• Namorian
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-04 11:09
Goede avond tweakers,

Ik heb een vraag omtrent mijn tweede gloednieuwe samsung 55Q9FN TV welke een aantal dode pixels heeft, hij is vandaag via een omruiling vervangen door mijn vorige welke ook 3 dode pixels had.

De pixels zitten erg in de rand, maar ik baal toch flink (ook na de goede service van Hofma) dat ik waarschijnlijk weer ga bellen. Ik mag toch verwachten bij een TV met die prijs (en eigenlijk elk product wat je koop ongeacht de prijs) dat die perfect uit de doos mag komen?

Graag jullie advies/ervaringen.

Groeten, Namorian

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 11:29
Voor een tv van 2000 euro mag je wel een bijna perfect scherm verwachten vind ik dus ik zou persoonlijk maar gewoon weer contact opnemen met ze als ik jou was. Als de tv een paar honderd euro was had ik er waarschijnlijk wel mee kunnen leven. Maar als je de hoofdprijs betaald mag je verwachten dat je een goed product krijgt imo.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 22:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Veelal heb je bepaalde classes die aangeven hoeveel dode sub- of gehele pixels er in een scherm mogen zitten. Of een dark- of green, red pixel etc, maar ik geef je gelijk als je bijna 2000,- euro uitgeeft verwacht je het niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Namorian
_Dune_ schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:06:
Veelal heb je bepaalde classes die aangeven hoeveel dode sub- of gehele pixels er in een scherm mogen zitten. Of een dark- of green, red pixel etc, maar ik geef je gelijk als je bijna 2000,- euro uitgeeft verwacht je het niet.
Bartosy schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:06:
Voor een tv van 2000 euro mag je wel een bijna perfect scherm verwachten vind ik dus ik zou persoonlijk maar gewoon weer contact opnemen met ze als ik jou was. Als de tv een paar honderd euro was had ik er waarschijnlijk wel mee kunnen leven. Maar als je de hoofdprijs betaald mag je verwachten dat je een goed product krijgt imo.
Dank voor jullie reactie. Ik ga inderdaad eerst maar eens contact met ze opnemen. Al voel ik me een vervelend klant worden.

• Deliberate
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-01-2022
Nee, je verwacht teveel helaas. Strikt genomen onder de garantie mogen er toch vrij veel dode (sub) pixels in zitten. Menig OLED panel van 2/3/4k heeft ook dode (sub) pixels. De kans op een perfect paneel is niet heel groot volgens mij. En hoe groter het paneel, des te kleiner de kans op een paneel zonder pixel issues.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Deliberate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:54:
Nee, je verwacht teveel helaas. Strikt genomen onder de garantie mogen er toch vrij veel dode (sub) pixels in zitten. Menig OLED panel van 2/3/4k heeft ook dode (sub) pixels. De kans op een perfect paneel is niet heel groot volgens mij. En hoe groter het paneel, des te kleiner de kans op een paneel zonder pixel issues.
Misschien dat jij je een dergelijk verhaal op de mouw zou laten spelden, maar ik zou dat echt niet accepteren voor een high-end product. Voor een el cheapo LCD-scherm waarschijnlijk wel, al zou ik me daar ook rot aan ergeren.

[Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 20-11-2018 17:00. Reden: Nederlands blijft lastig ;)]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Deliberate
FooLsKi schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:59:
[...]

Misschien dat jij je een dergelijk verhaal op de mouw zou laten spelden, maar ik zou dat echt niet accepteren voor een high-end product. Voor een el cheapo LCD-scherm waarschijnlijk wel, al zou ik me daar ook rot aan irriteren.
Tja, dan moet je geen TV kopen. :) Je kunt geluk hebben, maar ook pech. En een winkel gaat echt niet net zo lang TV wisselen totdat je geluk hebt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FooLsKi schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:59:
[...]

Misschien dat jij je een dergelijk verhaal op de mouw zou laten spelden, maar ik zou dat echt niet accepteren voor een high-end product.
:? Wie bepaalt wat high-end is? Sterker nog; de fabrikant bepaalt hoeveel dode (sub-)pixels op een panel mogen zitten. Vaak wordt dat al in de fabriek getest.

Leuk dat jij niets op je mouw laat spelden maar in de minimaal kleine letters ergens diep verborgen op sommige sites van fabrikanten, staat exact vermeld hoeveel dode (sub-)pixels een panel mag hebben.

Of de retailer (Hofma) hier dan kiest om de richtlijn van de fabrikant te handhaven of een goede/betere service te leveren aan de klant; netjes van Hofma maar misschien hoeven ze dat niet eens.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Deliberate
Tip voor de TS. Eventueel TV terug doen en via Apollo met pixelgarantie kopen. Dan koop je het zeur gevoel af en kun je blijven wisselen totdat je een 100% goed paneel hebt. Of andere shop met pixelgarantie. Geen reclama verder. LG/Samsung gaan niet omwisselen bij 7 of minder dode pixels. Dus als je dat niet wilt, moet je geen TV van ze kopen.

[Voor 35% gewijzigd door Deliberate op 20-11-2018 17:08]

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Online bestellen.. kun je hem altijd binnen 2 weken retourneren

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vervelende klant of niet als je zoveel geld uitgeeft moet het gewoon perfect zijn vind ik. Dus gewoon omruilen tot je tevreden bent en als je dat niet bent, de koop ontbinden en een andere tv kopen die een betere kwaliteit heeft.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Deliberate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:01:
[...]

Tja, dan moet je geen TV kopen. :) Je kunt geluk hebben, maar ook pech. En een winkel gaat echt niet net zo lang TV wisselen totdat je geluk hebt.
Volgens mij komt het sowieso niet zo gek veel voor dat je zichtbare dode pixels in je paneel hebt zitten, of ik heb in al die jaren enorm veel geluk gehad met mijn schermen (heb letterlijk 1 scherm met een dode pixel in het midden gehad en die TFT-monitor kostte me destijds €20 2e hands). Maar als ik, zoals TS, na omruiling weer een scherm met zichtbare dode pixels langs de rand zou krijgen, dan zou ik persoonlijk om een ander type vragen. Puur omdat ik dan het vertrouwen in dat bepaalde model kwijt ben.

En @MAX3400: ik bepaal wat ik een high-end apparaat vind. Ik zou een tv van ~€2000 in elk geval niet als een midranger beschouwen. Gelukkig is het een redelijk subjectief begrip. En in het QLED-segment zal het wellicht een midranger zijn, maar dan is het wel de middenmoot van een high-end lijn ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Namorian
Ik heb de tv teruggebracht. Geld moet ik nog terugkrijgen. Heb echter een LG C8 gekocht bij plattettv. Met extra garantie genomen, ook op pixels. Geeft een iets geruster gevoel.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 17:41
Deliberate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:54:
Deliberate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:06:
Tip voor de TS. Eventueel TV terug doen en via Apollo met pixelgarantie kopen. Dan koop je het zeur gevoel af en kun je blijven wisselen totdat je een 100% goed paneel hebt. Of andere shop met pixelgarantie. Geen reclama verder. LG/Samsung gaan niet omwisselen bij 7 of minder dode pixels. Dus als je dat niet wilt, moet je geen TV van ze kopen.
Wat een ongelooflijke onzin zeg. 8)7 Je mag van een TV van dat bedrag gewoon verwachten dat er geen dode pixels op zitten, en daar hoef je geen extra garantie voor aan te schaffen. LG en Samsung gaan niet wisselen bij minder dode pixels? Dat is niet het probleem van de consument, maar van de winkel. Die moet garantie geven, niet de fabrikant. Pixelgaranties zijn oplichterij, extra geld knijpen voor een garantie waar je wettelijk gewoon recht hebt op een conform product. (en ja, een televisie van 2000 euro is pas conform als er geen defecten in het paneel zitten)

Als je een TV met dode pixels krijgt, en de winkel wil 'm niet als garantie behandelen, dan stuur je 'm maar gewoon terug onder WKOA en koop je 'm ergens anders, zo'n winkel verdient je klandizie niet.

Share and Enjoy!

• Inspired
  • Laatst online: 11:01
GreNade schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:05:
[...]

[...]

Wat een ongelooflijke onzin zeg. 8)7 Je mag van een TV van dat bedrag gewoon verwachten dat er geen dode pixels op zitten, en daar hoef je geen extra garantie voor aan te schaffen. LG en Samsung gaan niet wisselen bij minder dode pixels? Dat is niet het probleem van de consument, maar van de winkel. Die moet garantie geven, niet de fabrikant. Pixelgaranties zijn oplichterij, extra geld knijpen voor een garantie waar je wettelijk gewoon recht hebt op een conform product. (en ja, een televisie van 2000 euro is pas conform als er geen defecten in het paneel zitten)

Als je een TV met dode pixels krijgt, en de winkel wil 'm niet als garantie behandelen, dan stuur je 'm maar gewoon terug onder WKOA en koop je 'm ergens anders, zo'n winkel verdient je klandizie niet.
Mag jij allemaal vinden maar maakt het nog niet meteen de waarheid. Fabrikanten volgen een bepaalde ISO normering. Winkel zal je (vaak) wijzen op de garantievoorwaarden van de fabrikant. WKOA kan idd als je hem online besteld hebt, echter bij veel winkels zijn de retourkosten voor je zelf. Niet gering bij een 55/65 inch als je hem ook nog een beetje veilig wilt versturen. Maar test het eens uit zou ik zeggen.

• WCA
Inspired schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:58:
[...]

Mag jij allemaal vinden maar maakt het nog niet meteen de waarheid. Fabrikanten volgen een bepaalde ISO normering. Winkel zal je (vaak) wijzen op de garantievoorwaarden van de fabrikant. WKOA kan idd als je hem online besteld hebt, echter bij veel winkels zijn de retourkosten voor je zelf. Niet gering bij een 55/65 inch als je hem ook nog een beetje veilig wilt versturen. Maar test het eens uit zou ik zeggen.
Vinden? Lees de wet er maar op na, je hebt recht op een conform product. De garantievoorwaarden van een fabrikant zijn compleet irrelevant voor jou als consument.

Share and Enjoy!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 13:11
GreNade schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:00:
[...]

Vinden? Lees de wet er maar op na, je hebt recht op een conform product. De garantievoorwaarden van een fabrikant zijn compleet irrelevant voor jou als consument.
Het is ook een conform product. Bijna alle producenten classificeren de schermen op "ISO 13406-2 Type II"
Dat houdt in dat er 2 dode pixels mogen zijn per miljoen pixels.
Neem je een 4k scherm (3840 x 2160) geeft dit maximaal 16 dode pixels, ze mogen alleen niet direct naast elkaar zitten.

• WCA
bernardV schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:16:
[...]

Het is ook een conform product. Bijna alle producenten classificeren de schermen op "ISO 13406-2 Type II"
Dat houdt in dat er 2 dode pixels mogen zijn per miljoen pixels.
Neem je een 4k scherm (3840 x 2160) geeft dit maximaal 16 dode pixels, ze mogen alleen niet direct naast elkaar zitten.
En waar op de specsheet staat welke klasse paneel het product is? Aangezien die richtlijn vervangen is door deze:
Wikipedia: ISO 9241

Zolang dat nergens aangegeven is kan je dus niet je daar achter verschuilen.

[Voor 19% gewijzigd door WCA op 28-11-2018 10:24]

Share and Enjoy!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dode (sub)pixels zijn niet acceptabel. Het maakt niet uit wat de fabrikant acceptabel noemt of niet. Als het product niet voldoet aan de verwachtingen dan breng je het terug. Bij elk ander product worden ook geen beschadigingen fabriek af geaccepteerd. Als ze korting geven op dergelijke defecte producten en het vermelden bij de aankoop is het acceptabel.

• Inspired
GreNade schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:00:
[...]

Conform product is het ook onder de geldende kwaliteitsnormen. Maar als jij het wilt gaan uitvechten voor een rechter voor een TV van 2k dan doe je best. Een rechter zal mee gaan in kwaliteitsnormen en daarnaast staat het netjes in de voorwaarden van de fabrikanten. Dus je kunt het weten. Maar als jij andere jurisprudentie hebt dan zie ik dat graag.

• WCA
Inspired schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:24:
[...]

Conform product is het ook onder de geldende kwaliteitsnormen. Maar als jij het wilt gaan uitvechten voor een rechter voor een TV van 2k dan doe je best. Een rechter zal mee gaan in kwaliteitsnormen en daarnaast staat het netjes in de voorwaarden van de fabrikanten. Dus je kunt het weten. Maar als jij andere jurisprudentie hebt dan zie ik dat graag.
Zie mijn edit, en jurispredentie is zat te vinden als je heel even je best doet. 't is heel simpel. Zo'n dode pixel richtlijn is leuk en aardig, maar moet wel aangegeven worden bij aankoop.

[Voor 8% gewijzigd door WCA op 28-11-2018 10:26]

Share and Enjoy!

• Inspired
GreNade schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:25:
[...]

Zie mijn edit, en jurispredentie is zat te vinden als je heel even je best doet. 't is heel simpel. Zo'n dode pixel richtlijn is leuk en aardig, maar moet wel aangegeven worden bij aankoop.
Zat te vinden..? Kom eens met een voorbeeld dan van een rechtzaak waarin van een kwaliteitsnorm wordt afgeweken. Elke fabrikant geeft het aan. Maar we gaan hier verder niet uitkomen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 08:38

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:05:
:? Wie bepaalt wat high-end is? Sterker nog; de fabrikant bepaalt hoeveel dode (sub-)pixels op een panel mogen zitten. Vaak wordt dat al in de fabriek getest.

Leuk dat jij niets op je mouw laat spelden maar in de minimaal kleine letters ergens diep verborgen op sommige sites van fabrikanten, staat exact vermeld hoeveel dode (sub-)pixels een panel mag hebben.

Of de retailer (Hofma) hier dan kiest om de richtlijn van de fabrikant te handhaven of een goede/betere service te leveren aan de klant; netjes van Hofma maar misschien hoeven ze dat niet eens.
Leuk dat jij naar de fabrikant en de winkel verwijst maar ik kijk liever naar wat juridisch gezien de regels zijn. En de regels zijn dat we in 2008 er juridisch al vanuit mochten gaan dat computerschermen geen pixelfouten hebben. Dan mogen we er nu, 10 jaar later, volgens mij rustig van uit gaan dat de stand der techniek dusdanig is dat we op een TV scherm, van welk formaat of -end dan ook, geen pixelfouten hebben. Zie, bijvoorbeeld, Arnout's blog uit 2008: https://blog.iusmentis.co...teren-op-mijn-lcd-scherm/

Persoonlijk zou ik geen enkele pixelfout accepteren. Het heeft in het geheel niets met mazzel of pech te maken maar alles met fatsoenlijke producten. Een pixelfout is gewoon een defect en moet gewoon kostenloos verholpen worden, onafhankelijk van welke voorwaarden de winkel of fabrikant zich achter verschuild.

• WCA
Inspired schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:31:
[...]

Zat te vinden..? Kom eens met een voorbeeld dan van een rechtzaak waarin van een kwaliteitsnorm wordt afgeweken. Elke fabrikant geeft het aan. Maar we gaan hier verder niet uitkomen.
Vertel mij waar je bij het kopen van die tv kan zien wat voor klasse die tv heeft die je koopt. Ik kan het niet eens makkelijk vinden als ik gericht zoek naar die informatie...

edit: ik kan helemaal niet vinden welke klasse paneel er in die Samsung hangt. Je kan niet achteraf ineens gaan schuilen achter ISO normen als je niet van tevoren aangeeft wat je iemand verkoopt.

[Voor 16% gewijzigd door WCA op 28-11-2018 10:47]

Share and Enjoy!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee