Toon posts:

Desktop foto/video bewerking met groei mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 17:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
>Ik bouw hem voor mijn broer die professioneel fotograaf is

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

>Foto en video bewerking professioneel
Photoshop en Lightroom classic voor fotografie en Movavi Video Suite 21

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

>Richtprijs 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
>Nee huidige pc krijgt een andere bestemming, de bestaande NAS blijft eraan hangen
Eventueel een sata SSD als werkruimte of buffer bestanden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
>Videokaart is nog niet included gezien de prijzen ,wel de vraag of op een AMD build een AMD videokaart boven een Nvidia gaat
En mocht Nvidia voorkeur hebben of uberhaupt Raytracing wel nodig is voor een non-gamer

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
>Ikzelf gebuik meestal Corsair Vengeance , maar staat eigenlijk open (beste prijs/kwaliteit) in een soortgelijke build staan G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK maar zoals onder beschreven heeft moederbord fabikant compatible lijst voornamelijk lagere snelheden https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-doc

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
>In het hele concept staat Stil en goed Gekoeld voorop , en een closed behuizing zonder deur.
en wens was Wifi en Bluetooth van goede kwaliteit (gezien alle camera's en allerhande apparatuur)

Ga je overklokken?
>Absoluut niet

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

>Mijn grootste vraag op dit moment is dat ik niet goed weet welk Ram (2x16GB) , zie veel 3.200MT/s ,aar als ik op website fabrikant moederbord komt sowieso weinig 3.200MT/s maar veel lager voor en ze maken onderscheid tussen Matisse (zen 2) en Vermeer (zen 3) geheugen.

Aangezien er een 3700X in zit , zou ik toch voor Verneer Ram kiezen (denk ik) omdat het een "Groei pc " wordt waar later evt 64GB en Zen 3 Ryzen 7 5800X moeten kunnen

Wat verwacht je van ons?

>Op dit moment is de vraag welk Ram het belangrijkste , het is mijn eerste AMD build en gezien het B550 moederbord met een heeeel ander architectuur als bij intel sets weet ik ff geen keuze te maken

De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

>Eigenlijk heb ik mijn huidige vragen al gesteld , het wordt iig geen super high end ivm kosten ,maar wel de mogelijkheid om te upgraden indien nodig

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 308,53€ 308,53
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,-€ 65,-
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II€ 34,94€ 34,94
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,67€ 9,67
1Geheugen internHyperX Predator HX426C13PB3K2/32€ 154,45€ 154,45
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,-€ 96,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB€ 89,-€ 89,-
1Overige componentenAkasa USB 3.1 Gen 1 internal adapter cable with dual USB 2.0 Type-A ports€ 17,95€ 17,95
Totaal€ 1.031,39

Het is nog geen complete lijst omdat ik langzaam alles bij elkaar zoek en op dit moment vastloop op keuze ram , de extra fan in het lijstje is de vraag of ie nodig is ( de kast heeft er 2) en de akasa usb adapter is om een usb C poort te hebben (zit wel een front connector maar geen passende kast met usb C front , dus bouwen we hem maar aan de achterzijde)

Ik heb geen Scythe Mugen 5 PCGH Edition gekozen omdat bij een TDP van 65w een Scythe Kotetsu Mark II volstaat met hetvoordeel dat ie asymetrisch is en minder kans dat ie ram in de weg zit

[Voor 6% gewijzigd door Steiner op 28-02-2021 22:16]

Alle reacties

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 10:51

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Je zou dit setje RAM kunnen overwegen: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX

32 GB vind je waarschijnlijk wel prettig werken, en dit setje voldoet aan de specificaties voor je CPU.

Meester in de kunsten van...

• Steiner
In een ander foto/videobuild zat pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK die zijn 20/30 euro goedkoper.

Maar allebei draaien op 3200 terwijl support compatibele gigabyte vooral 2666 voorkomt.

Het probleem is dat ik met die AMD builds geen ervaring heb

Kan het niet zijn dat volgens mobo support list lagere snelheden het meest voorkomen ivm met xmp multipliers?

[Voor 13% gewijzigd door Steiner op 28-02-2021 17:31]

• Steiner
ik heb er een gevonden waarvan na veel zoeken hij en op de compatible lijst staat Mobo en dan ook nog een true latency van 9,75 ns pricewatch: HyperX Predator HX426C13PB3K2/32 en bij Azerty 159,- kost

• Steiner
Belangrijke vraag is wat past er beter bij een Ryzen voor videokaart AMD of Nvidia ?

en nivo wel hoger als GTX 1060

[Voor 17% gewijzigd door Steiner op 28-02-2021 22:20]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De ripjaws zullen ook prima werken.
Wat betreft gpu, je hebt 2 opties: nu extra investeren, of nu goedkoop (2e hands) en later als prijzen normaal zijn goede kopen.

• Steiner
99ruud99 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:20:
De ripjaws zullen ook prima werken.
Wat betreft gpu, je hebt 2 opties: nu extra investeren, of nu goedkoop (2e hands) en later als prijzen normaal zijn goede kopen.
Ik had net de pricewatch: HyperX Predator HX426C13PB3K2/32 gevonden bij toeval , lijkt me meest optimale prijs en op compatible lijst en net iets snellere true latency

ja daar wordt ook al aan gedacht gezien de prijzen

[Voor 28% gewijzigd door Steiner op 28-02-2021 22:23]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:15
99ruud99 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:20:
of nu goedkoop (2e hands) en later als prijzen normaal zijn goede kopen.
De prijzen van 2e hands zijn ook 2x te hoog dus zo goedkoop is dat niet.

• Steiner
Eventueel kan de GTX 1060 uit de huidige pc geleend worden en de oude pc op zijn IGP laten draaien
(i7-7700)

• Steiner
Blijft voor de toekomst nog wel een vraag over
Steiner schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:17:
Belangrijke vraag is wat past er beter bij een Ryzen voor videokaart AMD of Nvidia ?

en als we over Nvidia praten is Raytracing wel noodzakelijk voor non-gaming , wel foto en video bewerking

en nivo wel hoger als GTX 1060
De PC hoeft niet morgen af

[Voor 14% gewijzigd door Steiner op 28-02-2021 22:28]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dan is huidige gpu meenemen inderdaad een goed idee.

• Steiner
Voor voorlopig wel tot prijzen dalen , maar uiteindelijk wat is de beste videokaart AMD of Nvida.

en heeft bij Nvida de Raytracing versies enig nut als je niet gamed , maar foto en video bewerking doet
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee