Toon posts:

Advies gevraagd voor thuisnetwerk nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:32
Eindelijk.. Ik kan gaan nadenken over het netwerk in onze toekomstige woning 8) Een goed jaar geleden bijna alles een upgrade gegeven naar Ubiquiti en nu is het tijd voor een groter netwerk O+ . De volgende componenten heb ik op dit moment in mijn netwerk;In de nieuwe woning heb ik de gelegenheid om alles goed te doen. Alles is gestript, dus ik wil het nu graag goed aanpakken en zo goed als mogelijk toekomstbestendig zijn. De grootste uitdaging in mijn hoofd zit hem in de kabels naar de wall-outlets voor de slaapkamers boven.

Ik zoek
  • 8-poorts patchpaneel
  • Compacte switch
  • Acces Point, liefst gevoed via PoE
Wat is je budget?
Deze laat ik even helemaal open. Het moet wel een beetje bij de weg blijven ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals reeds gezegd heb ik op dit moment bijna alles van Ubiquiti. En vanwege het eco-systeem wat me erg bevalt, gaat de voorkeur daar ook weer naar uit. Al heb ik op ook nog een oude Netgear router in m'n netwerk zitten. Dus ik sta ook open voor andere merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je de producten gaat gebruiken.?
Ik heb even een schets gemaakt van het toekomstige netwerk;

Alle rood markeerde onderdelen zijn de nieuwe onderdelen die ik denk nodig te hebben.
En om maar meteen met de lastigste te beginnen.. Dit zijn de UTP-kabels die ik naar de slaapkamers en zolder wil hebben. De eerste verdiepingsvloer is van beton en de tweede van hout. Echter zie ik op dit moment geen eenvoudige mogelijkheid om vanuit de meterkast met ~5 UTP-kabels naar de zolder te komen. Als ik hier namelijk door de vloer boor, kom ik midden op de overloop uit, dus dat is geen optie.
Als oplossing heb ik op bedacht om via een oude gasleiding met 1 UTP-kabel naar de zolder te gaan. Van hieruit wil ik via een klein patchpaneel en/of switch door de houten verdiepingsvloer naar beneden om daar via het plafond de kabels op de juiste plek in de slaapkamers te krijgen, waar ze vervolgens de muur in gaan naar de wall-outlet. Tevens wil ik een Acces Point op zolder in het trapgat hangen zodat we daar en op de slaapkamers ook WiFi hebben. Ik ben erg benieuwd wat jullie denken van deze oplossing, is dit handig of zijn er andere suggesties? Dit is namelijk het punt waar ik het meest mee zit in het geheel.

Verder zoek ik nog een simpele switch voor in mijn toekomstige mancave op de begane grond. Hier komt nu alleen een PC met printer te staan, naast mijn werklaptop die af en toe gebruikt wordt. Maar in de toekomst wil ik vanuit deze ruimte naar buiten toe voor WiFi, TV-aansluiting onder de overkapping :9 en misschien in de verre toekomst, security camera's. Daarom wil ik hier ook graag meteen een switch hebben. Overigens zal deze ruimte voorzien worden van twee kabels. Op de slaapkamers beperk ik dit tot 1 vanwege de beperkte ruimte die ik heb. Ik verwacht niet een 16- of 24-poorts patchpaneel kwijt te kunnen op zolder.

Mijn boodschappenlijstje tot nu toe;
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)€ 30,90€ 30,90
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 114,63€ 114,63
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 220,43

Met het beoogde patchpaneel en de UTP-kabel. De wall outlets en connectors red ik me wel mee :)

Ik ben pas net begonnen met uitdenken van dit alles, al zitten er al genoeg ideeën in m'n hoofd. Er missen geheid nog zaken of er zijn dingen die anders en slimmer kunnen. Daar ben ik vooral benieuwd naar!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-05 09:54
Vaak buj te bange ;)

Als je huis er toch kaal is:

Kan je de kabels naar de slaapkamer niet in de dekvloer van de eerste verdieping infrezen? Dus vanuit de meterkast omhoog en vandaar naar de slaapkamers.

En ik zou alle kabels in de meterkast laten uitkomen en daar een groot patchpaneel monteren. Dan is alles centraal en heb je niet overal en nergens switches liggen. Omdat je nooit genoeg patchpunten kan hebben is de twin-utp van Belden (https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html) wel handig. Ik heb in het verleden de CAT 5e variant door 5/8 buis getrokken. Met deze zou ik 3/4 buis gebruiken.

Op plaatsen waar je dan toch patchpunten te kort komt is een Unifi Flex switch wel een mooi ding, want die kan gevoed worden via PoE, wat weer adapter scheelt. Heb je wel iets dit nodig: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+)

• Rohem
jvanderneut schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:36:
Vaak buj te bange ;)

Als je huis er toch kaal is:

Kan je de kabels naar de slaapkamer niet in de dekvloer van de eerste verdieping infrezen? Dus vanuit de meterkast omhoog en vandaar naar de slaapkamers.

En ik zou alle kabels in de meterkast laten uitkomen en daar een groot patchpaneel monteren. Dan is alles centraal en heb je niet overal en nergens switches liggen. Omdat je nooit genoeg patchpunten kan hebben is de twin-utp van Belden (https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html) wel handig. Ik heb in het verleden de 5e variant door 5/8 buis getrokken. Met deze zou ik 3/4 buis gebruiken.

Op plaatsen waar je dan toch patchpunten te kort komt is een Unifi Flex switch wel een mooi ding, want die kan gevoed worden via PoE, wat weer adapter scheelt. Heb je wel iets dit nodig: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+)
Dat is wel een interessante suggestie inderdaad d:)b Eens even kijken of dat een optie is, want dat zou het geheel (op een wat extra stof en breekwerk na :7 ) wel wat overzichtelijker maken d:)b .
Wat bedoel je met de 5e variant? Die snap ik even niet..

Voor wat betreft de switch, als ik vanuit de meterkast zou gaan werken heb ik die sowieso nodig volgens mij, los van het feit wel of ik wel/geen twin-utp ga gebruiken. Aangezien dit wel een behoorlijke aanslag op mijn budget is, wil ik dit op een later moment doen. Niet alle slaapkamers hoeven direct vanaf dag een gepatcht te zijn namelijk. De twee of drie kabels die ik direct nodig heb, voorzie ik wel even van een RJ45 connector, zodat ze meteen in de bestaande switch kunnen. Dat lijkt me dan een werkbare route of niet? Wat ik me dan nog wel afvraag. Kan die CAT6 kabel rechtstreeks op die switch aangesloten worden? Of hoe werkt dat? Dat is nieuw voor mij namelijk.

En dan nog even zien hoe ik dat op de langere termijn in de meterkast ga passen. Die is 34cm diep, 60cm breed en 209cm hoog, dus daar moeten we nog even creatief over nadenken. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:32
Ik ben recent ook verhuisd en heb onder het motto 'als je toch bezig bent' op de eerste etage in elke kamer en en naar zolder de overal dubbele kabel aangelegd.

In de foto is de meest rechtse doos het punt waar de internet kabel(s) zitten. Daar kun je gewoon een unit voor kopen. Je kunt kiezen voor een draagring (paar euro) met keystones of voor een volledige unit (35 euro Busch Jaeger Cat6). De doos zelf is gewoon een standaard doos.

Alle kabels komen in de trapkast uit. Hier gaan ze in een patchpanel en die gaat naar een switch. Vanaf de switch gaat 1 kabel naar de meterkast naar de Ziggo modem.

Betreffende Ubiquiti. Ik heb daar beperkte ervaring mee. Ik heb er totaal 3 netwerken mee 'gebouwd' op basis van AC-Lite en de Pro. Ik was van plan om zelf over te stappen naar ubiquiti maar tijdens mijn verbouwing heb ik tijdelijk een setje gebruikt dat ik van Ziggo gratis kreeg; een TP-Link Deco m4 pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack).

Werkt tegen verwachting in serieus als een trein. Eindelijk de roaming die ubiquiti 'beloofd' maar nooit echt kon waarmaken. Ik had de eerste AP op de meest ongunstigste plek die je kunt bedenken; de meterkast. De tweede op de eerste etage en de derde in de keuken. Vervolgens mijn pc 'bedraad' aangesloten via zo'n AP. Ik haal tegen mijn verwachtingen in 292 Mbps via die 'air bridge'. Verder zie je per device op welke AP ze zitten. Het is allemaal een stuk intuïtiever dan het Unify systeem met de controller en het werkt gewoon out of the box. Niet langer hoef je te sleutelen met instellingen om te zorgen dat juiste device op het juiste AP zit. Mijn R7000 zit nog steeds ergens in een doos en komt daar ook niet meer uit. De geplande Ubiquiti setjes die ik wilde aanschaffen zijn geschrapt.

Wellicht niet wat je wil horen maar ik zou serieus overwegen Ubiquiti laten voor wat het is en zo'n setje in huis halen. Zit tevens op elke AP twee rj45 poorten dus je kunt ook doorlussen naar je pc zonder dat je meteen een switch nodig hebt.

[Voor 94% gewijzigd door sdk1985 op 02-03-2021 17:22]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:56
@Rohem Check ook even het topic over nette LAN-afwerking. Daar staan veel tips over manieren van aansluiten van wcd's kabels en patch panelen. Ik herken de opmerking van hierboven over het slecht roamen bij Unifi helemaal niet. Bij mij werkt het perfect met op elke etage 1 access point.

• sdk1985
loeberce schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:09:
@Rohem . Ik herken de opmerking van hierboven over het slecht roamen bij Unifi helemaal niet. Bij mij werkt het perfect met op elke etage 1 access point.
Kan ongetwijfeld aan mij liggen. Deze heb je niet ingesteld om het werkend te krijgen? https://help.ui.com/hc/en...Implementing-Minimum-RSSI

Zo'n in-wall ding van Ubiquiti is misschien wel nog leuk om te doen (als je toch bezig bent en graag Ubiquiti blijft gebruiken). Zelf zet ik 1x een M4 op mijn bureau in de werkkamer voor de eerste etage, 1tje op zolder en 1tje in de keuken voor buiten. De M5 kun je evt netjes aan de muur hangen vergelijkbaar met AC-Lite's. Voor buiten ga ik testen of ik een pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor nodig heb. Het uiteindelijke doel is overal de 300 Mbps te halen.

[Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 02-03-2021 17:34]

• jvanderneut
Rohem schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Wat bedoel je met de 5e variant? Die snap ik even niet..
Ik bedoelde CAT 5e. Met CAT 6 is een dikkere buis voor 2 kabels wel noodzaak.
Voor wat betreft de switch, als ik vanuit de meterkast zou gaan werken heb ik die sowieso nodig volgens mij, los van het feit wel of ik wel/geen twin-utp ga gebruiken. Aangezien dit wel een behoorlijke aanslag op mijn budget is, wil ik dit op een later moment doen. Niet alle slaapkamers hoeven direct vanaf dag een gepatcht te zijn namelijk. De twee of drie kabels die ik direct nodig heb, voorzie ik wel even van een RJ45 connector, zodat ze meteen in de bestaande switch kunnen. Dat lijkt me dan een werkbare route of niet? Wat ik me dan nog wel afvraag. Kan die CAT6 kabel rechtstreeks op die switch aangesloten worden? Of hoe werkt dat? Dat is nieuw voor mij namelijk.
Kijk vooral naar de suggestie van @loeberce. In het algemeen wil je alle kabels die in de muur zitten afwerken op een patchpaneel of in een wandcontact doos. En vandaar met patch-kabels naar je switch of apparatuur.
En dan nog even zien hoe ik dat op de langere termijn in de meterkast ga passen. Die is 34cm diep, 60cm breed en 209cm hoog, dus daar moeten we nog even creatief over nadenken. :9
Ik heb met flightcase-onderdelen een mini-rackje in de meterkast gemaakt en daar een patchpaneel en switch in gemonteerd.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:56
sdk1985 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Kan ongetwijfeld aan mij liggen. Deze heb je niet ingesteld om het werkend te krijgen? https://help.ui.com/hc/en...Implementing-Minimum-RSSI
Nee hoor, verschillende kanalen op 2.4 en 5 GHz ingesteld per AP en zendvermogen voor 2.4 op low/medium. Rest wordt geregeld door de clients. Ik heb thuis twee Lites en een IW-HD. Werkt als de brandweer; nog nooit klachten gehad over de snelheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
Oh met betrekking tot boven komen; ik ben via het luchtkanaal gegaan. Wellicht kun jij daar in jouw situatie ook iets mee. Bij mij zaten er langs de trap twee schuine hoeken waardoor aan de ene kant de afzuiging van de toilet en badkamer liep en aan de andere kant de afzuiging van de keuken.

Ik kreeg uiteindelijk prima 6 buizen aan de keuken kant omhoog (zie foto):
1x 4 meter PVC tbv Electra voor zonnepanelen
1x 4 meter PVC tbv dubbel cat7 voor internet
3x 2 meter PVC tbv dubbel cat 7 voor de 3 slaapkamers
1x 2 meter PVC loze leiding naar dakterras (overweeg PoE camera aan tuinkant)

Als dat geen optie is kun je altijd nog verticaal freezen. Afhankelijk van de constructie van je huis is er vast wel een stuk te vinden waar je kunt inhakken en dan boren en dan de boel weer dichtmaken zodat je achteraf helemaal niets ziet van die leiding. Wat ik hier doe kun je ook verticaal doen:

Uberhaupt werkt wifi tegenwoordig als een trein. Daar waar ik vroeger mijn HTPC, TV, Xbox, enz allemaal bedraad aan sloot werkt het tegenwoordig als een trein via de Wifi. Xbox X doet gewoon 300 Mbps (mits microsoft een goede dag heeft). Dus daar kun je wellicht nog wat kabels op besparen. Des te meer wanneer je een goed dekkend wifi netwerk met meerdere ap's en meerdere banden gaat aanleggen.

Mbt de kabels:

Je hebt kabels met stugge kern en met soepele kern. Verder kun je kabels op rol kopen of kant en klaar. Normaal gesproken gebruik je in de muur stugge kabel op rol. Die maak je met een LSA tool vast op een LSA strip (of met speciale connectoren). Wil je een mooie wandcontact aansluiting dan is een stugge kabel eigenlijk verplicht.

Qua kosten maakt het aantal kabels niet zo gek veel uit. Voor 42,50 heb je 100 meter Cat 6 UTP, CAT6A UTP is dezelfde prijs. Wil je beter dan is 6a S/FTP is duur en dik, Cat7 S/ftp is dan voordeliger met 100 euro voor 100 meter. PVC buizen zijn erg goedkoop. Let wel op dat je 3/4 en 5/8e hebt. Wil je twee kabels dan is 3/4 wel een goed idee. Een luxe low friction buis van 4 meter heb je voor 2,39. Bij 5/8 daalt dat naar 1,39.

Wel duur is schakelmateriaal. Ik heb alle internetpunten netjes bij de vernieuwde stopcontacten gezet. Ik was voor 3 slaapkamers 250 euro kwijt voor pak hem beet 21 stopcontacten, 8 raamwerkjes en 3 licht schakelaars. Daarna nog iets van 25 euro voor de keystones en 25 euro voor het patchpanel. Daarna nog een 10tje voor de patch kabeltjes. Muurvuller (roodband) komt op 10 euro voor een enorme zak van 20kg.

Wil je goedkoop werken dan kun je ook overwegen op fabriekskabels langs je laminaat te leggen dan wel in je tapijt in te snijden. Dan ben je voor een paar 10tjes klaar. Je hebt al 15 meter Cat 6 S/FTP voor 10,75. Je hoeft dan geen nieuwe wandcontactdoos, geen draagring, geen keystones, geen LSA tool, geen PVC buis, geen muurfrees en geen roodband. Veel plinten hebben tegenwoordig een ingebouwde kabelgoot.

[Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 02-03-2021 23:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rohem
Zo, na een hectische week eindelijk even de tijd om wat reacties te beantwoorden. Iedereen dank voor alle tips & adviezen! _/-\o_
sdk1985 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:01:
Ik ben recent ook verhuisd en heb onder het motto 'als je toch bezig bent' op de eerste etage in elke kamer en en naar zolder de overal dubbele kabel aangelegd.

[Afbeelding]

In de foto is de meest rechtse doos het punt waar de internet kabel(s) zitten. Daar kun je gewoon een unit voor kopen. Je kunt kiezen voor een draagring (paar euro) met keystones of voor een volledige unit (35 euro Busch Jaeger Cat6). De doos zelf is gewoon een standaard doos.

[Afbeelding]

Alle kabels komen in de trapkast uit. Hier gaan ze in een patchpanel en die gaat naar een switch. Vanaf de switch gaat 1 kabel naar de meterkast naar de Ziggo modem.

Betreffende Ubiquiti. Ik heb daar beperkte ervaring mee. Ik heb er totaal 3 netwerken mee 'gebouwd' op basis van AC-Lite en de Pro. Ik was van plan om zelf over te stappen naar ubiquiti maar tijdens mijn verbouwing heb ik tijdelijk een setje gebruikt dat ik van Ziggo gratis kreeg; een TP-Link Deco m4 pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack).

Werkt tegen verwachting in serieus als een trein. Eindelijk de roaming die ubiquiti 'beloofd' maar nooit echt kon waarmaken. Ik had de eerste AP op de meest ongunstigste plek die je kunt bedenken; de meterkast. De tweede op de eerste etage en de derde in de keuken. Vervolgens mijn pc 'bedraad' aangesloten via zo'n AP. Ik haal tegen mijn verwachtingen in 292 Mbps via die 'air bridge'. Verder zie je per device op welke AP ze zitten. Het is allemaal een stuk intuïtiever dan het Unify systeem met de controller en het werkt gewoon out of the box. Niet langer hoef je te sleutelen met instellingen om te zorgen dat juiste device op het juiste AP zit. Mijn R7000 zit nog steeds ergens in een doos en komt daar ook niet meer uit. De geplande Ubiquiti setjes die ik wilde aanschaffen zijn geschrapt.

Wellicht niet wat je wil horen maar ik zou serieus overwegen Ubiquiti laten voor wat het is en zo'n setje in huis halen. Zit tevens op elke AP twee rj45 poorten dus je kunt ook doorlussen naar je pc zonder dat je meteen een switch nodig hebt.
Dat ziet er netjes uit! Je foto's brengen me nog wel op een idee hoe ik boven de kabels kan wegwerken :) .
loeberce schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:09:
@Rohem Check ook even het topic over nette LAN-afwerking. Daar staan veel tips over manieren van aansluiten van wcd's kabels en patch panelen. Ik herken de opmerking van hierboven over het slecht roamen bij Unifi helemaal niet. Bij mij werkt het perfect met op elke etage 1 access point.
Dank voor de tip over het topic! Hier ga ik me zeker eens wat verder in verdiepen voor wat inspiratie :9
jvanderneut schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Ik bedoelde CAT 5e. Met CAT 6 is een dikkere buis voor 2 kabels wel noodzaak.
Helemaal verkeerd gelezen |:( Ik las 'vijfde' 8)7
jvanderneut schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Kijk vooral naar de suggestie van @loeberce. In het algemeen wil je alle kabels die in de muur zitten afwerken op een patchpaneel of in een wandcontact doos. En vandaar met patch-kabels naar je switch of apparatuur.

[...]

Ik heb met flightcase-onderdelen een mini-rackje in de meterkast gemaakt en daar een patchpaneel en switch in gemonteerd.
Ik heb intussen bedacht dat ik een grotere switch en patchpaneel laat voor wat het is. Ik ga eerst zorgen dat alles er ligt en dan later eens even rustig zoeken en/of knutselen met een rack voor in de meterkast. De groepenkast gaat ook nog vernieuwd worden, dus ik kan nu nog weinig uitzoeken hierin. Flight-case onderdelen is een goeie tip, thnx! d:)b
sdk1985 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:53:
Oh met betrekking tot boven komen; ik ben via het luchtkanaal gegaan. Wellicht kun jij daar in jouw situatie ook iets mee. Bij mij zaten er langs de trap twee schuine hoeken waardoor aan de ene kant de afzuiging van de toilet en badkamer liep en aan de andere kant de afzuiging van de keuken.

Ik kreeg uiteindelijk prima 6 buizen aan de keuken kant omhoog (zie foto):
1x 4 meter PVC tbv Electra voor zonnepanelen
1x 4 meter PVC tbv dubbel cat7 voor internet
3x 2 meter PVC tbv dubbel cat 7 voor de 3 slaapkamers
1x 2 meter PVC loze leiding naar dakterras (overweeg PoE camera aan tuinkant)

Als dat geen optie is kun je altijd nog verticaal freezen. Afhankelijk van de constructie van je huis is er vast wel een stuk te vinden waar je kunt inhakken en dan boren en dan de boel weer dichtmaken zodat je achteraf helemaal niets ziet van die leiding. Wat ik hier doe kun je ook verticaal doen:

[Afbeelding]

Uberhaupt werkt wifi tegenwoordig als een trein. Daar waar ik vroeger mijn HTPC, TV, Xbox, enz allemaal bedraad aan sloot werkt het tegenwoordig als een trein via de Wifi. Xbox X doet gewoon 300 Mbps (mits microsoft een goede dag heeft). Dus daar kun je wellicht nog wat kabels op besparen. Des te meer wanneer je een goed dekkend wifi netwerk met meerdere ap's en meerdere banden gaat aanleggen.

Mbt de kabels:

Je hebt kabels met stugge kern en met soepele kern. Verder kun je kabels op rol kopen of kant en klaar. Normaal gesproken gebruik je in de muur stugge kabel op rol. Die maak je met een LSA tool vast op een LSA strip (of met speciale connectoren). Wil je een mooie wandcontact aansluiting dan is een stugge kabel eigenlijk verplicht.

Qua kosten maakt het aantal kabels niet zo gek veel uit. Voor 42,50 heb je 100 meter Cat 6 UTP, CAT6A UTP is dezelfde prijs. Wil je beter dan is 6a S/FTP is duur en dik, Cat7 S/ftp is dan voordeliger met 100 euro voor 100 meter. PVC buizen zijn erg goedkoop. Let wel op dat je 3/4 en 5/8e hebt. Wil je twee kabels dan is 3/4 wel een goed idee. Een luxe low friction buis van 4 meter heb je voor 2,39. Bij 5/8 daalt dat naar 1,39.

Wel duur is schakelmateriaal. Ik heb alle internetpunten netjes bij de vernieuwde stopcontacten gezet. Ik was voor 3 slaapkamers 250 euro kwijt voor pak hem beet 21 stopcontacten, 8 raamwerkjes en 3 licht schakelaars. Daarna nog iets van 25 euro voor de keystones en 25 euro voor het patchpanel. Daarna nog een 10tje voor de patch kabeltjes. Muurvuller (roodband) komt op 10 euro voor een enorme zak van 20kg.

Wil je goedkoop werken dan kun je ook overwegen op fabriekskabels langs je laminaat te leggen dan wel in je tapijt in te snijden. Dan ben je voor een paar 10tjes klaar. Je hebt al 15 meter Cat 6 S/FTP voor 10,75. Je hoeft dan geen nieuwe wandcontactdoos, geen draagring, geen keystones, geen LSA tool, geen PVC buis, geen muurfrees en geen roodband. Veel plinten hebben tegenwoordig een ingebouwde kabelgoot.
Je opmerking over het luchtkanaal brengt me wel op een idee. Er loopt namelijk een ventilatiekoker naast de eerder genoemde gasleiding. Hier kan ik misschien ook wel wat mee. Al neig ik op dit moment meer naar de suggestie van @jvanderneut om via de dekvloer te gaan. Ik wil komende week eens contact zoeken met de installateur en het met hem ook eens bespreken.

Dank voor de tips over de kabels _/-\o_ Daar kan ik absoluut wat mee! d:)b

Wordt nog vervolgd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik via dezelfde koker naar de zolder gaan, dan via de dekvloer van de zolder naar de juiste plekken en dan vervolgens verticaal omlaag. In dekvloer van de eerste etage lopen bij mij diverse leidingen, maar op zolder niet.

• Rohem
Een kleine update!

Gisteren is de installateur wezen kijken. En mede dankzij de input van @jvanderneut & @sdk1985 konden we een goede oplossing bedenken waarbij alle bekabeling vanuit de meterkast, deels via plafond en deels via de bestaande vloer naar boven kan d:)b .

Het meeste werk doet de installateur en een deel gaan we zelf doen. Dus ik kan binnenkort m'n boodschappenlijstje gaan maken :9~ Die zal ik hier nog posten.
De installateur kwam wel met de suggestie om voor-bedrade flexibele buis te gaan gebruiken. Dit deed hij vaker. Na even Googelen kom ik op zoiets uit. Even los van het aantal kabels in de buis natuurlijk ;)
Enerzijds lekker makkelijk aangezien er dan meteen CAT6 ligt en ik er waarschijnlijk toch niet meer bij hoef. Anderzijds vraag ik me af, stel ik moet er in de toekomst om wat voor reden dan ook bij. Hoe eenvoudig gaat dat zijn.. Wat zouden jullie doen?

• jvanderneut
Rohem schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:20:

De installateur kwam wel met de suggestie om voor-bedrade flexibele buis te gaan gebruiken. Dit deed hij vaker. Na even Googelen kom ik op zoiets uit. Even los van het aantal kabels in de buis natuurlijk ;)
Enerzijds lekker makkelijk aangezien er dan meteen CAT6 ligt en ik er waarschijnlijk toch niet meer bij hoef. Anderzijds vraag ik me af, stel ik moet er in de toekomst om wat voor reden dan ook bij. Hoe eenvoudig gaat dat zijn.. Wat zouden jullie doen?
Niet eenvoudig. Maar met normale buis is later dingen vervangen ook niet fijn. Je kan het altijd weer uithakken natuurlijk ;)
Ik zou de dual variant (https://www.vekto.nl/voorbedraad-flexbuis-utp-2x-cat6-20mm) erin laten leggen. Hoef je er de eerste 10+ jaar niet meer over na te denken.

• sdk1985
Rohem schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:20:
Een kleine update!

Gisteren is de installateur wezen kijken. En mede dankzij de input van @jvanderneut & @sdk1985 konden we een goede oplossing bedenken waarbij alle bekabeling vanuit de meterkast, deels via plafond en deels via de bestaande vloer naar boven kan d:)b .

Het meeste werk doet de installateur en een deel gaan we zelf doen. Dus ik kan binnenkort m'n boodschappenlijstje gaan maken :9~ Die zal ik hier nog posten.
De elektricien waar ik de boel samen mee heb aangelegd mopperde over flexibele buis. Zijn advies was alleen als het niet anders kan.

Ik heb twee aansluitingen met flexibele buis gedaan en het is inderdaad lastiger om daar iets doorheen te krijgen. In bochten zit je nogal snel vast tegen de ribbeltjes.

Denk dat je zelf het antwoord dus wel weet. Het scheelt tijd met installatie maar is lastiger bij vervanging. De keuze is aan jouzelf.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 10:34
Mijn huis was destijds vooorbereid op telefoon aansluitingen in iedere kamer, maar het was nooit aangelegd.
Dus er waren buizen, met trekdraden.

Ik heb overal Cat 6 naartoe getrokken, en alles met een 16 poort switch in de meterkast verbonden.
Werkt heel goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee