Toon posts:

Advies zonnepanelen plat dak veranda

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Koopsikov
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03 21:05
Hallo allemaal,

In plaats van het geld in een pensioenpot te stoppen heb ik de knoop doorgehakt en wil voor zonnepanelen gaan. Ik wil ze plaatsen op een plat dak op de veranda in de achtertuin. Vrijwel de hele dag zon, wellicht een klein beetje schaduw op sommige plekken vanwege een appelboom bij de buren en een schoorsteen van de houtkachel.

Ik kan er 12 tot 14 kwijt en heb een offerte ontvangen van een plaatselijke installateur. Inschatting van hem was eerst 10 panelen compleet met omvormer en optimizers voor € 4.300,- incl BTW. Nu 14 panelen 330 kw, solaredge 3600 omvormer en optimizers voor € 7.100,- Raar verschil voor mij. Hoe kijken jullie hier tegen aan, normale prijs of echt aan de hoge kant (ik verwacht dat laatste).

Na wat studie gedaan te hebben hier op dit forum vraag ik me af of ik wel wil gaan voor een omvormer met optimizers of voor micro omvormers. Wat ik namelijk heb begrepen is dat een omvormer toch best wel wat geluid maakt en micro omvormers niet, maar zijn er andere voor en nadelen?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:08
Haha, het lijkt erop dat die installateur jou niet als klant wil of een typo heeft gemaakt.

Maar deel eens een duidelijke luchtfoto met je favoriete legplan. Heb je een 3 fase of enkelfase aansluiting?
Heb je meer details over dat kleine beetje schaduw>

Een omvormer zou qua geluid helemaal geen probleem moeten zijn als die niet op een slaapkamer hangt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Koopsikov
Dat gevoel had ik ook toevallig vandaag een offerte gekregen via vereniging eigen huis, nu zullen die ook niet de meest voordelige zijn, maar dat scheelde al zo'n € 2.000,-.

Het gaat om de veranda aan de achterzijde, lengte is 8,50 meter, diepte 3,85, hoogte 3,00 en er staat een kachelpijp op vanuit de linkerkant gemeten 2 meter van de zijkant en 0,6 meter uit de voorkant. Hoogte is ongeveer 1 meter schat ik.

Er kunnen 12 tot 14 panelen op heb ik begrepen. Het legplan is dan oost-west oriëntatie volgens de offerte.

Ik heb een 3 maal 25 aansluiting

• busscherski
O de omvormer komt onder de veranda te hangen? Maak je maar niet druk over het geluid.

Is de schoorsteen naar de noordzijde verplaatsen een optie? Dat brengt veel meer op dan optimisers en er kan minder aan kapot.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Koopsikov
Helaas de schoorsteen verplaatsen kan niet, dan moeten we een andere constructie gaan bedenken voor de brandveiligheid. Wordt het allemaal niet mooier van. Dan maar wat minder opbrengst.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Ik zou ook zeggen, probeer die schoorsteen te verplaatsen of naar de andere zijde verplaatsen, dan heb je enkel in de ochtend wat schaduw en heb je ook geen optimizers nodig. bespaar je in ieder geval 700 euro

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
En 10 panelen met Solaredge voor 4300 euro is al aan de hoge kant, ik vraag me dan ook af wat voor merk panelen je op de offertes hebt staan. 7100 euro voor 14 panelen met SE, dat moeten wel LG of Panasonic oid zijn.

• Koopsikov
Het verplaatsen van de schoorsteen is helaas voor mij een no-go, dan moet vervolgens de hele veranda weer verbouwd worden en dat kost meer. Inmiddels heb ik wat meer offertes opgevraagd, maar ze zijn allemaal aan de hoge kant €5500 ex btw voor 13 panelen, optimizers en omvormer. Heeft iemand ervaring met een partij en de omgeving Zwolle - Apeldoorn?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicitel wat verduidelijkt

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:48
Koopsikov schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:04:
Het verplaatsen van de schoorsteen is helaas voor mij een no-go, dan moet vervolgens de hele veranda weer verbouwd worden en dat kost meer. Inmiddels heb ik wat meer offertes opgevraagd, maar ze zijn allemaal aan de hoge kant €5500 ex btw voor 13 panelen, optimizers en omvormer. Heeft iemand ervaring met een partij en de omgeving Zwolle - Apeldoorn?
Zou even kijken bij Solar Bouwmarkt en Winkelman. De prijzen die je nu noemt zijn 1.5 tot 2 keer te hoog in mijn ogen.

• busscherski
Die eerste prijs voor 10 panelen vind ik niet duur voor een SolarEdge systeem.

12 panelen in oost-west past zeker. Ik weet niet zeker of 14 ook past.

Winkelmandje van Solar-bouwmarkt.

Met iets grotere panelen wordt het relatief iets goedkoper maar ik weet niet of dat past.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375-wp-perc.html

Als je in plaats van SolarEdge voor een Chinees merk stringomvormer kiest bespaar je zo'n 700 euro.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
Maar ik weet niet of schaduwmanagement van een stringomvormer goed gaat werken met slechts 6 panelen per string.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook hier kan APS wat zijn met 3x een QS1.
Komt qua prijs een beetje tussen SE en een stringomvormer in, maar is flexibler dan SE.

Bij SE wel P404 optimizers nemen, anders gaat het door schaduw en verschillende instraling waarschijnlijk niet lekker werken.

Als je een beetje handig bent, is zo'n dak heel goed zelf te doen :)

[Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2021 16:56]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Koopsikov
busscherski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:23:
Die eerste prijs voor 10 panelen vind ik niet duur voor een SolarEdge systeem.

12 panelen in oost-west past zeker. Ik weet niet zeker of 14 ook past.

Winkelmandje van Solar-bouwmarkt.

[Afbeelding]

Met iets grotere panelen wordt het relatief iets goedkoper maar ik weet niet of dat past.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375-wp-perc.html

Als je in plaats van SolarEdge voor een Chinees merk stringomvormer kiest bespaar je zo'n 700 euro.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
Maar ik weet niet of schaduwmanagement van een stringomvormer goed gaat werken met slechts 6 panelen per string.
Ik heb het gevoel dat de 10 panelen een lokkertje was. Zo zonder enige informatie kreeg ik deze prijs namelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koopsikov
Heb inmiddels een keurige offerte gekregen, kom nu uit op €1,05 per wattpiek. En dan heb ik de enphase micro omvormers, dat voelt voor mij toch iets veiliger aan. In elk geval dank voor jullie inzicht en hulp.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee