Vraag

• jellha
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 11:49
Mijn vraag

Sinds 1 feb ben ik verhuist en heb ik voor mijn werkplek op zolder een Cat 7 kabel getrokken.
Alleen de snelheden die ik met deze kabel haal zijn 9 mb/ps.

Mijn vraag, wat kan ik doen om sneller internet te krijgen op zolder ?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik als router een Asus RT-AC87U en om te testen een,

- DU-Meter op de pc boven op zolder
- speed test via www.speedtest.net op een laptop direct aangesloten op mijn router.
- Alle kabels die ik heb gebruikt zijn nieuw, CAT 7. gekocht bij de praxis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • De internet snelheid die ik krijg wanneer ik een losse kabel verbind met mijn router en laptop is rond de 300Mb/ps.
  • De snelheid via DU-meter op mijn pc boven zit rond de 9/mb/ps
  • Verschilllende ingangen geprobeerd van me router
  • Me kabels doormeten met een kabel tester, op de G na werkt alles volgens de tester
Mijn netwerkt ziet er als volgt uit: Modem (caiway) >> Router ( Asus) >> opbouwdoos utp (meterkast) >> opbouwdoos utp (zolder) >> Computer (zolder).
>> = netwerk kabel.
Kabel lengte van de opbouw doos tot zolder is ongeveer 15 m.

Verder heb ik om eventueel nog aanpassingen te maken geen van de twee utp wandcontactdozen helemaal opgebouwd en afgewerkt, kapjes zitten er bijvoorbeeld nog niet op en je kijkt zo op de aansluit stroken.
Ook de aarde van de kabel is nog niet aangesloten, maar als ik op dit forum lees moet dat volgens mij niet een groot probleem zijn bij een thuis netwerk.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat ik misschien kan gebruiken om me netwerk door te meten ?
Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

Beste antwoord (via jellha op 28-02-2021 17:40)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:58
jellha schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Het merk van de kabel is kopp, en het type wat hier op de kabel staat is 'Cat7 S/FTP patch cable',
Kan zijn dat ik hem dan inderdaad niet goed heb afgemonteerd, heb geen 'punch tool' gebruikt.

Ik zal in ieder geval dan alles even opnieuw aan-strippen en een punch tool kopen om te zorgen voor een goede montage.
een patchcable kan je beter niet opnieuw afmonteren , de aders zijn vermoedelijk awg28 of 27 qua koperdikte , en das zo flinterdun koper dat deze in een keystone afmonteren gewoon niet goed contact maakt...
ik heb thuis ook cat7 aangelegd (draka in mijn geval) , en die zijn AWG23 qua koperdikte .. dus dat maakt een veel betrouwbaarder connectie

soweiso is hier genoeg te lezen over het merk kopp ( Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels)

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:55
Her knijp de stekkers eens.
Gebruikt een punch tool voor de wandcontactdoos.
Ik vermoed dat je probleem bij 1 van die 2 punten zit

Had bij mijn zuster een kabel in de muur die volgens een van hun vrienden niet werkte. Uiteindelijk een nieuwe want contact laten met de goede tools gemonteerd en een nieuwe stekker aan het andere eind en de kabel is prima..

[Voor 68% gewijzigd door jack zomer op 28-02-2021 17:08]

• ijske
welke kabel heb je aangelegd, exacte merk & type... je hebt kans dat je
a) CCA kabel aangelegd hebt, wat basically prul kabel is ..
b) je kabel slecht afgemonteerd is (stranded kabel afgemonteerd op keystones voor solid kabel bv)
c) je hebt het goed gedaan, maar je aders in de keystone zijn nog te lang,waardoor de aders contact maken in je metalen keystone

je hebt vermoedelijk maar een 10mbps connectie ipv een 1000mbps connectie , wat je exact 9mbps geeft in een speedtest
als je bv de blauwe aders hebt omgewisseld van plaats zou je alsnog een 100mbps connectie moeten hebben ...

[Voor 12% gewijzigd door ijske op 28-02-2021 17:09]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 22:53

4POX

Everybody is wired

Je hebt zelf de kabels geperst?

Als ik mijn eigen kabels pers. En 1 pin zit niet goed dan gaan mijn kabels maar maximaal 9-12 MB/s

Om mijn kabels te testen heb ik een aliexpress kabel tester. Die laat met lampjes zien of elke ader goed is aangesloten. Ik heb ze ook wel gezien in sommige hobby winkels. Kost rond de 15 euro.

AKA Rinkel weblog

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 17:29
ijske schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:06:
b) je kabel slecht afgemonteerd is (stranded kabel afgemonteerd op keystones voor solid kabel bv)
c) je hebt het goed gedaan, maar je aders in de keystone zijn nog te lang,waardoor de aders contact maken in je metalen keystone

je hebt vermoedelijk maar een 10mbps connectie ipv een 1000mbps connectie , wat je exact 9mbps geeft in een speedtest
als je bv de blauwe aders hebt omgewisseld van plaats zou je alsnog een 100mbps connectie moeten hebben ...
Bij de praxis verkopen ze volgens mij alleen maar Kopp, en dus CCA kabel. Want ja je mag niet teveel kwaliteit krijgen voor je geld zullen we maar zeggen.

• ijske
MeltedForest schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Bij de praxis verkopen ze volgens mij alleen maar Kopp, en dus CCA kabel. Want ja je mag niet teveel kwaliteit krijgen voor je geld zullen we maar zeggen.
ow ja ... dan moet topicstarter al niet verder zoeken... kabel vervangen en klacht neerleggen bij praxis zodat ze die meuk uit de rekken halen

• jellha
ijske schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:06:
Het merk van de kabel is kopp, en het type wat hier op de kabel staat is 'Cat7 S/FTP patch cable' ik zie geen CCA verder staan op de kabel.
Kan zijn dat ik hem dan inderdaad niet goed heb afgemonteerd, heb geen 'punch tool' gebruikt.

Ik zal in ieder geval dan alles even opnieuw aan-strippen en een punch tool kopen om te zorgen voor een goede montage.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ijske
jellha schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Het merk van de kabel is kopp, en het type wat hier op de kabel staat is 'Cat7 S/FTP patch cable',

een patchcable kan je beter niet opnieuw afmonteren , de aders zijn vermoedelijk awg28 of 27 qua koperdikte , en das zo flinterdun koper dat deze in een keystone afmonteren gewoon niet goed contact maakt...
ik heb thuis ook cat7 aangelegd (draka in mijn geval) , en die zijn AWG23 qua koperdikte .. dus dat maakt een veel betrouwbaarder connectie

soweiso is hier genoeg te lezen over het merk kopp ( Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels)

• jellha
ijske schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Duidelijk verhaal, ik ga dan gewoon een andere kabel trekken.
Dankje voor je uitleg _/-\o_

• ijske
jellha schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Duidelijk verhaal, ik ga dan gewoon een andere kabel trekken.
Dankje voor je uitleg _/-\o_
no problemo, op marktplaats staan heel veel goeie restjes

kijk zeker naar

- AWG23 is de normale aderdikte voor cat6A/7
- 100% koper (dus geen CCA/CCS)
- massieve aders (dus geen stranded)
- welke shielding is niet spannend, dus U/UTP, F/UTP , S/FTP, F/FTP... is allemaal prima ..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee