"Per definitie"?!? Waar ligt die definitie vastgelegend en wie heeft die definitie vastgesteld? Of bedoel je misschien 'naar mijn mening'?
ook al zijn er connectors voor te koop waarvan beweert wordt dat ze er voor geschikt zijn.
Gezien de ervaringen van de nodige tweakers hier zijn ze dat blijkbaar ook.
Een losse kabel moet per definitie soepel zijn, met stugge kabel is de kans op breuk omdat een kabel kan bewegen veel groter.
Dat is waar. Lijkt mij dan ook verstandig, als je een RJ45 connector aan een stugge kabel zet, dat je die ergens inprikt en vervolgens vooral van af blijft.
Stugge kabel is voor vaste montage in een buis en als je soepele patchkabel nodig hebt dan koop je die kant en klaar.
Ik snap werkelijk waarom er altijd weer hardnekkig mensen zijn die roepen dat je er best een Rj45 aan kunt knijpen. Wat kan is niet altijd verstandig.
Omdat er zo af en toe gewoon een goede reden is waarom je niet kan afmonteren op een LSA strip, bijvoorbeeld. Vorige maand een bewakingscamera buiten opgehangen - UTP kabel via kozijn naar buiten en dan ga je buiten niet aanrommelen met een opbouwdoos of zo, maar bij voorkeur een RJ45 er aan en direct inprikken in de camera. En zo zullen er vast wel meer scenario's zijn.
En op zich ben ik het met je eens, dat netjes afmonteren op een patchpaneel of zo de voorkeur heeft. Ik heb gisteren om die reden ook drie UTP kabels op een LSA strip op een patchpaneel afgemonteerd - twee nieuwe kabels en 1 bestaande, waar de vorige bewoner een RJ45 op een stugge kabel gezet had. Die laatste werkte prima, maar ik vind het mooier/netter om die op een patchpaneel af te monteren.
Dus waar ik het op zich met je eens ben qua voorkeur voor afmonteren, ben ik het pertinent niet eens met je stelligheid 'dat het niet kan' of 'niet mag'. Het kan prima, het mag zeker en zo af en toe is er een goede reden voor om het zo te doen.
Je gebruikt toch ook geen VD draad om een snoer voor een schemerlamp te maken.
Nooit gedaan, maar als ik er een goede reden voor had... waarom niet?