Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw Audio setup advies en vragen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PieterPots
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 15-06 15:42
hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik wil graag mijn audio setup die ik nu heb upgraden, ik heb nu een speakerset genaamd: Trust Tytan 2.1 :https://tweakers.net/pricewatch/333748/trust-tytan-21-zwart.html
DIe heb ik nu al zo 5 jaar. Ik wil graag een betere setup, waarmee ik vooruit kan. De ruimte is een niet al te grote kamer. Ik wil vooral muziek luisteren via spotify of deezer. Misschien ook met een pc via youtube. maar vooral spotify en deezer. Ik heb al wat onderzoek gedaan. Dit zijn producten die ik gevonden heb:
Misschien nod handig om erbij te melden, ik heb nog geen ervaring met hifi, heb nog nooit iets van hifi gear gehad behalve dat ik nu de Sony WH-1000XM3 maar verder niet echt. Echter heeft mijn vader wel een nad 314 versterker met een paar ELAC FS 78 Vloerstaand speakers.

NAD C 316BEE V2 maar als ik deze haal moet ik ook een streamer halen toch?

NAD Amp 1

NAD C 338

MARANTZ PM6007

Wat zouden jullie mij aanraden?
En wat is beter volgen u jullie een versterker zonder wifi en dat soort streaming funcites, met een aparte streamer? Of een versterker die wifi streaming heeft ingebouwd?

Ben erg benieuw naar de reacties

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@Nout Willems Aankoopadvies doen we in CEA, ik heb je topic daarheen verplaatst.

Persoonlijk ben ik van mening dat je versterking en streaming beter kan scheiden. Maar dat is puur op basis van eigen ervaring. Wellicht pakt het voor jou anders uit. Heb zelf een Marantz receiver met HEOS aan boord om streaming te verzorgen. Maar ik vind het allemaal maar onlogisch in elkaar zitten en de app lijkt nergens op. Voor audiostreaming gebruik ik een Bluesound Node. Dit doet precies wat ik wil.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb voor de zolder een oude audio setup met een yamaha streamer https://nl.yamaha.com/nl/...sories/wxad-10/index.html

werkt tot nu toe goed

Iperf

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

@D vd V ervaringen verschillen :)
Sinds ik de spotify functie in mijn Denon werkend heb gekregen gebruik ik eigenlijk niks anders meer.

@TS
je gaat wel meteen van het 1 naar het andere uiterste, een 2 tientjes trust speakertje, naar alleen al 500E aan versterker. en dan ook nog 1000e aan speakers ofzo ?

ook al eens naar 2e hands gekeken ?
Stereo versterkers vind je spot goedkoop, en er zijn de afgelopen jaren geen super interesante ontwikkelingen daar in geweest (imho)

Of gewoon complete sets streamingklaar (en daar valt vast nog wel wat af te pingelen :P )
https://www.marktplaats.n...kers.html?previousPage=lr

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:54
Die NAD van je vader is een prima ding - op Marktplaats staat er nu eentje voor 125,-. En eens met @D vd V - scheiden is beter, versterkers hebben een veel langere levensduur dan streamers - daar veranderd nog steeds veel.
Met een streamer zoals @Fish noemt (Yamaha MusicCast WXAD-10) of Argon Audio STREAM3M bij Hifiklubben) heb je dan het stream/versterker deel te pakken, tweedehands zijn er prima speakers van degelijke merken te koop

[Voor 15% gewijzigd door martyw op 01-03-2021 10:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:38
Mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies zoekt en wat je budget is.

Streaming en versterking gaan prima samen, maar vaak niet met stereo versterkers. AV receivers doen dat wel. Daar zit wifi, bluetooth, airplay, spotify, deezer ondersteuning op. Laat je niks wijs maken dat een stereo versterker beter 2 speakers kan aansturen dan een AV receiver. Een slimline van Marantz of Yamaha zijn ook nog eens redelijk compact voor een AV receiver.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

• PieterPots
@D vd V

Okee dat wist ik niet. Sorry daarvoor, En bedankt voor het verplaatsen.

Wat beteft jou antwoord op mijn vraag: Ahh ja daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar in mijn geval, denk ik dat dat misschien wat overdreven is omdat ik nu voor het eerst will gaan overstappen naar een losse versterker en losse speakers.

• PieterPots
@Fish

Okee dat klinkt intressant. Kun je daarmee via wifi streamen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:23
Hulleman schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:36:
Mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies zoekt en wat je budget is.

Streaming en versterking gaan prima samen, maar vaak niet met stereo versterkers. AV receivers doen dat wel. Daar zit wifi, bluetooth, airplay, spotify, deezer ondersteuning op. Laat je niks wijs maken dat een stereo versterker beter 2 speakers kan aansturen dan een AV receiver. Een slimline van Marantz of Yamaha zijn ook nog eens redelijk compact voor een AV receiver.
Hoezo zou je je dat niet laten wijsmaken? Dat heeft alles met het vermogen en type speaker te maken die je erop wilt aansluiten? Vaak hebben stereoversterkers net wat meer power voor de leukere high-end zuilen. Dat wil vaak wat lastiger gaan met een Onkyo achtige unit. Hier bijvoorbeeld een Arcam SA20. Ik denk dat er niet veel AV receivers zijn die mijn Sonus Fabers beter kunnen aansturen. Ook streaming i.c.m een Bluesound werkt gewoon prima.

Maar we hebben het hier wel over andere budgetten. Ik begrijp ook niet helemaal wat TS wilt, er wordt gesproken over verterkers, streaming etc. Maar welke speakers heeft of wilt TS binnen welk budget?

• Hulleman
Inverted_World schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:00:
[...]
Hoezo zou je je dat niet laten wijsmaken? Dat heeft alles met het vermogen en type speaker te maken die je erop wilt aansluiten? Vaak hebben stereoversterkers net wat meer power voor de leukere high-end zuilen. Dat wil vaak wat lastiger gaan met een Onkyo achtige unit. Hier bijvoorbeeld een Arcam SA20. Ik denk dat er niet veel AV receivers zijn die mijn Sonus Fabers beter kunnen aansturen. Ook streaming i.c.m een Bluesound werkt gewoon prima.

Maar we hebben het hier wel over andere budgetten. Ik begrijp ook niet helemaal wat TS wilt, er wordt gesproken over verterkers, streaming etc. Maar welke speakers heeft of wilt TS binnen welk budget?
Voor het gangbare consumenten spul maakt het allemaal niet zoveel uit welke versterking je aan een speaker hangt en is vermogen niet belangrijk. Een speaker gebruikt nu eenmaal heel weinig vermogen als je op normaal volume speelt. Als je graag op standje tentfeest speelt dan heb je vermogen nodig, maar daar red je het met 100watt niet (wellicht zelfs met 1000watt niet) en daar zijn je speakers ook niet voor gemaakt.

Nu kan het zijn dat jouw Sonus Faber speakers niet in het "gangbare segment" zit en lastig aan te sturen zijn, waardoor je veel vermogen hebt om er geluid uit te krijgen. Aan de andere kant een Sonus Faber Serafino (€ 20K per set) heeft een gevoeligheid van 90db. Dat is ook weer niet heel schokkend laag en maar ietsje lager dan mijn Focal Aria's.

Voor muziek draaien we ook allemaal pure direct modus toch? Dan luister je dus puur naar de speaker en geeft je versterker/receiver alleen een onbewerkt signaal door. Komt weinig inmenging van de versterker bij kijken.

[Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 01-03-2021 14:18]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

PieterPots schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:54:
...naar een losse versterker en losse speakers.
Over welke speakers hebben we het hier, dan wel wat is het budget wat je in gedachten hebt? Niet dat er zo 500 euro aan een versterker uit wordt gegeven en daarnaast honderd euro aan een paartje Skytec speakers of iets in die trant.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gadget Freak
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15-06 23:51
Ik heb een Onkyo receiver die Spotify Premium kan streamen, en dat gebruik ik geregeld. De Onkyo app is crap, maar die gebruik ik nooit, ik gebruik Spotify op m'n telefoon of computer en selecteer dan de Onkyo als doel device, en dat werkt.

Of je nu een receiver met streaming mogelijkheid koopt, of de streamer later als kastje erbij zet maakt niet zoveel uit (tenzij je bv FLAC / ALAC wil gaan streamen), wat vooral uitmaakt zijn de speakers. Wat is je budget?

• PieterPots
@heuveltje

Ja snap ik als je die werkend hebt gekregen, lijkt mij ook ideaal

Wat betreft "je gaat wel snel van het een naar het ander: klopt.
Ik heb nu al 5 jaar Die trust speakertjes met sub. Ik wil nu graag een stuk betere installatie, die ik later ook kan upgraden naar vloerstaandspeakers. Nu eest boekenplank speakers denk ik omdat ik nog een niet al te grote kamer heb. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk, ik kijk naar veelste dure dingen. Ik wil geen 1500 besteden aan een installatie om mee te beginnen.

Alleen het probleem zit hem erin ik niet weet hoeveel je moet uitgeven om zegmaar een best wel goeie installatie te hebben, met een versterker die ja later nog kan gebruiken als je gaat upgraden naar vloerstaand speakers, als je snapt wat ik bedoel.

Ik wil dus eigenlijk een installatie met een niet te dure versterker die wel goed is, waar ik later ook vloerstaanderspeakers op aan kan sluiten. Met een aparte streamer of een geïntegreerde versterker met een streamer ingebouwd. en een paar goeie boekenplank speakers

• PieterPots
@martyw
Ja mee eens. Ja ik zou inderdaad een twedehans nad 314 kunnenkopen. met een losse streamer. Zijn er verder nog goeie versterkers die je twedehans kan vinden? en kwa speakers wat voor merken, in welke prijclasse zou je kijken?

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

PieterPots schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:19:
Ik wil geen 1500 besteden aan een installatie om mee te beginnen.
Noem eens een concreet budget dan?

Budget is best belangrijk in deze wereld. Voor een paar honderd euro zet je al iets neer wat veel beter is dan de Trust die je nu hebt. Maar je kan ook duizenden euro's uitgeven.

Het later kan gebruiken is wel key in je post. Als je voor een surround receiver gaat (en sommige stereo receivers) zal je er tegenaan lopen dat HDMI op een gegeven moment een nieuwe versie heeft en je achter loopt. Is het wel de vraag of je van die nieuwe versie/functies gebruik wilt maken of je last hebt van zo'n nieuwe versie. Ingebouwde apps puur voor muziek bestaat die kans ook (al gaat Spotify Connect al een tijd mee). Maar stel die dienst stopt is er veelal wel omheen te werken met een externe bron.

Vermogen zou ik niet op letten. Dat je meer vermogen nodig hebt voor vloerstaande speakers (aanname die je ook doet) is veelal niet waar. De gevoeligheid van vloerstaande speakers ligt over het algemeen hoger. Daarbij zijn hedendaagse speakers redelijk gevoelig waardoor je gemiddeld met een paar Watt al weg komt. Vergeet ook niet dat de stap van 1 naar 2 Watt groter is dan de stap van 100 naar 150 Watt.

[Voor 83% gewijzigd door FeaR op 01-03-2021 20:34]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 13:35
martyw schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:26:
Die NAD van je vader is een prima ding - op Marktplaats staat er nu eentje voor 125,-. En eens met @D vd V - scheiden is beter, versterkers hebben een veel langere levensduur dan streamers - daar veranderd nog steeds veel.
Met een streamer zoals @Fish noemt (Yamaha MusicCast WXAD-10) of Argon Audio STREAM3M bij Hifiklubben) heb je dan het stream/versterker deel te pakken, tweedehands zijn er prima speakers van degelijke merken te koop
hebbeen duurdere yamaha streamer gehad en na 1.5 jaar verkocht. Om heel eerlijk te zijn, zo blij eraf te zijn, hij klonk gewoon niet mooi.

• martyw
Je kamer is niet al te groot, qua formaat zou ik me beperken tot boekenplank speakers, grote zuilen hebben meer ruimte nodig.

De eerste mogelijkheid is een tweedehands versterker en speakers met een streamer. Versterker merken als NAD, Rotel, Marantz, Denon, Sony, Yamaha, Pioneer, Cambridge Audio zijn allemaal prima. Luidsprekers merken als B&W, Kef, JBL, Klipsch, AE, Dali, Mission, Tannoy zijn allemaal goed. Wel zou ik niet al te oude apparatuur kopen, tenzij deze onlangs geserviced is. Beluister ook bij de verkoper - let op kraken, schade, etc.
Streamers zijn er in soorten en maten, let er vooral op dat Spotify Connect en/of Deezer ondersteunt worden. Je hebt de al genoemde exemplaren, er zijn ook nog wel goedkopere te vinden zoals de Harman Kardon Adapt. Als je er een optische uitgang op zit kun je er later als upgrade nog een DAC op aansluiten voor beter geluid.
Vanaf zo'n 150 euro kun je op deze manier een uitstekende set in elkaar zetten.

Tweede mogelijkheid is flink duurder, en minder flexibel, een nieuwe receiver en speakers, bijvoorbeeld Denon AVR-X1600H en een paar boekenplank speakers zoals de Q Acoustics 3010i of Dali Spektor 2.

Derde mogelijkheid is actieve speakers met streaming functionaliteit. Een goedkope keuze is dan de Sonos Ikea Symfonisk

• RobbieT
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 10:05
De Teufel Raumfeld Connect is ook zo'n goedkope streamer die prima beoordelingen krijgt en tweedehands goed te krijgen is.

• PieterPots
@Hulleman

Hulleman "mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies zoekt en wat je budget is?"

Ik zoek een systeem die geschikt is voor een niet all te grote kamer. Met goed geluid, zeker niet het beste wat er is maar ook niet slecht. Met een streamer zodat ik spotify en dat soort services in goeie kwaliteit kan streamen. Voor de rest wil ik een goeie versterker waar ik later als ik een grotere zuil speakers ga kopen dat ik die dan ook op de versterker kan aansluiten in plaast van de boekenplank speakers die ik nu wil.

Bedankt voor het advies wat streamen betreft.

Wat budget betreft. ik vind het moeilijk om mijn budget te bepalen omdat ik niet weet wanneer ik aan overspenden ben. of wat ik wel en niet nodig heb. maar ik denk dat mijn budget max 600 is ongeveer. Als je nog advies hebt over een budget let me know

• PieterPots
@Inverted_World

"Maar we hebben het hier wel over andere budgetten. Ik begrijp ook niet helemaal wat TS wilt, er wordt gesproken over verterkers, streaming etc. Maar welke speakers heeft of wilt TS binnen welk budget?"

Wat budget betreft. ik vind het moeilijk om mijn budget te bepalen omdat ik niet weet wanneer ik aan overspenden ben. of wat ik wel en niet nodig heb. maar ik denk dat mijn budget max 600 is ongeveer. Als je nog advies hebt over een budget let me know.

Met een streamer zodat ik spotify en dat soort services in goeie kwaliteit kan streamen. Voor de rest wil ik een goeie versterker waar ik later als ik een grotere zuil speakers ga kopen dat ik die dan ook op de versterker kan aansluiten in plaast van de boekenplank speakers die ik nu wil.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

• PieterPots
@FeaR

"Over welke speakers hebben we het hier, dan wel" Boekenplank speakers.
Budget heb ik al beantwoord in een andere reactie. maar denk max 600

"wat is het budget wat je in gedachten hebt? Niet dat er zo 500 euro aan een versterker uit wordt gegeven en daarnaast honderd euro aan een paartje Skytec speakers of iets in die trant."

True dat lijkt mij niet slim nee

• Hulleman
martyw schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:12:
Tweede mogelijkheid is flink duurder, en minder flexibel, een nieuwe receiver en speakers, bijvoorbeeld Denon AVR-X1600H en een paar boekenplank speakers zoals de Q Acoustics 3010i of Dali Spektor 2.
Waarom minder flexibel? Ik zou zeggen dat een AV receiver juist flexibeler is dan een stereo versterker. Heb je ook nog eens de mogelijkheid om naar surround te gaan, zodat je bij films en muziek leuk geluid hebt.

@PieterPots. De hierboven aangehaalde optie is denk ik iets waar ik voor zou gaan. Een Denon X1600 met Q acoustics 3010i of 3020i. Een speaker kan ik je lastig aanraden, want dat blijft toch persoonlijk. De Q acoustics en ik niet, maar schijnen wel hele degelijke speakers te zijn. Je kunt ook nog gaan voor een Denon X1500 of X1400 (oudere modellen) als je die veel goedkoper kan vinden. Winkels zullen die niet meer verkopen, maar wellicht vind je er een op marktplaats.

• martyw
Hulleman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:31:
...
Waarom minder flexibel? Ik zou zeggen dat een AV receiver juist flexibeler is dan een stereo versterker. Heb je ook nog eens de mogelijkheid om naar surround te gaan, zodat je bij films en muziek leuk geluid hebt.
...
Receivers zijn minder flexibel in de zin wat @FeaR ook zegt, ze verouderen snel qua specificaties en qua software. Een basic stereo vesterker van 25 jaar oud zoals de NAD 314 van TS z'n pa komt behoorlijk overeen qua techniek en mogelijkheden met een recente NAD C 316BEE V2 - als je de sneller verouderende componenten zoals DAC's en streamers apart houdt hoef je alleen deze te upgraden.
Maar als multichannel geluid bij films ook een plan is neem dan idd een receiver.

• Hulleman
martyw schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Receivers zijn minder flexibel in de zin wat @FeaR ook zegt, ze verouderen snel qua specificaties en qua software. Een basic stereo vesterker van 25 jaar oud zoals de NAD 314 van TS z'n pa komt behoorlijk overeen qua techniek en mogelijkheden met een recente NAD C 316BEE V2 - als je de sneller verouderende componenten zoals DAC's en streamers apart houdt hoef je alleen deze te upgraden.
Maar als multichannel geluid bij films ook een plan is neem dan idd een receiver.
Mja, tis maar hoe je het bekijkt. De reden dat een dergelijke NAD amper verouderd is omdat er amper techniek in zit. Het is een kale versterker.

• PieterPots
@Hulleman

@PieterPots. "De hierboven aangehaalde optie is denk ik iets waar ik voor zou gaan. Een Denon X1600 met Q acoustics 3010i of 3020i. Een speaker kan ik je lastig aanraden, want dat blijft toch persoonlijk. De Q acoustics en ik niet, maar schijnen wel hele degelijke speakers te zijn. Je kunt ook nog gaan voor een Denon X1500 of X1400 (oudere modellen) als je die veel goedkoper kan vinden. Winkels zullen die niet meer verkopen, maar wellicht vind je er een op marktplaats"

Bedoel je Denon X1600H?
Is een receiver eigenlijk ook een versterker?

"Mja, tis maar hoe je het bekijkt. De reden dat een dergelijke NAD amper verouderd is omdat er amper techniek in zit. Het is een kale versterker."

Is dat iets positiefs of negatiefs

[Voor 14% gewijzigd door PieterPots op 02-03-2021 15:50. Reden: Was een antwoord op een vraag vergeten]

• martyw
PieterPots schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:49:
@Hulleman

@PieterPots. "De hierboven aangehaalde optie is denk ik iets waar ik voor zou gaan. Een Denon X1600 met Q acoustics 3010i of 3020i. Een speaker kan ik je lastig aanraden, want dat blijft toch persoonlijk. De Q acoustics en ik niet, maar schijnen wel hele degelijke speakers te zijn. Je kunt ook nog gaan voor een Denon X1500 of X1400 (oudere modellen) als je die veel goedkoper kan vinden. Winkels zullen die niet meer verkopen, maar wellicht vind je er een op marktplaats"

Bedoel je Denon X1600H?

"Mja, tis maar hoe je het bekijkt. De reden dat een dergelijke NAD amper verouderd is omdat er amper techniek in zit. Het is een kale versterker."

Een receiver is een meerkanaals versterker met een radio, dac, decoding, en apps ingebouwd. If je dit als positief of negatief ziet hangt er vanaf wat je wilt - als je geen plannen voor 5.1 sets hebt en slechts stereo wilt kan een losse streamer met stereo versterker goedkoper zijn. Ook kun je makkelijker upgraden, een 10 jaar oude receiver zal bv. geen Spotify hebben omdat dat toen nog niet bestond

• Hulleman
PieterPots schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:49:
@Hulleman

Bedoel je Denon X1600H?

Ik bedoel de X1600H ja. Een receiver is inderdaad ook een versterker. Het is, wat mij betreft, veel meer het hart van je home entertainment dan een stereo versterker. Een receiver doet ook beeldverwerking. Je sluit al je apparaten via HDMI aan op je receiver en je receiver sluit je aan de op de tv. Dan verloopt het geluid van je apparatuur (tv, console, blu-ray, mediaspeler, etc) altijd via je speakers en bedien je dat allemaal met je receiver. De reden waarom een receiver geen versterker heet is omdat een receiver ook in staat is om radio te ontvangen.

Wat betreft mijn opmerking op een NAD versterker. Ik bedoel daarmee dat een NAD versterker, en ook een receiver, niet veel technische snufjes aan boord heeft. Ik weet niet hoe het nu staat, maar het is nog niet van heel lang geleden dat een NAD receiver geen ondersteuning had voor airplay, spotify, Dolby Vision etc. Het is een heel gerenommeerd merk met goede componenten, maar blinkt niet uit in dergelijke snufjes. Dat vind ik een nadeel, wil niet zeggen dat het geen goede hardware is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
Hulleman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:00:
[...]

Ik bedoel de X1600H ja. Een receiver is inderdaad ook een versterker. Het is, wat mij betreft, veel meer het hart van je home entertainment dan een stereo versterker. Een receiver doet ook beeldverwerking. Je sluit al je apparaten via HDMI aan op je receiver en je receiver sluit je aan de op de tv. Dan verloopt het geluid van je apparatuur (tv, console, blu-ray, mediaspeler, etc) altijd via je speakers en bedien je dat allemaal met je receiver. De reden waarom een receiver geen versterker heet is omdat een receiver ook in staat is om radio te ontvangen.

Wat betreft mijn opmerking op een NAD versterker. Ik bedoel daarmee dat een NAD versterker, en ook een receiver, niet veel technische snufjes aan boord heeft. Ik weet niet hoe het nu staat, maar het is nog niet van heel lang geleden dat een NAD receiver geen ondersteuning had voor airplay, spotify, Dolby Vision etc. Het is een heel gerenommeerd merk met goede componenten, maar blinkt niet uit in dergelijke snufjes. Dat vind ik een nadeel, wil niet zeggen dat het geen goede hardware is.
Een NAD C338 heeft een DAC en cast functionaliteit - er zijn meerdere stereo apparaten die streamer/dac/versterker combineren. Maar bijvoorbeeld de NAD C316 BEE met de Harman adapt doet hetzelfde, voor iets meer dan de helft van het geld.

• PieterPots
Even tussendoor is de Denon AVR-X1600H krachtig genoeg om ELAC FS 78 aan te kunnen?

Als er bij een speakers staat 50 - 100 watt, hoeveel watt heeft je versterker dan nodig om ze aan te kunnen.
En zijn de meeste versterkers beveiligd tegen, dat je ze opblaast? of dat je speakers opblaast?

Heel erg bedankt allemaal voor alle reacties tot nu toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
PieterPots schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:15:
Even tussendoor is de Denon AVR-X1600H krachtig genoeg om ELAC FS 78 aan te kunnen?

Als er bij een speakers staat 50 - 100 watt, hoeveel watt heeft je versterker dan nodig om ze aan te kunnen.
En zijn de meeste versterkers beveiligd tegen, dat je ze opblaast? of dat je speakers opblaast?

Heel erg bedankt allemaal voor alle reacties tot nu toe.
lees de Audio FAQ - daar staat veel over Watts, Ohms en decibellen. Het korte antwoord is: zolang je niet van plan bent te spelen op geluidsniveaus waarbij de buren de politie bellen hoef je je daar niet druk over te maken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

PieterPots schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:55:
@Fish

Okee dat klinkt intressant. Kun je daarmee via wifi streamen?
ja kan op zijn minst natuurlijk wat onderzoek doen. maar ja het kan. ook bleutooth in en uit naar een koptelefoon en utp

Iperf

• PieterPots
@Fish Ja je hebt gelijk sorry had er niet echt onderzoek naar gedaan.

• PieterPots
Als ik voor de NAD 316 BEE V2 kies in combinatie met de Yamaha MusicCast WXAD-10 of de Argon Audio STREAM3M, kan ik die streamers gewoon aansluiten op de Nad?

En kwa speaker merken. Heeft iemand ervaring met KEF of met Dali's, ELAC, Wharfedale, Q Acoustics

Zo ja wat vinden jullie ervan, welke zou merken zou je aanraden of afraden.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan. Dit zijn de speakers die ik nu overweeg, wat betreft nieuw.

DALI: SPEKTOR 2
Kef Q150
Elac Debut B5.2
Wharfedale Diamond 220
Q Acoustics 3030i

Mijn eigen voorkeur gaat op dit moment uti naar KEF omdat mijn vader die altijd had, en naar ELAC omdat mijn vader die nu heeft, en beiden vond ik heel mooi klinken. Waren beide wel vloerstaanders btw. En naar Wharfedale om de zelfde reden als KEF, en ELAC.

Ben benieuwd naar jullei bevinding en meningen
Q Acoustics 2030i

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

PieterPots schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:05:
Als ik voor de NAD 316 BEE V2 kies in combinatie met de Yamaha MusicCast WXAD-10 of de Argon Audio STREAM3M, kan ik die streamers gewoon aansluiten op de Nad?
ja sorry hoor zelfde soort vraag zonder zelf enige moeite te doen
En kwa speaker merken. Heeft iemand ervaring met KEF of met Dali's, ELAC, Wharfedale, Q Acoustics

Zo ja wat vinden jullie ervan, welke zou merken zou je aanraden of afraden.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan. Dit zijn de speakers die ik nu overweeg, wat betreft nieuw.

DALI: SPEKTOR 2
Kef Q150
Elac Debut B5.2
Wharfedale Diamond 220
Q Acoustics 3030i

Mijn eigen voorkeur gaat op dit moment uti naar KEF omdat mijn vader die altijd had, en naar ELAC omdat mijn vader die nu heeft, en beiden vond ik heel mooi klinken. Waren beide wel vloerstaanders btw. En naar Wharfedale om de zelfde reden als KEF, en ELAC.

Ben benieuwd naar jullei bevinding en meningen
Q Acoustics 2030i
Zelf luisteren.. is het allerbelangrijkste. smaken verschillen namelijk

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PieterPots
Hallo Ik heb ondertussen heel wat onderzoek gedaan, bedankt voor jullie antwoorden allemaal. Ik ga nu de nad 314 van mijn vader overnemen, want die heeft nu de nad 316 bee v2. Ik heb ook speakers gevonden ben benieuwd of jullie het merk kennen en het type, en of jullie denken dat het een goeie is, ik denk van wel. Het gaat om de Amphion Helium 2.

