UTP kabel maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-05-2023
Goedemorgen,

Ik heb laatst een cat6 kabel getrokken voor internet op zolder. Nou ben ik bezig gegaan met het maken van de kabel, maar dat is na een paar keer prutsen nog steeds niet gelukt. Nadat ik de kabeltest werkt die niet, de pinnetjes lijken goed te zitten, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Kan iemand in omgeving Hoogezand mij hier mee helpen?

Beste antwoord (via EvgeniB op 01-03-2021 09:51)

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EvgeniB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:34:
De kabeltester gaf aan dat geen een van de connectoren door kwam. Alleen het lampje dat de kabeltester aan was bleef groen.
Heb je nog een (prefab) UTP kabel ergens die wel werkt met een RJ45 aan beide uiteinden (bv. eentje die nu tussen je tv ontvanger en je tv zit ofzo), test zo'n kabel dan eens, dit om zeker te weten dat de kabeltester goed werkt.

-edit-
Ja nog verder doorduwen, de puntjes moeten in feite zichtbaar zijn zoals je op de laatste foto ziet aan de onderkant maar dus ook aan de bovenkant.

[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 01-03-2021 09:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe maak jij deze kabel? Stekker, patch panel, wcd
Wat voor kabel is het. Flexibele of stug.
Wat voor gereedschap gebruik je? Punch tool, goede utp tang

[ Voor 25% gewijzigd door jack zomer op 01-03-2021 09:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat voor connectoren heb je? Deze werken het fijnst, de draadjes zitten altijd op hun plekje: https://www.netwerkkabel....en-hulpstuk-unshield.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 09:52
Maak eens een paar close-up foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Gebruik je de goede volgorde voor de stekkertjes? En bij de eventuele wandcontactdozen de kleurenvolgorde aanhouden die daar op geprint staat.

NT FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
De kabel maak ik met een stekker en het is een flexibele kabel. De volgorde van de draden had ik naast me liggen en die heb ik heel vaak nagekeken.

Foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KfMqTdJrsXqTYxL1ozU1GYHAUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARbKc89vXg28eWU6abUkUbyP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAHQEh-hPsixCpqt2Qf5g1GxMC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClxVpfsNDGYpUFy90HkU89Ym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dIUmy4cG2D9dTWpe5yHQvkp-Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdcFuiuyJdyMZp6qLxGsvvqD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door EvgeniB op 01-03-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49

lier

MikroTik nerd

Zou je de volgende vragen willen beantwoorden:
  • welk merk kabel?
  • welk type kabel?
  • welk gereedschap gebruik je?
  • kan je een bevestigde stekker op foto hier posten (want nu is de stekker wireless ;) )

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Zo te zien is dat een kabel met stugge aders(zoals het hoort) en normale RJ45 zijn gemaakt om op soepele kabel af te monteren.
Stugge kabel moet je afmonteren op een lsa dus een wcd, patchpanel, keystone of een toolless RJ45 met lsa connectie.

Koop twee wcd en monteer ze daar op af en gebruik kant en klare patchkabels om devices aan te sluiten

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 01-03-2021 09:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

EvgeniB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:14:
De kabel maak ik met een stekker en het is een flexibele kabel. De volgorde van de draden had ik naast me liggen en die heb ik heel vaak nagekeken.

Foto’s:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En welke volgorde heb je gebbruikt (tia 568-b ?)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De afbeeldingen in de FAQ zijn niet echt duidelijk. Zoiets maakt het een stuk duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://de-help-desk.nl/images/faq/netwerken/rj45-straight-kabel-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Ben(V) schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:20:
Zo te zien is dat een kabel met stugge aders(zoals het hoort) en normale RJ45 zijn gemaakt om op soepele kabel af te monteren.
Stugge kabel moet je afmonteren op een lsa dus een wcd, patchpanel, keystone of een toolless RJ45 met lsa connectie.

Koop twee wcd en monteer e daar op af en gebruik kant en klare patchkables om devices aan te sluiten
Dat dus, gewone rj45's zijn voor stranded(flexibel dus) kabel. Wat jij hebt lijkt massief. Daar zijn wel stekkertjes voor, maar dat is even zoeken.

Wat mij, en denk ik iedereen wel, nog steeds wel overkomt: bij monteren aan de ene kant van de kabel het lipje aan de bovenkant houden, aan de andere kant het lipje van de stekker aan de onderkant,. 8)7

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
lier schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:18:
Zou je de volgende vragen willen beantwoorden:
  • welk merk kabel?
  • welk type kabel?
  • welk gereedschap gebruik je?
  • kan je een bevestigde stekker op foto hier posten (want nu is de stekker wireless ;) )
1. Kopp - https://www.praxis.nl/ger...WwdYO9SM2tE8aAoT_EALw_wcB
2. Cat6
3. https://www.amazon.nl/AUK...27&qid=1614586956&sr=8-10
4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BUc61bu5ZpPR4IPd10MDFZl_Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdLr8yKjjCiMOhPWbUU8v9bi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NYdl9YKbjNCJERaEpLlAgtY6Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPXQYDOEcI9FPsQdEpcP17CQ.jpg?f=fotoalbum_large
Fish schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:21:
[...]

En welke volgorde heb je gebbruikt (tia 568-b ?)
Ja de tia 568-b volgorde gebruikt.

[ Voor 64% gewijzigd door EvgeniB op 01-03-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
kan je linkje sturen van de kabel?
want met type bedoelt lier harde kern of flexibele kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Kun je een foto posten van de bevestigde stekker maar dan van de voorkant? De aders moeten zichtbaar zijn aan het uiteinde van de stekker.

PS. Ik heb alle soorten UTP kabels in mijn handen gehad en daar gaan gewoon alle RJ45 stekkers op, ik heb er nog geen 1 gehad die specifiek bedoeld is voor soepele en stugge kabel. Het is misschien bij de 1 meer pielen dan bij de ander maar als je eenmaal de handigheid erin hebt dan werkt het altijd (inmiddels duizenden RJ45's geknepen in mijn leven).

-edit-
Ik zie maar 4 gekleurde pinnetjes doorkomen (de onderste) op je laatste foto, die andere 4 zie je niet dus zitten er niet goed in. Bij een kabeltest hoor je dan ook te zien welke aders er wel of juist niet doorkomen, dus wat geeft dat ding aan?

[ Voor 76% gewijzigd door Enforcer op 01-03-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:24

timovd

Voorsprong door techniek

sypie schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:26:
[...]

De afbeeldingen in de FAQ zijn niet echt duidelijk. Zoiets maakt het een stuk duidelijker:
[Afbeelding]
Hoi Sypie!
Dit is volgens de T-568B-standaard en die gebruik ik zelf ook. Het gemakkelijkste vind ik altijd de kabels op een patchpaneel te maken met een punchdown tool.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
Enforcer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:29:
Kun je een foto posten van de bevestigde stekker maar dan van de voorkant? De aders moeten zichtbaar zijn aan het uiteinde van de stekker.

PS. Ik heb alle soorten UTP kabels in mijn handen gehad en daar gaan gewoon alle RJ45 stekkers op, ik heb er nog geen 1 gehad die specifiek bedoeld is voor soepele en stugge kabel. Het is misschien bij de 1 meer pielen dan bij de ander maar als je eenmaal de handigheid erin hebt dan werkt het altijd (inmiddels duizenden RJ45's geknepen in mijn leven).

-edit-
Ik zie maar 4 gekleurde pinnetjes doorkomen (de onderste) op je laatste foto, die andere 4 zie je niet dus zitten er niet goed in. Bij een kabeltest hoor je dan ook te zien welke aders er wel of juist niet doorkomen, dus wat geeft dat ding aan?
De kabeltester gaf aan dat geen een van de connectoren door kwam. Alleen het lampje dat de kabeltester aan was bleef groen.

Dus eigenlijk iets verder doorduwen, zodat ze beter zichtbaar zijn bij het uiteinde.

[ Voor 4% gewijzigd door EvgeniB op 01-03-2021 09:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
EvgeniB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:34:
Heb je nog een (prefab) UTP kabel ergens die wel werkt met een RJ45 aan beide uiteinden (bv. eentje die nu tussen je tv ontvanger en je tv zit ofzo), test zo'n kabel dan eens, dit om zeker te weten dat de kabeltester goed werkt.

-edit-
Ja nog verder doorduwen, de puntjes moeten in feite zichtbaar zijn zoals je op de laatste foto ziet aan de onderkant maar dus ook aan de bovenkant.

[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 01-03-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
Enforcer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:37:
[...]

-edit-
Ik heb inderdaad een andere kabel getest, daarbij branden alle 8 lampjes na elkaar op de kabeltester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Leg je hem door de muur, of juist van muur naar pc
Normaal werk je router-rj45-flexibel-rj45-wcd-stug-wcd-rj45-flexibel-rj45-pc

Koop CU kabels, en voor de delen die buiten de muur vallen kant en klaar (dan hoef je er zelf ook geen rj45 stekker op te zetten.
WCD op stugge kabels zetten is makkeljk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
Bedankt voor het meedenken, ik ga het nogmaals proberen. Kabel vervangen door een betere optie zal ik in de toekomst wel een keer doen. Voor nu laat ik het zo en als het niet lukt met de rj45, zal ik denk ik een wcd gebruiken zoals hierboven eerder is aangegeven.
99ruud99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:44:
Leg je hem door de muur, of juist van muur naar pc
Normaal werk je router-rj45-flexibel-rj45-wcd-stug-wcd-rj45-flexibel-rj45-pc

Koop CU kabels, en voor de delen die buiten de muur vallen kant en klaar (dan hoef je er zelf ook geen rj45 stekker op te zetten.
WCD op stugge kabels zetten is makkeljk.
Ik heb nu de kabel in de muur zitten, komt uit in de meterkast en boven op zolder via de kolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 11:05
Zo te zien heb je hem best redelijk gecrimped. Als er echt niet 1 van de aders contact maakt volgens je tester verwacht ik dat je aan de overkant niet de bijbehorende kabel hebt, of dat er ergens een breuk zit. Zelfs als het CCA kabel is moet je wel iets kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
No not het niet werken kan je een stugge kabel aan deze kabel binden en dan ineens erdoorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

toon volledige bericht
ziet er degelijk uit

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Om kabelbreuk inderdaad uit te sluiten en je skills om RJ45's te knijpen te verbeteren pak je gewoon een stuk van 20cm van de rol (als je dat nog over hebt) en knijp je daar RJ45's aan net zolang je er zeker van bent dat het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
Wat is een goede kabel die geen CCA is?

Zit nu hiernaar te kijken:

https://www.netwerkkabels...-flexibele-kern-per-meter

Ongeveer 30 meter.

Of deze:

https://www.netwerkkabels...l-flexibele-kern-50-meter

[ Voor 89% gewijzigd door EvgeniB op 01-03-2021 10:20 . Reden: Kabel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Onderzoek eerst welke van de aders het probleem geeft. Ik heb geen ervaring met zo'n netwerk-tester, maar gebruik zelf gewoon een multimeter. Een draad die lang genoeg is en waarvan ik zeker weet dat er geen breuk in zit. Kan telefoonkabel zijn, installatiedraad, luidspreker, etc. Maakt niet uit. Kan binnendoor via trappenhuis of bijv. buitenom door het raam. Het is maar tijdelijk. Dan ader voor ader testen.

Geen breuk.. opnieuw knijpen.
Wel een breuk: 1) vier aders gebruiken en op 100mbit werken; of 2) nieuwe kabel trekken.

Heb je trouwens alleen de kabel-tester gebruikt of ook gewoon een laptop ofzo? Misschien is alleen de kabel-tester kapot :-)
EvgeniB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:09:
Wat is een goede kabel die geen CCA is?
Ik zou eerst vaststellen of een ader is gebroken voordat ik opnieuw ga investeren. Geen idee wat het gevolg van kwalitatief mindere kabel is, maar totaal geen verbinding lijkt mij niet voor de hand liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door JaDatIsPeter op 01-03-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvgeniB
JaDatIsPeter schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Onderzoek eerst welke van de aders het probleem geeft. Ik heb geen ervaring met zo'n netwerk-tester, maar gebruik zelf gewoon een multimeter. Een draad die lang genoeg is en waarvan ik zeker weet dat er geen breuk in zit. Kan telefoonkabel zijn, installatiedraad, luidspreker, etc. Maakt niet uit. Kan binnendoor via trappenhuis of bijv. buitenom door het raam. Het is maar tijdelijk. Dan ader voor ader testen.

Geen breuk.. opnieuw knijpen.
Wel een breuk: 1) vier aders gebruiken en op 100mbit werken; of 2) nieuwe kabel trekken.

Heb je trouwens alleen de kabel-tester gebruikt of ook gewoon een laptop ofzo? Misschien is alleen de kabel-tester kapot :-)

[...]

Ik zou eerst vaststellen of een ader is gebroken voordat ik opnieuw ga investeren. Geen idee wat het gevolg van kwalitatief mindere kabel is, maar totaal geen verbinding lijkt mij niet voor de hand liggen.
toon volledige bericht
De kabeltester geeft wel het gewenste resultaat met andere kabels die naar andere apparaten loopt. Ik heb geen multimeter tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 15:47
Ben(V) schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:20:
Er zijn zat 'normale' RJ45 connectors te koop die (ook) voor stugge aders geschikt zijn. Wellicht niet alle soorten en wellicht heeft TS connectors die echt alleen voor soepele aders geschikt zijn.

En ja, het mooiste is om stugge aders op een LSA connectie af te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Stugge kabel is per definitie ongeschikt voor RJ45 ook al zijn er connectors voor te koop waarvan beweert wordt dat ze er voor geschikt zijn.
Een losse kabel moet per definitie soepel zijn, met stugge kabel is de kans op breuk omdat een kabel kan bewegen veel groter.

Stugge kabel is voor vaste montage in een buis en als je soepele patchkabel nodig hebt dan koop je die kant en klaar.
Ik snap werkelijk waarom er altijd weer hardnekkig mensen zijn die roepen dat je er best een Rj45 aan kunt knijpen.
Wat kan is niet altijd verstandig.

Je gebruikt toch ook geen VD draad om een snoer voor een schemerlamp te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Laatst online: 02-05 10:28
Neem deze connectors voor stugge kabel. Deze zijn er speciaal voor ontworpen.
https://www.onlinekabelsh...at6-netwerkkabel-per-stuk

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 15:47
Ben(V) schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:18:
Stugge kabel is per definitie ongeschikt voor RJ45
"Per definitie"?!? Waar ligt die definitie vastgelegend en wie heeft die definitie vastgesteld? Of bedoel je misschien 'naar mijn mening'?
ook al zijn er connectors voor te koop waarvan beweert wordt dat ze er voor geschikt zijn.
Gezien de ervaringen van de nodige tweakers hier zijn ze dat blijkbaar ook.
Een losse kabel moet per definitie soepel zijn, met stugge kabel is de kans op breuk omdat een kabel kan bewegen veel groter.
Dat is waar. Lijkt mij dan ook verstandig, als je een RJ45 connector aan een stugge kabel zet, dat je die ergens inprikt en vervolgens vooral van af blijft.
Stugge kabel is voor vaste montage in een buis en als je soepele patchkabel nodig hebt dan koop je die kant en klaar.
Ik snap werkelijk waarom er altijd weer hardnekkig mensen zijn die roepen dat je er best een Rj45 aan kunt knijpen. Wat kan is niet altijd verstandig.
Omdat er zo af en toe gewoon een goede reden is waarom je niet kan afmonteren op een LSA strip, bijvoorbeeld. Vorige maand een bewakingscamera buiten opgehangen - UTP kabel via kozijn naar buiten en dan ga je buiten niet aanrommelen met een opbouwdoos of zo, maar bij voorkeur een RJ45 er aan en direct inprikken in de camera. En zo zullen er vast wel meer scenario's zijn.

En op zich ben ik het met je eens, dat netjes afmonteren op een patchpaneel of zo de voorkeur heeft. Ik heb gisteren om die reden ook drie UTP kabels op een LSA strip op een patchpaneel afgemonteerd - twee nieuwe kabels en 1 bestaande, waar de vorige bewoner een RJ45 op een stugge kabel gezet had. Die laatste werkte prima, maar ik vind het mooier/netter om die op een patchpaneel af te monteren.

Dus waar ik het op zich met je eens ben qua voorkeur voor afmonteren, ben ik het pertinent niet eens met je stelligheid 'dat het niet kan' of 'niet mag'. Het kan prima, het mag zeker en zo af en toe is er een goede reden voor om het zo te doen.
Je gebruikt toch ook geen VD draad om een snoer voor een schemerlamp te maken.
Nooit gedaan, maar als ik er een goede reden voor had... waarom niet?
Pagina: 1