Advies opzet thuis netwerk topologie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 16:54
Dag Tweakers,

In de nabije toekomst verhuis ik naar een koopwoning, en wil daar graag investeren in een degelijke netwerk infrastructuur. Ik wil namelijk een prima basis leggen om op voort te bouwen. Na het eea te hebben gelezen en bekeken heb ik naar eer en geweten een thuis netwerk topology bedacht, maar hoor graag van jullie wat hier beter of anders aan kan/moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMeUqpgVlRAPsAdKKlE243Qi-A4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vJLBzeQt8RJFYrSi738VhmHt.png?f=fotoalbum_large

Een beetje context;
- Huis heeft glasvezel verbinding
- Neem een t-mobile gigabit abbonement over
- Gaat om huis uit 2005, dus verwacht meerdere AP's nodig te hebben.
- Bedraade devices zijn NAS, Rpi, 2 PC's, Nvidia shield en 2 Laptops (wil dit met een usb-c hub oplossen, andere vraag)
- Budget is vrij, zoek naar goede prijs/kwaliteit verhouding voor een thuisnetwerk van een gemiddelde hobbyist.

Wensen:
- Overal prima wifi dekking voor mobile devices in het huis
- Zo min mogelijk stroom draden, naar mogelijkheid wil ik elke ruimte bedraden.

Vragen:
- is de topologie correct/compleet?
- Tips of tricks waar ik rekening meer kan houden?
- Welke componenten kan ik het best aanschaffen voor elk onderdeel.

Mijn huidige lijst is;

Media Converter:
TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Router:
Hoor graag suggesties >:)

NAS:
Hoor graag suggesties >:) - gebruik voor opslag camera beelden en persoonlijke opslag films/series. Denk te beginnen met ong 2 tb.

Home assistant:
RPi 4

PoE Switch:

Acces Point (3x):

Ik weet dat aankoop advies elders hoort, maar mijn eerst vraag is; Is deze opstelling aangeraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met deze wensen gaat het niet lukken. Je koopt een huis je hebt nu de kans om zoveel mogelijk draden neer te leggen. Doe dat, voor nu en in de toekomst leg netwerk naar iedere kamer zodat je indien wenselijk in iedere kamer een AP of iets bekabelts kan hangen zetten.
Gebruik zoveel mogelijk POE vanuit 1 centraal punt gevoed, iedere voeding heeft verlies en zo beperk je het aantal voedingen.
Kies bij voorkeur voor 1 merk welke is aan jouw zolang het geen Aliexpress is maakt het niet zoveel uit en is kwestie van geld en voorkeur. Slecht is het geen van alle.
Niet wat je wilde horen, maar wel het eerlijke advies.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 00:47
Frogmen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:15:
Met deze wensen gaat het niet lukken. Je koopt een huis je hebt nu de kans om zoveel mogelijk draden neer te leggen. Doe dat, voor nu en in de toekomst leg netwerk naar iedere kamer zodat je indien wenselijk in iedere kamer een AP of iets bekabelts kan hangen zetten.
Gebruik zoveel mogelijk POE vanuit 1 centraal punt gevoed, iedere voeding heeft verlies en zo beperk je het aantal voedingen.
Kies bij voorkeur voor 1 merk welke is aan jouw zolang het geen Aliexpress is maakt het niet zoveel uit en is kwestie van geld en voorkeur. Slecht is het geen van alle.
Niet wat je wilde horen, maar wel het eerlijke advies.
Niet helemaal eens met bovenstaande.. Volgens mij is de topologie die je hebt gemaakt een prima uitgangspunt. Zeker als je wens zo min mogelijk kabels is.

Met een relatief jonge woning zul je waarschijnlijk per verdieping een access point nodig hebben, en afhankelijk van de oppervlakte misschien wel meerdere. Neemt niet weg dat de suggestie om naar elke kamer een kabel te leggen nog steeds een goede is. Dit zal altijd stabieler zijn dan een draadloos netwerk, hoe goed je het ook inricht.

Qua keuze voor componenten:
-Voor de router heb ik geen suggesties, heb je geen router van je provider?
-Voor de accespoints ben ik zelf erg te spreken over Ubiquity. Werkt voor mij top.
-PoE switch zou ik gewoon de goedkoopste manager switch pakken, vaak kom je dan bij TP-link lid uit. Wel even kijken naar het aantal PoE poorten en hoeveel vermogen deze kunnen leveren.
-NAS, geen verstand van.

Kijk ook nog even goed of je TV-kastjes hebt die je via UTP aan moet sluiten, dit kan niet altijd over hetzelfde LAN, afhankelijk van je provider. Bij T-Mobile zijn dit bijvoorbeeld gescheiden VLANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad juist nu draden trekken nu het kan. Heb je decennia plezier van, en de meerprijs betaalt zich binnen 5 jaar terug door andere meuk (powerline, repeaters/mesh, dat soort ongein) dat je niet hoeft te kopen als lapmiddel. Komt bij: des te meer apparaten je bedraad aansluit, des te lager de drukte in de lucht, dus des te hoger de prestaties van de dingen die je draadloos aansluit.

Verder zie ik hier een router met WiFi icm AP's. Dat lijkt me minder handig, je router zal in een woning uit 2005 in de meterkast staan en dat is doorgaans een waardeloze locatie voor WiFi. Gewoon router zonder WiFi (of eentje met WiFi maar dat dan uitgeschakeld) en AP's op optimale locatie ophangen.

Wat dat betreft: AP's op plafond is veruit beste plek qua dekking en niets in de weg hebben liggen.

Tenslote geldt "meterkast niet optimaal" ook voor Z-Wave en Zigbee, mogelijk zou je de home assistent beter ergens op centrale locatie zonder beton en leidingen kunnen plaatsen. Of dat nodig is of niet is een tweede (mijn woning uit 2004 heeft een uitpandige meterkast, dat is echt worst-case scenario), maar hou er wel rekening mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Dank voor de reacties, even om te reageren;

MIjn wens van zo min mogelijk kabels ging om de stromtoevoeren en dergelijken, ik zal de post aanpassen.
Natuurlijk leg ik het lefst 1 kabel naar elke kamer, maar essentieel is voor mij de NAS, Home assistant, PC's, laptops en TV.

- TV abbo hebben we niet, alles gaat dmv de Nvidia Shield. Wil de optie wel open houden om alsnog tv te kunnen nemen, mocht de vrouw zich bedenken.
- Router van mn provider, T-Mobile, wil ik eigenlijk geen afhankelijkheid van hebben. 'Hun' router kan helaas niet in bridge modus, dus die gaat er tussenuit.

@dion_b Is het dan een prima idee om de AP voor de beneden verdieping in het TV meubel te verwerken? Aan het plafond heb ik liever niet. Dan hoeft mijn router ook geen Wifi te hebben.

- Is het overigens prima om de AP's ook als switch te gebruiken?
- Ik lees/zie ook veel over patchkasten, is dit echt nodig? Ik verwacht niet meer dan 6-8 UTP kabels in mijn meterkast uit te laten komen. Mits het antwoord op mijn vorige vraag 'ja, prima' is.

[ Voor 10% gewijzigd door DoodVuurtje op 01-03-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 00:47
Access point kan ook wel in het TV meubel maar zoals aangegeven is hoger beter. Het ligt nogal aan de afmetingen van de verdieping of het echt nodig is om ze aan het plafond te hangen.

Accespoints als switch gebruiken kan inderdaad prima, maar de meesten zullen maximaal 1 extra switchpoort hebben.

Patchkast is in zoverre handig omdat je eigenlijk vaste kern UTP kabels nodig hebt om deze uit te bedraden op de keystones in je wandcontactdoos. Of je moet keystones hebben die geschikt zijn voor flexibele kern, maar dat is meestal niet het geval.
Om deze vaste kern kabels dan netjes in de meterkast aan te sluiten moet je dat eigenlijk op een patchpaneeltje doen. Vaak wordt er gewoon een connector op geknepen in de meterkast, maar die zijn niet geschikt voor vaste kern, normaliter alleen voor flexibele kern. Je hebt ook wel weer connectors speciaal voor flexibele kern maar je kunt dan net zo goed een klein patchpaneeltje pakken.
Iets eenvoudigs als dit voldoet prima:
https://www.kabelshop.nl/...1XWwkjEAQYCSABEgKz1PD_BwE

Een patchpaneel heeft ook als voordeel dat je de boel maar een keer aan hoeft te sluiten en netjes weg kunt werken. Je kunt daarna de individuele aansluitingen namelijk gewoon op je switch aansluiten. Zo zit je nooit met een kabel die weer net te kort is oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoodVuurtje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:13:
Dank voor de reacties, even om te reageren;

MIjn wens van zo min mogelijk kabels ging om de stromtoevoeren en dergelijken, ik zal de post aanpassen.
Natuurlijk leg ik het lefst 1 kabel naar elke kamer, maar essentieel is voor mij de NAS, Home assistant, PC's, laptops en TV.
(y)
- TV abbo hebben we niet, alles gaat dmv de Nvidia Shield. Wil de optie wel open houden om alsnog tv te kunnen nemen, mocht de vrouw zich bedenken.
- Router van mn provider, T-Mobile, wil ik eigenlijk geen afhankelijkheid van hebben. 'Hun' router kan helaas niet in bridge modus, dus die gaat er tussenuit.
Heel verstandig om je eigen netwerk zelf in beheer te houden - scheelt bij evt providerwissel of modemwissel bij huidige provider gedoe :)
@dion_b Is het dan een prima idee om de AP voor de beneden verdieping in het TV meubel te verwerken? Aan het plafond heb ik liever niet. Dan hoeft mijn router ook geen Wifi te hebben.
Hangt af van materiaal. Als het RF-straling goed doorlaat valt het te overwegen. Maar het is signaaltechnisch altijd beter om vrije line-of-sight te hebben.
- Is het overigens prima om de AP's ook als switch te gebruiken?
Hangt af van AP in kwestie, als het meerdere poorten heeft: absoluut. Zo niet niet. Aangezien een kleine switch bijna niets kost zou ik iig keuze AP niet ervan af laten hangen. Allicht interessant gezien je plannen om zo min mogelijk voedingskabels te hebben: kijk eens naar de Netgear GS105PE. Dat is een kleine switch die zelf via PoE gevoed wordt en PoE passthrough kan doen richting een apparaat - zoals een AP - erachter.

Nuancering: als je met VLANs wilt werken (voor sommige IPTV-oplossingen noodzakelijk, ook voor gastWiFi) vallen de meeste AP's met ingebouwde switches af. Die GS105PE kan het daarentegen prima.
- Ik lees/zie ook veel over patchkasten, is dit echt nodig? Ik verwacht niet meer dan 6-8 UTP kabels in mijn meterkast uit te laten komen. Mits het antwoord op mijn vorige vraag 'ja, prima' is.
Hier ga je twee verschillende meningen horen. Ene groep zegt: meerdere UTP's naar iedere ruimte en één grote (PoE) switch in de meterkast, de andere zal zeggen een enkele UTP per ruimte en switch ter plekke werkt prima.

Die eerste oplossing is inderdaad 'hoe het hoort' en in zakelijke situaties met competent netwerkbeheer ook geregeld is (en in de huizen van de beheerders daarvan). Maar voor thuisgebruik gelden de voordelen daarvan een stuk minder (minder switches die je moet beheren, bij kapotte kabel slechts enkele patchpoort getroffen etc) en de nadelen (forse bundels kabels) wegen des te zwaarder. Als je me vraagt: "hoe moet het ideaal, zonder enig compromis", zeg ik inderdaad: grote switch in meterkast met tig kabels. Maar IMHO totaal overkill voor thuissituatie. Ik draai ook losse switches in paar kamers met meerdere apparaten en verder een kleine switch in meterkast.

Wat wel handig is: een bescheiden patchpanel in de meterkast.

Waarom? Omdat er verschil is tussen (stugge) UTP voor infra en (slapep) patchkabels. Je wilt stugge UTP altijd aan beide kanten op een vast iets (patchpanel, keystone of LSA connector in contactdoos) afgemonteerd hebben, en dan een korte flexibele patchkabel gebruiken om dat met een apparaat te verbinden.

Dat hoeft niet veel te kosten of veel ruimte in te nemen, ik gebruik bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1286285-0/patchpaneel-8-poorts-aantal-poorten-8.jpg

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Heel bruikbare adviezen en heldere uitleg, dank.

Een simpel patch kastje lijkt zeker nuttig, deze past ook nog gewoon in de meterkast zonder halve verbouwing.

De keuze voor alles in 1 switch of switches in de ruimte kijk ik nog even aan.

Laatste check; ik heb geen significante voordelen gelezen van een mesh wifi thuis netwerk tov goed instelde AP's. Klopt dat? Die mesh systemen hebben bij mijn weten sowieso niet meer poorten, dus dan worden t ook meer kabels/switches.

Ik haal momenteel 'maar' 300-400 mbps met wifi, terwijl ik ruim 2x zoveel heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:22
ik ben ook fan van in alle pijpjes ineens dubbele kabels aan te leggen ... dat kost amper extra aan draad etc

qua wifi is 400mbps ongeveer het maximale wat je mag verwachten van een 2x2 5ghz AC ontvangst, als je dat al haalt is dat een zeer goede connectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Boven de 400Mbps vraagt 3x3 MIMO (uitermate zeldzaam, en niet makkelijk achteraf in mobile clients in te bouwen) of WiFi-6, maar ook daar: laat je niet gek maken, WiFi-6 biedt onder gelijke omstandigheden ~30% winst tov WiFi-5 (ja, met 8x8 MIMO en 160MHz kanaalbreedte gaat het hard, maar dat ga je dus niet gebruiken).

Voor hogere snelheden (waar heb je die trouwens voor nodig?) moet je gewoon bedraad werken.

Dat gaat in toekomst niet anders worden. Grootste sprong met WiFi gaat WiFi-6A worden (vanaf 2023 te verwachten) met 6GHz band. Daar kun je wel 160MHz kanalen zinnig gebruiken, dus prestaties zullen dan ~2x WiFi-6 in 5GHz worden, of ~2.5x WiFi-5 in 5GHz. Oftewel je haalt in dezelfde ruimte als AP misschien 1Gbps. En bedraad? Je kunt met de Cat5E van 20 (!) jaar geleden nog 2.5Gbps halen. Als je nu Cat6 legt (6a levert geen extra snelheid, alleen meer lengte indien nodig, Cat7 biedt niets extras) kun je met huidige protocollen al 10Gbps halen en er gaat geheid een opvolger van 802.3bz komen die hogere snelheden over bestaande kabels biedt op moment dat 10Gbps te traag is (want 40GbE over Cat8 is in huissituaties onwerkbaar). Ik zou er vrij blind vanuit durven gaan dat je met huidige Cat6 uiteindelijk tot 25Gbps zult kunnen gaan. 25 keer sneller dan de beste WiFi dat je over een jaar of 5 kunt kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
ijske schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:02:
ik ben ook fan van in alle pijpjes ineens dubbele kabels aan te leggen ... dat kost amper extra aan draad etc

qua wifi is 400mbps ongeveer het maximale wat je mag verwachten van een 2x2 5ghz AC ontvangst, als je dat al haalt is dat een zeer goede connectie.
Hier zat ik ook gelijk naar te zoeken O-) . Moet er nog komen hoe breed de pijpen zijn.
dion_b schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:28:
Voor hogere snelheden (waar heb je die trouwens voor nodig?) moet je gewoon bedraad werken.
Hoopte meer van mn abbonement te gebruiken. Mijn vriendin werkt veel met Adobe en bestanden van meerdere GB, zeker met uploaden en downloaden is de snelheid wenselijk. Ik denk dat ik het advies al kan raden; sluit haar pc dan aan met een kabel :). Zal ze maar genoegen moeten nemen met 'slechts 300mbps' als ze flexibel op der laptop wilt werken. Kan nu refereren naar jullie reacties O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:22
[quote]DoodVuurtje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Moet er nog komen hoe breed de pijpen zijn.

[...]

het zou me verbazen als het wat anders is dan 16mm pijp, en dan is 2x cat6 u/utp het aanbevolen kabeltype
draka uc400 of BELDEN 7965E is dan prima kabel om aan te leggen
zeker op marktplaats kan je wel is cheap n 305m doosje scoren, of een overschot bobijntje
( check zeker dat je volledige koper kabel hebt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoodVuurtje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Hier zat ik ook gelijk naar te zoeken O-) . Moet er nog komen hoe breed de pijpen zijn.

[...]

Hoopte meer van mn abbonement te gebruiken. Mijn vriendin werkt veel met Adobe en bestanden van meerdere GB, zeker met uploaden en downloaden is de snelheid wenselijk. Ik denk dat ik het advies al kan raden; sluit haar pc dan aan met een kabel :). Zal ze maar genoegen moeten nemen met 'slechts 300mbps' als ze flexibel op der laptop wilt werken. Kan nu refereren naar jullie reacties O-) .
Overweeg dan WiFi-6 AP's en upgrade de NIC van haar laptop naar WiFi-6 (tip: Intel AX200). Gaat niet opeens een veelvoud van snelheid leveren, maar 600Mbps in zelfde ruimte als AP is meer dan haalbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
dion_b schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Overweeg dan WiFi-6 AP's en upgrade de NIC van haar laptop naar WiFi-6 (tip: Intel AX200). Gaat niet opeens een veelvoud van snelheid leveren, maar 600Mbps in zelfde ruimte als AP is meer dan haalbaar.
Prima tip, maar ze werkt op der eigen iMac (die ik dus met kabel ga verbinden) of op een Macbook pro van der werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoodVuurtje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:26:
[...]

Prima tip, maar ze werkt op der eigen iMac (die ik dus met kabel ga verbinden) of op een Macbook pro van der werk.
MBP? Sommige MBP's hebben 3x3 MIMO WiFi NICs (Broadcom BCM4360). Als dat zo is, zorg voor een 3x3 MIMO AP en prestaties gaan 50% hoger liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1