Ik was eens aan het kijken voor een upgrade van mijn internet abonnement. Ik wou dus eerst eens kijken welke snelheid ik momenteel haal. Volgens mijn huidige voorwaarden zou ik zo'n 200mbit download moeten halen, ik was dus enigzins verbaasd dat ik in realiteit maar ongeveer de helft haal.
Mits een beetje testen kwam ik er achter dat ik de beloofde snelheid wel bijna (180-190mbit) haal als ik mijn laptop rechtstreeks met de modem verbind. Vanaf dat de router er tussen komt daalt die snelheid drastisch (100-120mbit).
De router in kwestie is een Asus blue cave.
Ik heb al met de support van Asus gebeld, maar ik was nu niet bepaald onder de indruk van hun hulp. De eerste poging was om het op de kabels te steken, ik geloof er persoonlijk niks van (letterlijk de kabel uit de router wan poort halen en in mijn laptop steken haalt wel hogere snelheden), maar heb op hun vraag toch een beetje met andere kabels gespeeld, zonder resultaat.
Daarna heb ik de router een factory reset gegeven, maar ook dat brengt geen verandering.
Enkele bevindingen:
- de wan poort op de router geeft gewoon aan met 1Gbit verbonden te zijn
- Bedraad of wireless de snelheid testen maakt geen verschil
- Als ik met 2 laptops gelijktijdig test, halveert effectief de snelheid op de laptop
- Ik heb getest met speedtest.net en fast.com
- De router heeft de laatste firmware
Iemand nog verdere tips of eventueel een verklaring?
Mits een beetje testen kwam ik er achter dat ik de beloofde snelheid wel bijna (180-190mbit) haal als ik mijn laptop rechtstreeks met de modem verbind. Vanaf dat de router er tussen komt daalt die snelheid drastisch (100-120mbit).
De router in kwestie is een Asus blue cave.
Ik heb al met de support van Asus gebeld, maar ik was nu niet bepaald onder de indruk van hun hulp. De eerste poging was om het op de kabels te steken, ik geloof er persoonlijk niks van (letterlijk de kabel uit de router wan poort halen en in mijn laptop steken haalt wel hogere snelheden), maar heb op hun vraag toch een beetje met andere kabels gespeeld, zonder resultaat.
Daarna heb ik de router een factory reset gegeven, maar ook dat brengt geen verandering.
Enkele bevindingen:
- de wan poort op de router geeft gewoon aan met 1Gbit verbonden te zijn
- Bedraad of wireless de snelheid testen maakt geen verschil
- Als ik met 2 laptops gelijktijdig test, halveert effectief de snelheid op de laptop
- Ik heb getest met speedtest.net en fast.com
- De router heeft de laatste firmware
Iemand nog verdere tips of eventueel een verklaring?