Toon posts:

2 zonnepaneleninstallaties plan, goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-03 22:43
Binnenkort(ca eind april hopelijk) eindelijk oplevering huis.
Allereerst excuses aan @busscherski ivm weer een vraag ;)
Gasloos, warmtepomp.
El.behoefte verwachting ca 7500kwh
3x25A meter
Situatie iets vergelijkbaar met @ThinkPad Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning
Dus ivm schaduw door dak buren(dat ten zuiden van ons dak ligt), gekozen om:
- 2 rijen van 7 landscape https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-365-wp-full-black.html
- andere 14 op tuinoverkapping
Voorstel installateur is een 3-faseomvormer in garage dicht bij meterkast en daar beide installaties op aansluiten.
Bijgaand berekening mbv Sunnydesign en situatieschetsen.
In Sunny Design staat een SMA omvormer, maar installateur offreert en Goodwe GW8K
Ik wil bvk geen SE en ben mij er van bewust dat er een periode in de winter zal zijn dat niet alle panelen op dak van het huis in de zon zullen liggen.
Ook zullen eind van de middag niet alle panelen van tuinoverkapping in de zon liggen vanwege schaduw ons huis en dat van de buren.
Graag jullie mening en evt tips.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou niet bepaald een vloeiende lijn met die goodwe
ThinkPadd in "Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning"
Ik zou een SMA ophangen.

@busscherski
Kan je, je rekening nummer geven aan @doggy1 ? ;)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• doggy1
Heeft @busscherski al :)

De omvormer werd mij geadviseerd, dus goed dat ik hier informeer.

[Voor 56% gewijzigd door doggy1 op 02-03-2021 14:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
Ik kan niet wachten tot het eindelijk eind april is :p
Je startposts worden overigens wel steeds beter.

De panelen op het platte dak liggen helemaal plat?

De locatie van de omvormer is zo`n beetje ideaal, een mooi kort kabeltje naar de meterkast.

Goodwe mag van mij ook hoor, maar ik heb mensen horen zeggen dat SMA ook mooi is. Het ligt er allemaal een beetje aan wat je leverancier aan wil bieden.
Ik zou ook voor het 8 kW model kiezen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• doggy1
Bij 2 installateurs een offerte gevraagd en 2 verschillende adviezen:

installateur 1: 1 omvormer 3-fase in garage en daar panelen van dak en die van overkapping(mbv AC ROL Grondkabel 3-fase 4x4mm2) op aansluiten.
installateur 2: is geen voorstander van DC kabel vanaf overkapping naar de garage en adviseert daarom 2 een fase omvormers

Wat is wijsheid?

Nog een ding. Ik kom met 28x365 net boven 10000, dus beste is ivm forfait dan maar 27 panelen.

• busscherski

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• doggy1
busscherski schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:21:
Ja.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
je kan ook nog 14 panelen op noord kwijt ;)

• doggy1
twain4me schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:53:
je kan ook nog 14 panelen op noord kwijt ;)
Daar had ik al eens eerder naar gekeken, maar dan wek ik minder dan 50% op van de max.
Toen ben ik mbv sunnydesign uit gegaan van 12x Longi 445
Piekvermogen 5,34 en jaarlijkse geschatte opbrengst 2209kWh

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
klopt maar ze kosten je veder vrij weinig ze kunnen paralel aan een andere string van 14

kosten per kWh kunnen nog wel eens meevallen.

edit: ik lees nu dat je een instalateur hebt, dat maakt het wel wat duurder. nog steeds de moeite waard om het een keer uit te rekenen imho.

• busscherski
Qua jaaropbrengst denk ik niet dat je het verschil tussen de Goodwe en de SMA terugverdiend. Op 13 februari zijn de ouders van @ThinkPad +/- 1.2 kWh misgelopen tov ideaal schaduwmanagement.
Maar dergelijk winterweer is er niet vaak. Op jaarbasis is het denk ik niet meer dan 40 of 50 kWh / jaar.
Uiteraard is de SMA wel weer eenvoudiger zelf te loggen. Maar de Goodwe heeft dan weer een display.

Wat betreft de enkelfase omvormers. 14 panelen is dan eigenlijk een beetje een vervelend aantal voor enkelfase omvormers, vooral als je ook nog aan selectiviteit wilt voldoen (vind ik optioneel bij omvormers).
Als je aan selectiviteit voldoet kom je dan op een 3680 W enkelfase omvormer waar je dan 2 strings van 7 panelen op aansluit (tenzij je kiest voor Fronius, dan mag je 14 panelen per string). Doordat de omvormer dan aan de kleine kant is zul je +/- 2% van de jaaropbrengst aftoppen, daar zou @AUijtdehaag slapeloze nachten van krijgen, zelf vind ik het niet zo`n probleem. Technisch kan het geenl kwaad.
Alternatief is
- iets grotere enkelfase omvormers ophangen (niet selectief maar dat vind ik geen probleem)
- twee kleine 3 fase omvormers ophangen maar dat kost meer dan gewoon je +/- 2% opbrengstverlies pakken.

• doggy1
2% verlies vind ik niet zo erg, maar ik wil er wel het maximale uithalen.
@busscherski ik vind het moeilijk in te schatten wat opbrengst zal zijn met jouw alternatieven

• busscherski
doggy1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:04:
2% verlies vind ik niet zo erg, maar ik wil er wel het maximale uithalen.
@busscherski ik vind het moeilijk in te schatten wat opbrengst zal zijn met jouw alternatieven
Dat kun je gewoon in Sunnydesign invoeren en dan komt daar wel een aantal kWh / jaar uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doggy1
Ik ga het even in SD uitrekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doggy1

Dit komt er uit als ik 2 een fase omvormers neem met beide 2 strings

• busscherski
Wil je op het platte dak nu 13 of 14 panelen? Je plaatjes lijken elkaar tegen te spreken.

Aan de energierendementsfactor zie je dat de hoeveelheid aftoppen met deze 'grote' 4 kW enkelfase omvormers meevalt. 99.6% betekent dat je 0.4% op jaarbasis aftopt.

Mocht je aan selectiviteit willen voldoen dan moet je de omvormers een maatje kleiner kiezen, namelijk het 3.6 kW model.

• doggy1
Zoals ik al eerder aangaf, wil ik 13 ipv 14 op platdak, zodat ik met totaal onder 10000 blijf ivm forfait

• busscherski
doggy1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:59:
Zoals ik al eerder aangaf, wil ik 13 ipv 14 op platdak, zodat ik met totaal onder 10000 blijf ivm forfait
Oja dat was ik nog van plan om te schrijven. Sommige mensen kiezen voor 2 rekeningen. Een rekening voor 27 panelen en eentje voor 1 paneel. En dan alleen van die eerste de BTW terugvragen.

• doggy1
@busscherski dat is een goede tip, bedankt

Begrijp ik je goed dat jouw voorkeur naar twee 1-faseomvormers gaat en dat in mijn geval dan max.2x3680=7360kW opgewekt kan worden?

Net contact gehad met een installateur en die beweert bij hoog en bij laag dat DC kabels niet onder de grond gelegd moeten worden.
Hoe kan het toch dat installateurs elkaar zo vaak tegenspreken? Het wordt er niet eenvoudiger op door deze manier en ik overweeg om mss dan maar minder panelen en dan alleen op het pannendak.

[Voor 107% gewijzigd door doggy1 op 11-03-2021 09:29]

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-03 23:42
doggy1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:48:
Net contact gehad met een installateur en die beweert bij hoog en bij laag dat DC kabels niet onder de grond gelegd moeten worden.
Onzin. Gewoon goed afgeschermde, vochtbestendige, extra dikke kabels gebruiken. Gaat vooral om de dikte, maar alles korter dan 10m is prima te doen bij bijv. 1cm dikke koperkabel. Verliezen zijn bovengronds net zo groot, zelfs meestal kleiner ondergronds omdat het koper veel kouder blijft, dus waar die fabels vandaan komen, geen idee!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee