Toon posts:

GPU geheugen neemt RAM in

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-02 20:58
Mijn vraag
De root van het probleem: De gehele laptop loopt regelmatig vast bij het gebruik van Teams. Oplossingen: Clean install Windows en de nieuwste installatie van AMD Adreanlin drivers. Maar, nu zag in in taakbeheer slechts 6GB RAM terwijl de laptop 8GB zou moeten hebben. Er staat 2GB bij 'Gereserveerd voor hardware'. Het enige wat ik kan verzinnen waarvoor die 2GB is, is voor de iGPU, waar ik het geheugen ook zie terugkomen. Waarom wordt dit niet dynamisch verdeeld, en waarom is dit zo (achterlijk) groot? Op mijn andere laptop (met intel cpu/igpu) is dit slechts 194MB. Hoort dit bij AMD APU's? Ik kan er online eigenlijk bar weinig over vinden, enkel in zeer oude topics, zoals hier. Ook vond ik dit draadje. Zou het kunnen zijn dat er een defecte RAM bank in zit? Ik moet eerlijk zeggen dat de algehele snelheid van de laptop me ook iets tegen valt met simpele taakjes, al heb ik nog nooit een soortgelijk gespecte machine vast gehad, dus dit gevoel zegt niet alles.

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Asus VivoBook D509DA-EJ395T
Windows 10 64 bit
AMD 20.4.2 drivers
Ryzen 3 3250U

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de BIOS gezocht om dit te wijzigen, maar ik kan het daar niet vinden. Tevens zou het helpen om via system configuration (msconfig) eenmalig het maximale geheugen toe te kennen, dit werkte ook niet.

[Voor 22% gewijzigd door Sandert98 op 18-09-2020 18:40]

Beste antwoord (via Sandert98 op 21-09-2020 08:47)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34
Dit? Heeft blijkbaar te maken met Microsoft PlayReady?
HP Community: Big Memory Reserved for Hardware
This is a known problem with AMD processor. Please check the following article: to fix:
https://support.hp.com/us-en/document/c06526774

And from Microsoft PlayReady.
https://www.microsoft.com/playready/overview/

Alle reacties

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 10:49
De laptop en de VGA kaart zijn beiden geen high end. Eerder het lage middensegment. Als ik naar de specs van de video-kaart kijk: https://www.techpowerup.c...adeon-vega-3-mobile.c3078
heeft de videokaart geen eigen videoram en maakt ie gebruik van het interne RAM geheugen, dit zijn die toegewezen 2 GB ram van je interne laptop ram-geheugen. Dit zou je in de moederbord- of vga-bios moeten kunnen instellen. Of misschien in de Radeon-software?

• Sandert98
Thanks voor je reply!
Klopt, zeker waar. Het is is echt het laagste segment. Dus dat zou wel de prestaties verklaren.

Dat het GPU geheugen gedeeld wordt met het RAM vind ik inderdaad niet zo gek. Dat hebben de intel iGPU's ook (vergeleken met de uhd 620 in een i5-8365u). Alleen hier wordt het geheugen letterlijk gedeeld met het RAM, en dus niet er afgehaald. Dat vind ik zo vreemd. Stel dat je meer RAM nodig hebt dan 6GB, maar geen 2GB geheugen voor je GPU, dan is die 2GB overkill lijkt me? Waarom wordt dit niet automatisch gescaled? Is dit bij elke Ryzen machine zo?

Helaas kan ik trouwens geen optie vinden voor het wijzigen van het toegewezen GPU geheugen. In de AMD software niet, en ook niet in de bios. Een vga bios in een laptop? Dat is mij niet bekend..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:35
https://devblogs.microsof...gpus-in-the-task-manager/

Stukje bij Videomemory.

Het is dynamisch. Het maximum wordt aan de Gpu toegewezen, maar als het niet door de Gpu wordt gebruikt en wel door Windows zelf, dan wordt het gewoon door Windows gebruikt.

• Sandert98
White Feather schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:34:
https://devblogs.microsof...gpus-in-the-task-manager/

Stukje bij Videomemory.

Het is dynamisch. Het maximum wordt aan de Gpu toegewezen, maar als het niet door de Gpu wordt gebruikt en wel door Windows zelf, dan wordt het gewoon door Windows gebruikt.
Thanks voor de link! Zeer nuttig. Vooral het volgende stuk:
For integrated GPUs, it’s more complicated. Some integrated GPUs will have dedicated memory while others won’t. Some integrated GPUs reserve memory in the firmware (or during driver initialization) from main DRAM. Although this memory is allocated from DRAM shared with the CPU, it is taken away from Windows and out of the control of the Windows memory manager (Mm) and managed exclusively by VidMm. This type of reservation is typically discouraged in favor of shared memory which is more flexible, but some GPUs currently need it.
Normaal zou dus alles shared moeten zijn, dat raden zij dus ook aan. Op een een of andere manier heeft Asus of AMD besloten dat het dus nog een goed idee was om 2GB echt te reserveren voor de integrated graphics. Dat vind ik heel bijzonder met een laptop met slechts 8GB RAM. Maar dan weet ik tenminste dat het geen kapotte RAM is of een bug.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:40
Kan je niet toevallig een 8 GB stickjes bij plaatsen? Die zijn nu goedkoper dan ooit,en ik denk dat je dan nooit meer dit probleem hebt ^^

• Sandert98
Dat zou zeker weten kunnen, maar dat is in eerste instantie niet hoe dit probleem opgelost moet worden denk ik. Ik heb een support ticket ingeschoten bij Asus, waarom ze dit doen en of ze dit kunnen wijzigen. Ik ben benieuwd.
Op dit moment zit er trouwens 2x4GB in. Dus dan zouden ze beiden vervangen moeten worden, is toch weer ca. 55 euro, op een laptop van 400 euro..

• White Feather
Wacht even hoor.

Microsoft heeft het zo geregeld.

En als je Gpu het niet gebruikt en Windows heeft het nodig, dan komt het gewoon vrij voor Windows.

Ik zie het probleem dus niet.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Sandert98 schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:09:

Op dit moment zit er trouwens 2x4GB in.
Waarvan 4GB zit gesoldeerd op het moederbord dus niet te vervangen is.

• Sandert98
@White Feather
Nou, zoals ik het lees eigenlijk niet. Als je bij GPU kijkt, zie je 5GB GPU geheugen. Hiervan is 3GB Gedeeld geheugen, en 2GB gereserveerd.
Ook als je bij RAM kijkt zie je boven aan 8GB staan, 6GB beschikbaar en 2GB gereserveerd. Dus het is juist de bedoeling dat het dynamisch gebeurt, maar er wordt 2GB standaard al toegekend aan de GPU wat natuurlijk vrij veel is voor zo'n laptopje.

@Uszka
Thanks! Had ik nog niet eens naar gekeken.

• White Feather
Maar heb je nu al gekeken wat er gebeurd als je het nu beschikbare geheugen gebruikt?

Lijkt me toch simpel te testen.

• Sandert98
@White Feather Ik heb het net even geprobeerd, wanneer ik de Prime95 memory stress test doe wordt er 5,8 van de 6GB gebruikt. Helaas dus geen extra RAM gekregen.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 10:49
Misschien kun je het forceren door een VM-sessie te starten met +/- 4 GB RAM toegewezen? Vervolgens kijken wat er gebeurt met je RAM... Als je laptop dit aankan tenminste...Draai je W10 Home of Pro?
Check met het commando: "winver".

[Voor 8% gewijzigd door Kosh66 op 20-09-2020 23:08]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34
Dit? Heeft blijkbaar te maken met Microsoft PlayReady?
HP Community: Big Memory Reserved for Hardware
This is a known problem with AMD processor. Please check the following article: to fix:
https://support.hp.com/us-en/document/c06526774

And from Microsoft PlayReady.
https://www.microsoft.com/playready/overview/

• Sandert98
Thanks @The_Doman ! Dat was inderdaad precies waar ik naar op zoek was.
Gek dat het zo'n "probleeem" is op grote schaal, en dat er blijkbaar niet meer aandacht voor is. Maar, ik weet nu wel de oorzaak en dat er niets aan te veranderen is.
Thanks voor het meedenken allemaal!

[Voor 7% gewijzigd door Sandert98 op 21-09-2020 08:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee