Advies opzet thuis netwerk topologie

Pagina: 1
Acties:

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 11:38
Dag Tweakers,

In de nabije toekomst verhuis ik naar een koopwoning, en wil daar graag investeren in een degelijke netwerk infrastructuur. Ik wil namelijk een prima basis leggen om op voort te bouwen. Na het eea te hebben gelezen en bekeken heb ik naar eer en geweten een thuis netwerk topology bedacht, maar hoor graag van jullie wat hier beter of anders aan kan/moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMeUqpgVlRAPsAdKKlE243Qi-A4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vJLBzeQt8RJFYrSi738VhmHt.png?f=fotoalbum_large

Een beetje context;
- Huis heeft glasvezel verbinding
- Neem een t-mobile gigabit abbonement over
- Gaat om huis uit 2005, dus verwacht meerdere AP's nodig te hebben.
- Bedraade devices zijn NAS, Rpi, 2 PC's, Nvidia shield en 2 Laptops (wil dit met een usb-c hub oplossen, andere vraag)
- Budget is vrij, zoek naar goede prijs/kwaliteit verhouding voor een thuisnetwerk van een gemiddelde hobbyist.

Wensen:
- Overal prima wifi dekking voor mobile devices in het huis
- Zo min mogelijk stroom draden, naar mogelijkheid wil ik elke ruimte bedraden.

Vragen:
- is de topologie correct/compleet?
- Tips of tricks waar ik rekening meer kan houden?
- Welke componenten kan ik het best aanschaffen voor elk onderdeel.

Mijn huidige lijst is;

Media Converter:
TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Router:
Hoor graag suggesties >:)

NAS:
Hoor graag suggesties >:) - gebruik voor opslag camera beelden en persoonlijke opslag films/series. Denk te beginnen met ong 2 tb.

Home assistant:
RPi 4

PoE Switch:

Acces Point (3x):

Ik weet dat aankoop advies elders hoort, maar mijn eerst vraag is; Is deze opstelling aangeraden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoodVuurtje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:13:
Dank voor de reacties, even om te reageren;

MIjn wens van zo min mogelijk kabels ging om de stromtoevoeren en dergelijken, ik zal de post aanpassen.
Natuurlijk leg ik het lefst 1 kabel naar elke kamer, maar essentieel is voor mij de NAS, Home assistant, PC's, laptops en TV.
(y)
- TV abbo hebben we niet, alles gaat dmv de Nvidia Shield. Wil de optie wel open houden om alsnog tv te kunnen nemen, mocht de vrouw zich bedenken.
- Router van mn provider, T-Mobile, wil ik eigenlijk geen afhankelijkheid van hebben. 'Hun' router kan helaas niet in bridge modus, dus die gaat er tussenuit.
Heel verstandig om je eigen netwerk zelf in beheer te houden - scheelt bij evt providerwissel of modemwissel bij huidige provider gedoe :)
@dion_b Is het dan een prima idee om de AP voor de beneden verdieping in het TV meubel te verwerken? Aan het plafond heb ik liever niet. Dan hoeft mijn router ook geen Wifi te hebben.
Hangt af van materiaal. Als het RF-straling goed doorlaat valt het te overwegen. Maar het is signaaltechnisch altijd beter om vrije line-of-sight te hebben.
- Is het overigens prima om de AP's ook als switch te gebruiken?
Hangt af van AP in kwestie, als het meerdere poorten heeft: absoluut. Zo niet niet. Aangezien een kleine switch bijna niets kost zou ik iig keuze AP niet ervan af laten hangen. Allicht interessant gezien je plannen om zo min mogelijk voedingskabels te hebben: kijk eens naar de Netgear GS105PE. Dat is een kleine switch die zelf via PoE gevoed wordt en PoE passthrough kan doen richting een apparaat - zoals een AP - erachter.

Nuancering: als je met VLANs wilt werken (voor sommige IPTV-oplossingen noodzakelijk, ook voor gastWiFi) vallen de meeste AP's met ingebouwde switches af. Die GS105PE kan het daarentegen prima.
- Ik lees/zie ook veel over patchkasten, is dit echt nodig? Ik verwacht niet meer dan 6-8 UTP kabels in mijn meterkast uit te laten komen. Mits het antwoord op mijn vorige vraag 'ja, prima' is.
Hier ga je twee verschillende meningen horen. Ene groep zegt: meerdere UTP's naar iedere ruimte en één grote (PoE) switch in de meterkast, de andere zal zeggen een enkele UTP per ruimte en switch ter plekke werkt prima.

Die eerste oplossing is inderdaad 'hoe het hoort' en in zakelijke situaties met competent netwerkbeheer ook geregeld is (en in de huizen van de beheerders daarvan). Maar voor thuisgebruik gelden de voordelen daarvan een stuk minder (minder switches die je moet beheren, bij kapotte kabel slechts enkele patchpoort getroffen etc) en de nadelen (forse bundels kabels) wegen des te zwaarder. Als je me vraagt: "hoe moet het ideaal, zonder enig compromis", zeg ik inderdaad: grote switch in meterkast met tig kabels. Maar IMHO totaal overkill voor thuissituatie. Ik draai ook losse switches in paar kamers met meerdere apparaten en verder een kleine switch in meterkast.

Wat wel handig is: een bescheiden patchpanel in de meterkast.

Waarom? Omdat er verschil is tussen (stugge) UTP voor infra en (slapep) patchkabels. Je wilt stugge UTP altijd aan beide kanten op een vast iets (patchpanel, keystone of LSA connector in contactdoos) afgemonteerd hebben, en dan een korte flexibele patchkabel gebruiken om dat met een apparaat te verbinden.

Dat hoeft niet veel te kosten of veel ruimte in te nemen, ik gebruik bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1286285-0/patchpaneel-8-poorts-aantal-poorten-8.jpg

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1