Toon posts:

Gleuf in muur vrezen

Pagina: 1
Acties:

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-03 15:19
Hallo,

Ik heb een mediagoot laten aanleggen door de aannemer maar achteraf wilde ik deze 10cm meer naar rechts:

Ik zou nu een gleuf willen maken ter breedte van 2 HDMI + 1 power kabel. Ongeveer 3 cm breed.

Is dit eenvoudig te doen of niet? Het is natuurlijk (gewapend) beton :+

Bedankt.

Let me share my screen...

Acties:
  • +20Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dan moet je hem wel heel bang maken.

Maar heel eenvoudig te doen met een haakse slijper bijvoorbeeld.

• Aviv1
FirePuma142 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:18:
Dan moet je hem wel heel bang maken.

Maar heel eenvoudig te doen met een haakse slijper bijvoorbeeld.
Ok bedankt. En dan leg je daar een extra gootje in of gewoon open laten? De TV zit er toch voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:04
Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:20:
[...]

Ok bedankt. En dan leg je daar een extra gootje in of gewoon open laten? De TV zit er toch voor.
Ik zou een gootje doen.
Wij hadden een luchtafvoerpijp gepakt 100x50, past alles doorheen zonder dat je stekkers in de weg zitten (2x 90 graden bocht op de uiteindes, wel afzagen).
Zo iets als dit: https://external-content....me6twHaIi%26pid%3DApi&f=1
https://external-content....piS2AAAAA%26pid%3DApi&f=1

• Aviv1
Ok dus als ik het goed begrijp slijp je 2 banen in en dan hak je het midden eruit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-03 23:00
3cm is veel te krap. Ik heb zelf een 50mm rioolbuis in de muur zitten.. dat is nog best krap met een grote stekker. Hiervoor moet je dus zeker 55-60mm diep en breed frezen. Dat gaat prima, maar wees je bewust van de afmeting.

Overigens: mijne zit ook ongeveer zoals die van jou. Waarom verhuizen? Heb achter mijn meubel met een multi tool gewoon netjes een gat erin gemaakt op de plek waar het uit komt. De tv (LG GX) goot heb ik zo opgehangen dat de kabels er goed doorheen gaan, maar de TV wel in het midden van het meubel hangt.

[Voor 40% gewijzigd door Montaner op 01-03-2021 11:27]

• Aviv1
Montaner schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:25:
3cm is veel te krap. Ik heb zelf een 50mm rioolbuis in de muur zitten.. dat is nog best krap met een grote stekker. Hiervoor moet je dus zeker 55-60mm diep en breed frezen. Dat gaat prima, maar wees je bewust van de afmeting.
Hoe breed is een stroomstekker die in de tv gaat? Een HDMI stekker is 2cm breed. De kabel zelf is 6mm. Dan kom ik nog steeds op 18mm voor 3 kabels?

edit: Maar ja, als er 2 kabels in de goot liggen heb je al 12mm minder ruimte om de 3e kabel erdoor te rijgen. Dan kan ik de gleuf of open laten, of breder maken.

[Voor 14% gewijzigd door Aviv1 op 01-03-2021 11:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

(jarig!)
Wordt een extra bocht niet een hoop gedoe met kabelstrekken? Connectoren die vast gaan zitten etc?

Als bovenstaande afbeelding de situatie weerspiegelt, waarom zou je jezelf deze moeite op de hals nemen?

Life is not about specs, it is about joy!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:28:
Wordt een extra bocht niet een hoop gedoe met kabelstrekken? Connectoren die vast gaan zitten etc?

Als bovenstaande afbeelding de situatie weerspiegelt, waarom zou je jezelf deze moeite op de hals nemen?
Als je maar zorgt dat je ruimte genoeg hebt en niet rekent met de huidige bekabeling, er komen toch altijd weer meer kabels bij waarvan je nu nog niet weet dat je ze nodig gaat hebben. ;-)

Edit: Ow wacht, gaat TS nu een kleine stukje naar rechts zelf toevoegen (en dus die extra bocht introduceren) of een compleet nieuwe goot?

[Voor 12% gewijzigd door forzav op 01-03-2021 11:32]

• Aviv1
bartvl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:28:

Ja, maar als je de gleuf gewoon open laat heb je geen issue met trekken.

En, welke moeite bedoel je precies?

• Montaner
Ik zou van deze stekker uit gaan:
https://www.worldstandard...iteit/soorten-stekkers/f/

Als er al een HDMI kabel of 2 in ligt wordt het al snel krap.

