren.

Ik heb een overcapaciteit van 2000 kWh op jaarbasis van de zonnepanelen. Die lever ik nu terug tegen 11 cent. De eerste 2000 kWh kosten dus 220 euro. Daarna kost stroom ongeveer 25 cent per kWh. Dat is nog eens 450 euro.

Op jaarbasis kost dit dus 670 euro aan stroom, terwijl 1800 m3 gas overeen komt met 1550 euro per jaar inclusief vastrecht.

De besparing is dus 880 euro per jaar. Een investering van 10000 euro verdien ik dus in 11 jaar terug. Mijn CV ketel is vrijwel nieuw, dus die gaat nog langer mee dan die 11 jaar. Ik kan op dit moment dus beter nog 11 jaar wachten en gewoon op gas blijven stoken.

Let wel: dit is onder de aanname dat gasprijzen niet veranderen, salderen mogelijk blijft, etc. Veel variabelen, maar toch.

Als je nu gaat verbouwen: Zeker van het gas af gaan. Maar bij voortijdige vervanging is het goed om hier over na te denken. Helemaal als stroom straks niet meer het hele jaar even duur is, maar duurder wordt als het schaarser is. Denk aan de sneeuw in Texas, waar ineens heel veel mensen gigantische energieprijzen gingen betalen omdat er geen aanbod meer was en stroom dus van uur op uur veel duurder werd.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@BlihiInderdaad niet elke situatie is het lonend en in genoeg gevallen af te raden. Ik zou eker niet iedereen in de WP hoek willen pushen. Maar ik heb het specifiek over TS die een flinke renovatie gaat doen, je zegt zelf al dat het dan wellicht wel een goed plan is.

- TS moet toch een nieuwe ketel dus een nagenoeg nieuwe ketel versneld afschrijven geldt niet voor hem
- In een flinke verbouwing kost een ketel ook meer dan alleen de ketel zelf (rookkanalen, gasleidingen etc) die hij nu kan besparen, een WP is qua installatie eigenlijk een stuk eenvoudiger en al helemaal als je voor een monoblock kan gaan.
- Een WP hoeft geen 10k te kosten. De mijne was incl installatie, SWW boiler en de landelijke subidies niet eens de helft.
- overheid intentie is om electra lichter te belasten en gas meer. Dan zou het verschil groter worden in het voordeel van de WP. Maar niks zo veranderlijk als overheid beleid.

Dan ziet het sommetje er opeens al heel anders uit.

880 euro per jaar besparing heb jij uitgerekend. Daar kan je een hoop mee doen... Ik vond het al rendabel genoeg bij minder dan de helft.

Over flexibele electra prijzen: zeker iets om over na te deken maar dat geldt toch net zo voor gas? Ook daar is er vraag en aanbod, zeker als het merendeel van ons gas straks Russisch is.

[Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 03-03-2021 16:53]

• Blihi
Zeker, klopt allemaal.

De installatie voor minder dan 5k is wel echt goedkoop. Dat zal natuurlijk ook afhangen van het benodigde vermogen, maar voor 5k zou ik het ook doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05
Ts word een hoop gegevens voor zijn voeten gegooid .
Ik heb alvast de volgende vragen..want je gaat nu verbouwen..en je wilt niet in de verbouwing blijven zitten.

Huis.. dicht bij zee ,midden in het land of zuid...   omgeving weiland ?.
Omdat de koudste buiten temperatuur hier tussen veel verschillen.

Kids ? opgroeiend? eigen kamer?bad? 2x douche? ruimte voor  boiler?.ruimte voor warmtepomp in tuin?waf kouwenlijk?
Grote verschillen in ruimte temperatuur nodig?
Hoe verwarming 1e verdiep ?

De vraag zonnepanelen.. kan je veel kwijt want dat kan je 10 a 20% rendementen in € opleveren.

Je gaat naar een fatsoenlijk geisoleerd huis toe in de komende of dit jaar.
Dus een warmtepomp is wel een aanrader.

Een hybride is dan echt onzin.
Hybride van de gerenomeerde merken. Toch veel  "probleempjes" wat ik hier lees.
En speciaal nog even in elkaar gezet met materialen van andere leveranciers.
En zeg maar software versie 0.1 heb ik de indruk..
Machines samen laten werken van verschillende " fabrikanten" werkt niet zo lekker..( lijken wel mensen lol ).

Je zou het gas verbruik van de buren kunnen vragen.en dan de koevla formule er op kunnen los laten ( m2 gas/jaar x8 /1650 = in kW dit naar boven afronden)
Dan zit je normaal gesproken save .

Met bad en 2x douche en huis in het zuiden en koude waf.....en honde hok verwarming.. moet je natuurlijk wel rekening houden.. lol

Er zal eigenlijk een POLL over moeten komen ..maar 90% of meer is geloof ik in comfort en in € er op vooruit gegaan met een warmtepomp.(€ zeker met zonnepanelen).

Als ik nu opsom
- geen gas betekend iets van 200 € extra terug energie.( 1/3  of 1/4 van je verwarming kosten)

-Warmtepomp word in de reklame overdreven geadviseerd met isolatie aan brengen.
Vandaar koud water vrees van aannemer die zegt voorzet wanden.
Jouw verhaal van isolatie klinkt heel fatsoenlijk.

- Reklame en warmtepomp zoals al is aangegeven dat de capaciteit bv 9kW a2/35.   dat dat is bij 2 graden buiten en 35 graden water temperatuur.
Je begrijpt +2.... en -10 graden buiten is een groot verschil.
Dus zoek in gegevens warmte pomp wat doet hij bij -5.  en -10.

Nu als jij ( bijna) overal vloer verwarming heb heb je meestal al genoeg aan 28 tot max 30 graden.
Mocht je toch toch JAGA radiators op 1e verdieping willen hebben. dan heb je ongeveer een water temperatuur van 32 graden nodig.( mocht je het slim doen dan eerst door de radiators dan pas pas de vloer in....( niet parallel .. zoals zo velen doen)

Je begrijp hier moet je ook al goed overdenken.. en het zekere voor het onzekere nemen.
Zelfs de douche?? staat de wand waar je doucht op de buiten gevel..dan wand verwarming er in... zo veeeel comfort.

Nu terug over eigenschappen van de warmtepomp.
Hier zit eigenlijk altijd een extra verwarmings element in van meestal 2kW. Welke je op zeer koude dagen kan bijzetten ( de extra verbruiks kosten vallen in het niet  als je toch enkele dagen per jaar hier op moet bijstoken.Dus is dit niet erg.

Ps zelf doen of uitbesteden scheeld een boel geld.

oja .. TIP..vloer verwarming op de 1e verdiep ?.
Op houten vloer..kan rustig..maar neem niet die met metalen of aluminium plaatjes.
slechte ontvangst bij wifi. en GSM verkeer !

Nog een tip.
Beneden maak je waarschijnlijk 22 graden.Boven hoeft niet de hele dag zo hoog te zijn .. totdat er gestudeerd gaat worden.
Dus 1e verdiep op 19 a 20 graden vloer verwarming( slaapkamer is lager).

Wat ik gedaan heb ... de eerst leiding in een vertrek die de aanvoer is van warm water.. stukje in de vloer en bij het raam omhoog laten komen..en 5cm verder weer terug de vloer in verder met slakkenhuis patroon .
Ik heb dus hier een aansluiting voor een Jaga radiator ( op mp goedkoper te vinden)..hier een ventilator er onder en je boost de kamer lekker snel in temperatuur omhoog.(Ik hoef de water temperatuur NIET te verhogen..lol) of omlaag..

En ja een warmte berekening is toch wensenlijk...

En niet vergeten.
-zoals de afgelopen vorst periode ..Wp hoog genoeg plaatsen..goede defrost water afvoer.
- liefts niet op houten dak..of aan "houten" muur.
- stuif sneeuw.
- dat de wind niet recht in de uitblaas opening kan blazen van je ventilator...
Want dan krijg je veel defrost , laag rendement en uiterste geval,niet warm in huis.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:41
Het klinkt dat het allemaal al vrij stressvol is.

Misschien kan je met de aannemer de prijsopgave eerst doen met alles wat je al zeker weet?

Laat ze eerst alvast beginnen met isoleren, vooral als er nog enkelglas is. Samen met al die andere dingen... voor je het weet ben je een maand verder. Kan je daar altijd nog een aparte warmtepomp specialist voor vragen (2nd opinion).

Mijn tweakblog over de toekomst

• Sunri5e
X21r schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:38:
Ts word een hoop gegevens voor zijn voeten gegooid .
Ik heb alvast de volgende vragen..want je gaat nu verbouwen..en je wilt niet in de verbouwing blijven zitten.

Huis.. dicht bij zee ,midden in het land of zuid...   omgeving weiland ?.
Omdat de koudste buiten temperatuur hier tussen veel verschillen.

Kids ? opgroeiend? eigen kamer?bad? 2x douche? ruimte voor  boiler?.ruimte voor warmtepomp in tuin?waf kouwenlijk?
Grote verschillen in ruimte temperatuur nodig?
Hoe verwarming 1e verdiep ?

De vraag zonnepanelen.. kan je veel kwijt want dat kan je 10 a 20% rendementen in € opleveren.

Je gaat naar een fatsoenlijk geisoleerd huis toe in de komende of dit jaar.
Dus een warmtepomp is wel een aanrader.

Een hybride is dan echt onzin.
Hybride van de gerenomeerde merken. Toch veel  "probleempjes" wat ik hier lees.
En speciaal nog even in elkaar gezet met materialen van andere leveranciers.
En zeg maar software versie 0.1 heb ik de indruk..
Machines samen laten werken van verschillende " fabrikanten" werkt niet zo lekker..( lijken wel mensen lol ).

Je zou het gas verbruik van de buren kunnen vragen.en dan de koevla formule er op kunnen los laten ( m2 gas/jaar x8 /1650 = in kW dit naar boven afronden)
Dan zit je normaal gesproken save .

Met bad en 2x douche en huis in het zuiden en koude waf.....en honde hok verwarming.. moet je natuurlijk wel rekening houden.. lol

Er zal eigenlijk een POLL over moeten komen ..maar 90% of meer is geloof ik in comfort en in € er op vooruit gegaan met een warmtepomp.(€ zeker met zonnepanelen).

Als ik nu opsom
- geen gas betekend iets van 200 € extra terug energie.( 1/3  of 1/4 van je verwarming kosten)

-Warmtepomp word in de reklame overdreven geadviseerd met isolatie aan brengen.
Vandaar koud water vrees van aannemer die zegt voorzet wanden.
Jouw verhaal van isolatie klinkt heel fatsoenlijk.

- Reklame en warmtepomp zoals al is aangegeven dat de capaciteit bv 9kW a2/35.   dat dat is bij 2 graden buiten en 35 graden water temperatuur.
Je begrijpt +2.... en -10 graden buiten is een groot verschil.
Dus zoek in gegevens warmte pomp wat doet hij bij -5.  en -10.

Nu als jij ( bijna) overal vloer verwarming heb heb je meestal al genoeg aan 28 tot max 30 graden.
Mocht je toch toch JAGA radiators op 1e verdieping willen hebben. dan heb je ongeveer een water temperatuur van 32 graden nodig.( mocht je het slim doen dan eerst door de radiators dan pas pas de vloer in....( niet parallel .. zoals zo velen doen)

Je begrijp hier moet je ook al goed overdenken.. en het zekere voor het onzekere nemen.
Zelfs de douche?? staat de wand waar je doucht op de buiten gevel..dan wand verwarming er in... zo veeeel comfort.

Nu terug over eigenschappen van de warmtepomp.
Hier zit eigenlijk altijd een extra verwarmings element in van meestal 2kW. Welke je op zeer koude dagen kan bijzetten ( de extra verbruiks kosten vallen in het niet  als je toch enkele dagen per jaar hier op moet bijstoken.Dus is dit niet erg.

Ps zelf doen of uitbesteden scheeld een boel geld.

oja .. TIP..vloer verwarming op de 1e verdiep ?.
Op houten vloer..kan rustig..maar neem niet die met metalen of aluminium plaatjes.
slechte ontvangst bij wifi. en GSM verkeer !

Nog een tip.
Beneden maak je waarschijnlijk 22 graden.Boven hoeft niet de hele dag zo hoog te zijn .. totdat er gestudeerd gaat worden.
Dus 1e verdiep op 19 a 20 graden vloer verwarming( slaapkamer is lager).

Wat ik gedaan heb ... de eerst leiding in een vertrek die de aanvoer is van warm water.. stukje in de vloer en bij het raam omhoog laten komen..en 5cm verder weer terug de vloer in verder met slakkenhuis patroon .
Ik heb dus hier een aansluiting voor een Jaga radiator ( op mp goedkoper te vinden)..hier een ventilator er onder en je boost de kamer lekker snel in temperatuur omhoog.(Ik hoef de water temperatuur NIET te verhogen..lol) of omlaag..

En ja een warmte berekening is toch wensenlijk...

En niet vergeten.
-zoals de afgelopen vorst periode ..Wp hoog genoeg plaatsen..goede defrost water afvoer.
- liefts niet op houten dak..of aan "houten" muur.
- stuif sneeuw.
- dat de wind niet recht in de uitblaas opening kan blazen van je ventilator...
Want dan krijg je veel defrost , laag rendement en uiterste geval,niet warm in huis.
Bedankt voor deze post!

- Het huis staat midden in het land. Het is een vrijstaande (in het weiland staande) statige jaren 30 woning.

-1 jong kind en het plan is om een tweede te nemen.

