Wie handelt garantie af na meer dan 2 jaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:00
Ik heb eind 2018 een Asus router gekocht. Na een paar keer contact met de helpdesk zijn we her er over eens dat de router niet de performantie levert die hij zou moeten leveren, de helpdesk adviseert me dan ook om mijn recht op garantie in te roepen.
Dat lijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan. De router heeft 3 jaar garantie, dus daar is eigenlijk geen probleem. De vraag is nu wie deze garantie moet afhandelen. Ik kocht deze router via webwinkel, daar beweren ze echter dat zij enkel verantwoordelijk zijn voor de wettelijke garantie van 2 jaar en dat ik mij tot de fabrikant moet richten. Jammer genoeg is de asus helpdesk het daar niet mee eens, volgens hun moet de afhandeling via mijn verkooppunt gebeuren.

Na een beetje opzoekwerk denk ik persoonlijk dat webwinkel het hier bij het juiste eind heeft.
Ik probeer nu beide partijen te verenigen in één mail-thread om zo hopelijk tot een oplossing te komen.

Iemand die mijn vermoeden kan bevestigen of ervaring heeft met soortgelijke situaties?

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:35 . Reden: Naam webwinkel verwijderd, gezien deze niets toevoegt in een geschillentopic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Waar stond dat je 3 jaar garantiebhad? Op webwinkel? Fan moet webwinkel het regelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Er is, ten allen tijde, maar één partij met wie jij te maken hebt voor garantie en dat is de winkel waar jij het goed gekocht hebt.

Zelfs als de fabrikant zegt dat er 3 jaar garantie op zit dan is het nogsteeds de winkel met wie jij een overeenkomst aangegaan bent. Die overeenkomst betreft een goed wat de eigenschappen dient te hebben die jij kunt verwachten van dat goed. Als de fabrikant zegt "3 jaar garantie" dan moet jij er van uit kunnen gaan dat het apparaat minstens 3 jaar zorgeloos blijft werken en daar is de winkel verantwoordelijk voor. Wat de winkel vervolgens bij de fabrikant gaat claimen is hun probleem.

Jij hebt geen overeenkomst met de fabrikant. Jij hebt een overeenkomst met webwinkel. Die moeten die overeenkomst uitvoeren, ook al vallen er zaken onder de overeenkomst die de fabrikant gezegd heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
't Is natuurlijk al een tijdje geleden, of er op de site van webwinkel iets stond over die 3 jaar garantie kan ik mij niet herinneren. Het staat wel wel gewoon op bv de doos van de router.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Behalve dat er geen wettelijke garantietermijnen bestaan (van twee jaar, drie jaar etc.) lijkt het mij hier om non-comformiteit te gaan: De router heeft niet de eigenschappen die je er van mag verwachten. Alleen is een termijn van meer dan twee jaar na aankoop wel erg lang om daar nog een beroep op te doen. Wanneer heb je dit voor het eerst gemeld en waarom heeft het zo lang geduurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:35
bszz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:05:
Behalve dat er geen wettelijke garantietermijnen bestaan (van twee jaar, drie jaar etc.)
In Duitsland helaas wel. Dat is ook het probleem.

webwinkel is verantwoordelijk. Naar Duits recht zijn ze na 2 jaar niet meer verantwoordelijk, maar naar Nederlands recht wel. Het Nederlandse recht is van toepassing, maar zie het Duitse webwinkel daar maar eens van te overtuigen.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Ik heb hier een topic over het probleem:
Tegenvallende snelheid router

Dat het lang heeft geduurd tegen dat ik het probleem heb vastgesteld kan best zijn, maar dat doet er mijn inziens niet toe. Er is door Asus duidelijk aangegeven dat hun product 3 jaar garantie heeft en de helpdesk erkent dat er een probleem is. Het is uiteraard ook niet zeker dat het probleem er effectief al was bij aankoop, ik heb een sterk vermoeden van niet. Mijn vermoeden is dat een bepaalde firmware update het probleem veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Tom-Z schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
[...]

In Duitsland helaas wel. Dat is ook het probleem.

webwinkel is verantwoordelijk. Naar Duits recht zijn ze na 2 jaar niet meer verantwoordelijk, maar naar Nederlands recht wel. Het Nederlandse recht is van toepassing, maar zie het Duitse webwinkel daar maar eens van te overtuigen.
Hun eigen algemene voorwaarden lijken mij voldoende overtuigend ;) Daarin staat namelijk dat je beschermd wordt door de rechten van het land waar je verblijft.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
bszz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:05:
Behalve dat er geen wettelijke garantietermijnen bestaan (van twee jaar, drie jaar etc.)
Dat is er volgens mij wel. Er is een Europese regelgeving die bepaald dat een product een wettelijke garantie heeft van 2 jaar. Zoals Tom al aangeeft is dat precies het probleem. webwinkel geeft ook aan dat mijn wettelijke garantie van 2 jaar is verlopen. Het product heeft in deze echter meer garantie dan het wettelijke minimum van 2 jaar.
bszz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Hun eigen algemene voorwaarden lijken mij voldoende overtuigend ;) Daarin staat namelijk dat je beschermd wordt door de rechten van het land waar je verblijft.
Ter info: ik woon in België, maar ik vermoed dat dat er eigenlijk weinig mee te maken heeft. Asus geeft 3 jaar garantie op hun product. Maakt het uit of ik dat in België, Nederland of Duitsland gebruik?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel uit meerdere reacties geknipt. Deze mag achterwege blijven in geschillentopics, gezien deze vrij weinig tot niets toevoegt aan de discussie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Geen probleem, ik hem enkel meegegeven om aan te geven dat het hier in principe of een Duitse webshop gaat. Mogelijks is dit wel relevant in de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Invictus66 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Ter info: ik woon in België, maar ik vermoed dat dat er eigenlijk weinig mee te maken heeft. Asus geeft 3 jaar garantie op hun product. Maakt het uit of ik dat in België, Nederland of Duitsland gebruik?
Dat heeft er wel mee te maken. Volgens Belgisch recht mag webwinkel hun aansprakelijkheid tot de eerste twee jaar beperken en je daarna naar de fabrikant verwijzen. Het Nederlandse recht is vrij bijzonder omdat je bij ons tot het einde der dagen bij de verkoper terecht kunt.

Dus: terug naar Asus om te klagen dat de webwinkel niet meewerkt en of zij je toch kunnen helpen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 02-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:11
Zorg ook dat je zwart op wit hebt dat de verkoper niet mee wil werken. En die kan overhandigen indien nodig. Zodat de kans groter is dat de fabrikant je wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Tom-Z schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Volgens Belgisch recht mag [mbr]webwinkel[/] hun aansprakelijkheid tot de eerste twee jaar beperken en je daarna naar de fabrikant verwijzen.
Kan je dat staven met bv een wettekst? Het ziet er naar uit dat ik alle middelen nodig zal hebben om de garantie op te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:13
Invictus66 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Kan je dat staven met bv een wettekst? Het ziet er naar uit dat ik alle middelen nodig zal hebben om de garantie op te eisen.
Wet van 1 september 2004:
http://www.ejustice.just....04090138&la=n&fromtab=wet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Invictus66 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen:
Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
In de wettekst kun je verder ook nog iets lezen over "garantie", waarmee dus extra garantie boven op wettelijke conformiteit geboden wordt. Er staat onder meer "Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt [...]". Het lijkt me dat in dit geval de fabrikant garantie heeft geboden? Het staat immers op de doos, en de webshop is niet degene die het op de doos heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37
Tom-Z schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen:

[...]

In de wettekst kun je verder ook nog iets lezen over "garantie", waarmee dus extra garantie boven op wettelijke conformiteit geboden wordt. Er staat onder meer "Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt [...]". Het lijkt me dat in dit geval de fabrikant garantie heeft geboden? Het staat immers op de doos, en de webshop is niet degene die het op de doos heeft gezet.
Eh, de webshop verkoopt de router, koper mag verwachten dat het aan de eigenschappen voldoet waarmee geadverteerdt wordt op de doos! Daarmee is webshop verantwoordelijk voor wat er op de doos staat...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Spiff schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Eh, de webshop verkoopt de router, koper mag verwachten dat het aan de eigenschappen voldoet waarmee geadverteerdt wordt op de doos! Daarmee is webshop verantwoordelijk voor wat er op de doos staat...
De router heeft inderdaad niet de eigenschappen die je er van mag verwachten. Het gaat hier echter om Belgisch recht, en daar kun je na 2 jaar de verkoper daar niet meer op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37
Euh, de webshop biedt de router aan met al haar eigenschapen waaronder de garantie? De fabrikant verkoopt de router aan de webshop, en de webshop biedt deze weer te koop aan:
"Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt [...]"