Ik ga verder spotify streamen via een rassbarry pi 3+ of 4, heeft iemand daar ervaring mee?
welke dac hat ik kan ik het best kopen om op de rassbarry pi te klikken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

PieterPots schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:11:
Hallo Ik heb ondertussen heel wat onderzoek gedaan, bedankt voor jullie antwoorden allemaal. Ik ga nu de nad 314 van mijn vader overnemen, want die heeft nu de nad 316 bee v2. Ik heb ook speakers gevonden ben benieuwd of jullie het merk kennen en het type, en of jullie denken dat het een goeie is, ik denk van wel. Het gaat om de Amphion Helium 2.

Ik ga verder spotify streamen via een rassbarry pi 3+ of 4, heeft iemand daar ervaring mee?
welke dac hat ik kan ik het best kopen om op de rassbarry pi te klikken?
Ik zou de Helium 2 vermijden, ben niet heel erg onder de indruk van wat ik hier zie...

https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

Wat wil je uitgeven voor een paar luidsprekers?

[Voor 3% gewijzigd door Koeitje op 24-05-2021 13:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martyw
Spotify op een Pi gaat prima met raspotify, of als je ook internet radio en geripte CD'S wilt afspelen met Volumio. Als DAC is de hifiberry de meest voor de hand liggende, sommige leveranciers verkopen ze als set https://www.sossolutions....udio-kit-met-pi4-compleet
Zelf heb ik een Pi 4 2GB, met daarop raspotify, aangesloten op een Topping E30 dac, ik ben daar zeer tevreden mee

[Voor 16% gewijzigd door martyw op 24-05-2021 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martyw
Koeitje schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:43:
[...]

Ik zou de Helium 2 vermijden, ben niet heel erg onder de indruk van wat ik hier zie...

https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

Wat wil je uitgeven voor een paar luidsprekers?
De reviewer van de recensie waar je dit uithaalt is het wel, deze speaker overtreft alle kleine speakers die hij gehoord heeft, het is een klassieker zijn zijn laatste woorden......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

martyw schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:31:
[...]

De reviewer van de recensie waar je dit uithaalt is het wel, deze speaker overtreft alle kleine speakers die hij gehoord heeft, het is een klassieker zijn zijn laatste woorden......
Sighted tests zijn nutteloos, als je naar de conclusie kijkt van de persoon die het gemeten heeft haalt hij duidelijk problemen aan met de luidspreker. Ja, er zijn slechtere luidsprekers op de markt....maar dat maakt dit geen goede luidspreker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PieterPots
@Koeitje Koeitje]

Okee dus jij zou ze vermijden okee, ik ga ze zelf eerst nog eens beluisteren. en dan kijken wat ik er zelf van vind tot nu toe heb ik alleen wat kunnen lezen, en de verkoper zei dat je er goed waren en ook goed zouden passen bij mijn nad 314 versterker.

Mijn budget is max 300 voor twee speakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

PieterPots schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:31:
@Koeitje Koeitje]

Okee dus jij zou ze vermijden okee, ik ga ze zelf eerst nog eens beluisteren. en dan kijken wat ik er zelf van vind tot nu toe heb ik alleen wat kunnen lezen, en de verkoper zei dat je er goed waren en ook goed zouden passen bij mijn nad 314 versterker.

Mijn budget is max 300 voor twee speakers
Bij een versterker passen is onzin voor 99% van de luidsprekers. Tenzij ze een extreem lage gevoeligheid of extreme impedantie dips hebben voldoet elke versterker.

Maar voor €300,- zal het niet slecht klinken. Normaal gesproken zou ik de Elac Debut Reference DBR62 aanraden, maar die is met €500,- voor een paar buiten je budget. Wat wel binnen je budget valt is deze luidspreker:
https://www.coolblue.nl/p...d-220-zwart-per-paar.html

Zonder grill erop is dat echt een goede luidspreker voor het geld (vast ook nog goedkoper te krijgen dan bij Coolblue, was gewoon de eerste link).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PieterPots
@Koeitje

Ik kan de Amphion Helium 2.
tweedehans bij een hifi winkel kopen voor €300

ik had zelf ook al de Wharfedale Diamond 220 gezien, leken mij ook wel goed.
Denk je dat ik beter de Wharfdale kan halen?

Heel erg bedankt voor je antwoord
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True