Ah wacht.. je wil enkel dat stukje sleuf achter de tv open laten :+ .. prima dan om open te laten lijkt me.

[Voor 25% gewijzigd door Montaner op 01-03-2021 11:37]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03 16:34

CeesKees

I rest my Kees

Het komt achter je tv, is maar 10cm.

Is dit niet met een langer kabeltje op te lossen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat voor een TV komt er aan de muur? Eentje die helemaal vlak tegen de muur aan zit? LG GX achtig? En waarom moet het net 10cm naar rechts? Als de huidige goot niet goed uitkomt dan zou ik genoeg ruimte inplannen om wat beweegruimte te hebben.

Verder gewoon zo iets huren: https://www.gamma.nl/asso...2-diamantbladen/r/B018243

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Aviv1
CeesKees schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:35:
Het komt achter je tv, is maar 10cm.

Is dit niet met een langer kabeltje op te lossen?
De lengte is niet de issue. De TV komt plat aan de muur. Dit is de TV:

LG OLED55GX6LA

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:39:
[...]

De lengte is niet de issue. De TV komt plat aan de muur. Dit is de TV:

LG OLED55GX6LA

[Afbeelding]
Dan is het toch eerder een kwestie van de huidige sleuf iets verder naar boven door laten lopen?

Ik doe hetzelfde bij mijn 65GX, de kabels gaan daar rechts in de hoek bij de aansluitingen de muur in.

[Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 01-03-2021 11:42]

• Aviv1
fsfikke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Dan is het toch eerder een kwestie van de huidige sleuf iets verder naar boven door laten lopen?
Leg mij uit :)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

hang je de tv met het scherm tegen de muur? ;)

• Aviv1
GeleFles schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:45:
[...]

hang je de tv met het scherm tegen de muur? ;)
Nee maar zo kan je zien waar de ingang zit. Het zit toch in het midden? Dus dat maakt verder niet uit :+

• Montaner
Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Nee maar zo kan je zien waar de ingang zit. Het zit toch in het midden? Dus dat maakt verder niet uit :+
De uitgang zit dus te laag en deze wil je naar het middenstuk wat omlaag loopt.. lijkt mij prima om dat in te frezen en open te laten.. misschien wel een klemmetje gebruiken zodat de kabels de tv niet naar voor duwen.

Die van mij zit ongeveer hier, dus heb dat probleem niet met verplaatsen.. wel met het duwen van de kabel tegen de tv.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Serieus? Spiegel de TV eens :p

De goot achterop je tv loopt naar de muur kijkende vanuit het midden naar links, precies daar waar je huidige gleuf zit.

Zo ziet jouw TV er van achter uit:

Je hoeft de kabels niet onder in het midden te leggen.

[Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 01-03-2021 11:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:46:
[...]

de GX heeft geen afdekkap zoals je op je plaatje ziet. Die krijg je alleen als je de voet erbij koopt.
De kabelgleuf loopt dus door.
Vandaar de opmerking dat als de sleuf in de muur iets verder omhoog trekt, dan komt je in het horizontale deel van die kabelgleuf uit.

Maar je kan dus prima een bochtje naar rechts maken, of nog een klein stukje omhoog.
Omdat de TV er voor komt te hangen, zou ik het niet dichtmaken oid, je ziet er toch niks van. (en wat ruimte voor je kabels is altijd prettig)

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:37
Als je toch achter de TV zit, dan zou ik niet eens een buis leggen, gewoon stukje uit de muur slijpen en de kabel met 2 spijkertjes op 45 graden over de kabel vastzetten. Als dat het enige is wat je aan kabel neerhangt. Er vanuitgaande dat je de zwarte deel vanaf het midden vd tv los kunt klikken.

Edit: @GeleFles Je dacht precies hetzelfde als ik :)

[Voor 8% gewijzigd door r_bleumer op 01-03-2021 11:50]

Nonsensical line goes here <---

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk niet dat er gewacht kan worden totdat de verhuur weer open is:
De winkels zijn momenteel gesloten voor verhuur
Bron: jouw link. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r_bleumer
Gewoon slijptol en beitel, zo'n stukje slijp je zo eruit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

r_bleumer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:51:
Gewoon slijptol en beitel, zo'n stukje slijp je zo eruit.
En drie maanden later kom je nog steeds slijpstof tegen in je huis :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CH4OS schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:50:
[...]
Ik denk niet dat er gewacht kan worden totdat de verhuur weer open is:

[...]
Bron: jouw link. ;)
Ik zie in de TS niet staan dat er enorme haast bij zit (gezien de 3D modelering lijkt de TS een ijverige op voorhand planner :p). Lijkt me niet dat de TS de juiste spullen heeft gezien zijn vragen. Dus of wachten om te huren, of een dikke slijptol kopen.

[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 01-03-2021 11:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r_bleumer
Will_M schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:53:
[...]

En drie maanden later kom je nog steeds slijpstof tegen in je huis :'(
Stofzuiger erbij houden natuurlijk. Dat scheelt al bakken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

r_bleumer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Stofzuiger erbij houden natuurlijk. Dat scheelt al bakken.
Moet je vooral doen met je huis tuin en keuken stofzuigertje, kan je daar meteen ook een nieuwe van kopen :p

• Aviv1
fsfikke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Serieus? Spiegel de TV eens :p

De goot achterop je tv loopt naar de muur kijkende vanuit het midden naar links, precies daar waar je huidige gleuf zit.

Zo ziet jouw TV er van achter uit:
[Afbeelding]
Je hoeft de kabels niet onder in het midden te leggen.
Gespiegeld:

Ach, ik zie je punt nu 7(8)7 Op de een of andere manier volgde ik in mijn hoofd heel erg de L op de achterkant van de TV. Nu moet ik dus nog 5cm extra omhoog want de TV kan niet lager.

Wat is Tweakers toch een geweldige community (no sarcasm)

De issue is nu: de goot zit te laag :+ Of ik moet een gleuf in de tv maken door een stuk plastic uit de TV te bikken _O-

Of de playbar boven de tv hangen? andere discussie

[Voor 11% gewijzigd door Aviv1 op 01-03-2021 12:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
fsfikke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Ik zie in de TS niet staan dat er enorme haast bij zit (gezien de 3D modelering lijkt de TS een ijverige op voorhand planner :p). Lijkt me niet dat de TS de juiste spullen heeft gezien zijn vragen. Dus of wachten om te huren, of een dikke slijptol kopen.
True 8)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:04:
Of de playbar boven de tv hangen? andere discussie
Geen idee welke Playbar het is, maar als het geen nieuwe is, heb je ook geen DTS, terwijl dat steeds meer gemeengoed wordt, ook bij streamingdiensten. Dus wellicht is een fatsoenlijke speaker set-up nu wel een mogelijkheid? :) Overigens zou ik dan wel oppassen dat de TV niet te laag komt te hangen.

Sorry, kon het niet laten... O+

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 01-03-2021 12:36]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CH4OS schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:36:
[...]
Geen idee welke Playbar het is, maar als het geen nieuwe is, heb je ook geen DTS, terwijl dat steeds meer gemeengoed wordt, ook bij streamingdiensten. Dus wellicht is een fatsoenlijke speaker set-up nu wel een mogelijkheid? :) Overigens zou ik dan wel oppassen dat de TV niet te laag komt te hangen.

Je leven zal nooit meer hetzelfde zijn als je ooit DTS gehoord hebt, daarom dat elke TV en soundbar die over de toonbank gaat het heeft, zonder is het gewoon onverkoopbaar. Neem nou LG die met hun GX serie TV's geen DTS ondersteunen, wie koopt zo'n TV nou nog??

:+

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fsfikke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:38:
Je leven zal nooit meer hetzelfde zijn als je ooit DTS gehoord hebt, daarom dat elke TV en soundbar die over de toonbank gaat het heeft, zonder is het gewoon onverkoopbaar. Neem nou LG die met hun GX serie TV's geen DTS ondersteunen, wie koopt zo'n TV nou nog??

Je bedoelt het super sarcastisch, maar het zal je verbazen hoe ruk Sonos is met codec support (zeker op de oudere modellen, "omdat de streamingdiensten niet dergelijk geluid bieden in hun streams") terwijl je wel de hoofdprijs betaald, vandaar dat ik het even aangaf. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
CH4OS schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Had de Sonos Playbar met de afmetingen van de Arc in het model gezet. Inmiddels is er een 3D model van de Arc, enkel in het grijs.

Strak toch? Met Danish design sideboard kom ik al in die Mad Men stemming 8)

Ps. Ik weet dat Sonos Arc een mattige geluid heeft maar er is niets beters in dit segment.

[Voor 73% gewijzigd door Aviv1 op 01-03-2021 13:10]

• Aviv1
fsfikke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:38:
[...]

DTS of Dolby Atmos?

Wat mij betreft is dat allemaal marketing. Het is dat ik geen eindeloos budget heb, maar van een Sonos Arc ga ik echt niet meer verwachten dankzij de Atmos support. Het is en blijft mainstream geluid. Prima, maar niet geweldig ;) Wel lekker low-profile.

Dus, leg mij uit waarom ik geen LG moet kopen? Sony is veel te dik en Samsung QLED, daar begin ik niet eens over.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Dr Pro schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Ik zou een gootje doen.
Wij hadden een luchtafvoerpijp gepakt 100x50, past alles doorheen zonder dat je stekkers in de weg zitten (2x 90 graden bocht op de uiteindes, wel afzagen).
Zo iets als dit: https://external-content....me6twHaIi%26pid%3DApi&f=1
https://external-content....piS2AAAAA%26pid%3DApi&f=1
Dit heb ik ook in de muur gemaakt en werkt perfect. 3x een uitgang dmv een bocht: TV, TV meubel en achter de plint (voor de surround speakers).

• Aviv1
Edit

[Voor 138% gewijzigd door Aviv1 op 01-03-2021 13:55]

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:04
Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:25:
Ok dus als ik het goed begrijp slijp je 2 banen in en dan hak je het midden eruit?
Met twee banen red je het niet hoor haha.
Ik zou om de max 1 cm een baan trekken, dan is het wel te doen.
Let wel op dat je niet weg komt met een 125mm slijpschijf. Als je zo'n luchtafvoerpijp wit hebben zal je minimaal 50mm diep moeten gaan, je komt dan al snel uit op 180mm of beter nog, 230mm slijpschijf.
Zijn wel flink zwaardere machines, maar je komt dan wel diep genoeg.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:26

krvabo

MATERIALISE!

Prima te doen met een slijptol inderdaad. Let er wel op dat je een diamantblad pakt en geen standaard slijpschijf. Die slijpschijven zijn voor metaal. En natuurlijk goed kijken dat er niet precies op die plek elektra loopt (Nieuwbouwelektra gaat echt op de meest onzinnige bochten in de muur)

En met je consumenten slijptol kun je kiezen tussen 'heel veel stof' en 'alles een kliederboel' als je er water bij gebruikt :P Dus neem een goed mondkapje (minstens ffp2, liefst 3), een sterke (bouw)stofzuiger die iemand voor je vasthoudt en je hebt dat klusje in 5 minuten geklaard.
Dr Pro schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Let wel op dat je niet weg komt met een 125mm slijpschijf. Als je zo'n luchtafvoerpijp wit hebben zal je minimaal 50mm diep moeten gaan, je komt dan al snel uit op 180mm of beter nog, 230mm slijpschijf.
Zijn wel flink zwaardere machines, maar je komt dan wel diep genoeg.
Hmm volgens mij is een buis hier niet echt nodig. Met 125 mm lukt het overigens nét om zo'n buis er in te krijgen (door het diepste punt erna nog even te doen als je het hebt uitgehakt), maar je houdt zeker niet over nee.

[Voor 34% gewijzigd door krvabo op 01-03-2021 22:24]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:48

Jeoh

blaat

Aviv1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Had de Sonos Playbar met de afmetingen van de Arc in het model gezet. Inmiddels is er een 3D model van de Arc, enkel in het grijs.

[Afbeelding]

Strak toch? Met Danish design sideboard kom ik al in die Mad Men stemming 8)

Ps. Ik weet dat Sonos Arc een mattige geluid heeft maar er is niets beters in dit segment.
Sonos raadt aan om de Arc minstens 4" (10 cm) onder je TV te hangen, vanwege de upfiring speakers.

Als je nu toch bezig bent zou ik ook even naar dit filmpje van Peter Pee kijken, ik weet niet hoe hoog jouw plafond is / hoe ver jouw bank van de TV af staat, maar met een beetje kantelen heb je een veel beter Atmos effect.

edit: Ik heb trouwens dezelfde situatie qua kabelgoot, gewoon een stuk afvoerbuis gepakt met een T-stuk halverwege voor de Sonos Arc en een bocht van 45 graden aan de uiteindes, netjes afgewerkt met een stukje koordzaag en een schuurmachine.

[Voor 10% gewijzigd door Jeoh op 01-03-2021 22:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee