Toon posts:

Dode pixels normaal of uitzondering?

Pagina: 1
Acties:

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 19:32
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die zich zo druk kan maken om dode pixels.
Een tv kopen is tegenwoordig niet leuk meer en een hele opgave.
Het lijkt echt een soort prijsschieten.

Graag zou ik ervaringen van jullie horen, wat vinden jullie van dode pixels in het algemeen?
Waarom komt dit toch zo vaak voor en lijk je echt geluk nodig te zijn om er een te bemachtigen die geen dode pixels heeft?

Zijn er cijfers bekend over 1 op hoeveel tv's dode pixels bevatten?

Even een stukje ervaring van mij:
Ik ben begonnen met een 32 inch tv, daar waren dode pixels in te zien (eerder had ik er ook nog nooit van gehoord).

Daarna overgestapt naar een 42 inch. Een aantal tv's besteld en geretourneerd omdat er bij allemaal ten minste 1 dode pixel aanwezig was. Na een paar omruilingen eindelijk 1 gekregen die geen dode pixels had.
Weer een paar jaar later overgestapt naar 55 inch. Dit was mijn meest slechte ervaring ooit. Diverse merken gekocht, waaronder Philips, LG, Panasonic, Samsung en de een heeft een paar dode pixels en de andere 1. Heb er denk ik wel een stuk of 8 gehad voordat ik er 1 kreeg zonder dode pixels.

Nu willen we overstappen op 65 inch (de 55 inch heeft het helaas begeven), deze wordt morgen bezorgd. Ik ga er nu al vanuit dat deze weer terug moet omdat hij minimaal 1 dode pixel zal hebben. Mijn vrouw vind nieuwe tv's kopen niet leuk meer en ergert zich totaal niet aan dode pixels. Als ik een tv koop ga ik altijd eerst diverse kleuren (kleur voor kleur) volledig beeld draaien om naar dode pixels te zoeken. Als je eenmaal weet dat er ergens 1 zit blijf ik erop gefocust.

Heb ik nou veel pech of is het tegenwoordig eigenlijk heel normaal dat je 1 of meer dode pixels in je tv hebt zitten? Vanaf afstand zie je het natuurlijk niet maar het is ook een gevoelskwestie. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken, wat jullie ervaringen zijn en of jullie (minimaal) 1 dode pixel accepteren.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:48
Ik denk niet dat jij pech hebt met de dode pixels, veel mensen geven er gewoon niet om.

Voorheen deed ik ook altijd pixel checks zoals een TV die ik 3 keer retour gestuurd heb. De Nexus 4 was de topper met 8 keer omruilen, daar heb ik het uiteindelijk maar opgegeven en ben ik voor een andere telefoon gegaan.

Tegenwoordig valt het met de hoge resoluties niet meer op, maar het hangt er wel vanaf hoeveel geld het heeft gekost.
Als ik een TV van €2.000 koop, zal ik deze zeker controleren en indien nodig terugsturen.
Mijn huidige mobieltje heeft $150 gekost, daar doe ik niet eens de moeite voor

• knorde
Ergens een beetje offtopic maar afgelopen maandag de tv gehad, nog nooit meegemaakt wat ik bij het uitpakken zag. Waren bovenin allemaal stukjes glas afgebrokkeld en het glas van de lcd stak aan de bovenkant uit. Iets meer dan een dode pixel dus. Ik ga weer verder opzoek, webshop op de hoogte gesteld en deze uiteraard geretourneerd :)

[Voor 5% gewijzigd door knorde op 03-03-2021 09:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
knorde schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:37:
Als ik een tv koop ga ik altijd eerst diverse kleuren (kleur voor kleur) volledig beeld draaien om naar dode pixels te zoeken. Als je eenmaal weet dat er ergens 1 zit blijf ik erop gefocust.

Heb ik nou veel pech of is het tegenwoordig eigenlijk heel normaal dat je 1 of meer dode pixels in je tv hebt zitten? Vanaf afstand zie je het natuurlijk niet maar het is ook een gevoelskwestie. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken, wat jullie ervaringen zijn en of jullie (minimaal) 1 dode pixel accepteren.
Je kan ook gewoon de tv aansluiten en niet zoeken.
Veel kans dat het niet eens opvalt als er al een dode pixel in zal zitten.

Mijn profiel op Discogs

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-03 15:24
Als ik een tv koop ga ik altijd eerst diverse kleuren (kleur voor kleur) volledig beeld draaien om naar dode pixels te zoeken. Als je eenmaal weet dat er ergens 1 zit blijf ik erop gefocust.
Misschien deze stap overslaan, als je het dus niet weet, focus je je er ook niet op :+
Is natuurlijk makkerlijk gezegd dan gedaan.

Zover ik weet zijn dode pixels best 'normaal', bedoel er zijn geen merken die er goed bekend staan als weinig dode pixels.
Er is nou eenmaal geen zero tolerance bij de kwaliteits eisen van de panelen.

Zoals je ervaring al laat merken komt het vaak voor en kost het aardig wat tijd met heen en weer sturen om een panel te bemachtigen zonder dode pixels.

Het is dus wat je zelf belangrijker vindt.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-03 23:12
k zou niet zoeken. en die ene pixel als hij je een keer opvalt accepteren.
ik denk dat je hier veel te veel tijd in stopt.

• knorde
Jullie zijn heel duidelijk, ik ben er veel te veel op gefocust en het is zo ook niet leuk om wat te kopen. Ik heb het gevoel dat er iets niet aan klopt dan maar het is meer regel dan uitzondering. Mijn vrouw vind ook dat ik er veel te veel op gefocust ben en heeft zo ook geen plezier in een tv kopen. Misschien moet ik gewoon accepteren dat dit "normaal" is en gaan genieten van een tv ipv extreem te zoeken naar kleine gebreken zoals een dode pixel.

[Voor 7% gewijzigd door knorde op 03-03-2021 09:34]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
knorde schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:33:
Jullie zijn heel duidelijk, ik ben er veel te veel op gefocust en het is zo ook niet leuk om wat te kopen. Ik heb het gevoel dat er iets niet aan klopt dan maar het is meer regel dan uitzondering. Mijn vrouw vind ook dat ik er veel te veel op gefocust ben en heeft zo ook geen plezier in een tv kopen. Misschien moet ik gewoon accepteren dat dit "normaal" is en gaan genieten van een tv ipv extreem te zoeken naar kleine gebreken zoals een dode pixel.
als er 8.3 miljoen (4k) pixels zijn, is er een redelijke kans dat er ergens een subpixel stuk is.

Ik zou, als ik jou was en wanneer het weer mag, naar een winkel gaan waar je het kan checken voor aankoop. Betaal je wel wat extra, maar 8 tvs in ontvangst nemen, testen, inpakken en terugsturen kost ook het nodige

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij een pc monitor vind ik dode pixels enorm storend omdat je er zo dicht op zit. Deze gaan altijd direct retour onder WKOA.

Op m'n 55" OLED tv zitten 3 dode pixels waar ik pas een paar weken later achter kwam. De pixels zijn met heel, heel goed kijken op 1 meter afstand zichtbaar, maar verder dan 1 meter echt niet meer te zien. Ik vind het daarom bij een 4K TV geen issue meer.

Waar ik me wél aan stoor zijn slechte calibratie, black smearing, slechte (grijze of witte) uniformiteit en verticale banding. Bij een LCD is het helemaal een hel met backlightbleeding, glow en waardeloze local dimming. Een tv kopen is inderdaad niet leuk meer als je pietje precies bent, maar dode pixels zijn het minste probleem dat je hebt naar mijn mening.

Wat ik nu tegenwoordig doe is een tv kopen, installeren en gewoon van genieten. Nergens naar op zoek gaan, je komt er namelijk altijd als verliezer uit.

[Voor 9% gewijzigd door stin00 op 03-03-2021 11:30]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Een vergelijkbare vraag is al eens eerder aan de orde geweest.
In dit topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1890017
worden een paar normen genoemd, welke fabrikanten hanteren bij de productcontrole en op basis waarvan je eventueel garantie kan claimen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Anoniem: 926313
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Daarom zulke apparaten altijd online kopen.
Dan kan je het zonder gedoe terugsturen.

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:20

PB-powell

Mr. Laziness

Zit je dan ook niet te dicht op je tv dat je exact kan zien waar een dode pixel zit? Met bewegend beeld lijkt mij dat dat redelijk weg valt in het grote geheel.
Overigens is een ISO-norm opgesteld voor het aantal dode pixels per miljoen pixels: https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• knorde
Hier even een update, ik heb uiteindelijk een Samsung UE65TU7170 gekocht en ik had me helemaal ingesteld dat er vast en zeker wel een dode pixel aanwezig zou zijn. Blijkt deze ook nog eens geen dode pixels te hebben. Ik denk erg veel geluk maar ik ben het ook met jullie eens dat je er eigenlijk helemaal geen last van hebt bij normaal gebruik. Daarom had ik me er ook op ingesteld.

Hoe dan ook, eind goed al goed.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee