Binnenkort(ca eind april hopelijk) eindelijk oplevering huis.
Allereerst excuses aan @busscherski ivm weer een vraag
Gasloos, warmtepomp.
El.behoefte verwachting ca 7500kwh
3x25A meter
Situatie iets vergelijkbaar met @ThinkPad Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning
Dus ivm schaduw door dak buren(dat ten zuiden van ons dak ligt), gekozen om:
- 2 rijen van 7 landscape https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-365-wp-full-black.html
- andere 14 op tuinoverkapping
Voorstel installateur is een 3-faseomvormer in garage dicht bij meterkast en daar beide installaties op aansluiten.
Bijgaand berekening mbv Sunnydesign en situatieschetsen.
In Sunny Design staat een SMA omvormer, maar installateur offreert en Goodwe GW8K
Ik wil bvk geen SE en ben mij er van bewust dat er een periode in de winter zal zijn dat niet alle panelen op dak van het huis in de zon zullen liggen.
Ook zullen eind van de middag niet alle panelen van tuinoverkapping in de zon liggen vanwege schaduw ons huis en dat van de buren.
Graag jullie mening en evt tips.
Allereerst excuses aan @busscherski ivm weer een vraag

Gasloos, warmtepomp.
El.behoefte verwachting ca 7500kwh
3x25A meter
Situatie iets vergelijkbaar met @ThinkPad Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning
Dus ivm schaduw door dak buren(dat ten zuiden van ons dak ligt), gekozen om:
- 2 rijen van 7 landscape https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-365-wp-full-black.html
- andere 14 op tuinoverkapping
Voorstel installateur is een 3-faseomvormer in garage dicht bij meterkast en daar beide installaties op aansluiten.
Bijgaand berekening mbv Sunnydesign en situatieschetsen.
In Sunny Design staat een SMA omvormer, maar installateur offreert en Goodwe GW8K
Ik wil bvk geen SE en ben mij er van bewust dat er een periode in de winter zal zijn dat niet alle panelen op dak van het huis in de zon zullen liggen.
Ook zullen eind van de middag niet alle panelen van tuinoverkapping in de zon liggen vanwege schaduw ons huis en dat van de buren.
Graag jullie mening en evt tips.