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Het verhaal neemt nog een extra twist. Asus wist mij te vertellen dat de router geleverd is met lokale garantie in Spanje, dat deze router niet voor de Belgische markt bestemd is en dus de garantie door deze ook niet in België geldig is. Ik ben de dupe van grijze import volgens hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heeft die Webshop de grijze import gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Dat zal dan wel zeker. Ik mag blijkbaar de naam niet noemen, maar ik kocht de router via de duitse website (er is geen Belgische) van een zeer grote webwinkel die wereldwijd actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als er op de doos 3 jaar garantie staat dan moet de winkel het gewoon oplossen. Ik kan me niet voorstellen dat de wetgeving in België heel anders zal zijn dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:08

dragonhaertt

@_'.'

Inderdaad is het in Nederland zo, dat de winkel een even lange garantie service moet bieden als dat er door de fabrikant geadverteerd wordt.

Daarnaast is omtrent conformiteit de verkopende partij altijd het eerste aanspreekpunt. Waarbij jij een overeenkomst hebt met de winkel, en niet de fabrikant, behoren zij een conform product te leveren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
emnich schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:40:
Als er op de doos 3 jaar garantie staat dan moet de winkel het gewoon oplossen. Ik kan me niet voorstellen dat de wetgeving in België heel anders zal zijn dan in Nederland.
Inderdaad, zeker als ze zelf verantwoordelijk zijn geweest voor de grijze import

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 13:55
Invictus66 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:35:
Dat zal dan wel zeker. Ik mag blijkbaar de naam niet noemen, maar ik kocht de router via de duitse website (er is geen Belgische) van een zeer grote webwinkel die wereldwijd actief is.
Was het echt die webwinkel zelf, of van een verkoper die via hun webplatform verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
Basekid schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Was het echt die webwinkel zelf, of van een verkoper die via hun webplatform verkocht?
In dit geval was het echt wel de webwinkel zelf die het toestel verkocht, Dat staat ook zo op de factuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
emnich schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:40:
De situatie in België is wel degelijk anders dan die in Nederland. Daar is het wettelijk recht op conformiteit waarvoor de verkoper verantwoordelijk is begrensd tot 2 jaar. Ze kennen daar het begrip "(commerciële/fabrieks-) garantie" dat bovenop deze twee jaar recht op een conform product gegeven kan worden. In de Belgische wet staat o.a.:
5° "garantie" : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;
[...]
Art. 1649septies. - § 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
Een "garantie" kan "door de verkoper of producent gegeven worden" en "is is bindend voor diegene die haar biedt". A contrario maak ik hieruit op dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor een door de producent gegeven garantie.

De FOD Economie heeft een guidance document, met het volgende erin:
Mag de eindverkoper de consument doorverwijzen naar de fabrikant?
[...]
Er mag geen twijfel gecreëerd worden bij de gemiddelde consument dat de wettelijke garantieplicht niet bij de fabrikant, maar bij de eindverkoper rust. In het kader van aanvullende commerciële garanties (o.a. de fabrieksgarantie) kunnen wel afwijkende voorwaarden worden voorzien maar die mogen geen afbreuk doen aan de wettelijke rechten van de consument zolang de wettelijke garantie van toepassing is.
Zodra de twee jaar voorbij is mag de verkoper doorverwijzen naar de fabrikant als die degene is die de garantie heeft afgegeven. Ik neem aan dat de fabrikant degene is die "3 jaar garantie" op de doos heeft geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Lastig dus

De fabrikant zegt 'sorry, niet mijn probleem, want grijze import' en de verkoper zegt 'sorry, niet mijn probleem want de garantie is verlopen'.
Dat de fabrikant zich hier niet in wil bewegen kan ik wel begrijpen, zij hanteren voorwaarden aan hun extra service. Daar is niet aan voldaan, dus zij haken af. Dan nog de verkoper. Daar zul je het dus moeten halen. Wat stond er in hun advertentie, wat staat er op hun factuur?

En om hoeveel geld gaat het? Om hier uren in te steken is misschien zonde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:11
@Anoniem: 454358 het gaat om de Asus Blue Cave. Rosten bij release tussen de 200 en 250. Nu zit hij bij de meeste shops op 100 tot 150 euro.
Pagina: 1