- Er zijn geen grote verschillen nodig qua temperatuur. Op de begane grond en badkamer moet het idd 22 graden kunnen. Net zoals op de slaapkamers van de kinderen als ze moeten studeren.

- De begane grond wordt volledig voorzien van vloerverwarming. De badkamer krijgt dat ook. Wandverwarming voor de badkamer hebben we over na gedacht. Want de douche komt idd tegen de buitengevel aan.

- We nemen 1 bad en 1 douche. In bad zitten we denk ik 1 keer per maand maximaal.

- De eerste verdieping wilde we gaan verwarmen met infraroodpanelen omdat we dachten dat traditionele radiatoren niet konden met een WP. Vloerverwarming vinden we eigenlijk niets op de slaapkamers want daar hebben we met het slapen het liefst geen verwarming uit. ALs de kinderen moeten studeren duurt het met vloerverwarming erg lang om alles op te warmen.

- Er is voldoende ruimte om een boiler of buffervat of iets te plaatsen. We hebben namelijk twee erg ruime bijkeukens.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:39:
Boven op de badkamer komt ook vloerverwarming en de slaapkamers krijgen elektrische radiatoren.
Waarom elektrische radiatoren?
Paar pijpjes omhoog en je elektro kosten gaan door 4. Dat verdien je binnen een paar jaar terug.
Daarnaast moest er een ook WTW systeem in huis komen ipv een simpel ventilatiesysteem.
WTW of niet is een losse discussie.
Het kan helpen met je warmtevraag, maar ook op de benedenverdieping het comfort verhogen. Minder tocht.
Echter is er dan wel de garantie dat we het in de winter warm krijgen.
Met een paar elektrische kacheltjes op de slaapkamers? Zet die garantie maar zwart op wit. Want met mechanische ventilatie (roosters in de ramen) krijg je op de slaapkamers en -10°C het ook niet meer warm.
(3kW verwarming trok het bij mij ook niet meer)
Toch blijft bij mij de twijfel.... Doen we er wel goed aan om te kiezen voor een hybride systeem? Zit de installateur niet gewoon te "save" daar het niet aan te durven om van het gas af te gaan?
Hybride is troep imho.
Je hebt zowel een warmtepomp als een cv-ketel gecombineerd, waar zit dan de winst?

Maar veel belangrijker:
Je hebt alleen vloerverwarming. Hoe gaat die CV-ketel dan helpen? CV-ketels gebruik je vooral als je radiatoren hebt die nog net wat warmer moeten worden in de winter.
Dus een warmtepomp knoop je net zo makkelijk eraan als een CV ketel.

Ik zou het volgende overwegen:
Droogbouw vloerverwarming op de bovenverdieping met zones is snel en geregeld. Als je zoiets als OKO platen pakt heb je ook geluidsdemping. (Jaren '30 huizen zijn gehoorig!) En dan tussen de balken plaatsen.

1 of 2 airco's plaatsen. Dat is 3,5kW per stuk koeling of verwarming. In de zomer is het heerlijk (en ga jij 6 weken zweten per jaar in je kapitale villa? Vloerkoeling doet iets, maar niet zoals een airco). En in de winter bij -10°C heb je een stuk extra capaciteit. Ook als je hoofdverwarming het begeeft heb je nog iets.
Dat is meer zekerheid dan een installateur die zegt:"Nou meneer, dit heb ik nog nooit gehad".
(Dat is namelijk je garantie, dat een installateur het niet begrijpt en niks voor je kan doen)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Als je nu al radiatoren hebt boven zou je die ook met dezelfde temperatuur water kunnen voeden als je vloerverwarming. Dan verwarmt het altijd een beetje en kun je het aanvullen met IR. De radiatoren stook je 4x goedkoper dan IR

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05
Oke. koud huis...veel isolatie aan te brengen..
in welk tijd vlak.. dit jaar nog of uitloop tot volgende winter.

Nog wat uitleg.
Vloer verwarming.. meestal veel beton.. dus inderdaad relatief traag.

Maar liggen de buizen aan de onderkant van het beton..zo ja traage opstart.

Liggen ze gefreest ( of zo geplaast) ,dus boven aan in het beton warmt het sneller op.in 1uur is de kou er wel uit..

Nu kan je kiezen voor 20 cm of 10 cm dik. dat is afhankenlijk van je vloer opbouw.

Verschil tussen CV en WP..
Cv intreseerd het geen bal of je 1 of 20 groepen open heb staan.

De WP wil zoveel mogenlijk water flow hebben.. dus alle groepen open.
Wil je de temperatuur regelen per vertrek dan zou je de warmte afgifte moeten beperken of vergroten ..
Dus eenvoudige zone van regeling van CV werkt niet zo maar.
Tuurlijk kan je het gewoon toepassen ..als je maar niet te veel groepen dicht gooid.!

De slaap kamer zeg je niet verwarmen..
maar ik zou zeggen 2x een groep er in leggen.. een groep aan is 18 graden. 2de groep open en je vertrek kan naar 22 graden..
Per groep kan je dan ook nog iets aan de flow regelen.
Als een vertrek op 18 graden staat heb je de temperstuur snel verhoogt ( sneller dan van af 12 graden.)

Radiators.. er bestaan zeker 3 types.
- de gewone witte plaat radiators (werken op hoge temperatuur van 50 a70 graden
- LTV. radiators. lage temperatuur.. zo als de JAGA.. heel veel plaatjes van bv 10x10 cm.
-ZLTV. zeer lage temperatuur

De gewone LTV radiators worden eigenlijk onder een naam geplaast "JAGA".
Wat de fabrikant als toevoevoging heeft DBE. dat zijn extra ventilators die een grote boost geven aan de capaciteit.

Ik gebruik ze zelf ook in een huis met veel JAGA en weining vloer verwarmings....aan voer water op 28 a 32 graden.
Daarna gaat het nog hete water de vloer verwarming in..( in serie geschakeld).
Mocht het heet genoeg zijn zet ik de jaga uit ( gewoon kortsluiten.. rest water gaat dan direct naar vloer .. niets aan de hand dus )

Dus eigenlijk laat je huis / vertrek niet teveel afkoelen. en zet een extra groep open of jaga radiator er bij..

Mischien als je zelf handig bent.. betonvloer laten storten.. zelf met die zwarte noppen platen met isolatie de vloer verwarming neer leggen en dan 8cm dek laag laten aan brengen..
stevige onder vloer.. toch niet te veel massa op te warmen..

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 19:20
@Sunri5e, wellicht handig om ook even naar deze topic start te kijken en dan met name naar de kop Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: Een warmtepomp kopen. Het gaat over de keuzes rondom een warmtepomp (panasonic in dit geval, maar de informatie is voor meer merken inzetbaar) en of je dat al een hoop van je vragen beantwoord of verduidelijkt.

• Peter_tec
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-03-2021
Wij zitten in een situatie die ons al weken hoofdbrekens bezorgd. We hebben een riant (230 meter woonoppervlak) vrijstaand jaren 30 huis gekocht. Deze is op dit moment minimaal geïsoleerd en we gaan deze woning volledig renoveren en isoleren. We hebben direct tijdens de gesprekken met de aannemer onze wens voor een warmtepomp voorgelegd omdat we van het gas af wilde. Echter gaandeweg het traject met de offertes bleek dat het niet simpel de keus voor een traditionele CV-ketel of een warmtepomp was maar dat er qua isolerende en ventilerende maatregelen veel meer kwam kijken als we voor de warmtepomp zouden gaan. Het geoffreerde bedrag lag uiteindelijk ver boven wat wij willen uitgeven. We gaan sowieso de vloer er helemaal uithalen, isoleren en opnieuw voorzien van beton met vloerverarming. Het dak wordt ook geïsoleerd naar een RD waarde van 5.8 en er komt overal HR++ glas in. Boven op de badkamer komt ook vloerverwarming en de slaapkamers krijgen elektrische radiatoren. Als we op het gas zouden blijven zou het vol zitten van de spouwmuren volstaan maar als we voor een warmtepomp zouden gaan zouden er voorzetwanden moeten komen met isolatie. Daarnaast moest er een ook WTW systeem in huis komen ipv een simpel ventilatiesysteem.

Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we voor een hybride opstelling gaan (Vaillant Trendline CV-ketel met Daikin Altherma hybride systeem). Echter is deze opstelling bijna net zo duur als een warmtepomp. Echter is er dan wel de garantie dat we het in de winter warm krijgen.

Als ik lees wat u aan de woning gaat verbeteren moet m.i. een installatie zonder gas, dus alleen een warmtepomp goed mogelijk zijn. Uiteindelijk is een warmteverlies-berekening natuurlijk de doorslag om precies dit te kunnen bepalen. Gevoelsmatig denk ik dat het moet kunnen. Op deze website https://energieambassadeurs.nl/warmtepomp/warmtepomp-geschiktheid/ laten energie coaches zien wat hun ervaring is. Met woningverbetering kun je best een heel eind komen. Daarnaast, de woning ineens potdicht maken, vergt natuurlijk wel dat je moet ventileren. Immers het binnenklimaat moet ook gezond blijven. Succes met uw verbouwing.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee