Toon posts:

Op zoek naar een nieuwe laptop die aan mijn eisen voldoet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-06 00:07
Mijn trouwe Medion Akoya E7416T is het aan het begeven, dus ik moet op zoek naar een nieuwe laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik doe voornamelijk gewoon een beetje surfen (wel vaak veel tabs open), youtube/netflix kijken, Office Word en Excel, dat soort dingen. Wel gebruik ik dagelijks teamviewer en speel ik af en toe Stardew Valley. Het zou leuk zijn als ik er ook Planet Zoo op zou kunnen spelen, maar dat hoeft niet per sé en alleen daarvoor wil ik niet honderden euros meer betalen. Zolang de specs beter zijn dan mijn huidige Medion (SSD ipv HDD, 8GB ipv 4GB, etc), lijkt het mij prima.

Wat is je budget?
~800

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Ik heb hem vrijwel altijd op schoot op de bank.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ja:
- 17,3 inch
- Qwerty
- Windows
- Minstens i5/ryzen 5
- Minstens 8GB
- Liefst een GeForce videokaart
- De pijltoetsen moeten ruim zijn. Dit klikt vaag, maar in mijn zoektocht merk ik dat heel veel laptops nu de boven en beneden pijltoetsen gehalveerd hebben om ze samen op 1 plekje te passen, waardoor ze allebei heel klein zijn. Voorbeeld, voorbeeld. Dit haat ik echt en wil ik niet hebben.
- Liefst een donkere laptop/toetsenbord met witte toetsen, maar dit is geen dealbreaker.

Dit is een bijna perfecte laptop voor mij, alleen is hij 15 inch. Weten jullie een laptop net als deze, maar dan met een 17 inch scherm?

[Voor 17% gewijzigd door croissantje13 op 02-04-2021 17:14]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:41
https://tweakers.net/lapt...mn1dSKrWUzEQef0umSskUzrk3

Pijltjes even handmatig controleren, bij veel kan dat niet.
Glanzende schermen zijn niet in mode, niet te koop voor dit formaat.

• croissantje13
99ruud99 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:35:
https://tweakers.net/lapt...mn1dSKrWUzEQef0umSskUzrk3

Pijltjes even handmatig controleren, bij veel kan dat niet.
Glanzende schermen zijn niet in mode, niet te koop voor dit formaat.
Bedankt! Op het moment ben ik om eerlijk te zijn niet erg tevreden met het aanbod (niet alleen op Tweakers, maar overal ;) ). Klopt het dat door Corona/lockdowns/het vele thuiswerken het aanbod sterk verminderd is en de prijzen hoger zijn?

Ong. een jaartje geleden was ik ook al op zoek, en toen kwam ik hetzelfde probleem tegen, maar in mindere mate. Toen dacht ik, goh ik wacht wel een paar maanden, dan zal het wel weer terug naar normaal zijn. Maar het is nu zelfs erger naar mijn gevoel.

Hebben jullie misschien enige insight van wanneer we weer beter aanbod/prijzen kunnen verwachten? Ik hoef echt niet de top of the line beste en nieuwste processor en videochip, ik bedoel echt gewoon een fatsoenlijk aanbod van degelijke laptops voor degelijke prijzen (normaal zit ik altijd rond de 500-600 euro, maar nu lijken vergelijkbare laptops minimaal 800 te zijn).

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is het glanzende scherm een harde eis? Want die zijn er bijna niet meer.

• croissantje13
Frietsaus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:24:
Is het glanzende scherm een harde eis? Want die zijn er bijna niet meer.
Nee dat niet, ook omdat het ook bijna niet meer te vinden is idd. Wel jammer wat dat vind ik toch altijd fijner eruit zien.

• Frietsaus
  • Niet online
Begrijp ik, een glossy scherm is minder "grof".

Bij de gevestigde merken kan ik bijna geen 17" laptops vinden met full size pijltjestoetsen. BTO heeft ze wel, maar dat zijn Clevo barebones (wat niet per se slecht hoeft te zijn).

Nog een alternatief (ook Clevo):
https://laptopzelfsamenstellen.nl/product/nj70-serie/

[Voor 16% gewijzigd door Frietsaus op 03-03-2021 17:34]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Groot voordeel van een mat scherm is dat het minder hinderlijke reflecties oplevert. Je niet vaak wel wat in op de levendigheid van de kleuren.

Life is not about specs, it is about joy!

• croissantje13
Frietsaus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:29:
Begrijp ik, een glossy scherm is minder "grof".

Bij de gevestigde merken kan ik bijna geen 17" laptops vinden met full size pijltjestoetsen. BTO heeft ze wel, maar dat zijn Clevo barebones (wat niet per se slecht hoeft te zijn).

Nog een alternatief (ook Clevo):
https://laptopzelfsamenstellen.nl/product/nj70-serie/
Bedankt, maar dat lijkt mij toch wel erg duur worden. Met een i5, 8gb en Windows zit ik al bijna op 800 euro, en dan heb je niet eens een goede videochip.
bartvl schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:04:
Groot voordeel van een mat scherm is dat het minder hinderlijke reflecties oplevert. Je niet vaak wel wat in op de levendigheid van de kleuren.
Ik gebruik hem eigenlijk alleen maar binnen dus reflecties zijn geen probleem. Maar goed, als het er niet is dan is het er niet, en wordt het toch een mat scherm.

Graag zou ik nog wel deze vraag even willen bumpen:

Klopt het dat door Corona/lockdowns/het vele thuiswerken het aanbod sterk verminderd is en de prijzen hoger zijn?

Ong. een jaartje geleden was ik ook al op zoek, en toen kwam ik hetzelfde probleem tegen, maar in mindere mate. Toen dacht ik, goh ik wacht wel een paar maanden, dan zal het wel weer terug naar normaal zijn. Maar het is nu zelfs erger naar mijn gevoel.

Hebben jullie misschien enige insight van wanneer we weer beter aanbod/prijzen kunnen verwachten? Ik hoef echt niet de top of the line beste en nieuwste processor en videochip, ik bedoel echt gewoon een fatsoenlijk aanbod van degelijke laptops voor degelijke prijzen (normaal zit ik altijd rond de 500-600 euro, maar nu lijken vergelijkbare laptops minimaal 800 te zijn).

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik vermoed dat het vooral te maken heeft met het schermformaat. 17,3" in een laptop is niet heel populair. De focus bij laptops ligt denk ik vooral op kleiner-kleiner-kleiner (zie daar het probleem met de pijltjes toetsen...)

Life is not about specs, it is about joy!

• Chemiker
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-05-2021
Hey, ik had een dergelijke zoektocht. Nog steeds niet uit het apparaat gekomen, maar ik heb wel een handige tip voor je als je een grafisch wat veelvragendere game wilt spelen op je laptop zonder er geld aan uit te geven.

NVidia heeft sinds ruim een jaar een online game streaming platform dat gratis te gebruiken is: GeForce NOW (https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/). De service is gratis, dan kun je sessies van 1 uur spelen. Afsluiten en her-opstarten van de GeForce terminal geeft je gewoon een nieuwe sessie. Ik gebruik het om Planet zoo te spelen op mijn MacBook uit 2011 en dan runt ie gewoon prima (je hoort het goed, een mega oud MacOS systeem runt een nieuw Microsoft spel!). Het enige is dus dat ik elk uur even op moet slaan en moet verversen, maar daar kan ik mee leven.

Hopelijk heb je er wat aan.

[Voor 17% gewijzigd door Chemiker op 04-03-2021 17:52]

• croissantje13
Chemiker schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:51:
Hey, ik had een dergelijke zoektocht. Nog steeds niet uit het apparaat gekomen, maar ik heb wel een handige tip voor je als je een grafisch wat veelvragendere game wilt spelen op je laptop zonder er geld aan uit te geven.

NVidia heeft sinds ruim een jaar een online game streaming platform dat gratis te gebruiken is: GeForce NOW (https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/). De service is gratis, dan kun je sessies van 1 uur spelen. Afsluiten en her-opstarten van de GeForce terminal geeft je gewoon een nieuwe sessie. Ik gebruik het om Planet zoo te spelen op mijn MacBook uit 2011 en dan runt ie gewoon prima (je hoort het goed, een mega oud MacOS systeem runt een nieuw Microsoft spel!). Het enige is dus dat ik elk uur even op moet slaan en moet verversen, maar daar kan ik mee leven.

Hopelijk heb je er wat aan.
Ben vergeten te replyen, maar alsnog bedankt! Hier maak ik al een tijdje gebruik van, maar sinds mijn huidige laptop kapot aan het gaan is en echt aan vervanging toe is, wil ik toch een wat krachtig systeem dan wat ik tot nu toe heb gehad.

• croissantje13
Ik heb ik de laatste paar weken heel veel gezocht, en heb wat degelijke opties gevonden. Maar ik heb toch nog wat vraagjes, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

pricewatch: Acer Nitro 5 AN517-51-56GZ
* Mooi ding, goede specs (volgens mij?) en redelijke prijs. Alleen ben ik niet zo'n fan van die rode verlichting en kan nergens info vinden of je die ook uit kunt zetten of niet?
* Ook jammer dat hij alleen te koop is bij webwinkels/winkels ver weg van mij vandaan. Zo kopen zonder hem in het echt gezien te hebben vind ik niet fijn, en retourneren is ook weer zo'n dingetje als hij toch niet bevalt. Is het mogelijk om bij een grote ICT winkel (media markt, bcc, etc) het model op te vragen om hem daar in de winkel te bekijken? Of ben ik nu gek haha.

pricewatch: Medion Akoya P15647 (30027588, Qwerty toetsenbord)
https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9300000000211982/
* Ook een mooie, wel 15 inch...
* Veel goedkoper dan vergelijkbare laptops- hoe komt dat? Zit er toch iets slechts verborgen wat ik niet zie?

pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY005PMH)
https://www.bcc.nl/comput...05-15-6-inch-zwart/294809
https://www.mediamarkt.nl...-ssd-gtx1650-1680738.html
* Ook een leuke, en ik vind dit neutrale uiterlijk mooier dan die gaming pc look, maar ook weer 15 inch
* Welke is beter: Ryzen 5 of Intel Core i5?
* Wel hele goeie specs volgens mij?
* Te koop in een lokale winkel, wel zo fijn!
* Eigenlijk zoek ik precies zo'n laptop, maar dan in 17 inch formaat... ik kan niets vinden, misschien hebben jullie een insider tip?

• croissantje13
Niemand?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
17 Inch laptops zijn niet populair bij de reviews hier inderdaad, alles moet altijd 15 inch IPS full HD.
Maar de Medion misschien nog even een eenvoudige upgrade geven met een SSD (een must!), wat geheugen?
Dat kan relatief makkelijk bij dat model zie ik, of is er een mechanisch defect?

• Frietsaus
  • Niet online
Toetsenbordverlichting van de Acer kan uit, maar dan is het toetsenbord nog steeds rood.

• croissantje13
The_Doman schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:59:
17 Inch laptops zijn niet populair bij de reviews hier inderdaad, alles moet altijd 15 inch IPS full HD.
Maar de Medion misschien nog even een eenvoudige upgrade geven met een SSD (een must!), wat geheugen?
Dat kan relatief makkelijk bij dat model zie ik, of is er een mechanisch defect?
Denk dat upgraden het niet meer waar is eerlijk gezegd. Er is idd een mechanisch defect (scherm flikkert, denk LCD kabel oid), maar ook het geheugen en de processor zouden dan geupgraded moeten worden. Ik heb zelf niet veel ervaring met laptops aanpassen, dus zou het waarschijnlijk ook door een shop moeten laten doen zodat het echt goed gebeurt, en dat gaat denk ik wel meerdere honderden euros kosten. Mij niet waard sinds ik 800 euro voor een gloednieuwe laptop al heel veel geld vind.

• croissantje13
Frietsaus schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:56:
Toetsenbordverlichting van de Acer kan uit, maar dan is het toetsenbord nog steeds rood.
Bedankt voor de info! Ik heb dit plaatje gevonden met verlichting uit: https://assets.mmsrg.com/...tro-5-%28AN517-52-56C6%29, en dan zie je de toetsen heel erg slecht. Dit wordt hem dus ook niet vrees ik.

• croissantje13
Heeft iemand nog opties die niet op de pricewatch staan? Mijn laptop begint nu ook plotseling uit te vallen dus ben bang dat ik echt een nieuwe moet hebben! Mijn huidige opties:

-Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY005PMH), waar ik niet helemaal tevreden over ben maar ik wel in de winkel kan bezichtigen
-Lenovo Legion 5i (17" Intel) (https://www.lenovo.com/nl...egion-5i-17/p/88GMY501441), voldoet aan alle eisen, maar wel flink wat duurder en niet in een winkel te bezichtigen
-???

• croissantje13
Hoe is deze: https://www.expert.nl/asus-vivobook-17-d705ba-bx040t-grijs (volgens mij deze tweakers: pricewatch: ASUS VivoBook D705BA-BX040T-BE) in vergelijking met mijn oude laptop? (pricewatch: Medion Akoya E7416T)

Ik vindt echt niets waar ik helemaal tevreden over ben, en om dan 800+ euro uit te geven aan iets waar ik mij aan ga ergeren (al is het de rode toetsen, of het kleinere scherm) ligt mij toch niet helemaal. Dan moet ik misschien maar een goedkoop, minder krachtig modelletje kopen en dan over 2/3 jaar misschien weer verder kijken of er dan beter aanbod is. Zolang ik er niet op achteruit ga ten opzien van mijn huidige laptop vind ik het zo erg nog niet. Dan speel ik Planet Zoo en dergelijke wel via Geforce Now.

Andere suggesties van goedkope vergelijkbare laptops zijn welkom! Wel graag van shops die fysieke winkels hebben (in het Oosten), want dat vind ik toch ook wel weer erg belangrijk. Als je bijvoorbeeld hier kijkt: https://www.bcc.nl/comput...&sortorder=PriceLowToHigh staat gewoon haast alles op niet 'leverbaar', dit is toch niet normaal meer.

• pband
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-01 14:52
croissantje13 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:32:
Hoe is deze: https://www.expert.nl/asus-vivobook-17-d705ba-bx040t-grijs (volgens mij deze tweakers: pricewatch: ASUS VivoBook D705BA-BX040T-BE) in vergelijking met mijn oude laptop? (pricewatch: Medion Akoya E7416T)

Ik vindt echt niets waar ik helemaal tevreden over ben, en om dan 800+ euro uit te geven aan iets waar ik mij aan ga ergeren (al is het de rode toetsen, of het kleinere scherm) ligt mij toch niet helemaal. Dan moet ik misschien maar een goedkoop, minder krachtig modelletje kopen en dan over 2/3 jaar misschien weer verder kijken of er dan beter aanbod is. Zolang ik er niet op achteruit ga ten opzien van mijn huidige laptop vind ik het zo erg nog niet. Dan speel ik Planet Zoo en dergelijke wel via Geforce Now.

Andere suggesties van goedkope vergelijkbare laptops zijn welkom! Wel graag van shops die fysieke winkels hebben (in het Oosten), want dat vind ik toch ook wel weer erg belangrijk. Als je bijvoorbeeld hier kijkt: https://www.bcc.nl/comput...&sortorder=PriceLowToHigh staat gewoon haast alles op niet 'leverbaar', dit is toch niet normaal meer.
Ik zou je mijn ASUS 2de hands kunnen aanbieden. Een 17 inch scherm, glanzend, ik weet niet alle specs uit mijn hoofd (moet ik opzoeken, zit nu via mijn werklaptop). Ik weet alleen nog dat hij 6gb intern heeft en een i5 processor. Het is al wel een oudje ondertussen, er zou een nieuwe accu in moeten (opgezocht, die zijn nog te koop voor ik dacht iets van 35€) Ik weet dat hij een extra slot heeft waar je bv een SSD in kan plaatsen. Hij draait op een legale windows versie (geupgrade destijds vanuit W7 nog). Functioneert verder wel prima, wordt alleen bijna niet meer gebruikt omdat we betere alternatieven hebben ondertussen.

Dus met wat investering kan je de ASUS wel flink upgraden naar de toekomst, maar ik weet niet of je open staat voor zoiets (ps ik hoef er niet de hoofdprijs voor, ik hield hem puur als een backup laptop omdat hij wel heel betrouwbaar is). Mocht je interesse hebben, kan ik je foto's delen van de specs/pijltjes toetsen etc.

• croissantje13
pband schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:42:
[...]

Ik zou je mijn ASUS 2de hands kunnen aanbieden. Een 17 inch scherm, glanzend, ik weet niet alle specs uit mijn hoofd (moet ik opzoeken, zit nu via mijn werklaptop). Ik weet alleen nog dat hij 6gb intern heeft en een i5 processor. Het is al wel een oudje ondertussen, er zou een nieuwe accu in moeten (opgezocht, die zijn nog te koop voor ik dacht iets van 35€) Ik weet dat hij een extra slot heeft waar je bv een SSD in kan plaatsen. Hij draait op een legale windows versie (geupgrade destijds vanuit W7 nog). Functioneert verder wel prima, wordt alleen bijna niet meer gebruikt omdat we betere alternatieven hebben ondertussen.

Dus met wat investering kan je de ASUS wel flink upgraden naar de toekomst, maar ik weet niet of je open staat voor zoiets (ps ik hoef er niet de hoofdprijs voor, ik hield hem puur als een backup laptop omdat hij wel heel betrouwbaar is). Mocht je interesse hebben, kan ik je foto's delen van de specs/pijltjes toetsen etc.
Hoi, je mag me die info wel in een berichtje sturen! Zou mogelijk wel interesse hebben.

• croissantje13
Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij zowel de BCC als Mediamarkt, en ik ga met open mind ook naar 15 inch laptops kijken.

Verder zou ik nog wel heel graag willen weten hoe nou precies deze 2 (eigenlijk 3) laptops vergelijken:

pricewatch: Medion Akoya P15647 (30027588, Qwerty toetsenbord)
https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9300000000211982/

En:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00LCMH)
https://www.bcc.nl/comput...05-15-6-inch-zwart/294809

En:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15IMH05 (81Y400DWMH)
https://www.mediamarkt.nl...-ssd-gtx1650-1680738.html

Ik zie als leek niet heel veel verschil tussen deze computers, en toch is er bijna 200 euro verschil in de prijs. Hoe kan dat? Is de Medion gewoon slechtere kwaliteit ofzo?

Ook is de Lenovo 50 euro duurder bij de BCC dan bij de Mediamarkt en zie ik 2 verschillen:
- Intel Core i5-10300H met 4 cores vs. AMD Ryzen 5 4600H met 6 cores
-GeForce GTX 1650 vs. GeForce GTX 1650 Ti

Zijn de Ti en de Ryzen ook echt beter dan de MM versie? Ik vrees dat ik sowieso niet kan kiezen aangezien de MM versie niet online beschikbaar is en ook niet in de winkels bij mij in de buurt, maar ik zou het wel graag willen weten.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
De Medion heeft overal gewoon wat lagere specs qua CPU en GFX kracht vergeleken met de Lenovo's
De CPU en GFX van de Lenovo's ontlopen elkaar niet zo veel begrijp ik.
Laptopmedia.com: NVIDIA GeForce GTX 1650 vs GeForce GTX 1650 Ti – the difference is insignificant
Wel was er nog een issue waarbij een groot deel van het werkgeheugen werd ingenomen door de CPU/APU van de AMD processor, ik weet niet hoe dat zit met dit model qua CPU/GFX combinatie?
AMD GPU geheugen neemt RAM in

• croissantje13
The_Doman schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:06:
De Medion heeft overal gewoon wat lagere specs qua CPU en GFX kracht vergeleken met de Lenovo's
De CPU en GFX van de Lenovo's ontlopen elkaar niet zo veel begrijp ik.
Laptopmedia.com: NVIDIA GeForce GTX 1650 vs GeForce GTX 1650 Ti – the difference is insignificant
Wel was er nog een issue waarbij een groot deel van het werkgeheugen werd ingenomen door de CPU/APU van de AMD processor, ik weet niet hoe dat zit met dit model qua CPU/GFX combinatie?
AMD GPU geheugen neemt RAM in
Bedankt, dat zal ik zeker in acht nemen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee