IQ7+ micro-omvormers met 375Wp paneel, of SE optimizers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-03-2021
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen voor ons plat garage-dak en twijfel over de aangeboden opties. Wellicht kan iemand mij helpen met nieuwe inzichten?

Na wat vooronderzoek van verschillende aanbieders heb ik nu de aanbieding voor 16x 375WP DEMGC panelen, waarvan 12 naar zuid-west en 4 naar zuid-oost gericht onder een hoek van 13 graden. Totaal dus 6000Wp capaciteit.

Het punt waarover ik twijfel is de aangeboden optie voor Enphase IQ7+ micro-omvormers. De data-sheet daarvan laat zien dat het maximale continu vermogen 295W AC is. Mijn gevoel is dat er op zonnige dagen al vrij snel afgetopt zal gaan worden op paneelniveau. De installateur zegt dat dit in praktijk verwaarloosbaar is en ruimschoots wordt gecompenseerd doordat de micro-omvormers sneller opstarten (waarvan ik geen enkel bewijs kan vinden).

Het alternatief, een centrale SolarEdge SE5000 HD Wave met P401 optimizers is netto ca. 600€ goedkoper. Het voordeel hiervan is dat er niet op paneelniveau wordt afgetopt maar op systeemniveau. Gezien de opstelling (twee oriëntaties) zal piekprestatie verspreid over de dag zijn en zal er dus altijd voldoende verwerkingscapaciteit zijn van de omvormer. Ik neig daarom naar de SE oplossing.

Echter de voordelen van de Enphase oplossing zijn: 25 jaar garantie op de omvormers ipv 10-12 jaar op de SE, flexibiliteit in uitbreiding, geen DC stroom in huis (mogelijk brandgevaar). Daarnaast geeft de installateur aan dat er veel minder onderdelen in de IQ7+ zitten en dus de kans op falen minder groot is. Kortom een duurzamer systeem.

Ik ben bereid om de 600€ extra te betalen voor de voordelen, mits ik niet te veel prestatieverlies heb door de “slechts” 295W van de omvormers.

Heeft iemand ervaring met de IQ7+ icm panelen met een vermogen van ongeveer 375Wp? Is dit de juiste combinatie, of gaat er veel piekprestatie verloren?

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen, waarvoor alvast dank.

Grt, Joost

Beste antwoord (via Kasteel78 op 02-03-2021 15:15)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kasteel78 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Dankjewel voor jouw reactie.

Installateur gaf inderdaad ook aan dat ik dat niet zou terugverdienen.

Waar vind ik een opgave of berekening van de NOCT? Ik zie die niet op de datasheet van DMEGC? Of ik kijk niet goed :*)
Ik heb even een ander 375Wp (STC) paneel gepakt waar ik wel een datasheet van kon vinden :) Daarvan kwam de NOCT op 283W.

Een beetje schaduw is niet per se reden om direct naar optimizers te grijpen. Ik heb in de wintermaanden schaduw, maar dan is de opbrengst toch al laag. In de maanden april tm oktober is die schaduw afwezig en is het gros van de productie. Kosten vs. baten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom geen IQ7A dan?

Maar ben je niet goedkoper uit met een gewone string omvormer en 12 gewone panelen op zuidwest en 4 panasonics (59 Vmpp)naar zuidoost?

Is het een platdak? Heb je 1 of 3-fase in huis?

[ Voor 115% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 10:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Goed dat je het even kritisch bekijkt. Beiden werken prima, maar heb je uberhaupt optimizers nodig? Is er veel / lastige schaduw of zou je ook met een simpelere stringomvormer af kunnen?

Je panelen zijn 375Wp bij STC-testcondities. NOCT is een wat realistischere testconditie en geeft een vermogen van ruim onder de 300Wp. Je zult in praktijk dus niet veel aftopping gaan zien. De IQ7A zou met 349VA wat meer ruimte bieden voor de pieken, maar is nog duurder en verdient zichzelf ws niet terug.

Enphase en SE zijn beiden mooie oplossingen in dit geval, maar kijk ook even of je het uberhaupt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
Die vraag heb ik ook gesteld. Volgens de installateur wegen de meerkosten daarvan niet op tegen de eventuele extra opbrengsten. Het zou slechts om ca 1% op jaarbasis gaan, dus ca 55kWu a 0,23€ (zo lang salderen nog kan).
Volgens hun is de IQ7+ de juiste omvormer voor een 375Wp paneel. Enphase geeft als paringsrange 225-440W, hetgeen uiteraard zo'n beetje elk paneel op de markt bevat. Lijkt me vooral Marketing. Er zal toch ergens een optimum moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:30:
Waarom geen IQ7A dan?

Maar ben je niet goedkoper uit met een gewone string omvormer en 12 gewone panelen op zuidwest en 4 panasonics (59 Vmpp)naar zuidoost?

Is het een platdak? Heb je 1 of 3-fase in huis?
Dank voor je reactie.

Ik heb 1x 35A in huis.
Er kan hier en daar wat schaduw van een boom zijn, vandaar de keuze voor optimizers of micro-omvormers.

Ik zal jouw suggestie eens voorleggen, maar volgens mij werkt de betreffende installateur niet met Panasonic producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
Cr3ator schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:35:
Goed dat je het even kritisch bekijkt. Beiden werken prima, maar heb je uberhaupt optimizers nodig? Is er veel / lastige schaduw of zou je ook met een simpelere stringomvormer af kunnen?

Je panelen zijn 375Wp bij STC-testcondities. NOCT is een wat realistischere testconditie en geeft een vermogen van ruim onder de 300Wp. Je zult in praktijk dus niet veel aftopping gaan zien. De IQ7A zou met 349VA wat meer ruimte bieden voor de pieken, maar is nog duurder en verdient zichzelf ws niet terug.

Enphase en SE zijn beiden mooie oplossingen in dit geval, maar kijk ook even of je het uberhaupt nodig hebt.

Waar vind ik een opgave of berekening van de NOCT? Ik zie die niet op de datasheet van DMEGC? Of ik kijk niet goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kasteel78 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik heb 1x 35A in huis.
Er kan hier en daar wat schaduw van een boom zijn, vandaar de keuze voor optimizers of micro-omvormers.

Ik zal jouw suggestie eens voorleggen, maar volgens mij werkt de betreffende installateur niet met Panasonic producten.
Misschien een plaatje plaatsen van de situatie?
Een boomschaduw kan lastig zijn.

Ik kom alleen al uit op 1800 euro voor 16x IQ7+ via solar-bouwmarkt, dan lees je nog niks uit en zitten er geen stekkers aan.
Daar heb je al een SMA omvormer (geen solarbouwmarkt) en 4 panasonics voor. (die panasonics heb je dus al gratis)

Ik ben wat terughoudend wat betreft enphase

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 11:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kasteel78 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb even een ander 375Wp (STC) paneel gepakt waar ik wel een datasheet van kon vinden :) Daarvan kwam de NOCT op 283W.

Een beetje schaduw is niet per se reden om direct naar optimizers te grijpen. Ik heb in de wintermaanden schaduw, maar dan is de opbrengst toch al laag. In de maanden april tm oktober is die schaduw afwezig en is het gros van de productie. Kosten vs. baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTKHMm3ifMsppuovQvRes90ruMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XqdHfNmy8ahT2hF8NCsGAzDG.jpg?f=user_large

Ik de late middag heb ik schaduw van mijn punt dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
En om de voor de hand liggende vraag voor te zijn. Mijn vrouw wil geen lelijke panelen op het schuine dak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kasteel78 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:04:
En om de voor de hand liggende vraag voor te zijn. Mijn vrouw wil geen lelijke panelen op het schuine dak :-)
Je bent me voor inderdaad. Ik zat al aan een vraag te denken. ;)

In deze setting kan ik micro omvormers wel indenken.
Kijk ook eens naar APS eventueel

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
Cr3ator schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Dat helpt inderdaad! Als de uitgangswaarde van het paneel NOCT normaalgesproken zelden of helemaal niet boven de 295W uit komt, dan is er ook geen verlies. Ik zal nog een wat meer panelen bekijken om een idee te krijgen. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
Klopt het inderdaad dat de SE5000hd later opstart bij weinig licht dan de IQ7+?
In dat geval zou het totale sommetje in het voordeel van de IQ7 kunnen uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:11
295 W / 375 Wp = 0.79.
Zo uit mijn hoofd topt dat zo`n 0.5% van de jaaropbrengst af.
De meerprijs voor IQ7A is meer dan dat.

Mocht je 0.5% veel vinden en liever SolarEdge willen. Let dan wel op dat je een enkelfase omvormer krijgt met P404 optimisers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:11
Kasteel78 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:51:
Klopt het inderdaad dat de SE5000hd later opstart bij weinig licht dan de IQ7+?
In dat geval zou het totale sommetje in het voordeel van de IQ7 kunnen uitvallen.
Ik heb nooit bewijs van die claim gezien.
En mocht het zo zijn dan is het effect nihil.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasteel78
Mocht je 0.5% veel vinden en liever SolarEdge willen. Let dan wel op dat je een enkelfase omvormer krijgt met P404 optimisers.
[/quote]

In de aanbieding met Solaredge producten zitten de SE5000 HD wave en optimizers P401.
Zijn dit niet de juiste optimizers dan?

Ik neig overigens naar de oplossing met de micro-omvormers, aangezien het verschil in opbrengst toch verwaarloosbaar lijkt te zijn, terwijl ik wel de voordelen van de micro-omvormers begrip.
Pagina: 1